پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
تاریخ : شنبه 10 شهريور 12:21 کد خبر : 8782

تعطیلات تابستانی هیچ توجیه علمی ندارد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تعطیلات تابستانی هیچ توجیه علمی ندارد، گفت: با اجرای تعطیلات زمستانی، در صورت شروع سال تحصیلی در شهریور ماه موافقیم.


مهدی نوید ادهم، دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست خبری هفته دولت كه در نمایشگاه دستاوردها و عملكرد وزارت آموزش و پرورش در یك ساله اخیر كه در دبیرستان ماندگار البرز برگزار شد، اظهار كرد: زمان آموزش از جمله مؤلفه‌های اصلی تعلیم و تربیت است كه البته تعابیر مختلفی از زمان آموزشی وجود دارد؛ به عنوان مثال به ساعت حضور دانش‌آموز در مدارس، میزان ساعت حضور دانش‌آموز در هر زنگ مدرسه، زمان شروع و پایان سال تحصیلی، تعداد روزهایی كه دانش‌آموز در یك هفته به مدرسه می‌رود، ساعات آموزشی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: میزان ساعت حضور دانش‌آموزان در مدرسه در دوره ابتدایی را  ۹۰۰ ساعت تعریف كردیم كه این میزان از میانگین حضور دانش‌آموزان كشورهای منطقه بالاتر هم هست اما تعطیلاتی كه ناگهان و ناخواسته پیش می‌آید مانند تعطیلی به دلیل آلودگی هوا و بارش برف و وجود یخبندان، موجب تعطیلات متعدد در مدارس می‌شود كه یكی از راه‌های برون‌رفت از این مشكل، كوتاه كردن تعطیلات تابستانی است.

نوید ادهم با بیان اینكه تعطیلات تابستانی توجیه علمی، فرهنگی، آموزشی، سیاسی و حتی اقتصادی ندارد، گفت: در یك دوره‌ای تغییراتی در آغاز سال تحصیلی ایجاد شد كه مجلس ورود پیدا كرد و آغاز سال تحصیلی را برای همه دوره‌ها، اول مهر عنوان كرد و اكنون هر تغییری در این راستا باید به تصویب مجلس برسد كه از مجلس خواستیم، مصوبه‌ای داشته باشند و اختیار تنظیم ابتدا و انتهای سال تحصیلی را به دولت و آموزش و پرورش بسپارند.

وی افزود: در صورتی كه اختیار آغاز سال تحصیلی با آموزش و پرورش باشد می‌توان مناطق را بر حسب اقلیم به چهار اقلیم تقسیم كرد و ساعات مدارس در آنها شناور باشد.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص تعطیلات زمستانی گفت: ما در صورتی موافق تعطیلات زمستانی هستیم كه اجازه تغییر زمان شروع سال تحصیلی را داشته باشیم و سال تحصیلی در شهریور ماه آغاز شود؛ البته تعطیلات زمستانی از نظر رونق گردشگری در زمستان مزایایی دارد اما ما به مسئله آموزش و پرورشی تعطیلات توجه داریم.

* تصویب تمام زیرنظام‌های سند تحول آموزش و پرورش 

نوید ادهم به جزئیات فعالیت شورای عالی آموزش و پرورش اشاره كرد و اظهار داشت: در سالی كه گذشت ۱۲ جلسه در شورای عالی آموزش و پرورش داشتیم و كمیسیون‌های مختلف نیز جلساتی داشتند؛ كمیسیون منابع انسانی ۱۵ جلسه، كمیسیون اساسنامه‌ها و برنامه‌ها ۱۲ جلسه، كمیسیون خاص ۲۸ جلسه، كمیسیون اتباع خارجی و بین‌الملل  ۱۲ جلسه، كمیسیون برنامه درسی ۹ جلسه و معارف اسلامی و كمیسیون عمومی هر كدام ۵ جلسه برگزار كردند.

وی به روند تصویب موضوعات شورای عالی آموزش و پرورش اشاره كرد و ادامه داد: موضوعای كه در دستور كار شورای عالی آموزش و پرورش قرار می‌گیرد به دستور رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش یا ۸ نفر از اعضای شورای عالی انجام می‌شود.

دبیركل شورای عالی آموزشی تصریح كرد: در كمیسیون‌ها بین ۱۵ تا ۲۰ نفر از صاحبنظران حضور دارند و در نشست كارشناسی، موضوعات مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرند كه پس از تصویب در صحن شورا به رئیس جمهور برای امضا ارائه می‌شود و پس از آن به عنوان قانون در آموزش و پرورش اجرا می‌شود.

وی گفت: در سالی كه گذشت چند مصوبه مهم داشتیم كه یكی از آنها به اتمام رساندن تصویب زیر نظام‌ها بود؛ سند تحول بنیادین ۶ زیرنظام دارد كه ۳ زیرنظام در گذشته به تصویب رسید و ۳ زیرنظام دیگر در یكسال گذشته تصویب شد كه زیر نظام منابع مالی و منابع انسانی به تازگی به تصویب رسیده است.

نوید ادهم تصریح كرد: تصویب زیرنظام ها به این معناست كه در حقیقت نقشه حركت تحول آفرین در آموزش و پرورش و معماری كار به اتمام رسیده است؛ بر اساس این زیرنظام‌ها سیستم می‌داند كجا و چگونه اهداف را باید به تحقق برساند.

* كاهش اهداف دوره‌های تحصیلی 

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش از دیگر اقدامات این شورا را تدوین و تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی ذكر كرد و گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی در سال ۷۹ به تصویب رسیده بود كه شورای عالی آموزش و پرورش، اهداف را بازنگری كرد و میزان اهداف برای اجرا كاهش یافت.

نوید ادهم ادامه داد: در اهداف مصوب سال ۷۹ در مجموع ۳۰۲ هدف مصوب برای آموزش و پرورش داشتیم كه در سال ۹۷ این اهداف به ۶۷ هدف تقلیل یافت؛ در دوره ابتدایی ۹۵ هدف داشتیم كه اكنون به ۲۹ هدف تقلیل یافته، در دوره راهنمایی ۱۰۵ هدف به ۱۸ هدف و در دوره متوسطه ۱۰۲ هدف به ۱۹ هدف تقلیل یافت.

وی اضافه كرد: اهداف جدید بر اساس ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت تنظیم شده است زیرا در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زمینه تربیت پذیری باید در ۶ ساحت فراهم شود و امیدواریم بتوانیم شاهد آموزش و پرورشی باشیم كه زمینه شكوفایی استعدادهای دانش آموزان را در تمام ساحت‌ها فراهم كند.

* ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش در زیرنظام منابع انسانی

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش كه چه تمهیداتی برای جبران بحران نیروی انسانی در زیر نظام منابع انسانی مدنظر دارید گفت: اجرای زیرنظام ها در یك برنامه درازمدت در دستوركار آموزش و پرورش قرار دارد و  سند تحول بنیادین نیز تا سال ۱۴۰۴ باید عملیاتی شود؛ باید زیرساخت‌ها و مدل اجرای این زیرنظام فراهم شود؛ به طور مثال ایجاد دانشگاه فرهنگیان یكی از راهكارهای سند بود كه تربیت نیروی انسانی و ساماندهی نیروی آموزش و پرورش زمان‌بر است.

وی افزود: امیدوار هستم این زیرنظام در یك دوره چندساله ورود و خروج نیروها را در آموزش و پرورش ساماندهی كند تا تناسبی بین نیروها به عنوان اصلی‌ترین عنصر تعلیم و تربیت با اهداف داشته باشد.

نوید ادهم به جذب نیروهای حق‌التدریس در آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: نمایندگان مجلس طبق مصوبه اخیر اصرار به استخدام حق‌التدریس‌ها و مربیان پیش‌دبستانی دارند اما بارها اعلام كردیم به این گروه نیاز نداریم؛ ما به دبیر فیزیك و شیمی دبیرستان نیاز داریم در حالی كه این افراد، معلم دوره ابتدایی می‌شوند؛ ما به معلمانی در مناطق دور نیاز داریم در حالی كه بخشی از آنها ساكن تهران هستند.

وی با بیان اینكه كنكور سم مهلك است، گفت: معتقدیم كه باید یك سیستم عدالت محور برای پذیرش دانشجو وجود داشته باشد و باید آسیب‌های كنكور را مدیریت كنیم؛ آسیب‌هایی كه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، روانی و غیره دیده می‌شود. 

این مقام مسؤول با بیان اینكه نیازمند یك نظام سنجش مناسب برای ورود به دانشگاه‌ها هستیم كه هم بر اساس عدالت باشد و هم آسیب نداشته باشد، گفت: به نظر در جذب دانشجو در دانشگاه می‌توان فقط دانشگاه‌های پرمتقاضی آزمون داشته باشند.

