13 آبان وسه رخ داد مهم تاریخی

۱۳ آبان روزحماسه جاویدان دانش آموزان ودانشجویان درسالهای ۵۷و۵۸ _____________ ۱۳آبان تاریخ مهمی در جریان پیروزی و تدا وم انقلاب اسلامی ایران است. در این روز سه واقعه اتفاق افتاده است که هرکدام به نوبه خود باعث پیشبرد جریان مبارزات شدند. اولین واقعه تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه در سال 1343 است. دومین واقعه کشتار دانش آموزان بی گناه در سال 1357 و سومین رویداد نیز تسخیر لانه جاسوسی در سال 1358 توسط دانشجویان پیرو خط امام است.
 
تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه
 
در روز 13 آبان در سال 1343 فرمان تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه توسط شاه معدوم صادر شد. امام خمینی (ره) مبارزات خود علیه رژیم پهلوی را از سال 1341 در پی تصویب قانون انجمنهای ایالتی و ولایتی به صورت علنی آغاز کرده بود. و در تاریخ 4 آبان همان سال سخنرانی کوبنده ای در مورد طرح کاپیتولاسیون انجام داد.
 
کشتار دانش آموزان در دانشگاه تهران
 
علت نام گذاری روز 13 آبان به عنوان روز دانش آموز، به شهادت رسیدن تعدادی از دانش آموزان است. این دانش آموزان صبح روز 13 آبان سال 1357 برای اعتراض به حکومت پهلوی در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند.
 
در حالي که انقلاب اسلامي مردم ايران به رهبري امام خميني به روزهاي سرنوشت سازي نزديک مي‌شد همه اقشار مردم ايران از زن و مرد و پير و جوان، سعي در ايفا نمودن نقش تاريخي خود و عمل به تکليف الهي داشتند. در اين ميان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال ديگري داشتند. صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالي که مدارس را تعطيل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صداي اعتراض خود را به گوش رژیم طاغوت برسانند. اين جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجويان و گروه‌هاي ديگري از مردم در زمين چمن دانشگاه اجتماع کردند.
 
ساعت يازده صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در ميان اين جمعيت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حاليکه به سختي نفس مي‌کشيدند، صداي خود را رساتر کرده و با فرياد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در اين هنگام تيراندازي آغاز شد و جوانان و نوجوانان بي‌گناه، يکي پس از ديگري، در خون خود غلتيدند. در اين روز، 56 تن شهيد و صدها نفر مجروح شدند.
 
بی گمان، دانش آموزان آگاه و رشید ما در مبارزه با استکبار، همواره نقشی فعّال و فراموش ناشدنی ای�

11:21
�ا کرده اند. این عزیزان بودند که در 13 آبان 1357 از آیینه احساس و شعور مردم انقلابی و مسلمان ایران غبار برگرفتند و هویت مسلمانی، خوداتکایی و مبارزه با استکبار را به همگان آموختند.
 
تسخیر لانه جاسوسی
 
واقعه بعدی که یک سال بعد از کشتار دانش آموزان اتفاق افتاد، تسخیر لانه جاسوسی است. با پیروزی انقلاب اسلامی، امریکا تمام تلاش خود را برای به شکست انجامیدن نهضت مردم انجام داد. سفارت امریکا مرکز و کانون کارشکنی های امریکا در مسیر انقلاب بود. دانشجویان پیرو خط امام در روز 13 آبان در سال 1358 حماسه آفریدند و آخرین امید امریکا برای ایجاد خلل در عزم و خواست مردم را ناامید کردند.
روز ، روز شکوه باورهاست
عاشقی را دوباره تمرین کن
سبز شو در برابر دشمن
سرخ ، خود را فدایی دین کن
 
روز زرّین دانش آموز است
دانش آموز آفتابی باش
با تو ایران بهار می ماند
پس بمان سبز و انقلابی باش
 
باش ” فهمیده ” ، بابصیرت ، چون
قُمریانی که بی ریا رفتند
مثل آنان که در چنین روزی
پر گشودند و تا خدا رفتند
 
سروهایی که در برابر حق
سجده کردند و روسپید شدند
غزل سرخ عشق را خواندند
لاله لاله ، همه شهید شدند
 
واژه واژه شدند جاری تا
واژگون شد خطوط استکبار
پای طاغوت را قلم کردند
وَ سرودی شدند معنادار
 
روزی از جنس روزهای خداست
قدر آن قدر لیله القدر است
برکاتش برای ما این ” روز ”
پربها مثل غزوه ی بدر است
 
پس بیا تا توان به تن داری
حرمتش را بدار فرزندم !
تا همیشه شعارت این باشد :
« من به این انقلاب پابندم »
 
دانش آموزان، گل بوته هایی تشنه در کنار جویبار این دیارند. آموزگاران، چشمه ساران بهارند و هر مدرسه، آبشخور آب حیات است. روز دانش آموز، فرصتی برای تجدید عهد با قلم، کتاب و دین و دانش است. دانش آموزی که قدر گوهر خویش رابشناسد و ارزش زندگی و زمان را بداند، مجاهدی است که در سنگر دانش به ستیز با جهل، تاریکی و بی مسؤولیتی می پردازد. دانش آموز متعهد و ایمان مدار ایرانی باید در کنار درس و علم، برای ادب و کمال، سهمی بزرگ قایل شود. سعادت و آینده ی درخشان دانش آموز تنها در گرو درس خوب و نمره های عالی نیست، بلکه دانش آموز باید به چیزهای دیگری نیز بیاندیشد مانند: خداجویی ، معنویت، انسان دوستی و کاروتلاش وامیدبه آینده درراستای گام دوم انقلاب اسلامی ایران عزیز __

نستوه دبیر و واحدجوانان کانون تربیت اسلامی استان سیستان وبلوچستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *