مدرسه جایی نیست که معلم با دانش۳۰ سال قبل کار کند

به گزارش ایسنا، مجید قدمی در همایش تکریم مقام معلمان مدارس استثنایی قم عنوان کرد: تعلیم و تربیت دارای جایگاه بسیار مهمی در آموزه‌های دینی است، معلمان این رسالت مهم که از جنس حیات بخشی است را دست کم نگیرند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با گرامیداشت مقام شهید مطهری و روز معلم افزود: شهید مطهری ویژگی‌های زیادی داشت، وی زمان شناس توانایی بود. او می‌دانست که موج کمونیسم، جوانان را تهدید می‌کند، از این رو با علم و دانش در حوزه فلسفه قلم زد و به نقد کمونیسم پرداخت.

وی اظهار کرد: شهید مطهری اهل مطالعه بود و از مترجم استفاده و دیدگاه‌های غربی را نقد می‌کردY طلاب را تشویق به آموزش زبان می‌کرد چنین انسان‌های عمیقی، ارزشمند هستند.

قدمی بیان کرد: مطهری، آینده پژوه بود، معلمان باید همانند مطهری، زمان شناس و آینده پژوه باشند و آینده سیستم را پیش بینی و برای آن برنامه ریزی کنند.

وی گفت: او، فیلسوفی مخاطب شناس و ساده گو بود؛ محتوای کلام و درس را با ویژگی‌های مخاطب خود تطبیق می‌داد، برای کودکان با زبانی کودکانه از داستان و راستان می‌گفت، و در محضر طلاب، روش و حاشیه رئالیسم را تبیین می‌کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: مطهری، ولایت مدار بود و در مسیر ارزش‌ها قدم برداشت، این ویژگی‌ها بود که امام خمینی (ره) به عنوان فیلسوف و عارف و عالمی که فرصت یافت حکومت تشکیل دهد، درباره شهید مهطری فرمود، ایشان فرزند من است.

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) کلیه کتاب‌های مطهری را تائید کرد. آثار مطهری دربرگیرنده بسیاری از نیازهای امروز جامعه است. کتاب حجاب وی آن قدر مستدل است که می‌شود در پاسخ گوئی به سوالات و شبهات حجاب در این دوران، به آن استناد کرد.

قدمی اظهار کرد: معلمان باید از شهید مطهری الگو بگیرند و کتاب‌ها و آثار او را مورد مطالعه و بررسی قرار بگیرند تا شیوه معلمی را بیاموزند.

وی افزود: این گونه است که شهید مطهری‌ها و شهید بهشتی‌ها، جایگزینی ندارند، دشمن نیز به خوبی می‌داند که چه شخصیت‌های اثرگذاری را حذف کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور عنوان کرد: معلمان باید بر اساس شاخص‌ها حرکت کنند، شاخص‌های مختلفی برای نمره گذاری در نظام آموزشی وجود دارد، یکی از شاخص‌های کیفی، میزان مرتبط بودن تحصیلات معلم با تدریس پایه ویژه کودکان است.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از شاخص‌ها، میزان توجه به توانایی‌های فردی است، نظام آموزشی که ادعای عدالت دارد، باید بداند مخاطب‌هایش چه نیازهایی دارند.

قدمی اظهار کرد: معلمی تنها یک شغل نیست، معلمی؛ عشق، صبوری، زمان شناسی، علم و تخصص می‌خواهد، معلمی راه عشق است و عشق سختی‌ها و دشواری‌های زیادی دارد، اما عشق کافی نیست، باید از تجارب جهانی در عرصه آموزش استفاده کرد.

وی گفت: استخدام معلمان باید حساس باشد. روانشناسی آموزش و یادگیری و روانشناسی رشد و توانایی فردی و تکنولوژی لازمه این شغل است. اگر معلمی در ایجاد ارتباط با دانش آموز نتواند موفق باشد، ضربه مهلکی را به یادگیری کودک وارد می‌کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: کودکان استثنایی نیز در روند آموزش، به تخصص‌های ویژه ای نیاز دارند، این کودکان دیرآموز هستند هر چند هوش و استعداد سرشاری دارند که باید توسط معلم، کشف شود.

وی بیان کرد: در عدالت نظام آموزشی، باید شرایط مناسبی را برای دانش آموزان استثنایی فراهم کنیم و طبق نیاز این دانش آموزان به آموزش بپردازیم.

قدمی اظهار کرد: معلم استثنایی باید بداند که ارزش شنوایی به ویژه در سنین ابتدایی بالاتر از بینایی است و فرآیندهای عالی ذهن مانند استدلال و استنتاج و تحکیم و قضاوت مربوط به شنوایی است.

وی عنوان کرد: آموزش رکن مهمی است و معلم باید مجهز به تخصص باشد؛ در این شغل، معلم اجازه خطا ندارد در برخی از شغل‌ها اگر خطایی سر بزند، تبعات زیادی دارد، گاهی رفتار بد، دانش آموزی را از مدرسه طرد می‌کند و آینده اش را به مخاطره می‌اندازد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: مدرسه جایی نیست که در آن معلم، با دانش ۳۰ سال قبل کار را جلو ببرد، معلم باید اهل مطالعه و به روز و مسلط به زبان باشد؛ اطلاعات سطحی به درد این شغل نمی‌خورد.

وی افزود: معلمان مدارس استثنایی باید شکرگزار خدا باشند، زیرا به بهترین بندگان خدا خدمت می‌کنند و خوبی در حق آنها نیز به شما بازمی‌گردد و گشایش‌های زیادی در زندگی به همراه دارد؛ درس دادن و حضور در این مدارس، سعادت ویژه‌ای می‌خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *