پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش
تاریخ : دوشنبه 18 تير 12:18 کد خبر : 8554

دیوار کج آموزش‌وپرورش در مدارس غیردولتی/مسیر اشتباه نظارت و مجوز

اگر نظارت قاطع دولت بر مدارس غیردولتی اعمال نشود، مشکلاتی به وجود می‌آید و این مسائل باعث لطمه به اعتبار سایر مدارس غیردولتی نیز می‌شود.


مدارسی خاص با لیستی از برنامه‌های عجیب و شهریه‌هایی از 14 تا 25 میلیون فقط برای پیش‌دبستانی و اول دبستان، ویژه فرزندان طبقات خاص جامعه در كنار بی‌توجهی دولت به مدارس دولتی، طبقاتی شدن آموزش در كشور را به ارمغان آورده‌ است.

مدارسی كه بخشی از شهریه‌های نجومی آنها بابت فعالیت‌هایی همچون استخر، منوی باز ناهار، اردوی خارج از كشور و ... اخذ می‌شود و برای دوره ابتدایی دانش‌آموز از ساعت 7 تا 15.30 بعدازظهر در مدرسه حضور دارد و در دوره متوسطه به ویژه‌ سال‌های نزدیك به كنكور نیز ویژه برنامه‌های خاصی برای دانش‌آموزان طراحی می‌كنند.

هر چند سازمان مدارس غیردولتی تابستان هر سال نرخ شهریه مصوب را برای دوره‌های تحصیلی مختلف مدارس اعلام می‌كند اما میزان شهریه دریافتی توسط مدارس با رقم اعلام شده از سوی آموزش‌وپرورش تفاوت بسیاری دارد و عمدتا در قالب فوق برنامه‌های مختلف هزینه‌های تحمیلی به خانواده‌ها چند برابر می‌شود و حالا شرایط به گونه‌ای پیش رفته است كه در چنین فضایی بخش قابل توجهی از مدارس غیردولتی به ارائه خدمات آموزشی به‌عنوان «بازاری» نگاه می‌كنند كه باید «مشتری» را به آن جذب كرد بنابراین دست به اقداماتی می‌زنند كه فقط در منطق بازار قابل توجیه است. در این منطق، تفاوتی میان یك مركز آموزشی و پرورشی و یك بنگاه اقتصادی و تجاری وجود ندارد و طرفین به كسب سود بیشتر فكر می‌كنند.

به‌عنوان مثال بعضی از مدارس خود را مجری الگوهای تربیتی خارجی معرفی می‌كنند، در حالیكه در واقع به دلایل اجرایی و تربیتی نمی‌توانند آن را اجرا كنند این فعالیت‌ها را می‌توان «ویترینی» و «تزیینی» یاد كرد كه در لایه‌هایی زیرین مدرسه و كلاس دنبال نمی‌شوند و صرفاً كاركرد تبلیغاتی دارند. گاهی هم برای نشان دادن خاص بودن و در نتیجه جلب مشتریان خاص، فعالیت‌های خاصی تبلیغ و اجرا می‌شود كه استفاده از معلمان مشهور و كنكوری، برگزاری اردوهای خارج از كشور برای دانش‌آموزان و معلمان، داشتن امكانات خاص مثل استخر و زمین اختصاصی ورزشی، چندزبانه بودن و ... از این جمله است.

همچنین بخوانید: چك سفید برای ثبت‌نام در مدارس لاكچری/ بدون پول خانواده‌ها مدارس دولتی باز نمی‌شوند

همچنین بخوانید:‌ بیشترین تخلفات شهریه در كدام مدارس است؟/پشت پرده 100 مدرسه خاص و والدین صاحب نفوذ

محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش‌وپرورش كه خودش صاحب مدارس غیردولتی است، بر این باور است كه دولت بدون مشاركت مردم در بخش آموزش و فعالیت مدارس غیردولتی نمی‌تواند بار سنگین آموزش‌وپرورش را بر دوش بكشد اما در كنار آن نظارت بر فعالیت مدارس غیردولتی باید جدی‌تر از وضعیت فعلی باشد.

مشروح گفت‌‌وگوی تسنیم با او درباره مدارس غیردولتی را بخوانید:

تسنیم: سال‌هاست كه بحث نظارت بر مدارس غیردولتی به عنوان یك مقوله جدی مطرح است كه كاستی‌هایی در آن مشاهده می‌شود و عمده انتقادات مطرح در بحث تخلفات شهریه است اما اگر به نحوه فعالیت این مدارس متمركز شویم، متوجه می‌شویم كه به جز تخطی از شهریه در برخی مسائل پرورشی و آموزشی نیز قوانین تعیین شده از سوی آموزش‌وپرورش را رعایت نمی‌كنند

فرشیدی: فعالیت مدارس غیردولتی مانند سایر مسائل آموزش و پرورشی بحث عمیق و پیچیده‌ای است كه باید با نگاه كارشناسی آن را بررسی و موارد مثبت را ارزیابی و با موارد منفی قاطعانه برخورد كرد. 

گاهی مخالفت با مدارس غیردولتی به گونه‌ای شدید است كه به نظر می‌رسد، پیام امام خمینی (ره) در اینباره كه مجوزی برای تاسیس این مدارس بود، را فراموش كرده‌اند البته در آن ایام نیز وزیر وقت آموزش‌وپرورش و برخی افراد دیگر  به شدت مخالف مدارس غیردولتی بودند اما با پیگیری كار، امام خمینی (ره) در پیامی اعلام كردند مردم در فرهنگ مشاركت كنند.

* نبود نظارت قاطع مشكل اصلی مدارس غیردولتی

پس از آن مدارس غیردولتی مجوز تأسیس گرفتند و مانند سایر عرصه‌ها كه دولت‌ها بدون حضور مردم به تنهایی نمی‌توانند بار مسائل و مشكلات را به دوش بكشند، در زمینه تعلیم و تربیت نیز اینگونه است اما باید توجه داشت اگر نظارت قاطع دولت بر مدارس غیردولتی اعمال نشود، مشكلاتی به وجود می‌آید و این مسائل باعث لطمه به اعتبار سایر مدارس غیردولتی نیز می‌شود.

در حقیقت نظارت‌ بر مدارس غیردولتی باید شدید، جدی، قاطع و در عین حال كارشناسانه باشد و هم اكنون مشكل اصلی، مسئله اعطای مجوز به افراد برای تاسیس مدرسه است یعنی فردی كه می‌خواهد مدرسه تأسیس كند بیشتر از صلاحیت‌ها در حوزه تخصص و تعهد باید امكانات مالی داشته باشد و بررسی می‌شود كه آیا او پول و زمین برای تاسیس مدرسه  دارد یا خیر و مسائل مالی در اولویت اعطای مجوز قرار دارد.

* توانمندی مالی معیار اصلی تاسیس مدارس غیردولتی

پس از آنكه مشخص شد فرد توانمندی مالی برای تاسیس مدرسه دارد آن وقت صحت سایر موارد را بررسی می‌كنند درحالی كه روند باید برعكس باشد و مشاركت در عرصه تعلیم و تربیت همراه با انگیزه‌های تعلیم و تربیتی باشد نه انگیزه‌های اقتصادی و اصل این است كه در هر عرصه‌‌ای انگیزه مشاركت از جنس آن عرصه باشد یعنی در عرصه سیاسی اگر می‌خواهیم مشاركت افزایش یابد انگیزه‌های سیاسی و در عرصه اقتصادی نیز باید انگیزه‌های اقتصادی ملاك باشد برهمین اساس در عرصه تعلیم و تربیت نیز برای افزایش مشاركت باید به افرادی كه انگیزه تعلیم و تربیتی دارند توجه كرده و از آنها كمك بگیریم و در مواردی ممكن است این افراد به لحاظ مالی امكانات كافی نداشته باشند.

اگر بخواهیم مشكلات مدارس غیردولتی برطرف شود باید نظارت دولت براین مدارس به صورت دقیق اعمال شود و در مرحله اعطای مجوز در بحث مسائل تعهدی و تخصصی سخت‌گیری بیشتری شود و اعطای مجوز به افرادی باشد كه واقعا انگیزه تربیتی دارند و در آموزش و پرورش تعداد زیادی از این افراد وجود دارد.

تسنیم: فردی كه توانایی مالی كافی ندارند چگونه می‌تواند مدرسه تاسیس و در این عرصه فعالیت كند؟

فرشیدی: اگر دولت از مدارس غیردولتی حمایت كند پس از مدتی آنها بار اقتصادی از دوش دولت برمی‌دارند همچنین اگر در مرحله اعطای مجوز دقت كافی شود فعالیت این مدارس به لحاظ تربیتی و آموزشی نیز تضمین شده است. در اوایل تأسیس مدارس غیردولتی بخشی از كمك‌های دولتی وجود داشت یعنی دولت برای تاسیس مدرسه زمین و بانكها نیز وام می‌دادند. هم اكنون نیز در قانون مدارس غیردولتی اعلام شده است دولت باید از این مدارس حمایت و به لحاظ هزینه به آنها كمك كند و در قبالش آنها موظفند به دانش‌آموزانی كه از طرف آموزش و پرورش معرفی می‌شوند، تخفیف دهند.

تسنیم: ببینید! در شرایطی كه مدارس دولتی با انواع مشكلات مواجه هستند و دولت سرانه‌ای به آنها اختصاص نمی‌دهد و مدارس نیز كمك‌های مردمی را  الزامی كرده‌اند و شرایط به گونه‌ای شده است كه مدارس دولتی نیز شهریه دارند، چگونه برای افكار عمومی قابل پذیرش خواهد بود، در شرایطی كه مدارس دولتی به حال خود رها شده‌اند، دولت بیاید برای حمایت از مدارس غیردولتی هزینه اختصاص دهد و صندوقی را دراینباره ایجاد كند با 30 میلیارد تومان بودجه!

فرشیدی: حمایت دولت از مدارس غیردولتی مانند مثال  چشمه جدیدی است كه ایجاد می‌شود و زمانی كه این چشمه جاری شد به كمك دولت می‌آید و این همان سرمایه‌گذاری درازمدت است. تصور كنید فردی می‌خواهد یك مدرسه تأسیس كند و  ممكن است برای راه‌اندازی مدرسه درصدی از سرمایه را نداشته باشد در این شرایط اگر دولت در كوتاه مدت به او كمك كند، این فرد در درازمدت به عنوان یك موسس مدرسه غیردولتی كه خودكفا شده است به لحاظ اقتصادی دست دولت را می‌گیرد.

* ضرورت حمایت دولت از مدارس غیردولتی برای رونق فعالیت

اگر دولت به این مدارس كمك كند در قبال این كمك همانطور كه در قانون پیش بینی شده است باید دانش آموزان با استعداد نیازمند از سوی آموزش و پرورش معرفی شده و در این مدارس به صورت رایگان ثبت نام شوند و آن وقت است كه بحث تحصیل طبقاتی نیز از بین می‌رود و هر فردی كه استعداد لازم را داشته باشد به دلیل نداشتن پول از ثبت‌نام در مدارس غیردولتی محروم نمی‌شود.

اگر آموزش وپرورش دانش آموز نیازمند مستعدی را معرفی كند، مدارس غیردولتی باید آنها را ثبت نام كنند. در گذشته طرح رافع وجود داشت كه مطابق آن دولت اعلام می‌كرد بخشی از شهریه مدارس غیردولتی را پرداخت و بخشی را هم مدرسه تخفیف می‌دهد تا دانش‌آموزان نیازمند در این مدارس ثبت‌نام شوند.

هم‌‌اكنون نیز به ازای وامی كه به مدارس غیردولتی پرداخت خواهد شد این انتظار وجود دارد كه از دانش‌آموزان مستعد نیازمند ثبت‌نام كنند و در شرایط فعلی كه دولت دارای مشكلاتی است و از سوی دیگر صندلی برخی مدارس غیردولتی خالی است، این برنامه می‌تواند موفق شود.

همچنین دولت از لحاظ اقتصادی هیچوقت كارگزار موفقی نبوده اما بخش خصوصی می‌تواند در نهایت تدبیر كار را پیش ببرد و دانش‌آموزی كه ممكن است برای دولت 5 میلیون تومان هزینه داشته باشد در بخش خصوصی با هزینه كمتر آموزش ببیند.  یكی از راه‌های برون رفت دولت از مشكلات آموزش و پرورش این است كه سرمایه‌های عظیم آموزش و پرورش مورد حمایت قرار بگیرند كه در طولانی مدت نیز دولت از ثمرات آن بهره‌مند می‌شود و دیگر مدارس غیردولتی مخصوص یك عده خاص نیستند و تمام مردم می‌توانند از آن بهره ببرند.

