پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

یادداشت روز:
تاریخ : جمعه 19 مرداد 11:55 کد خبر : 8699

نقدی بر وضعیت کنونی آموزش و پرورش

در هر جامعه ای برای اینکه وضعیت فرهنگی آن جامعه را بسنجند به آموزش و پرورش آن نگاهی می اندازند، که در آن جامعه آموزش و پرورش از چه جایگاهی برخوردار است!


خبرگزاری رسانه معلم، متاسفانه آموزش و پرورش در مؤلفه های مختلف دچار مشكل و مسئله است و در ایفای وظایف راهبردی خویش گرفتار چالش هایی است، همانند تأمین منابع مناسب اعم از منابع مادی و انسانی، فضا و تجهیزات متناسب با نیاز برنامه های آموزشی و تربیتی و هماهنگ با دوره های تحصیلی و جنسیت دانش آموزان و حتی شرایط اقلیمی، در اولویت نبودن پژوهش های بنیادی، توسعه ای و تطبیقی و آینده نگرانه درباره آموزش و پرورش، و نهایتاً مشكل مرجعیت معلمان به دلیل تقلیل منزلت اجتماعی و صلاحیت های حرفه ای آنان.

با این تفاسیر بنده هرچند معتقدم در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به لحاظ توسعه ی كمی و كیفی آموزش همیشه در حال رشد بوده ایم و با تصویب سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی و سیاست های كلان دورنمای روشنی ترسیم شده است ولی با توجه به انباشت مشكلات سال های طولانی و پیشرفت سریع علم و تكنولوژی و تغییر شرایط اجتماعی و فرهنگی و اقتضائات جدید تربیتی، حركت به جلو بسیار كند است و همین موجبات نگرانی است كه بین وضع موجود و مطلوب فاصله و شكاف واقع شود.

متاسفانه آموزش و پرورش كنونی نمی تواند آن طور كه باید و شاید نیاز های جامعه را بر طرف سازد، دانش آموزان در كلاس درس همه چیز می خوانند اما در زندگی شخصی و اجتماعی آن ها كمترین تاثیر را دارد، زمانی ما می توانیم بگوییم سازمان آموزش و پرورشی پویا داریم، كه بتوانیم به خوبی فرزندان این سرزمین را برای جامعه آماده كنیم و در این راستا انتظار یك كار انقلابی، رادیكالی و جهشی از آموزش و پرورش و مسئولان دولت برای ارتقای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و... داریم.

متاسفانه یكی از آسیب های جدی كه آموزش و پرورش را چه در سطح وزارت خانه و چه در سطح اداره كل استان ها تهدید می كند سیاسی كاری در این جایگاه مهم است و این مورد برای انتخاب وزیر و مدیركل و حتی رئیس ادارات شهرستان ها هم دیده می شود.

معرفی وزیر و مدیركل و رئیس شهرستانی كه برآمده از متن آموزش و پرورش و معلمان دلسوز و تلاشگر بوده و دغدغه‌ اصلی او تربیت نسل مؤمن و انقلابی باشد، خواسته همه فرهنگیان است.

این افراد باید از صلاحیت‌های اخلاقی و رفتاری برخوردار باشد این موضوع سنگ بنای انتخاب یك مربی هدایت‌گر مجموعه تعلیم و تربیت از سطح خرد تا كلان است؛ به شكلی كه فردی كه در رأس هرم مدیریتی این وزارتخانه است همواره به عنوان الگو مورد توجه مخاطبان بیشمار خود است.

فردی كه سلسله مراتب معلمی و مدیریتی را در مقاطع مختلف تجربه كرده باشد مناسب آموزش و پرورش است، چنین فردی دردشناس، درمانگر و طبیب حاذقی برای درمان مشكلات آموزش و پرورش خواهد بود كه در چندین سال اخیر این خلأ بسیار مشهود است.

به عقیده من، چاره كار خودداری از انتخاب مدیران ارشد اجرایی آموزش و پرورش از طیف‌های سیاسی، غرق شدن در جناح‌بندی‌های رایج و در مقابل، توجه به شایسته‌سالاری اخلاقی و مدیریتی از ملزوماتی است كه یك فرد مطلوب باید دارا باشد برای تصدی مسئولیت های از خرد تا كلان آموزش و پرورش.

و در پایان بهتر است نقدی مستقیم خطاب به دولت كنونی داشته باشم؛ دولت، هوای معلمان را همیشه باید داشته باشد نه فقط در مانورهای انتخاباتی هنوز شعار های انتخاباتی رئیس جمهور از خاطر معلمان پاك نشده است و این باید آویزه گوش مسئولان دولتی باشد كه قدرت، آبرو و اعتبار كشور بیش از هر چیز وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند كه سازنده‌ نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند.

*محمد امین مظلوم خداشهری- فعال فرهنگی و تربیتی

 


کد خبرنگار : 40


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.