مشکل کاغذ برای چاپ کتب درسی در سال ۹۸

گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، حیدر تورانی، سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: ما در راستای تحول در آموزش و پرورش ناظر بر سند تحول بنیادین، برنامه‌های بسیاری را تدارک دیدیم که در قالب زیرنظام های سند تحول و برنامه ششم توسعه مشخص شده است.

وی ادامه داد: نیازمند این هستیم که سازمان را با رهبری اثربخش هدایت کنیم زیرا امروز روز مردان تحول است و باید همه منابع را برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز بسیج کنیم.

تورانی با بیان اینکه ۶ سیاست راهبردی در راستای تحول بنیادین آموزش و پرورش پیش‌بینی کردیم، گفت: یکی از سیاست‌ها، سیاست ماندگاری کتاب‌های درسی است؛ از سال ۹۲ هر سال کتاب‌ها را تغییر دادیم و امسال با تألیف کتاب‌های پایه دوازدهم، این دوره تمام شد و باید فرصت کنیم خود را برای دوره بعد آماده کنیم و تولیدات خود را با سند تحول بنیادین منطبق کنیم.

وی با تأکید بر اینکه تا سال ۱۴۰۰ کتاب نونگاشت نداریم، تصریح کرد: این موضوع به معنی این نیست که تغییرات جزئی انجام نمی‌شود بلکه تغییرات جزئی را دریم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: در آینده ۳-۳-۶ نداریم بلکه ۳-۳-۳-۳ است و درس‌ها را یکپارچه می‌بینیم و کتاب‌ها بر اساس و رویکرد سند تحول بنیادین آماده می‌شوند.

وی سیاست دوم را انطباق عنوان کرد و افزود:  سیاست سوم چند تألیفی است و باید به سمت الکترونیکی شدن کتاب‌های درسی در پایه‌های بالاتر برویم.

تورانی درباره گلایه‌هایی از دیر رسیدن کتاب‌های  درسی توسط برخی معلمان بیان کرد: از برخی معلمان تعجب می‌کنم زیرا کتاب درسی قبل از چاپ روی سایت است و معلم می‌تواند بخواند و به دانش‌آموزان تدریس کنند.

وی با بیان اینکه سیاست بعدی پایدارسازی است، ادامه داد: واقعاً می‌شود کتاب‌های درسی را بیش از یکسال بچه‌ها استفاده کنند البته استلزاماتی از نظر حقوقی دارد اما عادت کردیم در شرایط تهدید کار کنیم به عنوان مثال الان که هوا خوب است باید به فکر آلودگی هوا باشیم نه در شرایط بحران فکر کنیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: همین کتاب با همین کیفیت بیش از یک سال دوام دارد و ما اکنون با مشکل کاغذ کتاب‌های سال ۹۸ مواجه هستیم و باید در خصوص وضعیت کتاب‌های درسی فکر کنیم.

وی اضافه کرد: سیاست بعدی، مرز گستری است و باید درهای سازمان باز شود به روی موسسات غیردولتی و دانشگاه‌ها و پژوهش‌ها گشوده شود.

تورانی، سیاست بعدی را چابک سازی برنامه درسی عنوان کرد و گفت: مراسم تجلیل از مؤلفان کتاب‌های درسی ۱۷ مهرماه باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مشکل کاغذ برای کتاب‌های سال ۹۸ اظهار کرد:  برای سال ۹۸ در جهت تأمین کاغذ کتب درسی،  ۳۹، ۴۰ درصد کمبود کاغذ داریم که بخشی از این کاغذ وارد کشور شده است و مشکل ترخیص کاغذ داریم؛ برای خرید مابقی کاغذ مورد نیاز نیز در حال رایزنی هستیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انتقادات به برخی محتوای کتاب‌های درسی ادامه داد: ایرادات و اشکالات به کتاب‌های درسی، آن مواردی که به حق است را می‌پذیریم و ما در تغییرات جزئی کتاب‌های درسی، اصلاح می‌کنیم.

وی در خصوص تفاوت رسم‌الخط در برخی کتب درسی، گفت: در رسم‌الخط تابع فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی هستیم و باید رعایت شود.

تورانی درباره اخباری مبنی بر جدایی پژوهشگاه تعلیم و تربیت از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: در زیرنظام پژوهش و برنامه‌ریزی سند تحول، بندی برای استقلال پژوهشگاه آمده است اما چون با مصوبه‌‌ای پژوهشگاه به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی الحاق شده است بر اساس مصوبه باید جدا شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره مشکل کاغذ برای کتاب‌های سال ۹۸ اظهار کرد:   برای سال ۹۸ در جهت تأمین کاغذ کتب درسی،  ۳۹، ۴۰ درصد کمبود کاغذ داریم که بخشی از این کاغذ وارد کشور شده است و مشکل ترخیص کاغذ داریم؛ برای خرید مابقی کاغذ مورد نیاز نیز در حال رایزنی هستیم.

سرپرست سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انتقادات به برخی محتوای کتاب‌های درسی ادامه داد: ایرادات و اشکالات به کتاب‌های درسی، آن مواردی که به حق است را می‌پذیریم و ما در تغییرات جزئی کتاب‌های درسی، اصلاح می‌کنیم.

وی در خصوص تفاوت رسم‌الخط در برخی کتب درسی، گفت: در رسم‌الخط تابع فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی هستیم و باید رعایت شود.

تورانی درباره اخباری مبنی بر جدایی پژوهشگاه تعلیم و تربیت از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اظهار کرد: در زیرنظام پژوهش و برنامه‌ریزی سند تحول، بندی برای استقلال پژوهشگاه آمده است اما چون با مصوبه‌‌ای پژوهشگاه به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی الحاق شده است بر اساس مصوبه باید جدا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *