“رونق تولید” در حد شعار نماند

"رونق تولید" در حد شعار نماند

مهدی پازوکی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه، حمایت هوشمندانه از تولید در شرایط سخت سال 98 قطعا بایستی در دستور کار دولت قرار گیرد،‌گفت: باتوجه به چالشهای  اقتصادی سال 97 نباید در زمینه حمایت از بنگاههای تولیدی تنها به مباحث شعاری اکتفا کرد.

وی با بیان اینکه، برای رونق تولید در اولین گام باید بازار مصرفی برای کالاهای تولید داخل ایجاد کرد، گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید در بازارهای داخلی بایستی تمرکز ویژه‌ای به بازارهای کشورهای همسایه، بازارهای منطقه ای و در اولویت سوم به سایر بازارهای جهانی داشت.

این کارشناس اقتصادی گفت:  بازارهای منطقه‌ای و همچنین بازار سایر کشورهای مسلمان می‌تواند به مقصد اول کالاهای صادراتی کشورمان تبدیل شود، البته برای این موضوع بایستی برنامه دقیقی داشت.

بیشتر بخوانید

این استاد اقتصاد با بیان اینکه، در حال حاضر با افزایش نرخ ارز تولید تا حدودی برخی مزیتهای خود را از دست داده، گفت: در این شرایط بایستی به سایر مزیتهای موجود در اقتصاد ایران یعنی انرژی و نیروی کار ارزان توجه ویژه داشت.

وی افزود، به کمک این دو مزیت می‌توان به تصاحب بازارهای کشورهای همسایه و بازارهای منطقه‌ای امیدوار بود.

پازوکی ادامه داد، کشورهایی مثل ترکیه و اخیرا عربستان برای تصاحب بازارهای کشورهای آسیای میانه تلاش جدی را آغاز کرده‌اند و در شرایط جدید اقتصادی کشور بایستی در این زمینه گامهای جدی برداشته شود.

به گفته این استاد اقتصاد، حمایت از تولید داخل به معنای قطع ارتباط با دنیای بیرون نیست و برای نفوذ کالای صادراتی ایران به بازارهای کشورهای منطقه و سایر دول اسلامی بایستی ارتباطات بانکی خود با این دست کشورها را تقویت کنیم.

وی افزود، در سایه ارتباطات موثر بانکی می‌توان به عمیق شدن مبادلات تجاری امیدوار بود. به هر حال با کاهش قدرت خرید در بازارهای داخلی ممکن است تعادل میان عرضه وتقاضا در سال 98 به هم بخورد. بر این اساس برای یافتن بازار جایگزین جهت عرضه کالای ایرانی بایستی تمرکز خود را نسبت به بازار کشورهای همسایه و منطقه معطوف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *