پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش:
تاریخ : یکشنبه 21 مرداد 22:01 کد خبر : 8716

تمام ۶ زیرنظام سند تحول آموزش و پرورش تصویب شد

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تشبیه سند تحول بنیادین به نقشه‌ای برای ایجاد ساختار جدید نظام تعلیم و تربیت، گفت: آخرین مرحله تدوین سند یعنی تصویب زیرنظام ها انجام شد و هم اکنون زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آماده اجراست.


 خبرگزاری رسانه معلم، مهدی نوید ادهم دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش در مراسم آغازین پنجمین دوره اردوی آموزشی، فرهنگی و مهارتی حیات طیبه در پردیس شهید بهشتی مشهد مقدس، ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با سند تحول بنیادین، گفت: رهبر معظم انقلاب به عنوان یك كارشناس خبره در حوزه تعلیم و تربیت و فرهنگ، از این سند دفاع و از آن با تعابیری مانند افتخارآمیز، پیشرو و جامع یاد می‌كنند، پس همه ما باید تلاش كنیم كه این سند را عملیاتی سازیم.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش با تشبیه سند تحول بنیادین به نقشه‌ای برای ایجاد ساختار جدید نظام تعلیم و تربیت، اعلام كرد: آخرین مرحله تدوین سند یعنی تصویب زیرنظام ها انجام شد و هم اكنون زیرنظام‌های شش‌گانه سند تحول بنیادین آماده اجراست.

نوید ادهم با بیان اینكه برای حضور در صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش باید به چند پیش فرض مهم توجه كنیم، اظهار كرد: اولین پیش فرض این است كه آموزش و پرورش موجود علی‌رغم همه زحمات و تلاش‌های دست اندركاران آن، با كاستی‌ها و چالش‌هایی روبه‌رو است.

وی افزود: دومین پیش فرض این است كه اگر در پی نظام تعلیم و تربیت مطلوب هستیم باید در گذشته به دنبال آن نگردیم، بلكه ضمن احترام به تجربیات گذشته، بیشتر به آینده توجه كنیم.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش، سومین پیش فرض لازم برای ورود به صحنه تحول آفرینی در آموزش و پرورش را بازخوانی و بازمدیریت همه مؤلفه‌های آموزش و پرورش عنوان و تصریح كرد: مؤلفه‌های معلمی، شیوه‌های تدریس، شیوه های ارزیابی و ... همه باید بازخوانی و بازتولید شوند.

نوید ادهم با بیان اینكه در مجموعه مؤلفه‌های مرتبط با تعلیم و تربیت، دو مؤلفه مدیران و معلمان نقش كلیدی دارند، افزود: معلمان اصلی ترین نقش را در تحول آفرینی دارند و اگر شایستگی‌های لازم، در معلمان تجلی پیدا كند، تحول رخ خواهد داد.

وی با ذكر اینكه باید برای تمام مراحل معلمی، از فرایند جذب معلم تا بازنشستگی او تدابیری اندیشیده شود، تصریح كرد: یكی از مهمترین این تدابیر، تأسیس دانشگاه فرهنگیان است.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش با اعلام اینكه نام دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه تربیت معلم تغییر خواهد كرد، خاطر نشان كرد: پیشنهاد این تغییر نام به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده و درصورت تصویب این شورا، نهایی خواهد شد.

وی با بیان اینكه جذب مطلوب، آموزش مطلوب و تربیت مطلوب از وظایف دانشگاه فرهنگیان است، ادامه داد: صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت امید بسیاری به این دانشگاه بسته‌اند؛ اگر مدیران، استادان و كارشناسان این دانشگاه مأموریت گرا، اهداف سند تحول بنیادین را در فرهنگ سازمانی خود نهادینه كنند می توانیم امیدوار باشیم كه تحول رخ خواهد داد.

نوید ادهم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: یكی از خطرات در انتظار سند تحول بنیادین نیز این است كه معلمان بخواهند با اندیشه و باور دیروز با این سند روبه‌رو شوند.

وی با تأكید بر این كه اگر می خواهید درباره سند تحول بنیادین سخن بگویید در فضای معرفتی آن صحبت كنید، بیان كرد: بسیاری از مفاهیم مانند شایستگی‌ها، ساحت‌های شش‌گانه و .. قبلاً در حوزه تعلیم و تربیت مطرح نبوده است؛ بعضی از مفاهیم مانند معلم، مدرسه و ... نیز تغییر معنایی داشته‌اند؛ به این معنا كه مفهومی كه درسند تحول مد نظر است با مفاهیم پیشین تفاوت دارد.

دبیركل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به موضوع مهدویت، گفت: هنگامی كه از مهدویت حرف می‌زنیم در واقع از آینده سخن می‌گوییم، باید به موضوع مهدویت با دید قرآنی و آینده پژوهانه نگاه كرد.

وی با بیان این كه همه ادیان الهی معتقدند كه جهان در آینده یك منجی الهی و آسمانی دارد، اظهار داشت: برقراری حكومت جهانی دینی، حاكمیت عدالت همگانی و فراگیری آرامش و رفاه از دیگر ویژگی‌هایی است كه توسط ادیان الهی برای آینده ذكر شده است؛ اگر آموزش و پرورش می‌خواهد شهروندانی برای آینده تربیت كند باید به این آموزه‌ها توجه كند و دانش‌آموزانی را پرورش دهد كه به این موارد معتقد باشند.

وی با اشاره به برخی ویژگی‌ها و دلالت‌های تربیتی مهدویت، مواردی مانند جهانی شدن مكتب اسلام، حاكمیت دین و ارزش‌های الهی، عقلانیت و عقل گرایی، و اخلاق مداری را از جمله این ویژگی‌ها ذكر كرد./د




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.