پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : چهارشنبه 17 مرداد 01:29 کد خبر : 8689

وقتی هیولای کنکور جان دیگری می‌گیرد

تعدادی از دانش‌آموزان معتقدند که با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، به دلیل عدم توزیع امکانات عادلانه در کشور، معدل پایین‌ها از حضور در رشته‌های پرطرفدار کنکور باز می‌مانند.


به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، این روزها ماجرای تأثیر سوابق تحصیلی با 30 درصد قطعی بدجور كام بسیاری از دانش‌‌آموزان كنكوری را تلخ كرده است؛ تأثیری كه تعدادی از دانش‌آموزان معتقدند آینده آنها را نابود می‌كند.

شاید شما هم با افرادی مواجه شده باشید كه معدل دیپلم خیلی بالایی نداشتند اما در رشته خوبی در دانشگاه پذیرفته شدند؛ از آن سو هم دانش‌آموزان متعددی بودند كه با معدل بالا در رشته‌های خوب دانشگاهی قبول شدند‌ و هستند دانش‌‌آموزانی كه به رغم معدل بالا، در رشته پرطرفدار پذیرفته نمی‌شوند.

كنكور با همه خوبی و بدی‌هایی كه دارد و مدت‌هاست از بدی‌های آن بیشتر یاد می‌شود، سال‌هاست عمده روش جذب دانشجویان در دانشگاه‌های معتبر كشور است؛ كنكوری كه از طریق آن كسانی در دانشگاه‌های معتبر كشور راه یافتند كه اكنون كشور در دستان‌شان است و آیا جای این افراد باید كسان دیگری قرار می‌گرفتند؟

این روزها كه بحث تأثیر قطعی سوابق تحصیلی مطرح است این پرسش مطرح است آیا دانش‌آموزانی كه در شرایط سخت و در مدارس روستایی و حاشیه شهرها با تراكم بالای كلاسی درس خوانده‌اند و می‌خوانند از حضور در رشته‌های مطرح و پرطرفدار دانشگاه‌ها محروم می‌شوند؟

یكی از دانش‌آموزان دبیرستانی كه در مدرسه بزرگسالان درس می‌خواند، در این زمینه گفت: «تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به این معناست من به عنوان دانش‌‌آموزانی كه با شرایط سخت تحصیلی درس می‌خوانم یعنی روزها كار می‌كنم كه خرج خانواده‌ام را بدهم و فقط واحدها را پاس می‌كنم، نمی‌توانم در رشته مورد علاقه‌ام قبول شوم».

وی ادامه داد: «شانس من و كسانی كه مثل من هستند در كنكور بسیار كمتر از آن كسانی است كه والدینشان، آنها را به مدارس غیردولتی فرستادند و از معلم خصوصی و بهترین معلمان بهره‌مند هستند».

بطحایی 31 شهریور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبكه دو در خصوص تأثیر معدل در كنكور اظهار كرد: «بر اساس قانون مجلس باید سوابق تحصیلی به تدریج جایگزین آزمون ورودی دانشگاه‌ها شود اما در سال‌های گذشته به محاسبه‌ می‌شد و معادل 25 درصد با تأثیر مثبت بود».

 بطحایی با بیان اینكه تأثیر مثبت یعنی اگر امتیاز بالا باشد در رتبه كنكور دخالت داده می‌شود و اگر این امتیاز پایین باشد در رتبه كنكور دخالت داده نمی‌شود، گفت: «تأثیر مثبت به این معناست كه اگر كسی تحصیل دوره متوسطه را كنار بگذارد و درس نخواند و همه انرژی را برای كنكور هزینه كند، پیشینه‌ تحصیل تأثیر نخواهد داشت».

 وی اضافه كرد: «امسال بر اساس بررسی‌های طولانی و مشترك بین سازمان سنجش و آموزش و پرورش در شورای برنامه‌ریزی آزمون ورودی دانشگاه و مراكز آموزش عالی گزارشی ارائه شد و مقرر شد برای سال تحصیلی 98 تأثیر سوابق تحصیلی به 30 درصد قطعی برسد».

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تأثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: «دانش‌آموز در حال حاضر انرژی خود را برای آماده كردن در كنكور صرف می‌كند و به عبارتی خود را دوپینگ می‌كند یعنی هم‌اكنون شرایط و سنوات تحصیلی تأثیری ندارد و اگر همه نمرات  تحصیلی‌اش 10 باشد و فقط 6 ماهه آخر در سال را برای كنكور بخواند و به عبارتی با خودسازی، قبول می‌شود و این موضوع با نفس قانون مجلس متغایر است».

وی با بیان اینكه از سال 98 دروس امتحان نهایی پایه دوازدهم به عنوان سوابق تحصیلی محاسبه می‌شود، ادامه داد: «با برطرف كردن محدودیت‌ها در پایه دهم و یازدهم نیز با برگزاری امتحان نهایی به این سمت می‌رویم كه با شیب ملایم، سهم كنكور كاهش یابد و سهم سوابق تحصیلی افزایش پیدا كند».

بطحایی در پاسخ به این پرسش كه «تعداد زیادی از دانش‌آموزان با این موضوع مخالف هستند؟»، افزود: «متخصصان ارزشیابی تحصیلی یك اصل دارند و این كه ارزشیابی نباید آنی باشد بلكه باید مستمر و تدریجی باشد؛ اینكه دانش‌آموز در جلسه 3 ساعته كه ده‌ها عامل تأثیر دارد بخواهد برای ورود به دانشگاه تعیین تكلیف شود، ارزشیابی درستی نیست».

تعدادی از دانش‌آموزان با نظر وزیر آموزش و پرورش موافق نیستند آنها عنوان می‌كنند كه امكانات آموزش و پرورش عادلانه بین دانش‌آموزان تقسیم نشده است و در نتیجه نمی‌توان نتایج امتحانات را عادلانه دانست.

دانش‌آموز دیگری اظهار كرد: «مصححان به صورت سلیقه‌ای، برگه‌های امتحانی را صحیح می‌كنند و معتقدیم نمره‌ای كه دانش‌آموزان می‌گیرند، عادلانه نیست».

وی در واكنش به این جمله كه دو مصحح برگه‌های امتحانی را تصحیح می‌كنند، گفت: «باز هم منطقه به منطقه فرق می‌كند؛ امتحانی كه عادلانه و در شرایط برابر بین همه دانش‌آموزان برگزار نمی‌شود، نمی‌تواند نتیجه عادلانه‌ای داشته باشد».

این دانش‌آموز افزود: «نكته دیگر كه به آن توجه نمی‌شود، موضوع لو رفتن سؤالات امتحانی است امسال هم لو رفتن سؤالات امتحانی وجود داشت و واقعا چگونه می‌خواهند نتایج این امتحانات را به عنوان سوابق تحصیلی قطعی در نظر بگیرند».

دانش‌آموز دیگری نیز با بیان اینكه تأثیر قطعی كنكور به نفع مؤسسات كنكوری است، گفت: «در حال حاضر جزوه‌های و كتاب‌های ترمیم معدل آمده است؛ فقط مافیای كنكور قدرتمند‌تر می‌شود و مابقی نیز می‌مانند».

غلامرضا كاتب در مناظره تلویزیونی روز گذشته شبكه یك گفت: «در مسابقات جام‌جهانی یك آموزشگاه علمی آزاد برای تبلیغات نیم ساعت قبل و بعد از مسابقات، 32 میلیارد تومان قرارداد بسته بود و عنوان كرده بود اگر با موسسه دیگری قرارداد بسته نشود 37 میلیارد تومان پرداخت می‌كند».

این موضوع بازار بسیار پر رونق مؤسسات كنكوری و آموزشگاه‌های علمی آزاد را نشان می‌دهد و آموزش و پرورش باید حواسش به طرح و برنامه‌هایی كه برای دانش‌آموزان اجرا می‌كند، باشد.

 

قاسم احمدی لاشكی نایب رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: «بحث كنكور سال‌های سال، داستانی برای كشور شده بود و با این شعار كه خانواده‌ها را دچار استرس می‌كند، تلاش كردیم راهكاری پیدا كنیم كه فضای استرس را كم كنیم».

وی ادامه داد: «مجلس به دنبال جایگزین مناسب بوده است و هنوز هم اینكه بتواند مشكل را حل كند، توفیق نداشت؛ امسال یك میلیون و 11 هزار داوطلب در كنكور شركت كردند كه نشان می‌دهد یك عرصه مهم در حوزه علمی است كه اتفاق می‌افتد و متولی آن را هم به سازمان سنجش آموزش كشور دادیم».

