محدوده بندی، مهم‌ترین مشکل استان‌ها در ثبت‌نام دانش‌آموزان است

گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، علیرضا کمرئی مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ضمن انتشار گزارش نتایج ارزیابی از اجرای برنامه نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانش آموزان در مدارس از فرآیند ثبت نام سال تحصیلی 98- 97، اظهار کرد: پیامد برنامه نظارتی وزارت آموزش و پرورش در فرایند ثبت‌نام سال تحصیلی 98-97، پدید آمدن آرامش نسبی در جامعه بود.

وی ادامه داد: دستور وزیر آموزش وپرورش مبنی بر نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانش آموزان در مدارس در فرایند ثبت‌نام سال تحصیلی 98-97 در چارچوب بخشنامه شماره 66410 مورخ 17 تیر ماه 97 موضوعات عدم جذب مشارکت مردمی و مطالبه وجوه غیر مجاز توسط مدارس دولتی و هیأت امنایی، رعایت میزان وجوه مجاز دریافتی در مدارس
غیردولتی، استعداد درخشان و شاهد و رعایت محدوده بندی و تسهیل شرایط ثبت‌نام برای اولیا و دانش آموزان سبب شد این موضوع به برنامه محوری اداره‌کل ارزیابی عملکرد و پاسخ­گویی به شکایات وزارت آموزش وپرورش تبدیل شود.

کمرئی اضافه کرد: معاونت بازرسی و نظارت این اداره کل، مبتنی بر خود ارزیابی ستادهای استانی و نظارت میدانی توسط بازرسان ستادی، عملکرد حوزه‌های مختلف مدیریتی در سراسر کشور از استان تا مدرسه را مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

وی گفت: در طول فصل ثبت‌نام 33 هزار و 111 فقره بازرسی از مدارس، مناطق و استان‌ها صورت گرفت که در نوع خود از حیث گستردگی و تمرکز بر محورهای کلیدی مورد نظر بی‌سابقه بوده است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ­گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش، شاخص‌های این ارزیابی را «نظام‌مندی، جامعیت و جدّیت در نظارت»، «اثربخشی برنامه و سلامت»، «فعالیت ، پویایی و نوآوری»، «کیفیت ارسال و اجرای دستورالعمل نظارت»، «سازمان‌دهی تیم‌های نظارتی»، «اجرای برنامه نظارت وضعیت سلامت مشارکت»، «محدوده بندی و تسهیل شرایط ثبت‌نام» و «شکایات مطروحه به عنوان یک شاخص مهم در مراقبت و کنترل اثر بخشی برنامه نظارت» ذکر کرد و نتایج ناشی از ارزیابی برنامه نظارتی را منتشر کرد.

* نتایج خودارزیابی شاخص های عملکردی در سطح استان ها

کمرئی گفت: در شاخص‌های مربوط به نظام‌مندی، جامعیت و جدیت در نظارت  از مجموع 5 امتیاز، استان‌ها به ­طور میانگین 4.66 را ثبت کرده‌اند؛ این عدد در شاخص‌های اثربخشی برنامه و سلامت در مجموع 3.61 امتیاز و در شاخص فعالیت، پویایی و نوآوری 4.56  ثبت شده است؛ در محور نظام‌مندی، جامعیت و جدیت در نظارت بر رعایت حقوق والدین و دانش‌آموزان، 75.60 درصد عملکرد عالی، 20.69 درصد خوب، 3.18 درصد متوسط، 0.27 درصد ضعیف و 0.8 درصد عملکرد خیلی ضعیف داشته‌اند.

وی ادامه داد: در محور اثربخشی برنامه و سلامت، عملکرد استان‌ها ۵۶.۷ درصد عالی، 23.37 درصد خوب، 8.43 درصد متوسط، 3.45 درصد ضعیف و 8.43 درصد خیلی ضعیف ارزیابی شده‌اند؛ محور فعالیت، پویایی و نوآوری در 67.82 درصد عالی، 25.29 درصد خوب و 4.60 درصد متوسط و 2.30 درصد خیلی ضعیف ثبت شده است؛ در مجموع نتیجه خود ارزیابی استان‌ها در اجرای بخشنامه نظارت بر رعایت حقوق والدین در تمام شاخص‌ها وضعیت 76.86 درصد عالی، 22.21 درصد خوب، 5.24 درصد متوسط 1.38 درصد ضعیف و 3.72 درصد خیلی ضعیف را نشان می‌دهد.

نتایج حاصل از ارزیابی میدانی توسط بازرسان ستاد

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخ­گویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد:بازرسی میدانی از عملکرد 20 استان از مجموع 5 امتیاز در شاخص‌های مورد ارزیابی استان‌ها در محور کیفیت ارسال و اجرای دستورالعمل به صورت میانگین نشان از 4.28 امتیاز، در محور ساماندهی تیم های نظارتی 3.85، محور اجرای برنامه نظارتی 3.77 ، محور وضعیت سلامت مشارکت 3 و محور محدوده بندی و تسهیل شرایط ثبت نام 2.52 امتیاز است.

وی ادامه داد: نتایج ارزیابی نشان می‌دهد که مهم‌ترین مشکل استان‌ها به ویژه در مراکز استان‌ها مسأله، محدوده بندی است. شاخص سلامت مشارکت همچنان نیازمند نظارت وبرنامه‌های بهبود است.

نتایج ارزیابی از شاخص شکایات مطروحه درفرایند ثبت نام به عنوان شاخص کنترل اثربخشی برنامه نظارت

کمرئی گفت: در کل استان‌های کشور میزان شکایات ثبت شده در زمینه ثبت‌نام 254 مورد بوده است که در زمان تنظیم گزارش در هفته آغازین مهرماه 97 از این تعداد 174 مورد رسیدگی و اعلام نتیجه شده‌اند، 41 مورد در حال رسیدگی، 25 مورد جهت تکمیل مدرک برگشت شده و 14 مورد از شاکیان نیز انصراف از پیگیری داده‌اند.

وی پیرامون پیامدهای اجرای برنامه نظارت سال جاری وزارت آموزش و پرورش افزود: پیامد اجرای برنامه نظارتی مذکور شفافیت در کیفیت مشارکت خانواده‌ها و روشن شدن وضعیت مدارس در مشارکت ضابطه‌مند و آگاهی دقیق از محدودیت‌های موجود در این خصوص بود که توانست عملکرد قاعده‌مند مدیران مدارس را بهبود بخشیده و جریان رسیدگی به شکایات و اعلام موضع قاطع نسبت به آن را تسهیل نماید، پاسخ­گویی به شبهات توسط واحدهای کنترل و نظارت را تصریح و تسریع نماید وسبب به وجود آمدن مکانیزمی مؤثر در کاهش تخلفات به دلیل پدید آمدن نوعی کنترل اجتماعی مؤثر و هوشمندانه توسط جامعه و خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: علاوه بر آن تکلیف رسانه‌ها در ارتباط با مواضع رسمی و اصولی وزارت آموزش و پرورش در خصوص ثبت نام و همراهی را روشن ساخت و نوعی همراهی ضمنی در اطلاع رسانی و تقویت مواضع وزارت آموزش وپرورش در زمینه کیفیت و کمیت مشارکت خانواده‌ها در فصل ثبت‌نام به وجود آورد و کمک کرد تا در مجموع شرایط نسبتاً آرامی در ثبت‌نام دانش آموزان در سال تحصیلی 98-97 فراهم شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *