راهنمایی دانش‌آموزان به بازار سیاه/ فروش کتاب درسی به ۷ برابر قیمت

با گذشت 50 روز پس از آغاز سال تحصیلی هنوز برخی دانش‌آموزان کتاب‌های درسی خود را دریافت نکرده‌اند، این در حالی است که در بازار سیاه کتاب در خیابان انقلاب تهران همین کتاب‌های درسی به هفت برابر قیمت قروخته می‌شود.

راهنمایی دانش‌آموزان به بازار سیاه/ فروش کتاب درسی به ۷ برابر قیمت+ فیلم
  • خبرگزاری فارس از تهران؛ علی یعقوبی اعظم- علی اکبر امانی: با گذشت ۴۲ روز از شروع فصل جدید تحصیلی و نزدیک شدن به ایام امتحانات میان‌دوره‌ای هنوز برخی از دانش‌آموزان کتب درسی را دریافت نکرده که این موضوع نگرانی‌هایی را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان به وجود آورده است.

سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به منظور توزیع کتاب درسی در بین کلیه دانش آموزان سراسر کشور به طور همزمان در شروع سال تحصیلی، اعمال نظارت دقیق‌تر بر نحوه توزیع، جلوگیری از اتلاف منابع و هرگونه اعمال نظر و سلیقه شخصی اقدام به راه اندازی سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی کرده است.

مدارس نسبت به ثبت سفارش گروهی کتاب در این سامانه اقدام کرده و خانواده‌های دانش آموزان ضمن همراهی در این موضوع هزینه خرید کتاب‌ها را تمام و کمال پرداخت کردند.

اولیای دانش‌آموزان: تعدادی از بچه‌ها کتاب ندارند/ آموزش و پرورش: کمبود کتاب نداریم!

یکی از اولیای دانش‌آموزان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره عدم توزیع به موقع کتاب‌ها اظهار کرد: ما هزینه کتاب‌ها را کامل پرداخت کردیم ولی زمان تحویل آنقدر طولانی شد که برای جلوگیری از عقب افتادگی فرزندم مجبور به خرید کتاب ها با سه برابر قیمت از میدان انقلاب شدیم.

وی در ادامه افزود: چرا برای دریافت پول بیشترین سرعت عمل دیده می‌شود اما اکنون با گذشت یک ماه از سال جدید این همه تعلل برای توزیع وجود دارد؟ علت فروش کتاب در کتابفروشی های میدان انقلاب و عرضه آن به سه برابر قیمت چیست؟

یکی دیگر از اولیای دانش‌آموزان با ابراز نگرانی در تاخیر در دریافت کتاب‌ها گفت: اکنون زمان امتحانات میان‌دوره‌ای فرا رسیده فرزندم به علت نداشتن کتاب دچار نگرانی و استرس شدید شده است.

 وی به توزیع کتاب در بین برخی دانش آموزان اشاره و بیان داشت: چرا کتاب ها بین تمام دانش‌آموزان توزیع نشده و عده‌ای کتاب خود را تحویل گرفتند، ما هم مثل همه هزینه کتاب‌ها را پرداخت کردیم.

این درحالی است که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در اظهار نظری عجیب به تشریح دلایل تأخیر در توزیع کتب درسی پرداخت و گفت: کتاب درسی به تعداد همه دانش‌آموزان کشور چاپ شده است و کمبود کتب درسی نداریم!

مدیرکل آموزش و پرورش: به این شدت که می‌گویید نیست!

در همین رابطه محمد صیدلو مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره مشکلات کتب درسی در سال تحصیلی جدید اظهار داشت: در تمام استان‌ها مشکلاتی در این زمینه وجود داشت و در پایتخت انتظار می‌رفت مشکلات به مراتب بیشتر باشد ولی به این شدت که می‌گویید نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل مهاجرت پذیر بودن تهران و جا‌به‌جایی زیاد دانش‌آموزان ادامه داد: بعضی وقت‌ها کتاب‌ها در شهرستان و مدرسه‌ای که ثبت نام کرده‌اند به دلیل عدم حضور یا سایر موارد به دست دانش‌آموزان نمی‌رسد و مشکلات بیشتر به این علت است.

مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در پایان با تأکید بر اینکه مشکل خاصی در زمینه کتب درسی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تقریبا در همه مناطق آموزش و پرورش شرایط به گونه‌ای است که دانش‌آموزی بدون کتاب نیست.

بازار سیاه کتب‌های درسی در خیابان انقلاب

خبرنگار فارس پس از گشتی در میدان انقلاب به صحت ادعای والدین دانش آموز پی می‌برد به طوری که بعضی از کتاب فروشی‌ها قیمت کتب درسی را از ۲۴۵ تومان تا ۲۸۰ تومان قیمت گذاری کرده اند و این در حالی است که قیمت کتب درسی توزیع شده توسط دولت قیمتی مابین ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان را شامل می‌شد.

البته وقتی لب به اعتراض گشودیم، کتاب فروشان علت این موضوع را چاپ کتاب به قیمت آزاد عنوان کرده و گفتند: این کتاب‌ها توسط ما با کاغذ نرخ آزاد چاپ شده و کیفیتش نسبت به کتب درسی دولتی بسیار متفاوت و بهتر است.

این گزارش برای پیگیری سوژه‌ مخاطبان فارس در سامانه مردمی فارس من با عنوان چرا آموزش و پرورش کتاب دانش آموزان را نمی‌دهد؟ تدوین شده است.

انتهای پیام/الف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *