پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

مسیر اشتباه هدایت تحصیلی
تاریخ : یکشنبه 21 مرداد 00:58 کد خبر : 8710

تجربی و هنرستان‌ها در بن‌بست

رقابت دو سوم داوطلبان کنکور در گروه تجربی حکایت از مسیر اشتباه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دارد اما چه عواملی سبب ایجاد این حد از عدم توازن در رشته‌های تحصیلی شده است؟


به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم، به نقل از خبرگزاری تسنیم، با استقرار ساختار 6.3.3 چند سالی است كه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در پایان پایه نهم انجام می‌شود و پایان دوره متوسطه اول سرآغاز تردید و دلنگرانی دانش‌آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی است و در این میان سوق یافتن به هنرستان‌ها یا انتخاب رشته ریاضی و دل كندن از رشته تجربی و خیال شیرین دكتر شدن ماجرای خاص خود را دارد.

هنوز دانش‌آموزان و خانواده‌ها به این باور نرسیده‌اند كه در انتخاب رشته در كنار علاقه دانش‌آموز یا نگرش  حاكم بر جامعه به استعداد دانش‌آموز و آینده رشته شغلی توجه داشته باشند البته آموزش‌وپرورش نیز در بحث هدایت تحصیلی دانش‌آموزان با ضعف‌هایی مواجه است و تا زمانی كه شرایط فعلی بر مدارس كشور حاكم باشد همچنان تب رشته تجربی باعث می‌شود دو سوم داوطلبان كنكور  برای ورود به رشته‌های پرشكی، دندانپزشكی و داروسازی رقابت كنند.

رقابت دو سوم داوطلبان كنكور در گروه تجربی حكایت از مسیر اشتباه هدایت تحصیلی دانش‌آموزان دارد برای درك شرایط به این مثال توجه كنید، در كنكور 97  تعداد یك میلیون 11 هزار و 825 هزار داوطلب ثبت نام  كردند كه 642 هزار و 541 نفر در گروه تجربی بودند یعنی دو سوم داوطلبان در این گروه رقابت می‌كردند، این روند باعث شده با وجود صندلی خالی در رشته‌های علوم  ریاضی و انسانی شانس قبولی در گروه تجربی یك سوم باشد. ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش در اینباره می‌گوید: در گروه ریاضی 236 هزار ظرفیت وجود دارد اما 144 هزار نفر داوطلب بودند و شانس افراد برای قبولی 176 درصد است همچنین در گروه تجربی 174 هزار ظرفیت وجود دارد كه بیش از 600 هزار نفر داوطلب بودند این در حالی است كه شانس قبولی 30 درصد است.

اما علت این حجم از گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی چیست و چرا آموزش‌وپرورش نتوانسته توزیع متوازن دانش‌آموز در رشته‌های مختلف را اجرایی كند؟ چرا هم اكنون حدود 48 درصد دانش‌آموزان در رشته تجربی تحصیل می‌كنند؟ مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم  معتقد است اگر چه آموزش و پرورش می‌گوید زحمات زیادی در بحث هدایت تحصیلی می‌كشد اما ما خروجی این زحمات را نمی‌بینیم و آموزش عالی برای جبران عدم هدایت تحصیلی درست دانش‌آموزان این زمینه را فراهم كرد تا داوطلبان گروه تجربی بتوانند در سایر گروه‌های انسانی و ریاضی نیز انتخاب رشته كنند.  آموزش‌وپرورش در هدایت تحصیلی باید حركت جهشی داشته باشد و اقدامات فعلی جواب نمی‌دهد.

تورم رشته تجربی علاوه بر ایجاد رقابت شدید در این گروه آزمایشی برای تصاحب صندلی دانشگاه‌ها باعث شده است صندلی رشته‌های گروه آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی خالی بماند به گونه‌ای كه امسال اگر تمام داوطلبان انتخاب رشته كنند 91 هزار صندلی در گروه علوم ریاضی و 104 هزار صندلی دانشگاه‌های دولتی در رشته علوم انسانی خالی می‌ماند.

وزارت علوم نیز برای ایجاد تعادل در رشته‌های دانشگاهی و پركردن صندلی خالی دانشگاه‌ها در گروه آزمایشی انسانی و ریاضی، شرایطی را ایجاد كرده است كه داوطلبان گروه تجربی بتوانند رشته‌های این دو گروه آزمایشی را هم انتخاب كنند، اجرای این طرح هر چند می‌تواند باعث پر شدن بخشی از صندلی خالی مانده دانشگاه‌ها شود اما به تب گرایش دانش‌آموزان برای ورود به رشته تجربی دامن خواهد زد.

اما چه عواملی سبب ایجاد این حد از عدم توازن شده است؟ مسئولان واحد مشاوره آموزش‌وپرورش معتقدند كه گرایش دانش‌آموزان به رشته تجربی و تب حاكم بر جامعه عامل اصلی تورم داوطلب در این گروه است اما آیا واقعاً اولیاء و دانش آموزان قدرت بر هم زدن توازن رشته‌ای را دارند؟ مگر هدایت تحصیلی دانش‌آموزان براساس برگه‌های صادر شده از سوی آموزش وپرورش انجام نمی‌شود و مگر دانش‌آموزان ملزم به ثبت‌نام در رشته‌های تعیین شده از سوی آموزش‌وپرورش نیستند؟ این پرسشی جدی است كه مسئولان مربوطه باید به آن پاسخ دهند و بر این تاكید دارد كه هدایت تحصیلی در مدارس به شیوه صحیح و اصولی خود انجام نمی‌شود.

