بررسی پرونده مهره‌های کلیدی یک شبکه اختاپوسی در بانک سرمایه

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان بانک سرمایه در شعبه سوم دادگاه ویژه جرائم اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای جلسه دادگاه قاضی مسعودی مقام با بیان اینکه در جلسه قبل مانی رهبری دفاعیات خود را گفت و نوبت به وکیل او رسید، از وکیل متهم خواست تا در جایگاه قرار گیرد و از موکلش دفاع کند.

وکیل مانی رهبری با حضور در جایگاه اظهار کرد: موکل من دفاعیاتش را بیان کرده و خواسته‌اش این است که امروز دفاع انجام نشود تا لایحه تهیه شود و در مرحله آخر دفاع را انجام دهیم.

قاضی مسعودی مقام با اشاره به محتویات پرونده علیرضا کلهر گفت: براساس گزارش سازمان بازرسی و سازمان اطلاعات سپاه، شما متهم به اخلال عمده در نظام پولی کشور از طریق خیانت در امانت به مبلغ ۲ هزار و ۱۴۵ میلیارد و ۷۰۲ میلیون ریال هستید و اگر از خود دفاعیاتی دارید، ارائه کنید.

علیرضا کلهر با حضور در جایگاه اظهار کرد: پس از آن که من به عنوان مشاور مدیر عامل و دبیر جلسات منصوب شدم، در این مدت به خاطر بیماری خود نتوانستم در بانک حضور مستمر داشته باشم.

کلهر تصریح کرد: در مقطع محدودی که به عنوان عضو کمیته اعتباری حضور داشتم، در رابطه با شرکت فنل کژال به صراحت مخالفت خود را بیان کردم، در اصل سند اعلام مخالفت صریح من اعلام شده است.

متهم پرونده بانک سرمایه با بیان اینکه آقای بیرانوند در جلسه کمیته اعتباری حضور نداشته است، گفت: در رابطه با شرکت فنل کژال مخالفت خود را به صراحت اعلام کردم و منشأ تضرر یک سال بعد از خروج من از بانک بوده است.

کلهر با بیان اینکه مصوبه سوم در مهر ۹۵ طبق قوانین و مقررات بوده است، گفت: یک سال بعد از اینکه ما در بانک حضور نداشتیم، وسایل مشتری تبدیل شده و آنچه که هیئت مدیره مصوب می‌کرد را بلافاصله روی چک‌نویس از اعضا امضا می‌گرفتیم.

متهم با تأکید بر اینکه بیرانوند آدرس غلط داده است، گفت: من طبق مصوبه و مقررات بانکی امضا کردم و یک سال بعد وسایل مشتری آزاد شده است.

در ادامه قاضی از کلهر پرسید که شما از چه طریقی وارد بانک سرمایه شدید و تخصص شما چیست؟

متهم پاسخ داد: من از طریق مهندس قادری وارد شدم و تخصص من اقتصاد است.

سپس قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم جوان که عصا به دست در جلسه دادگاه حاضر شده بود، گفت: آقای کلهر ما تصاویری از شما داریم که نشان می‌دهد که سلامت هستید، لذا باید بیماری شما از پزشکی‌قانونی استعلام شود و من نمی‌دانم چرا متهمان در جلسات دادگاه یا بیمار می‌شوند و یا سکته می‌کنند.

در ادامه جلسه رسیدگی به اتهام متهمان بانک سرمایه رسول امیر قهرمانی نماینده دادستان در جایگاه حضور یافت و با بیان اینکه امروز پرونده مهره‌های کلیدی یک شبکه اختاپوسی بررسی می‌شود، گفت: کلهر ضمن همکاری با کاظمی در بانک سرمایه شرکت‌های او را واسطه گری می‌کرد و میلیارد‌ها سهام را در آنجا منتقل کرده که پولش هم برنگشته است.

قهرمانی با بیان اینکه امضای کلهر در این اسناد وجود دارد، گفت: آقای کلهر باید بگویید که به دستور چه کسی و برای چه کسانی این کار را انجام دادید؟

قهرمانی با اشاره به اینکه بیرانوند به زاهدی نامه زده که چرا مصوبه تنها دو امضا دارد؟ گفت: در این شرایط کلهر برای اینکه مانع از لو رفتن موضوع شود، امضا می‌کرد و بعد از صدور ضمانت نامه بالای اسناد می‌نوشت که با پیشنهاد مخالفم و امضا می‌کرد.

نماینده دادستان با بیان اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان ضمانت نامه در شرکت جهان گستر پژاک صادر شده است، گفت: برای اینکه از خود سلب مسئولیت کنند، در کنار امضا می‌نوشتند که موافقت ندارم.

او تصریح کرد: در تحقیقات اولیه هرگاه که از او خواستیم حاضر شود، گفت:بیمار هستم و هیچ همکاری با ما نکرد که من تقاضای اشد مجازات برای او را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *