چاپ 142 میلیون جلد کتاب درسی، کشور را دچار کمبود کاغذ می‌کند

عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: چاپ 142 میلیون جلد کتاب درسی، سال آینده کشور را دچار مشکلات کمبود کاغذ خواهد کرد.

چاپ 142 میلیون جلد کتاب درسی، کشور را دچار کمبود کاغذ می‌کند
  • قاسم احمدی لاشکی عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، درباره حجم زیاد چاپ کتاب‌های مدارس در آغاز هر سال تحصیلی، گفت: برای سال جاری 142 میلیون جلد کتاب چاپ شده است.

وی افزود: باید فکری برای هزینه‌های چاپ این کتاب‌ها داشته باشیم و نباید هر ساله به سمت چاپ آنها برویم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: تذکری را به وزیر آموزش و پرورش در این باره داده و به وی پیشنهاد دادم که این وزارتخانه باید در راستای کاهش استفاده از کاغذ و صرفه‌جویی در این بخش مکاتبات اداری را به صورت مکتوب ممنوع کند.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: باید به دلیل شرایط خاص کشور بخشنامه‌های صادره در وزارت آموزش و پرورش و نامه‌نگاری‌های اداری کمتر شود.

وی گفت: با شرایطی که این وزارتخانه در میزان مصرف کاغذ و چاپ کتاب‌ها دارد، آینده دچار مشکلات کمبود کاغذ خواهیم شد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس گفت: برای چاپ کتاب‌های جدید هزینه‌های زیادی اعم از تدوین، طراحی،‌ چاپ و توزیع صورت می‌گیرد، لذا باید تغییرات اساسی برای برون‌رفت از این مشکل داشته باشیم.

احمدی لاشکی افزود: در کشور آلمان کتاب‌های مدارس برای 5 سال و در ژاپن برای 10 سال تدوین می‌‌شود و آنها به هیچ وجه در طول هر سال چاپ جدید کتاب ندارند.

وی اظهار داشت: کتاب‌های درسی مدارس آلمان به صورتی تدوین شده است که صفحات آن برای هر مقطع با آغاز شماره مسلسل‌وار مقطع جدید یکسان است، گفت: برای مثال کتاب شیمی پایه هفتم مدارس آلمان 132 صفحه است و کتاب شیمی پایه هشتم از صفحه 133 شروع می‌شود و آنها نباید در کتاب‌ها با مداد و خودکار چیزی را درج کنند و باید در پایان هر سال تحصیلی آن کتاب را به مدارس تحویل دهند. 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون آموزش مجلس بیان داشت: کتاب‌های چاپ شده در پایان هر سال تحصیلی از دانش‌آموزان جمع‌آوری شده و تحویل دانش‌آموزان جدید در آغاز سال تحصیلی می‌شود.

احمدی لاشکی خاطرنشان کرد: چاپ کتاب مدارس در آغاز هر سال و دور ریختن آن کتاب‌ها در پایان آن سال تحصیلی فقط در کشورهای جهان سوم صورت می‌گیرد و ما باید فکر اساسی برای عدم این کار داشته باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *