تجهیزات و محتوا در حوزه آموزش‌های مهارتی به‌روز نیست

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سلیمان پاک‌سرشت رئیس سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در برنامه پرسشگر درباره توجه به آموزش‌های مهارتی، اظهار کرد: با وجود آنکه در ادوار گذشته کاستی‌ها و بی‌توجهی‌هایی نسبت به آموزش‌های مهارتی داشته‌ایم اما در شرایط فعلی، آگاهی بیشتر شده است و این تردید ایجاد شده که آموزش‌های رسمی نمی‌تواند همه نیازها را پاسخ بدهد و باید به آموزش‌های مهارتی در کنار آن توجه کرد.
وی افزود: البته هنوز با الگوی فرهنگی که مهارت آموزی را مهم می‌داند، فاصله داریم و یک تحول فرهنگی رخ نداده است؛ از ناحیه نظام تصمیم‌گیری در قبال آموزش‌های مهارتی نیز درنگی در زمینه توجه به آموزش مهارتی به وجود آمده است و با توجه به بودجه سال 98 برای این حوزه می‌توان گفت که حساسیت بالاتر رفته است.
پاک‌سرشت با بیان اینکه البته کمیت‌گرایی و آمارگرایی نباید در این زمینه رخ دهد و باید توأمان به کیفیت آموزش‌های مهارتی نیز توجه کرد، درباره شاخص‌های نشان دهنده توجه بیشتر به آموزش‌های مهارتی، گفت: بنده به جهش جدی در این حیطه اشاره نکردم اما معتقدم حرکت به سمت و سوی نظام مهارتی شروع شده است.

وی ادامه داد: اکنون جامعه در قبال «آموزش»، سؤال‌هایی دارد و با چالش‌هایی مواجه شده که می‌تواند گامی روبه جلو به سمت توجه به آموزش‌های مهارتی باشد.
رئیس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور تصریح کرد: در حوزه آموزش‌های مهارتی، تجهیزات به‌روز نداریم، محتوای آموزشی نیز به‌روز و متناسب با نیاز نیست و ادامه دادن این مسیر فعلی کمکی به ما نمی‌کند؛ در کجا این هماهنگی باید بین دستگاه‌های مختلف انجام شود.

وی تأکید کرد: دستگاه‌ها منفرد کار می‌کنند و ارتباطی با همدیگر ندارند ولی ضرورت جدی این است که به مرحله برون سیستمی برسیم.
پاک‌سرشت افزود: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، وزارت رفاه و سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، دستگاه‌های اجرایی عرضه کننده چون وزارت ارشاد، اتاق‌های بازرگانی، تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و صنوف، عرضه‌کنندگان بخش خصوصی و آموزشگاه‌های آزاد از جمله بازیگران عرصه فنی و مهارتی هستند؛ البته نقش حمایت از آموزش بنگاه‌ها در اتاق‌های بازرگانی نداریم.
وی با اشاره به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت مهارتی و فنی‌وحرفه‌ای که حکمرانی و شیوه تنظیم بین این کنشگران را هدف گرفته است، درباره علت عدم تشکیل شورای عالی مهارت گفت: بعد از ابلاغ، آیین‌نامه باید تنظیم می‌شد که پیش‌نویس آن در سازمان برنامه و بودجه تنظیم شده و به دولت رفته که در کمیسیون اجتماعی مصوب شده است اما زمان‌بر است و باید آیین‌نامه اجرایی تعیین تکلیف شود تا بتوانیم تشکیل جلسه بدهیم؛ هرچند ایجاد این نظام هماهنگی کار ساده‌ای نیست.
رئیس سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای کشور درباره ضرورت احراز گواهی صلاحیت حرفه‌ای و نقش آن در کسب یک شغل ادامه داد: صلاحیت حرفه‌ای در قانون نظام جامع مورد اشاره قرار گرفته است؛ آیا چارچوب مشخصی داریم که افراد به گواه آزمون‌های رسمی صلاحیتشان احراز و در شغلی پذیرفته شوند؟ تقاضایی برای وجود گواهی‌های صلاحیت حرفه‌ای از سوی بنگاه‌های اقتصادی وجود ندارد. همچنین مرکزی که به شکل متمرکز امر سنجش را انجام دهد نیز نداریم.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم به مهارت بها بدهیم باید بپذیریم گواهی مهارتی و فنی افراد قابلیت معادل سازی با مدرک رسمی دانشگاهی باشد و باید مقررات الزام آوری باشد که افراد غیر از این مسیر نتوانند استخدام شوند.
پاک‌سرشت با بیان اینکه قانون کم نداریم اما قانون مفید کم داریم به عنوان مثال هیچ قانون الزام‌آوری برای آموزش‌های مهارتی نداریم، گفت: 94 درصد اعتبارات ما پرسنلی است؛ آیا 600 مرکز آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای با 6 درصد بودجه می‌توانند مواد اولیه تأمین و متناسب با بازار کار عمل کنند.

وی افزود: قانون کم نداریم اما قانون مفید کم داریم؛ مسئله اصلی این است که باید بیشتر در حوزه معرفی حوزه فنی‌وحرفه ای کار کنیم اما حتما باید اراده وجود داشته باشد که اتفاقات خوب بیفتد. پایین‌ترین اشل حقوقی مربوط به سازمان ماست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *