تاریخ : Tue 09 Jan - 14:53
کد خبر : 8172
سرویس خبری : آموزش و پرورش
 

نظارت بر محتوای دوره پیش‌دبستانی ضعیف است!

حجت الاسلام دکتر ذوعلم:

نظارت بر محتوای دوره پیش‌دبستانی ضعیف است!

پیش‌دبستانی بدون توجه به رویکرد تربیتی رواج یافته است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با بیان اینكه دوره پیش‌دبستانی زمان پایه‌گذاری ورود به نظام رسمی آموزش و پرورش كشور است، اظهار داشت: دوره پیش‌دبستانی حلقه وصل میان خانواده و آغاز دوره رسمی آموزش است و روش‌ها و رویكردهایی كه در آموزش پیش‌دبستان اتخاذ می‌شود، اهمیت بسیاری دارد و از این جهت سند تحول بنیادین نسبت به این دوره اتخاذ موضع كرده است و ساحت‌های مذكور در این سند در برنامه درسی پیش‌دبستان هم باید اجرا شود. 

وی افزود: دوره پیش‌دبستان، یك دوره اجباری نیست؛ از آن جهت مانعی برای ثبت‌نام در پایه اول برای نوآموزانی كه این را دوره نگذرانده باشند، وجود ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم اضافه كرد: برخی كودكان كه آموزش‌های لازم را از والدین خود دریافت می‌كنند، الزام تربیتی برای حضور در دوره پیش‌دبستانی ندارند اما برای نوآموزانی كه در مناطق محروم و دوزبانه هستند و بدون دوره پیش‌دبستان ورود به دبستان برای آنها سخت خواهد شد، ضروری است دولت تسهیلات لازم را برای حضور در دوره پیش‌دبستانی فراهم كند. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح كرد: در حال حاضر نظارت، هدایت و پشتیبانی لازم بر محتوای دوره پیش‌دبستان ضعیف است و تنها در مرحله صدور مجوز، نظارت اجمالی توسط آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: دوره پیش‌دبستانی باید به صورت هدفدار و تأثیرگذار اجرا شود اما در حال حاضر آموزش و پرورش امكانات و اعتبارات لازم برای حمایت از دوره پیش‌دبستانی را ندارد. 

وی با بیان اینكه دوره پیش‌دبستانی بدون توجه به نگاه و رویكرد تربیتی رواج پیدا كرده است، گفت: آموزش‌های دوره پیش‌دبستان باید به صورت نیمه تكمیلی باشد اما متأسفانه در برخی مراكز پیش‌دبستانی هم‌زمان آموزش زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی وجود دارد كه این اقدام صرفاً جنبه ویترینی داشته و به ضرر نوآموز است. 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: مراكز پیش‌دبستانی باید سازوكار و برنامه‌ریزی مشخص و علمی برای فعالیت خود داشته باشند؛ حتی زمانی شورای عالی آموزش و پرورش برنامه درسی پیش‌دبستان را تصویب كرد، اما از آنجا كه در مرحله نظارت و صدور مجوز مراكز پیش‌دبستان، آموزش و پرورش اختیارات ناچیزی داشت، این برنامه اجرا نشد. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم با بیان اینكه بین سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش توافق و همكاری جدی برای اداره مراكز پیش‌دبستانی وجود ندارد، خاطرنشان كرد: دوره پیش‌دبستانی بسیار مهم است، اما شاید از آن جهت كه گستره فعالیت‌های آموزش و پرورش گسترده است، این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری در این دوره، چندان مایل نیست.

وی عنوان كرد: آموزش مربیان دوره پیش‌دبستانی باید تحت نظارت، برنامه‌ریزی و سامانه مشخصی باشد اما متأسفانه این مهم نادیده گرفته شده و بدون در نظر گرفتن اهمیت این دوره، با این مسئله بسیار ضعیف برخورد شده است.

انتهای پیام/