*  تعیین مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول آموزش و پرورش

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین افزود: سند تحول بیش‌از پیش در دستور كار وزارتخانه قرار دارد و ۴ لایه مدیریتی پیگیر زیرنظام‌های سند تحول است. تمام فعالیت‌های معاونت‌ها در حوزه سند دائماً رصد می‌شود و با یك فهم مشترك و یك معماری درست سند در حال اجرایی شدن است.

وی تصریح كرد: سه مدل شامل از بالا به پایین، از پایین به بالا و مدل تلفیقی برای اجرای سند تحول پیشنهاد شده بود كه مدل تلفیقی برای اجرای سند انتخاب شد.

نوید ادهم تصریح كرد: تغییر نظام آموزشی به نهاد فرهنگی ـ تربیتی، تبدیل انحصارانگاری در تربیت به مشاركت‌جویی و مسئولیت‌پذیری و تبدیل دانش‌آموز منفعل در كلاس به یك متربی فعال در محیط‌های تربیتی، ۳ چرخش مهم از ۳۷ چرخش در سند تحول است.

* طرح رتبه‌بندی معلمان به‌زودی به دولت ارائه می‌شود 

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش به طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره كرد و گفت: تاكنون بیش از ۵۰ جلسه كارشناسی برای تنظیم طرح رتبه‌بندی داشتیم كه این طرح آماده شده است و در آینده نزدیك به دولت ارسال می‌شود.

وی افزود: پیش‌بینی‌شده است افرادی كه بر اساس شاخص‌های مربوط به رتبه‌های بالاتر می‌روند، دریافتی بیشتری هم داشته باشند اما كلیت و نقشه راه اكنون مشخص است و اگر تامین اعتبار صورت گیرد اجرایی می‌شود.

نوید ادهم تصریح كرد: با  اجرای طرح رتبه بندی معلمان به اعتباری میان ۳ هزار تا ۵ هزار میلیارد تومان نیاز است.

وی درباره قانون منع بكارگیری بازنشستگان گفت: دولت و مجلس این قانون را تصویب كردند و برای آموزش و پرورش هم ساری و جاری است و اگر بنده هم شامل شوم، استقبال می‌كنم؛ البته بنده عضو هیأت علمی هستم.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره تدریس زبان‌های خارجی در مدارس، بیان كرد: مصوبه آموزش زبان در شورای عالی آموزش و پرورش، مصوبه‌ای مترقی است و اجازه دادیم برای آموزش چندین زبان برنامه‌ریزی شود اما مشكل تقاضاست یعنی تقاضایی وجود ندارد و حتی كانون زبان هم اكنون این ظرفیت را دارد اما بررسی كردیم و دیدیم از ۳۲۴ هزار زبان آموز، ۳۲۰ هزار نفر به آموزش زبان انگلیسی می‌پردازند و حدود ۴ هزار نفر زبان‌های دیگر را انتخاب كردند. 

وی درباره زبان‌های قومی نیز گفت: طبق قانون اساسی زبان رسمی آموزش و پرورش، فارسی است اما ادبیات زبان‌های قومی را می توانیم در مدارس داشته باشیم كه بستر لازم را فراهم آوردیم و مشكل قانونی نداریم و باید شرایط اجرا فراهم شود.

* مشكل تنوع مدارس در آموزش و پرورش  

نوید ادهم درباره سیاست كاهش تنوع مدارس اظهار كرد: یكی از مشكلات آموزش و پرورش همین موضوع است به هر كدام از مدارس كه بخواهیم دست بزنیم، مدافعان و مخالفانی دارد و اینكه مدافعان همراه شوند نیازمند فرهنگ سازی است.

وی اضافه كرد: جامعه باید پذیرای تحول جدی شود تا كاهش تنوع مدارس رخ دهد و به سمتی برویم كه دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی بیشتر نداشته باشیم؛ البته
بستر این موضوع اكنون مهیا نیست اما بستر اجتماعی آن در حال حاضر مساعد نیست.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش درباره تعداد دروس امتحان نهایی در سال آینده نیز گفت: چند جلسه در كمیسیون‌های ذیربط و شورای عالی مباحثی را داشتیم اما به دلیل پیچیدگی موضوع هنوز تصمیم نهایی اتخاذ نشده است كه یك علت آن به كنكور بر می‌گردد.

وی تصریح كرد: سال آینده به دلیل فاصله كوتاه بین امتحانات و كنكور، فشار مضاعفی به دانش‌آموزان وارد می‌شود و امید است در جلسه آینده بتوانیم در این موضوع تصمیم بگیریم./د




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.