مسیر ارتقای منزلت اجتماعی معلمان به جایگاه مطلوب اسلام

محمود فرشیدی، دبیر کانون تربیت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان منزلت معلمان را در اجتماع آنگونه که مورد تأکید دین اسلام است، ترسیم کرد؟ گفت: معلم در جامعه ما یک بار معنوی و یک بار آموزشی دارد و شاید بار معنوی و تربیتی آن بر وجه آموزشی‌اش غلبه داشته باشد که این نگاهی صحیح است. اینکه پیامبر(ص) فرمودند: من، معلم برانگیخته شدم، سخن مهمی است، بنابراین در کشور ما، معلم تنها به معنای سوادآموز نیست و مردم هم این را می‌دانند؛ حتی در بسیاری از روستاها، معلمان و مدیران مدارس به رفع مشکلات اجتماعی خانواده‌ها می‌پردازند و اهالی روستا به آن‌ها اعتماد کامل دارند؛ چنین نگاه کرامت‌آمیزی در کشور به ویژه در مناطق محروم نسبت به معلمان وجود دارد.

نقش اول: رسانه

وی با بیان اینکه آحاد مردم جامعه نسبت به معلمان وظایفی برعهده دارند، اظهار کرد: از ائمه معصومین(ع) روایت شده است که «هرکس کلمه‌ای به من بیاموزد، مرا بنده خود کرده است»؛ این گزاره دینی، باید مورد توجه قرار گیرد. صدا و سیما در گذشته مجموعه‌ای تحت عنوان «معلم مهر» پخش می‌کرد و به معرفی معلمان نخبه در سراسر کشور می‌پرداخت. یک سریال فرانسوی هم که گاهی اوقات از تلویزیون پخش می‌شود، شرح حال معلمیست که روستا به روستا پیش می‌رود و مشکلات دانش‌آموزان را حل می‌کند. پس نقش اول برای تبیین جایگاه معلمان بر عهده رسانه‌ است. متأسفانه‌ در این زمینه کم‌لطفی‌هایی را در رسانه‌ها می‌بینیم، گاهی از سر دلسوزی، رفتارهایی را نسبت به معلمان در رسانه مشاهده می‌کنیم که تحقیرآمیز است.

نقش دوم: مسئولان عالی رتبه کشور

وزیر اسبق آموزش و پرورش نقش دوم در بازیابی منزلت اجتماعی معلمان، را متوجه مسئولان عالی رتبه کشور دانست و تصریح کرد: آن‌ها باید بدانند، آبرویی که خداوند بدان‌ها در مقام و مسئولیت عطا کرده، وامدار معلمیست که آن‌ها را پرورش داده؛ هر رئیس‌جمهور، وزیر و امام جمعه‌ای باید به این نکته توجه داشته باشد و فراموش نکند روز اول که هیچ سوادی نداشت و الفبا را هم نمی‌شناخت، معلم کلاس اول، او را با دنیای خواندن و نوشتن آشنا کرد. قدردانی و ارزش نهادن مسئولان به معلمان سبب ارتقای جایگاه آنان نزد مردم نیز می‌شود.

وی به یکی از اقداماتی که در زمان وزارت انجام داده بود اشاره و بیان کرد: پیش از هفته معلم، نامه‌ای همراه با کتاب به سایر وزرا تقدیم و به آن‌ها یادآوری کردیم که شما دانش‌آموز دیروز و وزیر امروز هستید، پس این روز را پاس بدارید و در هفته معلم به مدرسه فرزندتان یا مدرسه‌ای که خودتان تحصیل کرده‌اید، بروید و از معلمان تجلیل کنید.

دبیر کانون تربیت اسلامی افزود: شخصیت‌هایی که در جامعه مورد توجه مردم هستند و محبوبیت و شهرتی دارند نیز می‌توانند در هفته معلم به مدارس بروند؛ حتی چند ساعت به طور نمادین تدریس و سپس به مدال معلمی بر سینه خود افتخار کنند.

