بررسی تسلط به زبان فارسی به طرح سنجش سلامت می‌آید

بررسی تسلط به زبان فارسی به طرح سنجش سلامت می‌آید

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضوان حکیم زاده  در نشست خبری طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان اظهار کرد: امیدواریم سنجش را به دو سال قبل از دبستان بیاوریم و اگر این امکان وجود داشته باشد و کودکان از  4 تا 6 سال تحت پوشش قرار بگیرند امکان شناسایی دقیق‌تر و مداخله بیشتر وجود دارد، وقتی دانش آموز وارد مدرسه می‌شود فرصت کمی برای مداخلات داریم اما اگر در 4 یا 5 سالگی تحت پوشش بروند برنامه‌های درسی پیش دبستانی منعطف است و می‌توانند تحت حمایت قرار بگیرند.

وی افزود: سنجش و غربالگری در راستای عدالت آموزشی است و بسیاری از کودکان مناطق محروم تا زمان ورود به مدرسه مشکلاتشان مانند کم‌بینایی یا شنوایی شناسایی نمی‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: جلسه‌ای را با وزیر آموزش‌وپرورش درباره صحبت‌های رهبری مبنی بر اهمیت یادگیری زبان فارسی داشتیم و مهم است کودکان در شرایطی باشند که امکان درک مطلب به زبان فارسی را داشته باشند تا در کلاس اول موفق باشند، در افت تحصیلی و تکرار پایه با دو دسته از کودکان مواجه هستیم، نخست بچه‌های دیرآموز که باید تدابیری برای آموزش معلمان در طرح تلفیقی بیندیشیم و دوم، کودکانی که در مناطق دوزبانه پیش‌دبستانی را نگذرانده‌اند و اگر بتوانیم آزمون بسندگی زبان فارسی را به طرح سنجش اضافه کنیم می‌توانیم دانش آموزان را آماده کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در آزمون بسندگی تلاش می‌کنیم، در طرح سنجش سلامت نوآموزان بتوانیم آمادگی دریافت مطلب و تکلم راحت به زبان فارسی را بررسی و دانش‌آموزان مورد نیاز تحت پوشش بروند.

حکیم‌زاده افزود: برای مدیریت وضعیت یادگیری دانش‌آموزان دیرآموز باید هر کودک را معادل سه کودک و سختی کار معلمان را در نظر بگیریم و شاید نیاز باشد تجدیدنظر در برنامه تلفیقی داشته باشیم و انعطاف لازم را در جهت اهداف برنامه درسی برای کودکان دیرآموز داشته باشیم تا بتوانیم آنها را در کلاس‌های درس مدارس عادی  بپذیریم.

دو هزار تکرار پایه

وی بیان کرد: در سال گذشته یک‌میلیون و 476 هزار و 262کلاس اولی داشتیم که پیش بینی می‌کنیم در سال جدید یک میلیون و 501هزار دانش آموز کلاس اولی داشته باشیم و آمار 1.7درصد رشد داشته باشد. در دوره ابتدایی با احتساب اتباع، هشت میلیون و 70هزار دانش آموز در سال گذشته داشتیم که به هشت میلیون و 229هزار دانش آموز با دو درصد افزایش در سال جدید می رسد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه 31 هزار و 910دانش آموز اتباع در سال 96داشتیم که در سال 97به 34 هزار و 445 نفر رسید گفت: همچنین دوهزارو 195 تکرار پایه در دوره ابتدایی داشتیم نرخ تکرار پایه در سال 96، 1.4 بود که به 1.38 کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *