پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

وزیر آموزش و پرورش:
تاریخ : پنجشنبه 15 شهريور 15:38 کد خبر : 8808

هزینه یک جلسه برخی مؤسسات کنکوری ۲ میلیون تومان

وزیر آموزش و پرورش از افتتاح سامانه کنترل کیفیت مدارس از مهر ماه خبر داد و گفت: برخی مؤسسات کنکور برای یک جلسه، یک میلیون یا ۲ میلیون تومان از خانواده‌ها می‌گیرند و همین مؤسسات در برابر حذف کنکور و شبه‌کنکورها مقاومت می‌کنند.


گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در نوزدهمین اجلاس سراسری مدیران استانی و پردیس‌ها و مراكز تابعه دانشگاه فرهنگیان كه در تربیت معلم نسیبه تهران برگزار شد از حمایت‌های مقام معظم رهبری نسبت به تربیت معلم قدردانی كرد و گفت: تحول در آموزش و پرورش صورت نمی‌گیرد مگر معلمی شایسته داشته باشیم.

وی ادامه داد: معلم شایسته یعنی آنچه لازم است در حیطه دانشی بداند و مهارت‌های به‌كارگیری دانش‌ها را برای آموزش برخوردار باشد؛ حتی بهترین برنامه‌ها و فضا بدون معلم شایسته به سر منزل مقصود نخواهد رسید.

بطحایی به وضعیت تربیت معلم طی سال‌های گذشته اشاره كرد و افزود: رویكردهای متفاوت در بعد از انقلاب نسبت به تربیت معلم، متأسفانه خسارت‌هایی را زده است و باید به جایگاه نظام تربیت معلم توجه كنیم.

وی افزود: البته پرورش معلمان شایسته همه كار نیست بلكه نگهداشت معلم هم مهم است یعنی نظام تربیت معلم شایسته، شرط واجب است اما كافی نیست.

* برگزاری دوره یكساله ۱۸ هزار مهارت‌آموز برای اولین بار

وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: خیز بلندی را برای رسیدن به این جایگاه برداشتیم و بیش از ۴۰ هزار نفر در مهر ۹۷ در دانشگاه فرهنگیان تحصیل می‌كنند.

وی با اشاره به دوره آموزشی یكساله مهارت‌آموزان، گفت: در سال‌جاری ۱۸ هزار مهارت‌آموز بر اساس ماده ۲۸ جذب شدند كه برای اولین بار، دوره یك ساله را طی می‌كنند یعنی دوره ۲ و ۳ ماهه كافی نیست.

بطحایی ادامه داد: علی‌رغم كمبود نیرو، نخواستیم با سرعت دوره مهارت‌آموزان را برگزار كنیم و با ساز و كارهای دیگر، مشكل كمبود نیرو در سال تحصیلی جدید را حل كردیم و عنوان كردیم كه مهارت‌آموزان دوره یكساله را طی كنند.

وی با بیان اینكه فقط به لفظ نگوییم تربیت معلم مهم است بلكه در عمل نیز باید به تربیت معلم توجه شود، گفت: همه جانبه در خدمت و اختیار دانشگاه فرهنگیان هستیم تا كم و كاستی‌ها رفع كنیم.

* امیدواریم سایه خوفناك غول چند سر كنكور كنده شود

وزیر آموزش و پرورش درباره تحول در آموزش و پرورش اظهار كرد: در مسیر تحول علاوه بر تحول در نحوه مدیریت، ساختار و شكل اداره آموزش و پرورش باید به تحول در محتوا و متن برنامه آموزشی و پرورشی توجه كرد؛ این درحالیست كه تاكنون تحول ساختاری و محتوایی بود.

وی اظهار امیدواری كرد تا سایه خوفناك غول چند سر كنكور كه بر نظام آموزشی و پرورشی سیطره انداخته و مدرسه را به محل تست زدن تبدیل كرده است، از سر آموزش عمومی كنده شود و گفت: البته خودمان هم در این شرایط شبه كنكور ایجاد كردیم و در مدارس آموزش‌های متعدد داشتیم و در نتیجه فضای پرورشی را تحت الشعاع قرار داده است.

* دوره آموزش عمومی جای رقابت‌های فردی نیست

بطحایی با تأكید بر اینكه كنكور و شبه‌كنكورها، تمام اهداف آموزش عمومی را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: خط مقدم مقابله با این آسیب‌ها، دانشگاه فرهنگیان است.

