حوزه پاسخگوی چالش‌های تعلیم و تربیت باشد

 علیرضا حاجیان‌زاده، مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش امروز، ۹ اردیبهشت‌ماه در جمع فعالان، صاحب‌نظران و کارشناسان تعلیم و تربیت در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم دقت در جایگاه دین در برنامه‌ریزی درسی تأکید کرد.
وی گفت: ستاد همکاری‌ حوزه علمیه و آموزش و پرورش بیش از ۱۲ سال است که شکل گرفته و ما در این ستاد دو عرصه را در دستور کار داریم که در این چند سال اخیر به عرصه اول بیشتر پرداخته شده است.
دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش افزود: عرصه نخست، ارتباط حضوری روحانیت با دانش‌آموزان است که در این طرح روحانیون ابتدا مهارت‌های ارتباط مؤثر با دانش‌آموز را آموزش می‌بینند و سپس به‌صورت مقطعی و یا مستمر، کار تبلیغی خود را در مدارس انجام می‌دهند.
بهره‌مندی از اندیشمندان حوزوی در برنامه‌های آموزشی
حاجیان‌زاده بیان کرد: عرصه دومی که به موضوع این همایش ربط پیدا می‌کند و در دوره جدید بر این عرصه بیشتر تأکید داریم، بهره‌مندی از اندیشمندان حوزوی در برنامه‌های آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش است که یک کار علمی بوده و نیازمند هیئت‌های اندیشه‌ورز و تبادل فکر است.
وی با بیان اینکه مسائل بسیاری در آموزش و پرورش داریم که باید از سوی حوزه پاسخ داده شود، اظهار کرد: به قول معروف در کف مدرسه مسائلی مطرح است که باید در میان اندیشمندان حوزوی مطرح شده و راهکاری برای آن به دست آورده شود و این یکی از اقدامات مهم به‌شمار می‌رود.
چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: از جمله مصادیق عرصه دوم، یعنی بحث علم دینی و تأثیر آن در برنامه‌های آموزشی شروعی است که بعد از گذشت مقدمات آن به اینجا رسیده و باید چراغ راهی برای آینده آموزش و پرورش باشد.
وی تصریح کرد: این همایشی نیست که گفت‌وگویی بشود و رها شود و چند سال بعد مجدداً چنین نشست‌هایی مطرح شود، بلکه این همایش را آغازی برای فعالیت‌های آینده می‌دانیم و از همه شما اندیشمندان دعوت می‌کنیم برای ارتقای سطح برنامه‌های درسی و جایگاه دین در آن کمک کنید.
حاجیان‌زاده با بیان اینکه بسیاری از موضوعات باید در هیئت‌های اندیشه‌ورز بررسی و پاسخ داده شود، گفت: از جمله آنها مراتب حیات طیبه و بحث نشاط در مدارس بوده که از سیاست‌های وزیر است؛ همین‌طور مباحث مربوط به نحله‌های کاذب و عقاید ضاله، آسیب‌های اجتماعی در شقوق مختلف، موسیقی و مسائل خاص مدارس دخترانه لیست شده که در ارتباط‌های اندیشه‌ای با حوزه می‌خواهیم به راهکارهایی برسیم که در مدارس اجرا شود.
نظریه‌پردازی‌ها می‌بایست به کاربست عملی برسد
وی با بیان اینکه این نظریه‌پردازی‌ها می‌بایست به کاربست عملی در نظام آموزش و پرورش منجر شود، یادآور شد: عنصر معلم نیز در کنار منابع آموزشی مهم‌ترین عنصر است و برای کیفیت‌بخشی و توانمندسازی معلمان، در وزارت آموزش و پرورش ورودی از طریق دانشگاه فرهنگیان و مراکز ترتیب معلم است و در برخی موارد مشکلاتی که هست از طریق آموزش‌های ضمن خدمت حل خواهد شد.
ورود آموزه‌های حوزوی در فرایند آموزشی دانشگاه فرهنگیان
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش اظهار کرد: تلاش کرده‌ایم در همین ارتباط بین حوزه و آموزش و پرورش، آموزه‌های حوزوی در فرایند آموزشی دانشگاه فرهنگیان وارد شود و در همین راستا شعبه‌ای از دانشگاه فرهنگیان با رویکرد تربیت مبلغ معلم در قم تأسیس شده است.
نباید همه امور تربیت دینی را از آموزش و پرورش انتظار داشت
وی تأکید کرد: با این همه اقدامات باز هم چالش‌هایی وجود دارد، اما باید بدانیم ما یک آموزش رسمی داریم که در اختیار آموزش و پرورش است ولی در کنار آن آموزش غیر رسمی که اثر آن به مراتب بیشتر است، نیز وجود دارد.
حاجیان‌زاده یادآور شد: صدا و سیما، فرهنگ عمومی خانواده‌ها، سینما، ارتباط گروه همسالان و بسیاری عوامل دیگر در اختیار آموزش و پرورش نیست. بنابراین، نباید همه امر تربیت دینی را از آموزش و پرورش انتظار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *