پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان:
تاریخ : پنجشنبه 15 شهريور 15:59 کد خبر : 8814

اجرای طرح مشاوره پژوهشی دانشجو معلمان از مهرماه

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان از اجرای طرح‌های «مشاوره پژوهشی دانشجو معلمان»، «ایجاد نشاط و تکاپوی پژوهشی» و «صیانت از حریم پژوهشگران» خبر داد و گفت: بنا داریم با تأسیس مراکز رشد برای دانشجو معلمان، بستر شکوفایی و نوآوری آنها را فراهم کنیم.


گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، به نقل از فارس؛ معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان به برنامه‌های این معاونت اشاره كرد و گفت: بنا داریم با تأسیس مراكز رشد برای دانشجو معلمان، بستر شكوفایی و نوآوری آنها را فراهم كنیم؛ در دانشگاه‌ها،  پارك‌هایی به نام پارك علم و فناوری و مراكز رشد داریم كه نوع مأموریت آنها ناظر به تمهید مقدماتی برای ایجاد كسب و كار كوچك است اما چون دانشجو معلمان دغدغه اشتغال ندارند، كارآفرینی به آن معنا مورد نظر ما نیست.

وی اضافه كرد: در مراكز رشد به دنبال ایده پردازی و نوآوری هستیم و اگر به دنبال كار آفرینی هستیم، منظور كارآفرینی مبتنی بر رسالت معلمی است و كارآفرینی به عنوان درآمد و ایجاد اشتغال مدنظر نیست؛ كارگروهی را تشكیل دادیم كه اساسنامه مراكز رشد را تدوین كنند و امیدواریم در شهریورماه اساسنامه آن به تصویب برسد و بتوانیم حداقل در یك یا دو استان آن را اجرا كنیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان به طرح دیگری اشاره كرد و گفت: در حوزه پژوهش‌های دانشجویی بنا داریم به منظور ارائه مشورت به دانشجو معلمانی كه در حوزه پژوهش و تحقیقات كار می‌كنند، طرح مشاوره پژوهشی دانشجو معلمان را اجرا كنیم.

وی ادامه داد: در این طرح از بین استادان اعضای هیأت علمی پژوهشگر توانمند استان‌ها، افرادی به عنوان استادان مشاور پژوهشی دانشگاه انتخاب می شوند و از آنها انتظار داریم پاسخگوی پرسش‌ها و نیازهای دانشجو معلمان در عرصه تحقیقاتشان باشند؛ ضمن اینكه ستاد مشاوره پژوهشی با برگزاری مجموعه برنامه‌ها در دانشگاه، تلاش در جهت ایجاد نشاط پژوهشی  دانشجو معلمان خواهد داشت.

طاهری‌نیا تصریح كرد: دستورالعمل طرح مشاوره پژوهشی دانشجو معلمان نوشته شده است و در آستانه اجراست علاوه بر این از پژوهش‌های دانشجویی نیز حمایت می‌كنیم.

وی، برنامه سوم را در جهت ایجاد نشاط و تكاپوی پژوهشی در بین پژوهشگران پردیس‌های استانی ذكر كرد و گفت: با برگزاری سلسله سخنرانی‌های علمی هفتگی تلاش داریم این نشاط و تكاپو بیشتر شود؛ هر هفته روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ یك سخنرانی علمی داریم كه به صورت ویدئو كنفرانس برای تمام استان‌ها برگزار می‌شود و مخاطبان آن پژوهشگران، اعم از اساتید و دانشجو معلمان هستند و سخنرانان كسانی هستند كه یك یافته پژوهشی جدید دارند و شعار ما در برنامه این است كه «یافته‌های پژوهشی مان را به اشتراك بگذاریم».

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان،  برنامه بعدی این معاونت را شكوفایی و ارتقای مهارت حرفه ای اعضای هیأت علمی عنوان كرد و اظهار داشت: بنا داریم با برگزاری مجموعه ای از كارگاه ها و نشست‌ها، مهارت همكاران را در حوزه های مختلف از قبیل مقاله نویسی، پروپوزال نویسی، تحلیل محتوای كیفی و مقالات تحلیلی افزایش دهیم.

وی تصریح كرد: صیانت از حریم پژوهشگران و مقابله با تخلفات پژوهشی از دیگر برنامه‌های ما است كه با برگزاری سلسله كارگاه‌های اخلاق حرفه ای و پژوهشی، شناخت همكاران و پژوهشگران را از مصادیق تخلف پژوهشی افزایش می‌دهیم و برای این كار، كارگاه اخلاق پژوهش نیز برگزار می‌شود.

 

* مهم‌ترین آموخته‌تان از دانشسرای مقدماتی چه بود و چقدر این آموخته‌ها در معلم بودن‌تان تأثیر داشت؟ 

آموخته‌هایی كه در دانشسرای مقدماتی از معلمان خود كسب كردم در حرفه‌ام بسیار به كار آمد و همیشه با تمام وجود لمس می‌كردم كه معلم موفق باید هنرمند قابلی باشد.

* یعنی هنرمند بودن یك معلم، اصل است؟

اگر معلم هنرمند نباشد، در انتقال معلوماتش به دانش آموزان به خصوص در رده‌های پایین‌تر با مشكل مواجه خواهد شد؛ اساساً تمام معلمان در تمام طبقات و لایه ها به هنر نیازمند هستند ولی مقاطع پایین تر هنرمندی‌اش پررنگ تر است؛ به عبارت دیگر استاد دانشگاه و معلمی كه در مقطع دانشگاهی تدریس می‌كند، نیازش به هنرمندی كمتر از معلم ابتدایی است.

* همه از تربیت معلم تعریف می‌كنند اما چرا در یك دوره‌ای، این مراكز رو به تضعیف رفت و اصلاً چرایی تأكید بر مركز یا دانشگاه معلم چیست؟ 

در شرایط كنونی، دانشگاه‌ها را به نسل‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌كنند؛ دانشگاه نسل اول، آموزش محور؛ دانشگاه نسل دوم، پژوهش محور؛ دانشگاه نسل سوم، كارآفرین و دانشگاه نسل چهارم، همه این موارد به سمت دانشگاه مأموریت گرا پیش می‌روند.

تمام دانشگاه‌ها در دنیای كنونی تلاش می‌كنند اثبات كنند، «مأموریت  محور» هستند و تلاش می‌كنند از اینكه همه نوع تخصص را به جامعه تزریق كنند، اجتناب كرده و به طور مشخص مسؤولیت حل برخی مسائل جامعه را بر عهده بگیرند.

دانشگاه فرهنگیان به واسطه‌ مبنای تأسیس، مأموریت‌گراترین دانشگاه كشور است كه این موضوع یكی از نقاط اصلی اتكاء دانشگاه است؛ به عبارت دیگر باید بپذیریم كه دانشگاه مأموریت‌گرا هستیم و به تبع آن در تحلیل مأموریت به هم كمك كنیم تا فهم مشترك از مأموریت دانشگاه داشته باشیم؛ اینكه در دهه‌های گذشته نظام تربیت معلم دچار فراز و نشیب شده است به این دلیل است كه شناخت یكسان و درك واحد از مأموریت دانشگاه وجود نداشته است.

* ویژگی خاص دانشگاه فرهنگیان چیست؟

این دانشگاه غنای اسنادی دارد یعنی دانشگاهی است كه به لحاظ اسنادی، دستش پُر است؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان میثاق ملی، پشتوانه بسیار قابل اتكایی برای دانشگاه فرهنگیان است كه مسیر معلم تراز نظام را مشخص می‌كند و دیگری اساسنامه دانشگاه است كه نقشه راه دانشگاه را ترسیم كرده است.

این غنای اسنادی یك فضیلت است كه یك مزیت بزرگ برای دانشگاه فرهنگیان محسوب می‌شود، به عبارت دیگر برنامه‌های راهبردی دوره‌ای، میان مدت، دوره‌های پنج ساله در سایر دانشگاه‌ها وجود دارد اما این نگاه و این دو سند، یك وجه امتیاز خوبی برای دانشگاه فرهنگیان است.

مزیت دیگر این است كه دانشگاه فرهنگیان افق بسیار روشنی دارد یعنی مادامی كه جامعه به معلم نیاز دارد و معلم نیاز به تربیت معلم دارد، تربیت معلم هم نیاز به دانشگاه فرهنگیان دارد؛ نمی‌توانید هیچ‌گاه تصور كنید كه جامعه بی نیاز از تربیت معلم باشد.

به‌رغم تحول در شیوه‌های آموزشی و ایجاد شیوه‌های آموزش مجازی و آموزش از راه دور، اینها هیچگاه جایگزین تربیت معلم نخواهد شد.

* هدف‌تان در معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان چیست؟

در حوزه معاونت پژوهشی و فناوری، علاوه بر آنچه معاونان قبلی وجهه همت خود قرار دادند، برنامه‌هایی داریم؛ كلیدواژه همه فعالیت‌های پژوهشی در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان، «كمك به تربیت معلم پژوهنده» است و مابقی رفتارها، سیاست‌ها و اقدامات، ذیل همین عنوان تعریف می‌شود؛ نقطه هدف‌ ما تربیت معلم پژوهنده است.

* چه برنامه‌هایی را در پیش گرفتید؟

بنا داریم با تأسیس مراكز رشد برای دانشجو معلمان، بستر شكوفایی و نوآوری آنها را فراهم كنیم؛ در دانشگاه‌ها،  پارك‌هایی به نام پارك علم و فناوری و مراكز رشد داریم كه نوع مأموریت آنها ناظر به تمهید مقدماتی برای ایجاد كسب و كار كوچك است اما چون دانشجو معلمان دغدغه اشتغال ندارند، كارآفرینی به آن معنا مورد نظر ما نیست.

در مراكز رشد به دنبال ایده پردازی و نوآوری هستیم و اگر به دنبال كار آفرینی هستیم، منظور كارآفرینی مبتنی بر رسالت معلمی است و كارآفرینی به عنوان درآمد و ایجاد اشتغال مدنظر نیست بنابراین مراكز رشد دانشگاه فرهنگیان پل ارتباطی بین جامعه دانش آموزی و جامعه دانشجویی است و اگر بشود این امر را همانطور كه میخواهیم محقق كنیم بستر خلاقیت و نوآوری دانشجو معلمان را فراهم می كنیم.

به عنوان مثال دانشجومعلمی كه وسیله كمك آموزشی اختراع كرده است،  چه جایی می خواهد این وسیله خود را پیاده‌سازی كند تا در كنار استادانی كه تجربه دارند، ایده خود را محقق سازد.

* ایجاد مراكز رشد در چه مرحله‌ای است؟

كارگروهی را تشكیل دادیم كه اساسنامه مراكز رشد را تدوین كنند؛ اعضای كارگروه كسانی هستند كه تجربه ملی و شناخته درونی دارند كه در حال تدوین اساسنامه هستند و امیدواریم در شهریورماه اساسنامه آن به تصویب برسد و بتوانیم حداقل در یك یا دو استان آن را اجرا كنیم.

طرح دیگرمان این است كه در حوزه پژوهش‌های دانشجویی بنا داریم به منظور ارائه مشورت به دانشجو معلمانی كه در حوزه پژوهش و تحقیقات كار می‌كنند، طرح مشاوره پژوهشی دانشجو معلمان را اجرا كنیم.

* این طرح چه هدفی را دنبال می‌كند و چگونه محقق می‌شود؟

در این طرح از بین استادان اعضای هیات علمی پژوهشگر توانمند استان‌ها، افرادی به عنوان استادان مشاور پژوهشی دانشگاه انتخاب می‌شوند و از آنها انتظار داریم پاسخگوی پرسش‌ها و نیازهای دانشجومعلمان در عرصه تحقیقاتشان باشند؛ ضمن اینكه ستاد مشاوره پژوهشی با برگزاری مجموعه برنامه‌ها در دانشگاه، تلاش در جهت ایجاد نشاط پژوهشی دانشجو معلمان خواهد داشت.

* این طرح امسال اجرا می‌شود؟

دستورالعمل طرح مشاوره پژوهشی دانشجو معلمان نوشته شده است و در آستانه اجراست علاوه بر این از پژوهش‌های دانشجویی نیز حمایت می‌كنیم.

برنامه سوم ما نیز در جهت ایجاد نشاط و تكاپوی پژوهشی در بین پژوهشگران پردیس‌های استانی است.

* تحقق این هدف‌تان را چگونه پایه‌گذاری كردید؟

با برگزاری سلسله سخنرانی‌های علمی هفتگی تلاش داریم این نشاط و تكاپو بیشتر شود؛ هر هفته روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ یك سخنرانی علمی داریم كه به صورت ویدئو كنفرانس برای تمام استان‌ها برگزار می‌شود و مخاطبان آن پژوهشگران، اعم از اساتید و دانشجو معلمان هستند و سخنرانان كسانی هستند كه یك یافته پژوهشی جدید دارند و شعار ما در برنامه این است كه «یافته‌های پژوهشی مان را به اشتراك بگذاریم».

*برای اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز برنامه دارید؟

برنامه بعدی این معاونت، شكوفایی و ارتقای مهارت حرفه‌ای اعضای هیأت علمی است كه بنا داریم با برگزاری مجموعه‌ای از كارگاه‌ها و نشست‌ها، مهارت همكاران را در حوزه‌های مختلف از قبیل مقاله نویسی، پروپوزال نویسی، تحلیل محتوای كیفی و مقالات تحلیلی افزایش دهیم.

ضمن اینكه صیانت از حریم پژوهشگران و مقابله با تخلفات پژوهشی از دیگر برنامه‌های ما است كه با برگزاری سلسله كارگاه‌های اخلاق حرفه ای و پژوهشی، شناخت همكاران و پژوهشگران را از مصادیق تخلف پژوهشی افزایش می‌دهیم و برای این كار، كارگاه اخلاق پژوهش نیز برگزار می شود.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.