خلاهای لایحه جدید حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان

گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم، یاسمن خواجه‌نوری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در نشست اطفال از منظر حقوق کیفری که در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: در سال ۸۱ قانونی ۹ ماده‌ای با اشکالات فراوان پیرامون حقوق کودکان تصویب شد که امیدواریم با تصویب لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان این نقایص اصلاح شود. البته قانون سال ۹۷ نکات مثبت زیادی دارد از جمله آنکه چتر حمایتی قانون را برای تمام افراد زیر ۱۸ سال باز کرد.

وی افزود: ضمانت اجراهای این قانون بسیار سبک است و برخی ابهامات مهم در آن وجود دارد. اینکه سمن‌ها برای اعلام جرم عرصه حضور داشته باشند نیز در لایحه حمایت از کودکان دیده نشده است.

خواجه‌نوری اضافه کرد: مهم‌ترین ایراد این قانون این است که بخش عظیمی از کودک‌آزاری‌ها که در درون خانواده اتفاق می‌افتد قابل پیگیری نیست.

این مدرس حقوق جزا ادامه داد: حمایت پیشگیرانه تنها در مورد اطفال در معرض خطر وجود دارد و در واقع پیشگیری ثانویه و سایر کودکان را مورد توجه قرار نداده‌ایم.

به گفته وی توجه به مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی، توجه به سمن‌ها البته به صورت محدود، ایجاد تکلیف برای برخی وزارتخانه‌ها در جهت حمایت از کودکان، تکلیف دادن به صدا و سیما در اطلاع‌رسانی مسائل مختلف کودک‌آزاری از نکات مثبت لایحه جدید حمایت از حقوق کودکان است.

خواجه‌نوری بیان کرد: علی‌رغم نکات مثبتی که این لایحه دارد هنوز در زمینه اقدامات پیشگیرانه دچار خلا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *