کار کارشناسی یا نگاه جناحی؟!

خبرگزاری رسانه معلم، چندی پیش سید محمد بطحایی در گفتگویی خبر از كاهش معاونت های وزارت آموزش و پرورش به دستور سازمان اداری و استخدامی كشور داد.اما از این كه قرار است كدام معاونت حذف یا  تلفیق شود و به اداره كل تبدیل گردد سخنی به میان نیاورد.بعد از این خبر بود كه بعضی به نقل از منابع آگاه،معاونت پرورشی را هدف این خبر تلقی كردند.

باید گفت آموزش و پرورش در حال حاضر 6 معاونت دارد: معاونت آموزش ابتدایی، معاونت آموزش متوسطه، معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت تربیت بدنی و سلامت، معاونت حقوقی و امور مجلس، معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی.

در این میان و با توجه به سلیقه سیاسی برخی مدیران فعلی در مدیریت وزارتخانه و البته تجربه دوران اصلاحات در حذف پرورشی باید احتمال قوی تر را در بین این معاونت ها به معاونت پرورشی داد.معاونتی كه در زمان تصدی مرتضی حاجی در دوران اصلاحات علیرغم تاكیدات مقام معظم رهبری حذف و بعد ها به امر رهبری دوباره در سال 1384 احیا گردید. ایشان همان زمان در جمع فرهنگیان كشور فرمودند: «آن روزی كه معاونت پرورشی را از سطوح مختلف حذف كردند، بنده صریحا با این كار مخالفت كردم‌؛ به من نگفتند كه بنا ندارند این حرف را گوش كنند اما گوش نكردند. مهم‌ترین كاری كه امروز باید در كنار قاعده‌سازی انجام بگیرد، این است كه به مقوله پرورش به هر شكلی اهمیت داده شود، نه اینكه چون ما مسلمانیم، مساله فقط این نیست؛ امروز در دنیای غرب كه از لحاظ دانش و فناوری پیشرفت داشته، مساله پرورش جزو مبانی اصلی است و مسؤول و مامور پرورشی وجود دارد و به پرورش اهمیت می‌دهند»

همچنین این معاونت در اسناد بالادستی نظام همچون سند تحول بنیادین مورد توجه ویژه قرار گرفته است تا آنجا كه باید گفت اصل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یك سند تربیتی است .

حال بعد از گذشت سال ها و البته افول چشمگیر این معاونت راهبردی و حساس نظام تعلیم و تربیت كشور،به جای آنكه این معاونت را توانمند گردانند و برای تقویت آن چاره ای بیاندیشند تا شاهد اتفاقات نابهنجار و ضدفرهنگی در مدارس نباشیم صحبت از حذف آن می‌شود تا آنجا كه برخی افراد و جریان ها همنوا با شبكه های معاند همچون بی بی سی فارسی اصل و ضرورت وجود چنین معاونتی را زیر سوال می‌برند؟

باید گفت به جای آنكه طبق قانون احیای معاونت پرورشی به ازای هر 150 دانش آموز یك معاون پرورشی تمام وقت در اختیار مدارس گذاشته شود،مدام به بهانه های مختلف از این اقدام سرباز زده می‌شود و توجهی به راهكارهای سندتحول بنیادین همچون راهكار 21/5 نمی‌شود و سطح فعالیت های معاونین پرورشی مدارس و مربیان تربیتی را به گزارشات روزمره تقلیل داده شده.معاونتی كه در واقع ثمره شهیدان رجایی و باهنر هست و در اول انقلاب در كنار مركز تربیت معلم،با زحمات شهید رجایی مركز تربیت معلم پرورشی هم ایجاد شد برای اینكه مدارس ما اسلامی شود و دانش آموزان مدارس در كنار مسائل آموزشی فعالیت های پرورشی هم انجام دهند اما بعد از دهه 60 و با روی كارآمدن اندیشه های غربی در مدیریت كشور به خصوص در آموزش و پرورش شاهد افول این معاونت راهبردی بودیم.

بالیقین حذف معاونت پرورشی یا تقلیل آن به اداره كل و به تبع آن تقلیل زیرمجموعه  های آن همچون قرآن و عترت و…به دفتر خسارات جبران ناپذیری را برای دانش آموزان كه نیروی انسانی كشور هستند خواهد داشت.عدم تخصیص بودجه كافی و فقدان یك هیئت اندیشه ورز و راهبردی برای معاونتی كه قرار است مسئولیت اقناع سازی و باورپذیری ارزش‌های نظام را در دانش آموزان  در مقابل هجمه سنگین تبلیغاتی دشمن داشته باشد و میراث غنی فرهنگی كشورا را به نسل جوانی كه در فضای مجازی غرق شده است ، منتقل كند،گویا برای برخی كافی نبوده و اكنون در بیان برخی مسئولین مربوطه تصمیم به حذف آن شده است!

به نظر می رسد این نگاه برخی كه در مواجهه با مشكلات اولین راهكار را پاك كردن مسئله می دانند در سیستم مدیریتی آموزش و پرورش كشور راه یافته است! چرا كه در این باره، نشانی از تصمیمات خلاقانه متناسب با شرایط خاص دیده نمی شود و پیامی جز تسلیم در مقابل مسائل و مشكلات را به مخاطب مخابره نمی كند./د

* احسان صنعتكار- فعال فرهنگی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *