بهانه 10هزار میلیارد تومانی وزیر؛ دلیل عدم عملیاتی سازی سند تحول بنیادین

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع نمایندگان تشکل‌های فرهنگیان در مورد اجرای سند تحول آموزش و پرورش اینگونه بیان داشتند که 72برنامه اجرایی برای سند تحول مشخص‌شده و نیاز به تأمین 10 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای آن وجود دارد. این یادداشت قصد اطاله کلام و پرحرفی نداشته و صرفا خواستار پاسخگویی وزیر محترم آموزش و پرورش به سوالات ذیل است که:

  • آقای وزیر یک دهه زمان برای تدوین برنامه اجرایی سند تحول بنیادین که نیاز به بودجه آنچنانی نداشت صرف کردید، چند دهه دیگر نیاز دارید تا اعتبار 10هزار میلیاردی( بر مبنای دلار 4500تومانی) اجرای آن را تامین کنید؟
  • سند استعماری 2030که یک شبه همه سیستم آموزشی کشور را تحت تاثیر قرار داد و عملیاتی شد آیا نیاز به زمان و برنامه و بودجه نداشت؟ چگونه است سند تحول بنیادین با وجود تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری و تصویب ارکان آموزشی این کشور( شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش)  هنوز در این نقطه ای که شما می فرمائید متوقف شده است؟ آیا شما بعنوان متولی اجراء این سند، آسیب شناسی در این خصوص داشته اید؟ آیا گزارشی از عدم همکاری دستگاه ها و سازمان های مرتبط با اجراء سند تحول تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه کرده اید؟
  • آیا به این نکته توجه داشته اید که پس از رونمایی از نقشه راه سند تحول بنیادین در سال 94، علی‌اصغر فانی، وزیر سابق آموزش و پرورش از اجرای برنامه‌‌های نظام آموزش و پرورش مطابق با راهکارهای سند تحول بنیادین در سال 95 خبر داد و گفت: در طول برنامه ششم توسعه و برنامه هفتم توسعه که تا سال 1404 به طول می‌انجامد، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا خواهیم کرد و تلاش می‌کنیم از سال 95 تمام برنامه‌های آموزش و پرورش متناظر با راهکارهای سند تحول بنیادین تدوین شود؟
  • پس از وعده اجرای سند تحول بنیادین، فانی از تشکیل شورای راهبری اجرای سند تحول خبرداد و این ستاد در همان زمان یعنی اواخر سال 94 در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد و اعضای آن، طی حکمی از سوی وزیر آموزش و پرورش منصوب شدند، آیا بهتر نیست ازفعالیت های این شورا نیز گزارشی ارائه دهید؟
  • بنظر شما صحبت های آقای فانی در سال 94 و شما در سال 97 در خصوص عملیاتی سازی سند تحول، به چه چیزی اشاره دارد؟
  • به نظر شما اجرای ناقص سند تحول بنیادین را نمی توان مبنی بر نبود اراده ی کافی در میان مسئولان دانست؟
  • آقای وزیر آیا بهترنیست مسئولانی که توان اجرای سند تحول بنیادین را ندارند به جای انداختن ضعف و ناتوانی خود به دوش دیگران و بهانه ی نبود بودجه 10هزارمیلیاردی، پست‌های خود را به جوانان خلاق و با انگیزه بسپارند؟

* اسماعیل قاسمی- کارشناس مطالعات راهبردی

2 دیدگاه

  1. وای خیلی خوبه ساییتون

  2. خبرگزاری رسانه معلم

    ممنون نظر لطف شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *