پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

آموزش و پرورش بی‌گدار به آب زد:
تاریخ : چهارشنبه 17 مرداد 01:16 کد خبر : 8687

سنجش دانش‌‌آموزان نخبه با آزمون ۸۰ سال پیش

آموزش و پرورش قصد داشت دانش‌‌آموزان نخبه به طور درستی شناسایی و وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند اما در برگزاری آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد بی‌گدار به آب زد.


به گزارش گروه اجتماعی خبر گزاری رسانه معلم، به نقل از خبرگزاری فارس، حكایت این روزهای آموزش و پرورش ایران، داستان عجیب و غریبی است و یاد این ضرب‌المثل را تداعی می‌كند «آفتابه و لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی».

حرف‌های زیبا و خوبی برای بهبود آموزش و پرورش زده می‌شود اما در عمل هیچ چیز حاصل نمی‌شود یا حاصل عمل، تعریفی نیست.

آموزش و پرورش از بهمن ماه سال گذشته در گفت‌وگوهای متعدد بر اهمیت حذف آزمون در دوره ابتدایی با هدف از بین بردن استرس و ایجاد شادی در بین دانش‌آموزان تأكید كرد و بر اساس این استدلال، حذف آزمون مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی را مطرح كرد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش ۱۶ بهمن ماه سال ۹۶ از مصوبه حذف آزمون خبر داد و گفت: «در مصوبه‌ای كه در آموزش و پرورش داشتیم مقرر شد برگزاری هرگونه آزمون در دوره ابتدایی ممنوع شود و برای مدارس خاص دوره هفتم آزمونی برگزار نشود».

وزیر آموزش و پرورش چند روز بعد در برنامه دیگری اظهار كرد: «حذف آزمون از ورودی پایه هفتم به معنی حذف مدارس تیزهوشان نیست، بلكه آزمون مدارس تیزهوشان نیز شامل مصوبه اخیر حذف آزمون می‌شود؛ بنابراین مدارس تیزهوشان را داریم، اما آزمون نداریم و دانش‌آموزان با استعدادهای متنوع از طریق اجرای طرح‌هایی مانند طرح شهاب، شناسایی و تقویت می‌شوند».

۲۷ بهمن ماه سال گذشته علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در برنامه مناظره شبكه یك سیما، گفت: «یكی از وظایف نظام تعلیم و تربیت، پاسخگویی به ویژگی‌های خاص دانش‌آموزان است و این وزارتخانه باید شرایطی را فراهم كند تا در این خصوص پاسخگویی و ارائه طریق دهد و آن اقداماتی است كه انجام دادیم و به شناسایی و آموزش دانش‌آموزان استعدادهای برتر می‌پردازد».

وی با اشاره به مصوبه حذف آزمون گفت: «هدف از این مصوبه، حذف آزمون از مدارس ابتدایی به جهت آسیب‌های این آزمون‌هاست كه در دبستان‌ها ایجاد می‌كرد و این در حالیست كه آزمون و امتحان باید در خدمت یادگیری باشد».

فاطمه مهاجرانی رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان ۲۱ فروردین‌ماه گفت: «هنوز مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه حذف نشده و منتظر ابلاغ مصوبه هستیم؛ بنده از اول هم گفته بودم با حذف آزمون مدارس تیزهوشان موافق هستم اما با حذف مدارس تیزهوشان موافق نیستم».

رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان اضافه كرد: «نظرم این است كه باید شیوه‌های جایگزین قرار دهیم و مدارس سمپاد را حفظ كنیم».

حذف آزمون مدارس تیزهوشان كه با حذف مدارس متوسطه اول سمپاد همراه بود پس از فشارهای مختلف، با مدل جدیدی مطرح شد؛ با توجه به اینكه همه بر روش جذب نخبگان در مدارس استعدادهای درخشان انتقاد داشتند، مقرر شد به جای آزمون پیشرفت تحصیلی، آزمون تست هوش و استعداد از دانش‌آموزان گرفته شود.

بطحایی اول خرداد ماه امسال در جمع خبرنگاران گفت: «برای مدارس استعدادهای درخشان به دلیل تأكیدات و نگرانی‌هایی كه در این جهت وجود داشت مبنی بر اینكه مبادا دانش‌آموزان دارای استعداد و هوش بالاتر نسبت به سایر دانش‌آموزان در خلال این تصمیم دچار آفت شده و به فراموشی سپرده شوند، برای مهر ماه ۹۷ صرفاً یك سنجش هوش و استعداد را از بین دانش‌آموزانی كه داوطلب هستند و شرایطی كه اعلام خواهد شد را داشته باشند، برگزار می‌كنیم».

وزیر آموزش و پرورش تصریح كرد: «بنابراین آزمون‌های پیشرفت تحصیلی كه آزمون‌ها و كتاب‌های تستی را در دوره ابتدایی ایجاد كرده بود، كاملاً كنار گذاشته شده است و صرفاً بر مبنای هوش و استعداد دانش‌آموزان، سنجشی به عمل خواهد آمد و افرادی كه بر اساس سنجش صاحب‌نظران از یك حد قابل قبولی استعداد و هوش بالاتری داشته باشند، برای پایه هفتم انتخاب می‌شوند».

در تیرماه فراخوان داده شد و خانواده‌هایی كه معتقد بودند، فرزندشان باهوش است در آزمون ثبت‌نام كردند.

فاطمه مهاجرانی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس مركز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان نوزدهم تیرماه امسال در جمع خبرنگاران اظهار كرد: «برای سنجش هوش ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد، ۱۵۰ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام كردند؛ كیفیت در مدارس سمپاد قابل قبول است اما هنوز با استانداردهای سمپاد فاصله داریم».

مهاجرانی با تأكید بر اینكه سمپاد مساوی موفقیت نیست، گفت: «موفقیت هم مساوی سمپاد نیست و اینكه بخواهیم برای موفقیت، دانش‌آموز را سمپادی كنیم، آسیب‌زاست».

وی با بیان اینكه «آی‌كیو»های بالای ۱۳۰ باید به مدارس سمپاد وارد شوند، اظهار داشت: «متخصصان معتقدند سنجش هوش گروهی وجود دارد و آزمون سنجش هوش توسط مركز سنجش آموزش و پرورش برگزار می‌‌شود».

آزمون ۵ مرداد ماه با حضور ۱۵۰ هزار دانش‌آموز برگزار شد اما روز بعد بحث‌های جدیدی از برگزاری این آزمون ایجاد شد؛ این چه آزمونی بود كه برگزار شد؟ و چرا؟

بطحایی ۷ مرداد ماه در خصوص آزمون تست هوش ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد گفت: «فرایند برگزارشده تنها فرایند گروهی استاندارد برای سنجش هوش دانش آموزان بوده است و پنج سؤال تشریحی را هم به این مجموعه سؤالات اضافه كردیم تا سایر هوش‌های دانشآموزان را بسنجیم».

وی ادامه داد: ‌«سؤالات فرآیند سنجش هوش و استعداد استاندارد بوده و بخشی از آن‌ هم پاسخ‌های چندگزینه‌ای ریون بوده اما هیچ‌كس از اینكه چه سؤالاتی در آزمون در نظر گرفته می‌شود، مطلع نبوده است».

وزیر آموزش‌ و پرورش با تأكید بر اینكه از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در آزمون هوش استاندارد بودن است، تصریح كرد: «در شرایط فعلی سه یا چهار نوع آزمون استاندارد برای سنجش هوش داریم و در آزمون برگزارشده حتی خودم به‌عنوان وزیر آموزش‌ و پرورش به جهت رعایت امنیت سؤالات تا لحظه آخر از اینكه دانش آموزان چه سؤالاتی را پاسخگو خواهند بود، اطلاع نداشتم».

وی در واكنش به این جمله كه «با توجه به وجود سه یا چهار نوع آزمون استاندارد، مؤسسات آموزشی را  نسبت به آموزش این سؤالات به دانش‌آموزان در سال‌های آینده ترغیب می‌كند تا دانش‌آموزان در آزمون‌های آینده موفق شوند»، گفت: «چنانچه بخواهیم سال آ‌ینده هم این روش آزمون را به كار بگیریم چنین شائبه‌ای وجود دارد اما هنوز مشخص نكرده‌ایم سال آینده برای پذیرش دانش آ‌موزان چه سازوكاری را به كارخواهیم گرفت».

اما هامون سبطی كارشناس آموزشی با بیان اینكه سیستم مافیایی در درون بحث‌های آموزشی وجود دارد، گفت: «روز جمعه پنجم مرداد ماه آزمون پایه هفتم سمپاد برگزار شد و نكته جالب این است كه به عنوان مثال 30 سوال این آزمون در یك كتاب موسسه آموزشی وجود دارد ضمن اینكه سؤالات این آزمون 82 سال پیش طراحی شده بود».

سبطی با بیان اینكه آیا باید دانش‌آموزان نخبه را اینگونه سنجش كنیم، افزود: «پاسخ سوالات آزمون در سایت ها وجود داشت و دانش آموزان با مطالعه می توانستند به این سوالات پاسخ دهند‌».

تست هوش ریون: یكی از راه‌های به دست آوردن بهره هوشی دانش‌آموزان، استفاده از تست‌های هوش روانشناسی است؛ تست هوش ریون یكی از تست های ساده و در دسترس است.

البته این آزمون تقریبی است و حدود معادل هوش‌بهر را نشان می دهد پس نباید نسبت به نتایج آن رفتار افراطی و یا تفریطی داشته باشیم؛ اگرچه ماتریس های پیشرونده ریون 1938 برای سنین 5 تا 65 سال ساخته شده است ولی بهترین كاربرد را بین سنین 10 تا 18 سالگی دارد لذا برای سنجش میزان رشد ذهنی كودكان در دوره راهنمایی و دبیرستان مناسب است؛ ضمن اینكه این آزمون به صورت فردی و گروهی قابل اجراست.

به گزارش فارس، آموزش و پرورش قصد داشت دانش‌‌آموزان نخبه به طور درستی شناسایی و وارد مدارس استعدادهای درخشان شوند اما در برگزاری آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد بی‌گدار به آب زد و روش مناسبی برای جایگزینی آزمون سمپاد انتخاب نكرده است؟ آیا با این اوصاف كسانی كه امسال وارد مدارس سمپاد پایه هفتم می‌شوند، دانش‌آموزان نخبه خواهند بود؟  /د

 

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.