وی با بیان اینكه دوره آموزش عمومی جای رقابت‌های فردی نیست، ادامه داد: این موارد باید از دانشگاه فرهنگیان اعلام شود و اساتید در مقاله‌ها و سخنرانی‌ها مطرح كنند تا فرهنگ‌سازی شود چرا كه از نظر از نظر خانواده‌ها، مدرسه‌ای موفق است كه قبولی بیشتر در كنكور داشته باشد اما مدرسه محل تمرین زندگی است و دانش‌آموز باید معاشرت پذیری، صبوری و مدارا را بیاموزد.

وزیر آموزش و پرورش با تأكید بر اینكه این وزارتخانه پاشنه‌اش را وركشیده تا آموزش و پرورش اسلامی را اجرا كند، گفت: برخی موسسات كنكور از خانواده‌ها میلیونی می‌گیرند و حتی در بعضی موارد برای یك جلسه،  یك میلیون و ۲ میلیون از خانواده‌ها دریافت می‌كنند و همین مؤسسات در برابر حذف كنكور و شبه‌كنكورها مقاومت می‌كنند.

وی با تأكید بر مسابقات گروهی تصریح كرد: بر گردن برنده مدال می‌اندازیم اما او مهارت زندگی را نمی‌داند و گاهی حتی نمی‌تواند یك نان بخرد؛ هدف ما از مسابقات، كارگروهی است و دانش‌آموزان باید با هم طعم شكست و پیروزی را بچشند.

* مسیر تكالیف دانش‌آموزان در دوره ابتدایی تغییر می‌كند

بطحایی به تكلیف شب دانش‌آموزان اشاره كرد و افزود: در حال تغییر مسیر تكالیف دانش‌آموزان در دوره ابتدایی هستیم البته به این معنی نیست كه رونوشت كردن اهمیت ندارد اما هر كاری اندازه‌ای دارد و تغییر مسیر تكالیف، به معنی  انعطاف برنامه درسی است.

وی ادامه داد: بر این اساس ۲ ساعت از برنامه درسی كم می‌شود و در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد كه محتوا را مدیر و معلم تأمین كنند البته بسته‌‌های پیشنهادی برای كمك به مدارس تعیین كردیم و از مهر ماه این طرح اجرا می‌شود.

* وقتی مصوبات ۷۰۰ صفحه‌ای به مدارس ابلاغ می‌شود

وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: در ساختار وزارت آموزش و پرورش تنها سازمانی كه اصل است، مدرسه است كه ساختار سازمانی اصل و ركن در آموزش و پرورش است و مابقی نیروها، خادم مدرسه هستند و این در حالیست كه در طی سال‌های گذشته آنقدر مصوبه ابلاغ كردیم كه امروز تعداد مصوبات قانونگذار به مدرسه، ۷۰۰ صفحه است. بعد به مدارس می‌گوییم چرا نوآوری ندارید.

وی با تأكید بر مدرسه‌محوری گفت: ما مدرسه را مثل آدم معلولی فرض كردیم كه لازم دانستیم زیر دستانش عصا بگذاریم اما نیاز نبوده است و اكنون به عصا عادت كرده است و ما باید به تدریج عصا را از زیر بغل مدرسه بیرون بیاوریم.

بطحایی به خاطره‌ای از سال‌ها پیش درباره جذب معلم در آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: سال ۶۵ و ۶۶ كمبود معلم داشتیم و آزمونی برگزار شد اما ۶۰ درصد كسانی كه ثبت‌نام كرده بودند در آزمون شركت نكردند؛ در آن سال به ۳ نفر از جمله بنده مجوز دادند كه از طریق مصاحبه، داوطلبان را جذب كنیم ما یكی یكی به داوطلبان زنگ می‌زدیم و می‌گفتیم چرا در آزمون شركت نكردید و تشریف بیاورید. 

وی با بیان اینكه مدارس امروز ما مدارس بانشاط و سرشار از امیدی نیست و باید موانع را برطرف كنیم، اظهار كرد: دانشگاه فرهنگیان باید محیط شاد داشته باشد و ریشه‌های ایجاد نشاط و شادابی در مدرسه، نهالش در دانشگاه فرهنگیان كاشته می‌شود پس نباید فضای دانشگاه فرهنگیان به مانند نحوه ورود، سختگیرانه باشد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین از ایجاد سامانه رصد مستمر و كنترل كیفیت مدارس از مهر امسال خبر داد و گفت: این سامانه آماده شده است و مهر ماه افتتاح می‌شود./د




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.