فرشیدی بُعد دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد را معیشت معلمان دانست که به موضوعی حاد بدل شده است و گفت: موضوع معیشت معلمان به نحوی جلوه داده می‌شود که گویی قابل حل نیست، حل مشکل معیشتی معلمان از حل مشکل انرژی هسته‌ای پیچیده‌تر نیست، اگر مسئولان برمبنای همان اصلی که باید خود را وامدار معلم بدانند به پیش روند، تدبیر بیشتری می‌کنند. پیشنهاد من به طور مشخص این است که شورای اقتصاد آموزش و پرورش زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود و این شورا با راه‌حل‌هایی از درون و بیرون آموزش و پرورش، به اقتصاد این وزارتخانه کمک کند. در این شورا کارشناسان برنامه و بودجه و مسئولان اقتصادی همچون رؤسای برخی بانک‌ها نیز باید حضور داشته باشند.

وزیر اسبق آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر بحثی درباره بانک فرهنگیان در مجلس مطرح شده است، اگر این بحث با نظر اهل فن و عبرت‌گیری از گذشته پیش نرود، نتیجه نمی‌گیریم، مقرر شده بود که بانک سرمایه ویژه معلمان باشد اما در عمل دیدیم که اتفاق دیگری رخ داد و فقط ۴۰ درصد برای معلم و الباقی به افراد دیگر اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: آموزش و پرورش در مناطق محروم مدرسه می‌سازد، امکان اینکه در کنار مدرسه تازه‌تأسیس، چند خانه سازمانی برای معلمان ساخته شود، مشکل بخشی از همکاران ما را حل می‌کند. در حال حاضر مجموعه‌ای از قوانین وجود دارد که دستور به اجرای امتیازات ویژه‌ برای معلمان داده است، چرا که آموزش و پرورش نه پول دارد و نه قدرت، اما این قوانین آنگونه که باید اجرا نمی‌شود. مثلاً قانون گفته است در واگذاری مسکن یا زمین، فرهنگیان در اولویت باشند یا اینکه به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی، یک مدرسه ساخته شود، همچنین گفته شده که در صنعتی مثل خودروسازی بخشی از بهای تولید را به آموزش و پرورش اختصاص دهند، اما این‌‌ موارد عملیاتی نمی‌شوند.

ایجاد بی‌رغبتی در جوانان برای معلم شدن

فرشیدی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت در اولویت قرار دادن بودجه آموزش و پرورش در لوایح بودجه سنواتی تأکید و تصریح کرد: این امر موضوع مهمی است که نه فقط مسئولان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس، بلکه سران قوای سه‌گانه نیز باید بدان توجه داشته باشند. مشکلات آموزش و پرورش در پرداخت حقوق کارمندان و معلمان، آثار تبلیغی منفی برای این حرفه به دنبال دارد و جوانان رغبتی برای معلم‌ شدن پیدا نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در دانشگاه فرهنگیان، دانشجویانی را داریم که در رشته پزشکی قبول شدند اما دانشگاه فرهنگیان و معلم‌شدن را ترجیح دادند، آن‌ها با این مبنا که در آموزش و پرورش استخدام می‌شوند به دانشگاه فرهنگیان آمدند اما متأسفانه سازمان برنامه و بودجه به همین نقطه قوت متعرض شد. البته سر و صدایی شد و ظاهرا سازمان برنامه، حرف خود را  پس گرفت اما این تردید برای خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندان خود را به دانشگاه فرهنگیان بفرستند، همواره وجود دارد که نکند این تضمین استخدام، ار بین برود.

جنبه منزلتی نظام رتبه بندی

دبیر کانون تربیت اسلامی گفت: در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نسبت به اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و نظام رتبه‌بندی تأکید شده است، نظام رتبه‌بندی علاوه بر بحث معیشتی، جنبه منزلتی نیز دارد. یک کارگر در کارخانه یا یک مدرس در دانشگاه، هر چند سال یک بار، عنوانی جدید دریافت می‌کند، اما یک آموزگار، ۳۰ سال هم که کار کند و زحمت بکشد، عنوان وی همان آموزگار می‌ماند. در این ابلاغیه موضوع لزوم ارتقای مهارت‌های معلمان با آموزش‌های ضمن خدمت مطرح شده است اما آموزش‌های ضمن خدمت صوری شده و به روز و کارآمد نیست. دانش‌آموزان به معلمی که اطلاعات به روز نداشته و بر مسائل جدید اجتماعی و علمی مسلط نباشد، به دیده تکریم نمی‌نگرند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *