مدارس چگونه باید با نشاط وشاد باشند ؟

در پی پرسش مهر امسال رئیس جمهور که در آغاز سال تحصیلی  برای  دانش آموزان مطرح کرد که چگونه می توان مدرسه را با نشاط وشاداب نمود اقای حبیب الله فاضلیان یکی از پیشکسوات عرصه تعلیم وتربیت در استان چهار محال وبختیاری یادداشتی در این خصوص برای خبرگزاری رسانه معلم ارسال کرده که ضمن تشکر از ایشان مطلب وی را با هم می خوانیم .

قال رسول الله (ص)افضل الاعمال بعد الصلوه ادخال السرور فی قلب المومن

طینت ادمی را در طشت عشق سرشته اند تا عاشقانه خالق را عبادت کند ونسبت به خدمت خلق عشق بورزد ،عبادتی بی ریا وخدمتی بی منت که بر آیند هر دو جلا یافتن دل است .به یمن گوهر ناب عشق وصفا یافتن جامعه به برکت صمیمیت آن .

اما دیو پلید افسانه دروغ قصه هاست که با روی سیاه وشاخ های تیز ودم دراز نفس را در سینه ها حبس می کند ووحشت می آفریند !در زندگی واقعی ، دیو پلیدنقابی زیبا به چهر ه می زند وظاهر خود را چنان می آراید تا از او فرار نکنند .و در مقابلش جبهه نگیرند وپذیرای حضورش باشند ،در اینصورت است که او بیشتر وبهتر و راحت تر به اهداف وخواسته هایش دست می یابد !

از جمله نقاب ها ی پر مصرف خیل دیوان وددان نقاب دلسوزی های به ظاهر عاشقانه دایه مهربان تراز مادر است !!نقاب هدیه کردن آزادی است که از بدو آفریش ودیعه الهی است !!ونقاب خدمتگزاری است !فقط در پست های ریاستی کلان وقدرت ساز !پر پیداست که در روابط انسانی ،عشق مادر بالاترین عشق هاست بعد از عشق امام به امت ومبارزه برای آزادی بالا ترین جهاد ها ست .بعد از جهاد با نفس وخدمت صادقانه وشاد کردن مردم ،بالاترین اعمال است ( بعد از نماز )وبه همین خاطربه عنوان جاذب ترین نمونه ها الگوی نقاب سازی و نقاب داران قرار می گیرد . در حدیث نبوی صدر الذکر شاد ومسرور کردن دل مومنین ، از همه اعمال به جز نماز بالاتر معرفی گردیده است .که همواره سیره اولیاء وهمت علما ودانشمندان بر ان متمرکز بوده است .ولی در اردوگاه دیوان استثمار گر که برای خالی کردن جیب وسفره مردم انواع نقشه ها ی رنگارنگ ترسیم می کنند یکی هم رقصاندن وخنداندن مردم است . اما نه با نشاط انگیزی در روح وروان مردم وایجاد رفاه ومعیشت انان ، بلکه با لودگی ودلقکی وقلقلک های زورکی  !اگر  نشاط در مدارس ره اورد اردوگاه استکبار نباشد که پشت نقاب 2030 ، بمباران نهاد خانواده ،از بین بردن ارزش های اخلاقی وترویج سبک زندگی غربی را با جاذبه های غریزی وهنجار شکنی های جنسی  وشادیهای کاذب آراسته و پوشش داده است ،  که قطع به یقین مورد سوال رئیس جمهور محترم نیست ،یکی از ضرورت های لازم وقابل پرداخت در آموزشگاهها و مدارس سطح کشور است که جای تامل و بررسی دارد . شادی ونشاط در مدارس منوت بر احوال روحی ، روانی وجسمی دانش آموزان است که خود مقدامات دیگری را می طلبد ،حتما در چشم دانش آموز ی که شب قبل با اشک های مادرش گریسته است دیدن نشاط توقع بیجایست !قطعا لبان خشک وترک دار دانش آموزی که به پینه های دست پدرش گره خورده است به خنده وا نخواهد شد !یقینا شکم خالی وتبعیض وضع ،حرکت موزون اش نمی آید !  نکته پایانی  اگر مقدماتی از این قبیل فراهم باشد ،می شود  و می بایست با برنامه های فرهنگی هدفدار مفرح وبومی اسباب شادی ونشاط دانش آموزان را در مدارس فراهم آورد . تا ضریب توفیقات در  اهداف آموزشی نیز ارتقا ء یابد ، طرح شیرین ترین دروس صمیمیت بیشتر اساتید ،حاکمیت فضای شاد وبهر ه گیری از مواهب طبیعی می تواند به ایجاد نشاط وشادی در مدارس کمک نماید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *