«رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: با توجه به اینکه گذراندن پیش دبستانی بسیار مهم بوده و علاقمند هستیم تا همه کودکانی که به کلاس اول می‌روند بتوانند از این فرصت استفاده کنند، به دنبال آن بودیم تا شرایط حضور نوآموزان اتباع خصوصا نوآموزان افغان را در پیش دبستانی‌های ایران فراهم کنیم.

وی افزود: بیش از 60 هزار نوآموز در مدارس ایران حضور پیدا می‌کنند که اکثر آنان از اتباع افغانستانی بودند و در مدارس ایران تحصیل می‌کردند.

حکیم‌زاده ادامه داد: برنامه‌های آماده سازی تابستانی را با کمک‌ NRC در 4 استان ایران داشتیم که امسال نیز در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و سمنان برگزار می‌شود و خوشبختانه علیرغم وقت بسیار کم، برنامه‌ریزی بسیار خوبی با همکاری مرکز بین الملل معاونت آموزش ابتدایی و اداره اتباع در 4 استان یاد شده صورت گرفت و توانستیم یک دوره تابستانه برای نوآموزان اتباع برگزار کنیم (کودکانی که می‌خواهند به کلاس اول بروند) تا برای حضور در کلاس اول آمادگی لازم را کسب کرده باشند.

وی تصریح کرد: امیدوار هستیم بتوانیم با جذب کمک‌ها و حمایت‌های بیشتر از سازمان‌های بین المللی با توجه به اینکه پیش دبستانی بسیار مقطع مهمی است، بتوانیم فرصت‌هایی را فراهم کنیم تا نوآموزان اتباع پیش دبستانی را بگذرانند چراکه از نظر ما گذراندن پیش دبستانی گرچه اجباری نیست اما الزامی است و بتوانند شانس بهتری برای موفقیت تحصیلی خود پیدا کنند.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه هنوز آمار تفکیکی از ثبت نام اتباع افغانستانی در مدارس ابتدایی در دست نیست، گفت: پیش‌بینی ما این است که بیشتر از سال قبل ثبت نام کودکان اتباع را داشته باشیم.

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش ایران در ادامه گفت: من به عنوان عضو کمیته همکاری‌های مشترک علمی فرهنگی آموزشی دو کشور در سال 96 سفری به افغانستان داشتم که در جریان آن مقدمات یک تفاهم‌نامه جامع در کلیه زمینه‌ها از جمله آموزش و پرورش کلید خورد و در ایران نیز همکاران ما در وزارتخانه در بخش‌های مختلف همکاری بسیار خوبی در این باره داشتند و فکر می‌کنم که این موضوع باید بیشتر از سوی مقامات افغانستان پیگیری شود تا به امضای مقامات عالی دو کشور برسد.

وی در پایان گفت: بسیار خوشحال هستیم علی رغم محدودیت و امکانات موجود، این فرصت برای همه کودکان خصوصا کودکان افغانستانی وجود دارد که در مدارس در کنار کودکان ایرانی درس بخوانند و آرزو می‌کنم که با حمایت خانواده‌ها ادامه تحصیل دهند و بتوانند افراد بسیار موفق و تاثیرگذاری برای آینده افغانستان باشند.

انتهای پیام/