تاریخ : Thu 10 May - 01:43
کد خبر : 8386
سرویس خبری : آموزش و پرورش
 

برخی دانشگاه فرهنگیان را قبول ندارند!

رحیم پور ازغدی در جمع دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان:

برخی دانشگاه فرهنگیان را قبول ندارند!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان تصویب شده است اما برخی آن را قبول ندارند، گفت: سیاست های کلی آموزش و پرورش تصویب شده، اما چقدر برای تحقق آن پیگیری شده است؟

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسم هفته معلم كه با حضور دانشجومعلمان مركز بهشتی تهران برگزار شد، با بیان اینكه عمده سیاست ها در حوزه آموزش و پرورش در اختیار شورای عالی آموزش و پرورش است و در شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست های كلی و مبنایی مطرح می شود، تصریح كرد: سرپرست قبلی دانشگاه فرهنگیان، ریاستش در شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی نیاورد و به جای آنكه وزیر وقت فرد دیگری را جایگزین كند، همان فرد نزدیك به پنج سال به عنوان سرپرست مشغول به‌كار بود.

وی ادامه داد: البته سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان فرد محترمی است، اما صریحاً اقرار كرده بود كه به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان اعتقادی ندارد و به این دلیل در شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی نیاورد و دولت به جای انتخاب فرد دیگری، وی را چندین سال به طور غیرقانونی در منصب سرپرست این دانشگاه نگاه داشت.

رحیم پور ازغدی با اشاره به هفته معلم، به جایگاه معلمی شهید مطهری اشاره كرد و افزود: این شهید والامقام یك معلم دینی بود، تحصیلات دانشگاهی مرتبط نداشت اما آثار نظریه پردازان در رشته های متعدد را خوانده و نقد كرده و در خصوص تعلیم و تربیت صاحب سبك و نظریه بود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه در خصوص حرفه معلمی دو مسأله مطرح است، تصریح كرد: برخی اعتقاد دارند هر فردی كه رشته دانشگاهی دارد، لیسانس یا فوق لیسانس دارد می تواند معلم شود و نیازی به تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان نیست.

وی ادامه داد: عده ای دیگر اعتقاد دارند كه برای معلم شدن مدرك لیسانس و فوق لیسانس لازم است، اما كافی نیست و باید آموزش معلمی نیز فرا گرفت و معلم بودن جداگانه هنر و یك فن است.

رحیم‌پور ازغدی تصریح كرد: معلم، اخلاق، حوصله كافی و آموزش می خواهد و نحوه صحبت كردن، تعامل با انسان ها و نحوه آموزش دادن معلم بسیار مهم است و وی می تواند استعدادی را فعال یا سركوب كند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این پرسش كه آیا دانش آموز فقط هوش است و یا عقل و قلب هم نیز دارد، تصریح كرد: كسی كه معلمی را دوست ندارد، معلم خوبی نیست ولو تحصیلات بالا داشته باشد و فردی كه به معلم بودن خویش افتخار نكند و عاشق نباشد، نمی تواند مشكلات معلمی و دانش آموزان را تحمل كند.

وی افزود: باید در كنار آموزش‌های درسی رشته مورد نظر تدریس، نحوه معلمی كردن نیز به معلمان آموخت و اهمیت دانشگاه فرهنگیان و تفاوتش با سایر دانشگاه‌ها در این است.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: جامعه ای كه معلمان بی حوصله، بی اخلاق و بی سواد دارد، آن جامعه خوبی نمی شود و جامعه ای كه معلم خوبی دارد، جامعه مناسب و مطلوب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خطاب به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان، گفت: فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی را بشناسید، امروز خروجی آموزش و پرورش هر چه باشد، چند سال آینده تمام كشور همان طور است.

وی در ادامه چند آموزه در روش معلم بودن شهید مطهری بیان كرد و افزود: در خصوص مسایل كلی، آموزش و پرورش و مجلس باید بررسی كنند كه چه معلمی كشور می خواهد؛ دانشگاه فرهنگیان تصویب شده اما برخی آن را قبول ندارند، سیاست های كلی آموزش و پرورش تصویب شده، اما چقدر برای تحقق آن پیگیری شده است؟ من یادم نمی آید تا به حال كسی بیاید در شورای عالی انقلاب فرهنگی پاسخی و یا گزارشی در این خصوص بدهد.

رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنان خود بر ضرورت استقبال از پرسش و سؤال، تأكید كرد و افزود: باید از سوال و شبهه استقبال شود؛ بگذارید دانش آموز، شاگرد، طلبه هر چه در ذهن و دلشان است بیرون بریزند، شك بد نیست به صرف آنكه در آن توقف نشود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح كرد: مكتبی كه از سوال می ترسد، دعوت به حق نمی كند، در قرآن كریم بارها پرسش شده است كه چرا فكر نمی‌كنید؟ چرا به یاد نمی‌آورید؟ این مكتب از سوال نمی ترسد. معلم اسلامی واكنش بد درباره سوال نمی‌كند، ولو سوال بد باشد، اما كسی حق اهانت ندارد.

وی با بیان اینكه در تعلیم و تربیت اسلامی تك تك انسان ها مهم هستند، افزود: هیچ گاه نگویید چرا در یك روستای دور افتاده و محروم برای چند دختر یا پسر خدمت می‌كنم؛ اگر یك نفر را احیاء كنید برابری با احیای چند میلیارد انسان دارد و پیامبر اسلام (ص) برای نفر به نفر وقت می‌گذاشت.

رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: برای انسان ها ارزش قائل شویم، برای گمنام ترین و ناشناس ترین افراد اهمیت قائل شویم، باید به این موضوع فكر كرد كه این دانشگاه بزرگترین دانشگاه كشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینكه نسل جدید اطلاعات و احساسات بیشتر از نسل گذشته دارد، تصریح كرد: نمی شود با دانش‌آموزان و كودكان حرف های عوامانه زد، و نباید راه سوال و انتقاد را بست زیرا سوال علامت ضعف نبوده و بلكه علامت ترقی خواهی است. از فردی نگران باشید كه سوال نمی پرسد، سوال علامت ذهن و سلیم بودن نفس مخاطب است

وی افزود: تعلیم و تربیت بسیار حساس است، و باید نگاه كرد كه مخاطب و دانش آموز چه نیازهایی دارد، چه ضرورت هایی دارد و او چه می خواهد نه آنكه من چه می خواهم بگویم.