احمدی لاشكی به جلسه‌ای كه موجب شد تأثیر 30 درصدی قطعی سوابق تحصیلی تصویب شود، اشاره كرد و گفت: «در این جلسه، وزارت آموزش و پرورش 50 درصد سوابق تحصیلی قطعی را پیشنهاد داده است، وزارت بهداشت 30 درصد مثبت، وزارت علوم 30 درصد مثبت و سازمان سنجش 30 درصد مثبت را پیشنهاد داده است و نتیجه آن 30 درصد قطعی بود».

اكنون سؤال این است كه آیا وزارت آموزش و پرورش زیرساخت‌های لازم را برای سوابق تحصیلی عادلانه دارد؟

زیر آموزش و پرورش هفتم مرداد ماه امسال با اشاره به افزایش ضریب امنیت در امتحانات نهایی گفت: «در سال جاری فرآیند 40-50 ساله امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شد كه امكان افشای سؤالات به حد صفر رسیده است و به‌جز یك‌پایه كه سازوكار جدید را استفاده نكرده بودیم در سایر امتحانات امكان سوءاستفاده و لو رفتن به صفر رسید و امتحانات نهایی به نحوی اصلاح شدند كه تأثیر عامل انسانی در فرآیند آزمون و تصحیح و نمره‌گذاری هم به صفر برسد».

وی درباره تأثیر قطعی 30 درصدی كنكور برای داوطلبان سال آینده، تصریح كرد: «صاحب‌نظران می‌گویند كنكور یك ارزشیابی آنی است درحالی‌كه ارزشیابی باید مستمر و تدریجی باشد و سازمان سنجش به‌ عنوان متولی سنجش و پذیرش دانشجو طی مطالعه طولانی كه همگام با آموزش پرورش بوده است به این نتیجه رسید كه تأثیر معدل را قطعی كنیم».

وی در ادامه افزود: «به‌عنوان كسی كه مسئولیت شرعی و قانونی نسبت به مسائل تعلیم و تربیت دارم تا زمانی كه اطمینان پیدا نكنم امتحانات نهایی و سؤالات آن جایگزین مناسبی برای جلسات كنكور است از توسعه تأثیر قطعی جلوگیری می‌كنیم اما این تأثیر 30 درصدی در شورای سنجش پذیرش دانشجو به‌عنوان قانون مطرح‌ شده است و برای كنكور 98 الزام اجرایی پیدا می‌كند و در توسعه سهم آزمون تا زمانی كه امتحانات از درجه روایی مناسبی برخوردار نباشد، گسترش سهم را نخواهیم داشت».

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینكه تغییر نظام آموزشی و آمدن پایه دوازدهم به چرخه تعلیم و تربیت، سهم این پایه تحصیلی در كنكور را به 30 درصد رسانده است،‌ گفت: «سال‌های گذشته 25 درصد سهم سوم دبیرستان و 5 درصد سهم دوره پیش‌دانشگاهی بود اما امسال پایه دوازدهم به‌تنهایی سهم 30 درصدی دارد».

وی با تأكید براینكه درصدد افزایش ضریب تمییز امتحانات نهایی هستیم، گفت: «اگر محدودیت‌های معلم ساخته در فرآیند امتحانات نهایی را رفع كنیم، ارزشیابی امتحانات نهایی به‌مراتب از آزمون سراسری شرایط بهتری را برای دانش آموزان و داوطلبان ورود به دانشگاه رقم خواهد زد».

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش هم هفتم مرداد ماه درباره گلایه دانش‌‌آموزان از سهم سوابق تحصیلی در كنكور اظهار كرد: «در برگزای كنكور هم این موضوع مطرح بود كه برای حل این مشكل، مناطق در كنكور به 3 گروه تقسیم شدند و ضریب در نظر گرفته شد كه در سوابق تحصیلی هم به این موضوع توجه شده است».

اما دانش‌آموزان گلایه‌شان از این است كه آیا از این پس، درهای رشته‌های پرطرفدار كنكور به روی معدل پایین‌ها بسته خواهد شد و آیا هیولای كنكور جان دیگری در مافیای عریض و طویل كنكور خواهد گرفت؟ چرا كه معدل پایین‌ها باید برای كسب صندلی‌های پرطرفدار دانشگاه، از ترفندهای كلاس‌های كنكور بهره‌مند شوند تا از این رقابت عقب نمانند./د

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.