هم‌اكنون مشاوران مدارس برگه هدایت تحصیلی را به دانش‌آموز ارائه كرده و به او می‌گویند براساس نمره‌هایی كه كسب كردی مثلا باید به رشته انسانی بروی، این در حالی است كه دانش‌آموز تمایل به رشته تجربی دارد اما به خواسته او توجهی نمی‌شود همچنین هیچ تلاشی برای توجیه دانش‌آموز، ترسیم وضعیت بازار كار، آینده این رشته و تورم داوطلب در رشته تجربی انجام نمی‌شود و در یك حالت تحكمی او باید در رشته‌‌ای كه برایش تعیین شده ثبت‌نام كند و صد البته طبیعی است كه در چنین شرایطی مقاومت كرده و تمام تلاش خود را برای رفتن به رشته دلخواهش انجام می‌دهد.

توجیه دانش‌آموز، آشنایی او با رشته‌های تحصیلی مختلف و آینده شغلی رشته‌ها باید از سال‌ها قبل انجام شود تا او در پایه نهم با یك شناخت تقریبا كامل بداند كه چه رشته‌ای را انتخاب خواهد كرد، اما آیا هم‌اكنون این چرخه در مدارس انجام می‌شود؟

توسعه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای و حمایت از هنرستان‌ها نیز از سایر روش‌هایی است كه می‌‌تواند در بحث توازن رشته‌ای موثر باشد به ویژه هم‌اكنون كه با توجه به اهمیت بازار كار بسیاری از دانش‌آموزان علاقه دارند وارد رشته‌هایی شوند كه پس از فارغ‌التحصیلی بازار كار مناسبی داشته باشد.اما هم‌اكنون به دلیل نبود نیروی كافی و تجهیزات لازم در هنرستان‌ها برای سال تحصیلی جدید، ظرفیت جذب دانش‌‌آموز در این بخش افزایش نداشته است. در همین رابطه یكی از والدین می‌گوید: تمایل داشتم فرزندم در رشته فنی‌وحرفه‌ای ادامه تحصیل دهد اما از ثبت‌نام او ممانعت كردند چون هنرستان مربوطه می‌گفت ظرفیت كافی ندارد و ما را به هنرستان غیردولتی ارجاع دادند ولی هزینه آن بسیار بالا و حدود 16 میلیون تومان بود بنابراین ناچار شدم فرزندم را در رشته انسانی ثبت‌نام كنم.

باید توجه داشت عدم توجه كافی به هنرستان‌ها و توسعه نیافتن ظرفیت پذیرش آنها باعث می‌شود دانش‌آموزان متقاضی به رشته انسانی سرریز شوند و این خطر وجود دارد در آینده‌ای نه چندان دور اوضاع تجربی را برای گروه انسانی شاهد باشیم.

در همین رابطه عباس فرجی كارشناس مشاوره در آموزش وپرورش گفت: به دلیل افزایش نیافتن ظرفیت پذیرش در هنرستان‌ها برخی دانش‌آموزان شرایط لازم برای ورود به هنرستان‌ها را كسب نكرده‌اند و بیشتر آنها به سمت رشته انسانی سرریز می‌شوند.

وی افزود: در برخی مناطق آموزش‌وپرورش شاهد هستیم كه نمایندگان مدارس غیردولتی در مدارس دولتی مستقر شده‌اند تا برای جذب دانش‌آموز تبلیغ كنند چرا كه این نگرانی وجود دارد پذیرش دانش‌آموز در رشته انسانی مدارس دولتی به شكل چشم‌گیری افزایش یابد.همچنین برخی دانش‌آموزان واجد شرایط برای هیچ رشته‌ای نیستند و فقط برای رشته كشاورزی نمره آورده‌اند این در شرایطی است كه شهر تهران رشته كشاورزی هم ندارد این گروه از دانش‌آموزان باید منتظر تشكیل كمیسیون هدایت تحصیلی باشند تا به نزدیكترین رشته مرتبط هدایت شوند.

هم‌اكنون با محدود شدن پذیرش  دانش‌آموز در هنرستان‌ها، مسئولان آموزش‌وپرورش در حال پاك كردن صورت مسئله هستند و تورم رشته تجربی با سرریز دانش‌آموز به رشته انسانی در حال كنترل شدن است و این مسئله این نگرانی را به وجود می‌آورد كه در آینده‌ای نه چندان دور فرآیند پشت كنكوری‌ها اینبار از گروه تجربی رخت بربسته و در گروه انسانی رونق بگیرد. مسئله‌ای كه بی‌توجهی مسئولان آموزش‌وپرورش به آن تهدیدی است كه در سال‌های آتی دانش‌آموزان رشته انسانی را درگیر خواهد كرد.

در همین باره علی زرافشان معاون آموزش  متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش معتقد است:‌ سال گذشته اولویت  « الف»، «ب»، «ج» را از فرم هدایت تحصیلی حذف كرده بودیم و یك مرتبه دانش‌آموزان به سمت این رشته هجوم آوردند. امسال این اولویت‌ها را می گذاریم و هدایت دانش‌آموزان به این رشته را كنترل می‌كنیم همچنین در بخش هنرستان‌ها سیاست استان‌ها حفظ درصد موجود است و به سمت افزایش ظرفیت نمی‌روند./د

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.