کاهش ۲۰ دقیقه‌ای ساعات آموزشی دروس

کاه

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: ساعات آموزشی دروس از ۹۰ دقیقه به ۷۰ دقیقه کاهش یافته است.

کاهش ۲۰ دقیقه‌ای ساعات آموزشی دروس
  • به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر با بیان اینکه باید عمیق‌تر به موضوع ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی نگریست، اظهار کرد: تعداد 11 هزار و 500 آموزشگاه برای تعداد دانش آموز تحت پوشش زیاد نیست.

وی ادامه داد: فقط ۶ میلیون دانش‌آموز در متوسطه داریم و اگر میانگین در هر آموزشگاهی 200 دانش آموز مشغول به آموزش باشند می‌توان گفت سرجمع کمتر از 5 درصد دانش‌آموزان ما به آموزشگاه زبان می روند. ضمن آنکه وجود آموزشگاه‌ها بد نیست، زیرا کمک می‌کند تا دانش آموزان تقویت شوند و خدمات دریافت کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم: افزود اما مشکل آنجاست که چرا همه دانش‌آموزان امکان حضور ندارند و باید به عدالت آموزشی توجه کنیم. از سوی دیگر باید دید رسالت و مأموریت آموزش و پرورش در انتقال دروس مختلف چقدر است؟

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه ای کاش به آن اندازه که روی زبان انگلیسی توجه داریم روی آموزه‌های اخلاقی و آداب و مهارت های سبک زندگی، هنر و تفکر نیز دغدغه داشتیم گفت: توجه متوازن و متعادلی روی همه ساحت ها و حوزه های یادگیری وجود ندارد.  

وی افزود: نکته قابل تأمل دیگر این است که بسیاری داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش آموزان مدارس غیردولتی هستند و یک دلیل آن برخورداری مالی است. البته که آموزش زبان در مدارس غیردولتی هم به معنای مستغنی شدن دانش آموزان در زبان خارجی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینکه حدود 400 ساعت آموزش رسمی زبان خارجی در دوره تحصیل داریم، گفت: آیا میزان و ساعات آموزشی در 11 حوزه یادگیری یکسان است؟ قطعا آموزش زبان از کیفیت لازم برخوردار نیست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی، حای بحث دارد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی درباره گردش مالی 145 میلیارد تومانی آموزشگاه‌های زبان در هر ترم گفت: امروز سهم آموزش و پرورش از بودجه سالانه حدود 4 درصد است در حالی که در برخی کشورها به 15 درصد می رسد. آیا مگر کیفیت زبان فارسی ما از زبان خارجی بالاتر است؟ آموزش زبان فارسی دچار چالش جدی است در حالی که نزدیک 50 درصد مناطق ما دوزبانه هستند و آنجا آموزش زبان فارسی به شدت دچار ضعف است و یکسری دلایلی مانع پاسداری از زبان فارسی که زبان آموزش رسمی است می‌شود تا جایی که ممکن است برخی دانش‌آموزان ما نتوانند تا ششم دبستان به فارسی صحبت کنند.

وی ادامه داد: باید بیش از دغدغه زبان خارجی، چندین جلسه در این برنامه صرف زبان فارسی شود. مگر اهمیت درس های دیگری چون هنر کمتر از زبان خارجی است. دچار چالش در کل کیفیت آموزش هستیم که باید به آن بپردازیم. ضمن آنکه زبان خارجی در دانشگاه‌ها و آموزش عالی نیز دچار چالش است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه کرد: اگر مسائل ما اولویت گذاری نشود و به ریشه ها نپردازیم یک مرتبه مسائلی چون زبان خارجی پررنگ و در شبکه های مجازی دست به دست می‌شود.

وی تأکید کرد: با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالف هستم زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمی توانند معلم زبان داشته باشند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: باید به همین 400 ساعت آموزش، کیفیت بدهیم. اکنون ساعات آموزش دروس از 90 به 70 دقیقه و هفته های آموزشی ما به جای 35 به 28 هفته هم میرسد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: با این شرایط، برنامه درسی که تدوین کرده ایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست. اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر میشود. به مدیران کل استان ها هم تاکید می‌کنم تلاش کنند که 90دقیقه‌های آموزش برای هر درس کامل اجرا شود. دچار چالش جدی کیفیت هستیم و باید آن را درمان کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نمایندگان ارائه دهنده طرح رفع انحصار از آموزش زبان خارجی می‌خواستند از ظرفیت جامعه برای بهبود آموزش استفاده کنند، گفت: این نکته خوبی است و استفاده از ظرفیت های دیگر برای تعمیق آموزش خوب است.

وی تاکید کرد: اما قطبی کردن آموزش صحیح نیست. وجود آموزشگاه های زبان برای ارتقای زبان آموزی خوب است. اما نکته اش این است که مبادا بچه های بااستعداد که تمکن مالی ندارند محروم شوند که آموزش و پرورش باید کمک کند. 

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *