پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان کرد:
تاریخ : پنجشنبه 18 مرداد 22:27 کد خبر : 8698

باید انقلابی در آموزش و پرورش در زمینه مهارت آموزی ایجاد شود

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در نشست مدیران سازمان پژوهش و مولفان کتاب های درسی، مهارت آموزی را یکی از مهمترین نیازهای جامعه امروزی ما دانست.


به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری رسانه معلم، حجت الاسلام قرائتی‌در نشست صمیمی مدیران سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و مولفان كتب درسی، مهارت آموزی را یكی از مهمترین نیازهای جامعه امروزی توصیف كرد و گفت: متاسفانه امروزه فارغ التحصیلان مدارس و دانشگاه ها هیچ گونه مهارتی ندارند و همین امر سبب می شود بیكاری در جامعه افزایش یابد .این مثل یك زنجیره به هم پیوسته است؛ اگر بیكاری هست، برای آن است كه دانش آموز و دانشجوی ما پس از فراغت از تحصیل مهارتی ندارد. كار نداشته باشد، درآمد ندارد. درآمد نداشته باشد، ازدواج صورت نمی گیرد، ازدواج نباشد زمینه آسیب های اجتماعی فراهم می شود.

وی تاكید كرد: معلم خود باید به آنچه آموزش می دهد عامل باشد، گفت: مولف كتاب دینی باید 3 ویژگی مهم را دارا باشد. 1- اسلام شناس باشد.2- مردم شناس باشد. 3- هنرشناس باشد.

استاد قرائتی آموزش برخی مطالب را مصداق عینی «علم لاینفع» دانست و گفت: ذهن دانش آموزان انباشته از معلوماتی است كه نفعی برای آنان، خانواده و یا جامعه ندارد و باید از آن به خدا پناه بُرد. زیرا كلمه اعوذُ در قرآن كریم چندین بار تكرار شده، یكی از مواردی كه در تعقیبات نماز می خوانیم" اعوذ بك اَللَّهُمَّ إِنِّی أَعُوذُ بِكَ مِنْ نَفْسٍ لاَ تَشْبَعُ وَ مِنْ قَلْبٍ لاَ یَخْشَعُ‏ وَ مِنْ عِلْمٍ لاَ یَنْفَعُ وَ مِنْ صَلاَةٍ لاَ تُرْفَعُ وَ مِنْ دُعَاءٍ لاَ یُسْمَعُ‏. خدایا پناه به تو مى ‏برم از نفسى كه از دنیا سیرى ندارد و از قلبى كه خاشع نباشد و از علمى كه نفع نبخشد و از نمازى كه بالا نرود و از دعایى كه به اجابت نرسد"

ایشان با اشاره به اینكه علم مفید از غیر مفید باید تفكیك شود، گفت: برخی علم ها فقط برای كسب اطلاعات است و با مهارت همراه نیست و همین امر موجب تمایل برای كسب شغل پشت میز نشینی می شود.

حجت الاسلام قرائتی با اشاره به آیاتی از سوره كهف، گفت: مثلا می پرسیدند؛ تعداد اصحاب كهف چند نفر بودند، كه قرآن كریم اینگونه پاسخ می دهد: « سَیَقُولُونَ ثَلَاثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَیَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَیْبِ وَیَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّی أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا یَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِیلٌ فَلَا تُمَارِ فِیهِمْ إِلَّا مِرَاءً ظَاهِرًا وَلَا تَسْتَفْتِ فِیهِم مِّنْهُمْ أَحَدًا به زودى خواهند گفت: آن ها سه تن بودند و چهارمی سگشان بود و گروهی مى‏گویند: پنج تن بودند و ششمی سگشان بود. و عده‏اى مى‏گویند: هفت تن بودند و هشتمین آنها سگشان بود؛ بگو: پروردگارم به تعداد آنها آگاه‏تر است، پس در بارۀ ایشان ـ جز به صورت ظاهری و سطحی ـ جدال مكن و در مورد آنها سئوال مكن » گاهی وقت آدم ها را با طرح سئوالات بیهوده تلف می كنند مثلا پرسیده اند، نام خیابانی كه 2 حرفی باشد. یكی میگوید «ری». یكی می گوید«جی». حالا این چه فایده ای دارد. كتابی مفید است كه به رشد انسان كمك كند(یَهْدِی إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ وَ لَنْ نُشْرِكَ بِرَبِّنا أَحَداً)، ورزش فی نفسه خوب است و به سلامتی جسم و روح انسان كمك می كند، اما اینكه بنشینیم و ساعت ها گل زدن یك تیم خارجی به تیم دیگری را ببینیم، وقتمان را تلف كرده ایم. علم باید به رشد معنوی، رشد علمی، رشد اجتماعی، رشد سیاسی، رشد اقتصادی و... بیانجامد.

حجت الاسلام قرائتی با استناد به یكی از سخنان زنده علامه طباطبائی مبنی بر اینكه تفاسیر قرآن كریم هم هر 2 تا 3 سال باید به روز رسانی شود، گفت: بسیاری از مشكلات ریشه در تفكرات قالبی دارد. گاهی لازم است، قالب شكنی كنیم. برخی روش های قدیمی جواب نمی دهد و باید از روش و فناوریهای نو استفاده كرد. وشاورهم فی الامر می طلبد از افراد صاحب صلاحیت و با تجربه كمك فكری گرفت. كارشناسان می توانند از افراد صاحب اندیشه و توانمند دعوت كنند. مغزهای متفكر بیایند سخن بگویند. فارغ التحصیل معنا ندارد. طلب علم از مهد تا لب گور است.

وی با اشاره به نامه ای كه درباره ضرورت مهارت آموزی، به محضر مقام معظم رهبری ارسال نموده و ایشان مرقوم فرمودند كه: "این مسئله جدی و نیاز حتمی است"، تاكید كرد: باید انقلابی در آموزش و پرورش و دانشگاه و نیز حوزه های علمیه در زمینه مهارت آموزی ایجاد شود، زیرا یك فرد با مدرك دیپلم، كارشناسی، ارشد، دكتری و یك روحانی بدون مهارت كارآمدی كمتری دارد. آموزش و پرورش، دانشگاه و یا حوزه چند تا مثل شهید مطهری و یا شهید بهشتی تحویل جامعه داده اند؟

رئیس ستاد اقامه نماز كشور با بیان اینكه حوزه علمیه می بایست چندین مهارت را به طلاب آموزش دهد، گفت: تلاوت قرآن، آموزش شنا، كلاس داری، مسئله گویی، قصه گویی، آشنایی با شبهات، همسرداری، تفسیرگویی، مناظره، نویسندگی، هنر خط و ... از جمله این مهارت ها است.

رئیس ستاد اقامه نماز در فرازی دیگر از بیانات خود با انتقاد از ساخت مساجد لوكس میلیاردی در تهران، گفت: این كار در شرایطی صورت می گیرد كه بسیاری از مناطق محروم ما فاقد مسجد مناسب برای ادای فریضه نماز است.

در ادامه این نشست، تعدادی از حاضران سئوالات خود را مطرح كردند و استاد قرائتی به آن ها پاسخ داد.در پایان این دیدار نیز، نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حجت الاسلام و المسلمین قرائتی اقامه شد./د

 


کد خبرنگار : 40


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط