راه‌اندازی اولین مرکز “تربیت مبلغ معلم” در قم

دبیر ستاد همکاری‌های آموزش‌وپرورش و حوزه علمیه در جلسه‌ای که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش تشکیل شد از راه‌اندازی  مراکز ” تربیت مبلغ معلم” در کشور خبر داد و گفت: طرح امین به‌زودی نهایی و جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ می‌شود، همچنین ستاد همکاری‌ها حوزه و آموزش‌وپرورش با کلیات برش طرح پنج‌ساله همکاری‌ها  موافقت کرد.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، علیرضا حاجیان زاده در نشست فصلی ستاد همکاری‌ها که با حضور وزیر آموزش‌وپرورش و همچنین مدیران ارشد حوزه‌های علمیه، با تشریح عملکرد چندماهه اظهار کرد؛ بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت گرامیداشت مقام معلم درباره عملکرد آموزش‌وپرورش، روح تازه‌ای به بدنه نظام تعلیم و تربیت دمید و امیدواری و پایداری بیشتری را تزریق کرد.

ویبا تأکید بر نصب العین قرار دادن فرمایشات رهبری در این ستاد گفت؛ گسترش تعاملات و ارتباطات میان حوزه و آموزش‌وپرورش از دستاوردهای مهم ستاد همکاری‌ها است و همواره در دستور کار قرار دارد.

حاجیان زاده با اشاره به طرح مدارس مسجد محور اظهار کرد: کارگروهی برای این طرح تشکیل و بخشنامه‌ای نیز با امضای وزیر صادر شد.

دبیرستادهمکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش افزود: سومین مصوبه در مورد رشته‌های تحصیلی حوزه مرتبط با آموزش‌وپرورش بود که قرار شد کارگروهی در معاونت آموزش حوزه‌های علمیه تشکیل شود و به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: با دستور وزیر آموزش‌وپرورش، خبرنامه‌ای تحلیلی برای اطلاع‌رسانی به‌موقع و کامل به مراجع معظم و نمایندگان ولی‌فقیه و ائمه جمعه در استان‌ها و اساتید حوزه‌های علمیه منتشر می‌شود.

حاجیان زاده اظهار کرد: پیگیری موضوع امکان حضور حداکثری طلاب در آزمون استخدامی ماده 28 دانشگاه فرهنگیان در دستور کار این ستاد قرار دارد.

وی  افزود: طی ماده‌واحده‌ای موضوع تأسیس دفتر همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب‌شده، اما هنوز ابلاغ نشده است و امیدواریم با عنایت روسای ستاد محقق شود.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: برگزاری دوره ضمن خدمت کاری مشترک میان حوزه و آموزش‌وپرورش با موضوع “کالای ایرانی” یکی از مصادیق مشارکت این دو دستگاه بود که در ماه‌های  اخیر   انجام شد و طی آن حدود نیم میلیون نفر در آن مشارکت کردند.

وی خاطرنشان کرد: جذب و برگزاری دوره توانمندسازی روحانیون وظیفه یکی از مصوبات ستاد است، دراین‌باره سهمیه‌ای برای گذراندن دوره وظیفه طلاب در آموزش‌وپرورش قرار داده‌شده که سالی 500 نفر از طلبه‌ها بتوانند سربازی خود را در آموزش‌وپرورش بگذرانند.

حاجیان زاده از برگزاری دوره‌های آموزشی برای طلاب وظیفه‌ها خبر داد و گفت:  در دو سال بیش از 700 نفر از طلاب جذب آموزش‌وپرورش  شدند .

وی با اشاره به دیدارهای وزیر با مراجع عظام گفت: افزود: بهره‌مندی از رهنمودهای بزرگان حوزه، در ارتقای تعلیم و تربیت مؤثر است.

مشاور عالی وزیر آموزش‌وپرورش از راه‌اندازی مراکز تربیت مبلغ معلم  خبر داد و افزود: این طرح در هیئت‌امنای دانشگاه فرهنگیان تصویب‌شده و اولین واحد آن در قم در حال راه‌اندازی است و امیدواریم در سراسر کشور  این مراکز توسعه یابد، همچنین موضوع تأسیس مدارس علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه‌های علمیه یکی از مصوباتی است که به‌تازگی شروع‌شده و امید است امسال با راه‌اندازی چند مرکز به‌عنوان پیش حوزوی بتوانیم این فضاها را ایجاد کنیم.

وی اظهار کرد: طرح پژوهشی مطالعاتی در خصوص اثربخشی حضور روحانیون در مدارس با عنوان طرح امین از طریق پژوهشگاه مطالعاتی آموزش‌وپرورش در حال انجام است، پیش‌نویس آئین‌نامه طرح امین به‌زودی نهایی و ابلاغ خواهد شد.

دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی میزهای مختلف مطالعاتی وجود دارد که “صداقت” یکی از موضوعات میز اخلاق است. دراین‌باره نیز همکاری داریم و مقدماتی را فراهم کرده‌ایم تا در کتاب‌های درسی دفتر تألیف کتب فنی حرفه‌ای به موضوع “اخلاق حرفه‌ای” پرداخته شود، همچنین با موضوع اخلاق و صداقت مسابقات کشوری در معاونت پرورشی طراحی‌شده است تا در میان دانش آموزان ترویج شود.

وی گفت:حرکت جدید در ارتباط با تعامل فکری و اندیشه‌ای با حوزه‌های علمیه به‌منظور پرداختن به مسائل دینی، اعتقادی و تربیتی مبتلابه در آموزش‌وپرورش یکی دیگر از برنامه‌ها است و در این راستا برای ساماندهی تعامل با اندیشمندان حوزوی، هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل می‌شود.

حاجیان زاده گفت:  یک شورای عالی با ترکیب علما، فقها و بزرگان حوزه تشکیل خواهد شد به نحوی یک تشکل فکری را هدایت کنند تا بسیاری از مسائل آموزش‌وپرورش را با تعامل اندیشمندانه دنبال کنیم.

وی افزود: ستاد همکاری‌ها حوزه و آموزش‌وپرورش با کلیات برش طرح پنج‌ساله همکاری‌ها موافقت کرد، لذا  کمیته‌ای را برای کنترل نهایی، ابلاغ و اجرای این طرح  ظرف یک ماه آینده تعیین شد.

Select rating
Give it 1/5
Give it 2/5
Give it 3/5
Give it 4/5
Give it 5/5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *