پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

یادداشت: احمد رشیدی دبیر کانون تربیت اسلامی مازندران
تاریخ : دوشنبه 18 تير 19:29 کد خبر : 8557

ابهام در نحوه برگزاری «سنجش هوش» برای ورود به مدارس تیزهوشان

شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر، سرآمدان، فرزانگان و برگزیدگان و تبدیل آنان به نخبگان آینده یکی از اقدامات استراتژیک کشورهای مختلف، جهت تضمین آینده و سپردن کلید آینده کشور به استعدادهای برتر و خلاق است تا با استفاده از هوش، استعداد و خلافیت به پیشرفت جامعه خود کمک کنند.


ابهام در نحوه برگزاری «سنجش هوش» برای ورود دانش‌آموزان ابتدایی به مدارس تیزهوشان

شناسایی و حمایت از استعدادهای برتر، سرآمدان، فرزانگان و برگزیدگان و تبدیل آنان به نخبگان آینده یكی از اقدامات استراتژیك كشورهای مختلف، جهت تضمین آینده و سپردن كلید آینده كشور به استعدادهای برتر  و خلاق است تا با استفاده از هوش، استعداد و خلافیت به پیشرفت جامعه خود كمك كرده و جوامع را از آسیب ها و درگیری ها در موقعیت پیچیده مختلف سیاسی ، فرهنگی ، اجتماعی ، امنیتی ، اقتصادی و ... نجات دهند. نیرو های انسانی متفكر ، متخصص و خلاق در توسعه یافتگی و رشد كشورها جایگاه ویژه ای دارند . اصولا یكی از مولفه های قدرت كشورها ، نخبگان و برگزیدگان هستند.

فرآیند شناسایی ، و پروش استعداد های برتر یك دغدغه همیشگی در آموزش و پرورش رسمی ، عمومی می باشد. دغدغه  ای كه در كشورهای مختلف ، خصوصا كشورهای توسعه یافته  از تحولی خاص برخوردار گردیده است و این روند در كشور عزیزما هم سابقه ای نسبتا طولانی دارد ، كه در قالب مدارس پرورش استعداد های درخشان و مدارس نمونه دولتی و ... اقدام می گردید . كه البته در جای خودش قابل نقد اساسی می باشد. اما اخیرا پس از تصویب حذف آزمون ورودی برای مدارس دولتی و تیزهوشان شاهد اخبار گوناگون و متفاوت و بعضا متناقض در سطح اخبار فرهنگی ، آمورشی در محیط های رسمی آموزش و پرورش و جامعه هستیم كه در جای خودش باعث ایجاد نگرانی های فراوان برای خانواده ها شده است . شیوه اجرایی كه هنوز كیفیت آن بطور دقیق مشخص نیست و معلوم نیست كه آیا میتواند ، آنچه را كه گفته می شود با اجرای گروهی ، وسیله تمیز و جدایی 2.2 دانش آموزان برای ورود به این مدارس خاص باشد یا خیر ؟

آنچه باعث حذف آزمون های سنجش پیشرفت تحصیلی گذشته شده بیان دلایل نامبرده ذیل بوده است  :

1- برداشته شدن استرس از روی دانش آموزان

2- برچیده شدن بساط كسانی كه با سوء استفاده از شرایط موجود برگزاری انواع كلاس های تست زنی و چاپ كتب كمك آموزشی  اقدام می كردند.

3- پایان دادن به فرآیند جداسازی دانش آموزان و فراهم كردن فضایی برای تحصیل همه آنها در كنار هم عنوان شد.

صرف نظر از دیدگاه های موافقان و مخالفان حذف مدارس تیزهوشان بیشترین دغدغه در خصوص شیوه های تشخیص و ورود دانش آموزان تیزهوش واقعی به این مدارس می باشد. به اظهار همگان همه دانش آموزان شاغل به تحصیل در این مدارس به معنای واقعی تیزهوشان نیستند بلكه عمدتا دانش آموزان سخت كوش هستند كه با گسترش این مدارس فرصت راهیابی و حضور در این مدارس خاص را پیدا كردند. مسئولین و كارشناسان مركز پرورش استعدادهای درخشان كه خود از مخالفین حذف این مدارس هستند ، در مقابل مصوبه شورایعالی  آموزش و پرورش و عدم تائید آن از سوی رئیس جمهور محترم به ناچار برای جایگزینی آزمون گذشته صحبت از اجرای آزمون هوش می نمایند كه ، ابتدا ، فرآیند و پایان و نتیجه اجرای آن خیلی روشن نبوده و معلوم نیست این آزمون قادر به تشخیص و جداسازی داوطلبانی باشد كه از «توانایی حل مسئله، ادراك و تحلیل بالاتری نسبت به دیگران برخوردار باشند یا به عبارتی توانایی های شناختی گروه هدف را برآوده نماید.»

«اگر چه خانم دكتر مهاجرانی رئیس محترم پرورش استعداد های درخشان عقیده دارد كه این روند بهترین است و روش بهینه می باشد.»

شاید در حالت اضطرار برای پاسخگویی به مخالفت  با مصوبه شورایعالی روشی بهینه  باشد ولی اقدامی كه از قبل روی آن كار نشده و به شتابزدگی انتخاب گردید وهیچ سابقه ای از اجرا هم ندارد معلوم نیست روش بهینه باشد و بیشتر به روش سعی و خطا نزدیك است .

رئیس محترم مركز سنجش و اندازه گیری وزارت آموزش و پرورش در مصاحبه اعلام نمودند.«در واقع روشی كه ما می خواهیم برای انتخاب دانش آموزان تیزهوش اجرا كنیم بر اساس آزمون های استاندارد شده سنجش هوش است . در این آزمون ها سطح هوش افراد تعیین  می شود و كسانی كه از یك سطحی بالاتر باشند به عنوان تیزهوش  در مدارس سمپاد پذیرفته خواهند شد.»

«ما قرار نیست در این آزمون استعدادیابی كنیم و بگوییم هر كسی در چه زمینه ای هوش و استعداد دارد. بلكه توانایی حل مسئله و هوش عمومی دانش آموزان سنجیده خواهد شدو برای این كار هم آزمون های استانداردی وجود دارد كه ضریب هوش افراد را می سنجد نتایج  این آزمون ها كاملا قابل اتكا است. بخواهم خلاصه بگویم كسانی كه در آزمون پذیرفته می شوند كه واقعا تیزهوش باشندو بهره هوشی شان از حد معمول بالاتر باشد.»

اولا معلوم نیست این آزمون ها ، چه زمانی تهیه و در سطح ملی هنجاریابی شده اند كه ملاك عمل قرار میگیرد.ثانیا آیا برای سالهای بعد هم ملاك عمل می باشد. ثالثا از قدرت تمیز و تشخیص و جداسازی دانش آموزان مورد نظر برخوردار می باشد. چرا كه بعد از پایان برگزاری این آزمون و اعلام نتایج با اعتراض احتمالی خانواده هایی مواجه خواهیم بودكه به تشخیص مراكز تخصصی كودك آنها در سطح تیزهوش بوده است ولی در این  آزمون برای او امكان جذب فراهم نشده است .

در خاتمه ضمن ارج نهادن به همه تلاش هایی كه در این راه بكار گرفته شد ، اما باید  پذیرفت بدلیل عدم باور به طرح شهاب و عدم پیش بینی و تهیه روشی جایگزین همانند آنچه  در مورد كنكور سراسری وجود دارد ، دانش آموزان و خانواده ها از وضع موجود نگرانند و نمی دانند چه اتفاقی در پیش رو خواهند داشت.

كانون تربیت اسلامی مازندران

 

 
   

 


کد خبرنگار : 37


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.