نقش اولیاء ودانش آموزان در یاد گیری مطلوب وکار آمد

نفش اولیاءِ و دانش آموزان در یادگیری مطلوب و کارآمد
در ارتقاءِ تحصیلی و یادگیری مطلوب دانش آموزان عوامل متعددی از قبیل مدرسه،دوستان،شرایط محیلی،اجتماعی و فرهنگی همچنین اولیاءِ و شرایط روحی و روانی دانش آموزان موثر می‌باشد مقالات علمی پژوهشی و میدانی در حوزه های روانشناسی،جامعه شناسی و … به رشته تحریر در آمده و چاپ شد و در سایت‌ها و شبکه های مجازی اطلاع رسانی و آگاه سازی شده است اما نقش والدین با همکاری و هماهنگی فرزندان نیاز به یک سری شاخص و معیارهای علمی و راهکارهای کاربردی دارد که باید به صورت مشترک و با تفاهم طرفین صورت گیرد.
خداوند متعال در قرآن می فرماید:
وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده که مایه روشنی چشمان [ما] باشد و ما را پیشوای پرهیزکاران گردان.
سوره فرقان آیه ۷۴
آرزویی که همه والدین دارند و دعا می‌کنند فرزندانشان نور چشم و از پیشگامان و پیشوایان امامان جامعه و افرادی مفید و موثر و سازنده برای خود والدین و جامعه بشری باشند تحقق این آرزو مستلزم شناخت،تفاهم و همکاری آنان با یکدیگر می‌باشد.
موفقیت یک فرزند در دنیای امروز ادامه تحصیل،مطالعه،کسب مهارت تخصصی از طریق آموزش در مدرسه و یا موسسات آموزشی است لذا اهمیت تحصیل برای کسی پوشیده نیست اما فقط معلم و مدرسه وظیفه ندارد بلکه نقش اولیاءِ و دانش آموز نیز بی‌تاثیر در پیشرفت تحصیل نمی‌باشد اگرچه معلمان وظیفه قانونی و ذاتی باید احساس مسئولیت نسبت به یادگیری دانش آموزان باید داشته باشند لیکن بدون آمادگی دانش آموزان و همکاری والدین امکان پذیر نیست.شرایط کلی یادگیری
۱.مکان مطالعه:باید ثابت باشد و تغییر مکرر آن در منزل و مدرسه که باعث عدم تمرکز دانش آموزان می‌گردد باید خودداری شود.
۲.زمان مطالعه:صبح برای دروس ریاضی،فیزیک،زبان و شب برای دروس تاریخ و جغرافیا و … البته بیشتر به عادت و علاقه دانش آموز هم دارد.
۳.مقدار مطالعه:برای هر نوبت مطالعه باید یک و نیم ساعت وقت گذاشت سپس نیم ساعت استراحت البته بدون خواب و ورزش‌های تند و خسته کننده باشد مجددا شروع به مطالعه کرد.
۴.نور:نور اتاق و محل مطالعه باید تلفیقی از نور آفتابی و مهتابی باشد اگر

به عنوان یک چشم انداز آینده زندگی جهت الگوبرداری فرزندان.
۱۱.همکاری و تعامل با مدرسه و مشورت با اولیاءِ مدرسه(مدیر،معاون،معلم مربوطه)جهت تفاهم و تغییر و اصلاح و بهبود رفتار و درس دانش آموزان(فرزندان).
۱۲.کنترل دوستان به صورت مستقیم و غیرمستقیم و دوری کردن آنان از دوستان ناباب و خاطی.
۱۳.کنترل محتوای شبکه‌های مجازی که دارای مبتذل اخلاقی و … می‌باشد.
۱۴.واقع گرا بودن یکی از وظایف اولیاءِ درک واقعیت‌های موجود جامعه-زندگی و شرایط فرهنگی و محیطی است.
۱۵.مدیریت زمان:نظارت بر غنی سازی اوقات فراغت فرزندان مثل کلاس‌های زبان انگلیسی و یا باشگاه‌های ورزشی که مانع از افت تحصیلی آنان‌ نگردد.

وظایف فرزندان(دانش آموزان)
۱.داشتن تصویر ذهنی مثبت نسبت به درس،مدرسه و زندگی و آینده.
۲.آمادگی قبلی و لازم از نظر جسمی،روحی برای مطالعه(سرحال بودن).
۳.داشتن آرامش فکری،عدم عصبانیت،نگرانی و استرس و … .
۴.تغذیه مناسب صرف غذاهای پروتئین دار و مقوی(گلوکز دار و …).
۵.استراحت کامل مثل خواب که بین ۶ تا ۷ ساعت به طور متوسط باید خواب داشته باشند.
۶.ورزش و حرکات عضلانی در منزل و … جهت جلوگیری از خواب آلودگی.
۷.برنامه ریزی روزانه،هفتگی و ماهانه و سالانه به تناسب محتوای کتاب درسی که در مدرسه تدریس می‌شود برای آمادگی امتحان ترم و … (داشتن برنامه).
۸.داشتن اهداف کوتاه،میان و بلند مدت براب فتح قله‌های موفقیت.
۹.تماشای فیلن‌های مفید و مطالعه زندگی نامه افراد موفق برای الگو برداری.
۱۰.توکل به خداوند متعال،خواندن نماز و … برای تحکیم بنیه‌های اعتقادی و باورهای دینی در رسیدن به سعادت دنیوی د اخروی.

منابع
۱.ملکی-صفی اله-چهار مهارت اجتماعی دانش آموزان-انتشارات تربیت۱۳۷۴
۲.ملکی-صفی اله-یادگیری کارآمد و موثر-انتشارات پیام رسان ۱۳۸۷

 

یک دیدگاه

  1. صفی اله ملکی

    از زحمات صادقانه سروران عزیز و گرامی رسانه معلم در اطلاع رسانی و ارتقا علمی وآگاهی مردم صمیمانه تشکر میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *