تاریخ : Sat 06 Jan - 12:15
کد خبر : 8165
سرویس خبری : آموزش و پرورش
 

عدالت آموزشی و تربیتی چیست؟

واژه‌های تخصصی آموزش و پرورش

عدالت آموزشی و تربیتی چیست؟

عدالت آموزشی ایجاد فرصت‌های لازم برای برخورداری تمام افراد لازم‌التّعلیم کشور تا پایان دوره متوسطه از آموزش‌ و‌ پرورش با کیفیت است؛ به گونه‌ای که از حق هیچ‌کس به نفع دیگری استفاده نشود.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در واژه‌شناسی (ترمینولوژی) آموزش و پرورش در تعریف عبارت عدالت آموزشی/Training Fairness آمده است: ایجاد زمینه و فرصت‌های لازم برای برخورداری تمام افراد لازم‌التّعلیم كشور، تا پایان دوره متوسطه، از آموزش‌ و‌ پرورش با كیفیت و متناسب با استعدادها و نیازهای فردی و اجتماعی آنان به گونه‌ای كه از حق هیچ‌یك به نفع دیگری استفاده نشود.

برابری فرصت‌های آموزشی.

عدالت تربیتی/Educational Fairness: عدالت آموزشی

عدالت جنسیتی/Gender Justice: رعایت تناسب میان زنان و مردان و ایجاد زمینه لازم برای برخورداری از همه امكانات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتغال در دسترسی به آموزش؛ به گونه‌ای كه در حق هیچ یك از آنان ستم یا اجحافی صورت نگیرد و از حق یكی به نفع دیگری استفاده نشود.

عدم تعادل بنیادی/Fundamental/Imbalance Disequilibrium: وضعیت نامتعادلی كه در آن، برآیند نیروهای وارد بر هر ذره یا ذره‌‏های تشكیل ‏دهنده سامانه صفر نباشد كه در این صورت سامانه یا متحرك است یا حركت یكنواختی ندارد.

 شرایط مزمن كسری تراز پرداخت‌ها كه ناشی از استمرار حمایت غیر واقع بینانه از ارز خارجی است.

نابرابری، بی تناسبی؛ با هم میزان و برابر نبودن

عُرف/Civil Law/Tradition: عمل متداول و پسندیده‌ای كه غالب مردم در جامعه معین آن را به‌صورت ارادی انجام می‌دهند كه در اثر تكرار، به‌صورت یك عادت و رویه ثابت در‎آمده است. در تعبیر فقها این امر «بنای عقلا» یا «سیره عملی» نامیده می‎شود و هنگامی معتبر است كه كتاب و سنت آن را مسكوت گذاشته باشد. عرف در این معنی به گفتار و عمل اختصاص دارد و از عادات و مسائل طبیعی مانند خوردن و آشامیدن، سن بلوغ و نظایر آن متمایز می‎شود.

در بحث حقوقی (به‌عنوان دومین منبع حقوقی) قواعدی است كه بدون مداخله قانو‌ن‌گذار از میان پدیده‌های اجتماعی استخراج شده و به‌صورت قاعده حقوقی در‎آمده باشد. با این توضیح، عرف شامل منابع دیگر حقوق به استثنای قانون می‎شود. در مورد امتیازاتی كه به‌كارگران داده می‎شود هم عرف كارگاه می‌تواند ملاك قرار گیرد و هم عرف منطقه.

خوی و عادت، شناخته شده، نیكویی، بخشش، آن چه كه در بین مردم پسندیده و متداول است.

عزت نفس/Self-Esteem: ارزیابی مثبت و منفی با ثبات از توانمندی‌ها، مهارت‌ها، صلاحیت‌ها یا ارزشمندی‌های خویش و باور و اطمینان به این موضوع. عزت نفس یا همان خود بزرگواری، یكی از خصوصیات مهم و اساسی شخصیّت هر فردی را تشكیل می‌دهد. افرادی كه عزت نفس بالایی دارند خودپذیرا و خود ارزشمند هستند.

خود بزرگواری، احترام به خود، اطمینان به خود، باور خودتوانمندی در فكر كردن، درك كردن، آموختن، انتخاب كردن و تصمیم گیری.

عقب‎مانده ذهنی [دانش‌آموز]/Mentally Disadvantaged/Retarded Student/Pupil: دانش‌آموزی كه عملكرد هوش عمومی او به‌طور معنی‌دار یا قابل ملاحظه‌ای كمتر از حد میانگین عملكرد هوش گروه سنی خود بوده و نقص یا نقایصی با رفتار سازشی توأم بوده و در دوران رشد و تحوّل پدید آمده باشد كه از لحاظ فعالیت‌های عمومی هوش، در مقایسه با افراد دیگر به چشم می‌خورد و باعث نقص تطابق با محیط در دوران‌های مختلف رشد می‎شود.

به عبارت دیگر، دانش‌آموز استثنایی كه هوش‌بهر او در یك آزمون استاندارد بین پنجاه تا هفتاد و با مشكلاتی در رفتار سازشی مواجه است كه در دوران رشد پدیدار شده و تا قبل از هجده سالگی به وقوع پیوسته باشد.

عقل عملی/Practical Reason/Wisdom: عقل از آن حیث كه به افعال اختیاری انسان می‌پردازد و آن افعال را مشمول خوب و بد یا باید و نباید قرار می‌دهد و علومی مانند اخلاق، فقه، سیاست را به‌وجود می‌آورد، عقل عملی است.

قوای ذهنی وابسته یا منسوب به عمل كه اندیشیدن، ادراك حسن و قبح، رفتار معنوی انسان و مانند آن را هدایت می‌كندو به مرحله عمل درمی آید؛ خرد رفتاری.

عقل نظری/Theoretical/Theoretic/Intellect/Wisdom: ویژگی عقلی كه متمركز بر جنبه‌های غیرعملی است. عقل، از آن حیث كه واقعیات عالم را می شناسد و دریافتنش متوقف بر نظر و تحقیق است، مانند تصور نفس، عقل، تصدیق و تولید علوم حقیقی، مانند فیزیك، شیمی، علم‌النّفس و فلسفه می‌پردازد، عقل نظری است.

منسوب به نظر، هر تصور یا تصدیق كه درك آن محتاج به فكر و نظر باشد، دارای جنبه غیرعملی، ذهنی، مقابلِ عملی.