پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

وزیر آموزش و پرورش خبر داد:
تاریخ : دوشنبه 12 شهريور 14:14 کد خبر : 8801

تعیین محل‌هایی برای اعتراض‌های فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: با وزیر کشور صحبت‌هایی داشته‌ام که محل‌هایی مشخص شود تا معلمان جهت اعتراضاتشان در آن محل‌ها حضور پیدا کنند.


گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در جمع نمایندگان كانون‌های صنفی معلمان سراسر كشور، اظهار كرد: من هم مانند شما معلم بوده‌ام و به جای اینكه مرا وزیر خطاب كنید، معلم خطاب كنید و مانند شما با مشكلات و مسائلی كه معلمان در كلاس‌های درس و مدارس درگیر هستند در زمانی كه سر كلاس بوده‌ام، برخورد كرده‌ام و همه این مشكلات را می‌فهمم.

وی با توجه به تعداد نیروهای آموزش و پرورش و بالا بودن سطح تحصیلات آنها، وجود تشكل‌های صنفی و تخصصی را یك فرصت ارزشمند برای دستگاه آموزش و پرورش دانست و افزود: باید از ظرفیت تشكل‌ها برای حل مشكلات آموزش و پرورش استفاده كرد.

بطحایی با توجه به فرهنگ حاكم بر كشور كه معمولاً تشكل‌ها را یك تهدید می‌داند، تصریح كرد: در آموزش و پرورش چنین تصوری نداریم و از اولین روزهای حضورم به عنوان وزیر به دنبال ورود موثر تشكل‌ها در امور آموزش و پرورش بوده‌ام.

وی به مشكلات مطرح شده توسط كانون‌ها اشاره كرد و گفت: در مورد مجوزهای لازم كانون‌های صنفی معلمان  هر كمكی كه بتوانم انجام می‌دهم تا این مجوزها صادر شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: كانون‌های صنفی معلمان می‌توانند بازوی قوی برای وزارت آموزش و پرورش در توسعه عدالت آموزشی باشد و ما در مسائلی چون حذف آزمون‌ها، رقابت‌های فردی در دوره آموزش عمومی و تأكید بر ضرورت كسب مهارت‌های عمومی و گفت‌وگو و مدارا به ظرفیت تشكل‌ها نیازمند هستیم و تشكل‌ها با گسترش این گفتمان می‌توانند به ما و كشور كمك كنند.

وی افزود: بارها گفته‌ام معلمی كه مشكلات معیشتی داشته باشد نمی تواند اهداف تربیتی و آموزشی را به خوبی پیاده كند و ما چهل سال است كه برای حل مشكلات معیشتی و تبدیل كردن آموزش و پرورش به اولویت  اصلی جامعه از یك مسیر رفته‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم به آنچه كه هدف مان بوده است، برسیم و در این مورد باید در راهكارهای تكراری تجدید نظر كرد و تغییر مسیر داد.

* حضور انتخابی ۳ نفر از مدیران مدارس در شورای عالی آموزش و پرورش در آینده نزدیك 

بطحایی با اشاره به اینكه ایمان دارم مشاركت معلمان لازمه حل مشكلات آموزش و پرورش است، اظهار كرد:  اولین قدم‌ها برای افزایش مشاركت را در انتخاب نمایندگان معلمان در صندوق ذخیره فرهنگیان، فرایند انتخاب و انتصاب مدیران، ضرورت توجه به مدرسه و مدرسه محوری و تفویض اختیار به مدارس برداشته‌ایم و این موارد زمینه‌هایی است كه مشاركت معلمان را در تصمیم‌گیری‌ها افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در آینده سه نفر از مدیران مدارس در  شورای عالی آموزش و پرورش را به صورت انتخابی تعیین خواهیم كرد و درصدد هستیم تا در هر جایی كه می توانیم با ورود معلمان به كارها و فعالیت‌ها،  مشاركت آنها را  در امور آموزش و پرورش افزایش دهیم.

* تعیین محل‌هایی برای حضور اعتراض آمیز فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش گفت: با وزیر كشور صحبت‌هایی داشته‌ام كه محل‌هایی مشخص شود تا معلمان جهت اعتراضاتشان در آن محل‌ها حضور پیدا كنند و تهدیدهایی كه در این موارد وجود دارد كم شود و در استان‌ها هم به مدیران كل تأكید خواهم كرد تا با هماهنگی با استانداران چنین محل‌هایی را مشخص كنند.

نمایندگان كانون‌های صنفی معلمان در این جلسه به مواردی از جمله تشكل‌ها و تشكل یابی، ضرورت پیگیری امور معلمان بازداشت شده، نقد مدیریت آموزش و پرورش، مسائل حقوقی و رفاهی و مسائل كمی و كیفی آموزش و پرورش به طرح موضوع پرداختند:

- چنین جلساتی به صورت مكرر برگزار شود تا پس از طرح موضوعات و مشكلات، راه‌حل ها ارائه شود.

- آسیب زا بودن كاهش بودجه آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی در طول ۵۰ سال گذشته

- مسؤولان آموزش و پرورش را محور توسعه و پیشرفت كشور می‌دانند اما از طرفی برای رسیدن به این هدف گامی بر نمی‌دارند،.

- كانون‌های صنفی برای دفاع از حقوق فرهنگیان تشكیل و مجوزهای لازم را بین سال‌های ۷۷ تا ۸۷ از وزارت كشور گرفتند و این كانون‌ها دارای شناسنامه و اساسنامه و مجوز از كمیسیون ماده ۱۰ احزاب هستند، تمامی كانون‌های صنفی مجوز فعالیت دارند و انتخابات مجمع عمومی جدید را كانون‌ها انجام داده‌اند اما پروانه فعالیت‌هایشان توسط وزارت كشور تمدید نشده است.

- برخی مسائل به دست وزیر آموزش و پرورش حل می‌شود و به دنبال حل مسائل خارق العاده نیستیم و از شما می‌خواهیم تا دولتمردان را به این نتیجه برسانید كه تا وقتی معیشت معلم حل نشود، مشكلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود و از شما می‌خواهیم تا با تمركز زیاد به حل مشكلات معیشتی معلمان توجه كنید و نمی توان بدون حل مشكلات معیشتی معلمان،  سند تحول بنیادین و سایر موارد تحولی را اجرا كرد.

- آموزش و پرورش را از مدیران سیاسی و سیاست زده بزدایید كه وجود این مدیران سبب ایجاد نقصان در مدیریت آموزشی شده است.

- برای روز جهانی معلم در ۱۳مهر اجازه دهید تا این مراسم ها در ادارات برگزار شود و حراست‌ها و ادارات برخورد نكنند.

- از بانوان فقط به صورت ویترینی و تزیینی استفاده نشود.

- تلاش كنید تا سرانه آموزشی ما به سطح كشورهای منطقه برسد.

- معلم ها هیچ مزایایی ندارند و این حقوق ها كفاف زندگی آنها را نمی دهد و افزایش حقوق‌های ناچیز سال جاری و پس از آن حذف سختی كار، مشكلات معیشتی معلمان را با دشواری مواجه كرده است.

- از بیمه تكمیلی به صورت گسترده معلمان ناراضی هستند و چهار ماه است كه هزینه‌هایش را نداده است.

- تعداد نمایندگان معلمان كه برای صندوق ذخیره انتخاب شدند خیلی كم هستند و حداقل از هر استان یك نماینده باشد تا امنیت این صندوق بیشتر شود.

- همه كارمندان دولت حقوق‌های مشابهی داشته باشند و اینكه كارمندان در سازمان پولدارتر می‌توانند تا ۷برابر معلمان حقوق دریافت كنند، تبعیض آمیز است.

- معاونت حقوقی در پیگیری مسائل حقوقی معلمان از جمله معلمان زندانی و تشكل‌ها پركارتر شود.

- پولی شدن آموزش و مافیای جانبی آن شرایط تحصیل را برای خانواده ها سخت كرده است و مدارس به بهانه‌های مختلف از خانواده‌ها پول می‌گیرند و شأن مدرسه را پایین می‌آورند و شرایط تحصیل كودكان را برای خانواده ها سخت می‌كنند.

- بومی‌گزینی دانشگاه‌ها باعث شده تا استان‌هایی كه دانشگاه‌های كمتری دارند با وجود رتبه‌های خوب دانش آموزانشان، قبولی كمتری در دانشگاه‌ها داشته باشند.

- سرانه فضای آموزشی در برخی شهرها خیلی پایین است است و نیاز است تا به این شهرها توجه بیشتری شود.

- دخالت نمایندگان مجلس در مناطق باعث مختل شدن مدیریت های آموزشی و رابطه‌ای شدن كارها می شود.

- در گزینش معلمان به همه چیز توجه می شود به جز مهارت های تخصصی.

در این نشست نمایندگانی از كانون های صنفی معلمان تهران، اصفهان، كردستان، همدان، خراسان شمالی، زنجان، لرستان، گیلان، آذربایجان شرقی و خوزستان حضور داشتند و پس از نشست با وزیر آموزش و پرورش با عادل عبدی مشاور وزیر وارد جلسه شدند.

عادل عبدی مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشكل‌ها با اشاره به قانون جدید احزاب اظهار كرد: در این قانون فعالیت های صنفی دیده نشده است و مشكلاتی برای صدور مجوز و تمدید پروانه‌های كانون‌های صنفی از جمله كانون‌های صنفی معلمان  به وجود آورده است.

ئی ادامه داد: به همین دلیل در دو ماه گذشته نمایندگان مجلس طرحی دادند تا كانون‌های صنفی مجدداً به ماده ۱۰ قانون احزاب برگردند و من هم در این مورد به كمیسیون تخصصی مجلس دعوت شدم و توضیحات لازم كه چه مشكلاتی برای كانون‌های صنفی ایجاد شده است، را دادم كه این طرح در كمیسیون مجلس تصویب شد و  به صحن مجلس فرستاده شده است و امیدواریم با تصویب این قانون مشكل صدور  مجوزها و تمدید پروانه‌های كانون‌های صنفی معلمان حل شود./د




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.