پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : چهارشنبه 17 مرداد 01:03 کد خبر : 8685

وقتی۷۴ هزار اول دبستانی چاق و ۲۴ هزار نفر لاغر هستند

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور به جزئیات سنجش کلاس اولی‌ها پرداخت و گفت: آمادگی تحصیلی شبیه تست هوش است اما تست هوش نیست ولی اطلاعاتی که نوآموز باید برای رفتن به مدرسه بلد باشد، از او پرسیده می‌شود.


به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم،به نقل از خبرگزاری فارس، نوآموزانی كه امسال به كلاس اول دبستان می‌روند باید غربالگری شوند؛ البته تعدادی از نوآموزان این غربالگری را طی كردند و تعدادی هم در نوبت هستند تا به پایگاه‌های سنجش مراجعه كنند.

این غربالگری آنقدر از اهمیت بالایی برخوردار است كه بدون انجام آن، امكان تحصیل دانش‌آموز در پایه اول دبستان وجود ندارد و به عبارت دیگر پیش‌شرط ثبت‌نام است.

برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال 1373 مطابق مصوبه هیأت وزیران در سراسر كشور اجرا می‌شود و نوآموزان 6 ساله لازم التعلیم بدو ورود به دبستان را در زمینه‌های مختلف جسمی و ذهنی در دو مرحله غربالگری و تخصصی مورد ارزیابی قرار داده و  بر اساس نتایج ارزیابی‌ها علاوه بر شناسایی مشكلات ذهنی، جسمی و رفتاری نوآموزان، نسبت به تعیین جایگاه آموزشی آنان اقدام می‌كند.

اهداف این برنامه شامل «پیشگیری از بروز و تشدید بیماری‌ها»، «كمك به بهبود كیفی آموزش و كنترل بعضی از عوامل موثر بر افت تحصیلی»، «بررسی میزان شیوع اختلالات جسمانی و روانی كودكانی كه وارد مدرسه می‌شوند»، «تهیه شناسنامه سلامت برای تمامی نوآموزان و دسترسی به اطلاعات جامع آموزشی، بهداشتی و خانوادگی به منظور استفاده در برنامه ریزی آموزشی و بهداشتی متناسب با استعداد نوآموزان»، «ارائه توصیه‌های بهداشتی، آموزشی و روان‌شناختی به والدین و نوآموزانی كه از مشكلات جزئی رنج می‌برند»، «بررسی ارتباط بین متغیرها و فراهم نمودن زمینه‌های مناسب تحقیقاتی و پژوهشی» و «كمك به اولیای دانش‌آموزان به منظور صرفه‌جویی در زمان و پرهیز از سردرگمی كه این امر با متمركز كردن تمامی عوامل اجرایی در پایگاه‌های سنجش تحقق می‌یابد» است.

ضرورت اجرای این قانون شامل اجرای قوانین فرادستی شامل «مصوبه هیأت وزیران به شماره  27472.17771مورخ 75.12.19»، «اهداف و وظایف سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور مطابق اساسنامه مصوب مجلس شورای اسلامی»، «قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه كشور جزء 3 بند ه ماده 19» و حركت در راستای  استانداردهای آموزشی بین المللی مبنی بر تشخیص به موقع كودكان در معرض خطر جهت سازماندهی برنامه‌های آموزشی»، «جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی كشور از طریق تشخیص به موقع مشكلات كودكان»، «ارتقای وضعیت بهداشت، پیشگیری و شاخص‌های بهداشتی جامعه و در نتیجه حركت در جهت توسعه و ترقی كشور» و «برنامه ریزی آموزشی متناسب با استعداد، توانمندی و نیازهای نوآموزان» است.

* سنجش یك میلیون و ۵۰۰ هزار كلاس اولی در سال تحصیلی جاری

مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور نوزدهم خرداد ماه امسال در نشست خبری اظهار كرد: «پیش‌بینی می‌كنیم یك میلیون و پانصد هزار نوآموز بدو ورود به دبستان در طرح سنجش شركت كنند»

وی اضافه كرد: «۱۴۷۲ پایگاه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان را در نظر گرفتیم و ۱۰ هزار و ۳۳۴ نفر نیروی انسانی در پایگاه‌ها حضور خواهند داشت؛ ضمن اینكه ۵۳ پایگاه سیار داریم».

قدمی، هزینه سنجش برای هر نوآموز را ۲۵ هزار تومان ذكر كرد و گفت: «در مناطق عشایری ثبت‌نام به صورت رایگان انجام می‌شود كه حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و سعی می‌كنیم از اعتبارات دولتی تأمین شود».

* آشنایی با روند سنجش كلاس اولی‌ها

برای اینكه بدانیم روند سنجش كلاس‌ اولی‌ها در پایگاه‌های سنجش چگونه است، به گفت‌وگو با محمدحسن عظیم عراقی معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور پرداختیم.

عظیم‌ عراقی گفت: خانواده در ابتدا به مدرسه‌ای كه می‌خواهد فرزندش را ثبت‌نام كند، مراجعه می‌كند ‌و مدیر مدرسه، اطلاعات دانش‌‌آموز را می‌گیرد؛ بعد از اینكه اطلاعات اولیه در سامانه سناد ثبت شد، در سامانه سنجش برای دانش‌‌آموز نوبت‌گیری كرده و به خانواده اطلاع‌ می‌دهد.

وی ادامه داد: بر این اساس، خانواده در روز و ساعت مقرر به پایگاه مورد نظر رفته و به منشی پایگاه مراجعه می‌كنند؛ تمام نوبت‌های آن روز در دست منشی پایگاه است و خانواده را هدایت می‌كند.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور افزود: اولین جایی كه دانش‌آموز به همراه خانواده ارجاع داده می‌شود، مسؤول معاینه است و مراقب بهداشت، «پوست، مو قد، وزن، كارت واكسن و بهداشت دهان و دندان» نوآموز را كنترل می‌كند.

وی اضافه كرد: دانش‌آموز در مرحله بعدی به بخش بینایی یا شنوایی معرفی می‌شود یعنی اینها هر دو در یك مرحله است؛ ممكن است اول به بخش شنوایی یا به بخش بینایی معرفی شود و در این بخش‌ها آزماینده شنوایی و آزماینده بینایی به سنجش شنوایی و بینایی دانش‌آموز می‌پردازند.

عظیم عراقی گفت: مرحله بعد، آمادگی تحصیلی است یعنی آزماینده آمادگی تحصیلی، یكسری تست غربالگری دارد كه نوآموزان باید به آنها پاسخ دهند؛ البته تقریباً بخش زیادی از نوآموزان در این تست قبول می‌شوند و حدود ۸ یا ۹ درصد نوآموزان، مشكوك به مشكل تشخیص داده می‌شود.

وی تصریح كرد: این موضوع به این معنی نیست كه این تعداد دانش‌آموز مشكوك به مشكل، به مدرسه استثنایی می‌روند بلكه به مرحله تخصصی ارجاع داده می‌شوند؛ در خیلی از پایگاه‌ها كه پزشك داریم، معاینات پزشكی نیز در آنجا انجام می‌شود و اگر پزشك نداشته باشیم به نزدیكترین پایگاه سلامت وزارت بهداشت ارجاع می‌شوند كه آنجا پزشكان، نوآموز را معاینه می‌كنند.

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور تأكید كرد: آمادگی تحصیلی شبیه تست هوش است اما تست هوش نیست ولی اطلاعاتی كه نوآموز باید برای رفتن به مدرسه بلد باشد، از او پرسیده می‌شود.

وی گفت: ممكن است نوآموز در بین غربالگری ارجاع داده شود به عنوان مثال نوآموزی از نظر بینایی یا شنوایی مشكل دارد، او ارجاع داده می‌شود تا ابتدا عینك یا سمعك تهیه كند و بعد برای انجام مراحل بعدی شركت كند زیرا این نوآموز در مرحله آمادگی تحصیلی دچار مشكل خواهد شد.

* ارجاع ۱۷۲ هزار كلاس اولی در سال گذشته به بخش تخصصی

سازمان آموزش و پرورش استثنایی تلاش دارد كه طرح سنجش را به سن پایین‌تر بیاورد و بر این اساس به طور آزمایشی، تعدادی از كودكان پیش‌دبستانی نیز در طرح سنجش شركت می‌كنند.

عظیم عراقی گفت: سال گذشته تعداد ارجاع در مرحله نوآموزان بدو  ورود دبستان ۱۷۲ هزار و ۶۶۲ نفر و پیش‌دبستانی‌ها ۵۳ هزار و ۶۴۹ نفر بود و در مجموع ۲۲۶ هزار و ۳۱۱ نفر به مرحله تخصصی ارجاع شدند؛ به عنوان مثال ۶۷ هزار نفر در بخش بینایی، ۳۱ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش شنوایی و ۱۲۵ هزار نفر در بخش آمادگی تحصیلی مشكوك به مشكل تشخیص داده شدند.

وی تصریح كرد: در مرحله تخصصی، هزینه اضافی از خانواده‌ها دریافت نمی‌شود و با همان هزینه كه دانش‌آموز در سنجش شركت كرده است، بخش تخصصی نیز انجام می‌شود

معاون تشخیص و پیشگیری سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور درباره نتایج طرح سنجش گفت: در سنجش نوآموزان، موارد مختلفی مانند دست چپ و راست، نسبت خویشاوندی والدین، سطح سواد والدین، چاقی، لاغری، قد، وزن و بهداشت دهان و دندان، بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال  در سنجش سال گذشته حدود ۱. ۵ درصد كلاس اولی‌ها و ۷. ۴ درصد پیش‌دبستانی‌ها، چاق بودند؛ به عبارتی ۷۴ هزار و ۴۱۷  كلاس اولی چاق، ۲۴ هزار و ۳۶۵ نفر لاغر و ۸۹۴۸ نفر كوتاهی قد داشتند.

عظیم عراقی اضافه كرد: از نظر سابقه پیش از دبستان ۴. ۷۱ درصد كلاس اولی سابقه پیش از دبستان داشتند و استان‌های مازندران، چهارمحال و بختیاری و ایلام از نظر گذراندن پیش‌دبستانی پیشتاز بودند؛ در زمینه خویشاوندی نیز در استان سیستان و بلوچستان بالاترین آمار یعنی ۴۲ درصد را شاهد بودیم.

وی تصریح كرد: در سال گذشته در مجموع ۸۷۳۷ نوآموز به مدرسه استثنایی ارجاع شدند كه شامل ۲۶۶ آسیب‌دیده بینایی، ۳۵۸ آسیب‌دیده شنوایی، ۷۴۰۲ كم توان ذهنی، ۴۸۰ آسیب‌دیده جسمی حركتی و ۲۳۱ نفر، اوتیسم بود./د

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.