۱۴۰ هزار دانش‌آموز آسیب دیده اجتماعی، نیازمند درمان / ۵ استان اول در اختلالات یادگیری و اضطراب

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۴۰ هزار دانش آموزبه درمان در حوزه‌های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند گفت: همچنین ۳۰ درصد دانش آموزان ما نیازمند توانمندسازی هستند و اگر توانمندی نکنیم در معرض آسیب قرار می‌گیرند. ۱۰ درصد هم در معرض آسیب قرار دارند که نیاز به مداخله و کمک دارند.

علیرضا کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا، آسیب‌های اجتماعی را از جمله مهمترین چالش‌های  نظام دانست و اظهار کرد: اکنون دغدغه‌های بسیاری وجود دارد و حل آن جزو اولویت‌های اول نظام است. مجموعه دستگاه‌ها به صورت هم افزا در کنار یکدیگر کار می‌کنند تا آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند و کنترل کنند و توانمندی مردم و مسئولان را بالا ببرند.

وی افزود: آسیب‌های اجتماعی را می‌توان به دو بخش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر و دوم آسیب‌های ناشی از مشکلات و فشارهای روحی و روانی تقسیم بندی کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در هر دو حوزه نیازمند کار فراوان هستیم و شاید بخش اعظم آسیب‌ها به بخش اول و ناشی از مصرف مواد مخدر برگردد گفت: آسیب‌هایی که خانواده‌ها در حوزه مواد مخدر دارند باعث می‌شود اختلالاتی متوجه فرزندان آنها شود.

کاظمی ادامه داد: ما اولین کاری که باید در آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های مربوط انجام دهیم مشخص کردن وضعیت است؛ با استفاده از سه درگاه، اطلس آسیب‌های اجتماعی را تدوین کردیم. درگاه اول، غربالگری سه میلیون دانش آموز متوسطه اول بود. اکنون مطلع هستیم که کدام مدرسه در کدام منطقه و استان گرفتار بیشترین آسیب است.  

 وی افزود: درگاه دوم سامانه نماد است. طبق این طرح ملی، دانش‌آموزان در مسیر شناسایی قرار می‌گیرند و با استفاده از ظرفیت دستگاه‌های مختلف تحت توانمندسازی و یا  درمان قرار می‌گیرند. درگاه سوم نیز سامانه پایش آسیب‌های اجتماعی یا سامانه مدیریت مورد در آموزش و پرورش است. بر این اساس مدیران مدارس باید در این طرح فرم‌هایی را پر کرده و موردی به ما اطلاع دهند.

کاظمی به نتایج غربالگری‌ها و پایش‌های آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و گفت: نتایج کلی نشان دهنده آن است که یک درصد دانش آموزان نیازمند درمان هستند؛ یعنی کاملا آسیب دیده‌اند و نیاز به درمان دارند. به عبارتی ۱۴۰ هزار دانش آموز به درمان در حوزه‌های مختلف روانی، اجتماعی و ناشی از مصرف مواد مخدر نیاز دارند دارند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در آسیب‌ها ۲۴ شاخص در پنج محور داریم که به عنوان مثال در حیطه سلامت روان شامل اضطراب، افسردگی، خشم، عزت نفس، امید، خوشبینی، نشاط و…  می‌شود گفت: ۳۰ درصد دانش آموزان ما نیازمند توانمندسازی هستند و اگر توانمندی نکنیم در معرض آسیب قرار می‌گیرند. ۱۰ درصد هم در معرض آسیب قرار دارند که نیاز به مداخله و کمک دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال شاخص “اضطراب” در شاخص‌های اختلالات روان رتبه بالاتری نسبت به دیگر اختلالات را داراست و استان‌های تهران، خراسان رضوی، فارس، گلستان و کرمان در صدر  هستند و بیشترین آمار را دارند. در اختلالات یادگیری نیز استان‌های گلستان، خراسان رضوی، تهران، کرمان و فارس در صدر جدول هستند.  

کاظمی به تهیه نقشه سلامت روان و پیشگیری از آسیب ها و تدوین استراتژی‌ها، راهکارها و اولویت‌ها اشاره کرد و گفت: برنامه‌های پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی در حال اجراست.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *