به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، گردهمایی مشترک مدیران ارشد ستادی و استانی دانشگاه فرهنگیان با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در مرکز شهید بهشتی این دانشگاه برگزار شد.

حاجی‌میرزایی در این مراسم اظهار کرد: قلب آموزش و پرورش در دانشگاه فرهنگیان می‌تپد و رمز موفقیت مجموعه نظام تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان است یعنی اگر حال این دانشگاه خوب باشد، حال آموزش و پرورش هم خوب است؛ به عبارت دیگر بار سنگین اجرای سند تحول بر دوش دانشگاه فرهنگیان است.

وی ادامه داد: بیش از نیمی از اهداف و آرمان‌ها برای دوره مسؤولیتم ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه فرهنگیان دارد و این دانشگاه مهم‌ترین مأموریتش، تربیت نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: مجرای ورود به آموزش و پرورش دانشگاه فرهنگیان است که نقشی بسیار مهمی است؛ این نقش الزاماتی را گوشزد می‌کند یعنی معلمی که باید دانشگاه فرهنگیان تربیت کند چه معلمی است و چرا این دانشگاه باید معلم تربیت کند؟ دلیل این است که می‌خواهیم معلم تربیت کنیم ولی در سایردانشگاه‌ها علم منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه معلم اسوه، بصیر و مهم‌ترین عنصر در فرآیند تعلیم و تربیت است و معلم جبران تمام نداشته‌هاست، افزود: نمی‌توانیم از استاندارد معلم واجد شرایط کوتاه بیاییم؛ باید توجه عمیق و بایسته‌ به اینکه معلمان در مجموعه این نظام چه ویژگی‌هایی دارند و آیا در تراز سند تحول هستند یا خیر، داشته باشیم.

حاجی‌میرزایی گفت: زمانی به قیمت توسعه کمیت، کیفیت را قربانی کردیم اما الان از هیچ استانداردی کوتاه نمی‌آییم؛ معلم باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد و توانمندی‌های لازم را داشته باشد.

وی با بیان اینکه زمین شرط داشتن دانشگاه فرهنگیان نیست بلکه داشتن هیأت علمی متبحر شرط افزودن دامنه کار دانشگاه فرهنگیان در استان‌های مختلف است، ادامه داد: هیچ شغلی پیچیده‌تر و غنی‌تر از معلمی نیست و این شغل، کارمندی نیست و در اینجا معلمی تربیت می‌شود که رفتارش الهام بخش باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه کثرت‌گرایی نباید ما را به عدول از ارزش‌ها سوق دهد، افزود: باید درخصوص استاندارد‌ها به جد مقاومت کرد؛ اگر مشکلی است استانداردها اصلاح شود و اگر مشکلی ندارد از تغییر آنها جلوگیری کرد.

وی اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان باید شایستگی اعتقادی، اخلاقی و حرفه‌ای معلمان را ارتقا ببخشد و معلمان و مدیران ما نیازمند آموزش هستند و اگر بخواهیم در هر جزء نظام تعلیم و تربیت تغییر ایجاد کنیم نیازمند تحول هستیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: نقطه شروع و عزیمت اجرای سند تحول، دانشگاه فرهنگیان است و اگر در این نقطه مشکلی ایجاد شود، کل مجموعه دچار خلل می‌شود.

وی افزود: باید معلمان، دانش‌آموز را برای خروج از استیصال، انزوا و تغییرات خطرناکی که نسل نو را تهدید می‌کند، مصونیت ببخشد و این مصونیت‌بخشی، معلمی را در تراز سند می‌خواهد.
انتهای پیام/