تسنیم:‌ هم اكنون هدفگذاری دولت این است در یك پروسه زمانی به تدریج مدارس غیردولتی را توسعه دهد و اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد فردی كه توانایی مالی ندارد چگونه می‌تواند فرزندش را در مدرسه غیردولتی ثبت نام كند از سوی دیگر كیفیت مدارس غیردولتی به لحاظ شاخص‌ها در حال افت است و همین مسئله منجر به ایجاد شكاف در آموزش می‌شود.

فرشیدی:وقتی تعداد مدارس غیردولتی زیاد شود و دولت از آنها حمایت كند هر دانش آموزی می‌تواند در آنجا ثبت نام كند.

تسنیم:‌ چطور هر دانش آموزی می‌تواند در این مدارس ثبت نام كند؟شما می‌گویید این مدارس در قبال حمایت‌های دولت از دانش‌آموزان مستعد نیازمند ثبت‌نام خواهند كرد پس هر دانش آموزی امكان حضور در مدارس را نخواهد داشت از سوی دیگر با گسترش این مدارس و وضعیت فعلی مدارس دولتی، تفاوت بسیاری را در وضعیت آموزش دانش‌آموزان مشاهده می‌كنیم

فرشیدی: وقتی تعداد مدارس غیردولتی افزایش یابد، استعدادها نیز تعریف می‌شود به عنوان مثال مدرسه‌ای درجه یك است اما مدرسه دیگر به لحاظ علمی در سطح پایین‌تری قرار دارد اما به لحاظ شاخص‌های فنی، دینی یا تربیتی شناخته شده‌تر است برهمین اساس وقتی تعداد مدارس افزایش یابد تنوع نیز بیشتر می‌شود و تمام آنها به بحث علمی تأكید ندارند البته هم اكنون نیز تمام مدارس غیردولتی كنكوری نیستند و برخی به استعدادهای تربیتی و اخلاقی دانش‌آموز توجه دارند.

همچنین اگر بخواهیم در بحث تاسیس مدارس غیردولتی واقعا مردم را مشاركت دهیم نخست باید براساس ارزش‌ها به افراد مجوز داده شود یعنی فردی كه می‌خواهد مدرسه تأسیس كند باید به لحاظ معیارهای تخصصی و تعهدی در سطح بالایی باشد.

تسنیم: این روند كه هم‌اكنون انجام نمی‌شود یعنی برای تاسیس مدارس غیردولتی معیارهای تخصص و تعهد تا چه اندازه مهم تلقی می‌شود؟ موسسان برخی مدارس در خارج از كشور زندگی می كنند و بخشی از سال را در ایران حضور دارند.

* تضعیف گزینش در آموزش‌وپرورش

 فرشیدی: هم اكنون مشكل همین است، اوایل دقت برای اعطای مجوز تاسیس مدارس غیردولتی بسیار بیشتر بود اما هم‌اكنون موضوع رها شده است در حالی كه گام اول نظارت بر مدارس غیردولتی از مرحله تاسیس مدرسه و اعطای مجوز آغاز می‌شود و گام دوم دقت در گزینش كاركنان مدارس غیردولتی است هم‌اكنون با تضعیف گزینش و نداشتن نیرو و امكانات لازم، امكان بررسی دقیق وجود ندارد یا فرایند بررسی بسیار طولانی می‌شود همچنین اگر مدرسه‌ای نیرو را به گزینش معرفی نكرد، اختیاری به گزینش داده نشده است كه با آن مدرسه برخورد كند.

گام سوم، مرحله بازرسی و نظارت از مدارس است، هم اكنون نظارت مدارس غیردولتی بیشتر در بحث مسائل مالی است و تقریبا فرصتی برای نظارت بر فعالیت‌های مدارس نیست در حالی كه رویه باید برعكس باشد و اولویت نظارت مباحث پرورشی و آموزشی باشد.

اولویت‌های اصلی باید این باشد كه مدرسه در بحث مصونیت بخشی و آگاهی بخشی دانش‌آموزان درباره آسیبهای اجتماعی چقدر تلاش می‌كند هم اكنون برخی مدارس غیردولتی نه تنها به ارزشهای كشور و ضوابط آموزش و پرورش توجه نمی‌كنند بلكه شاهدیم برخی مدارس كلاسهای موسیقی و یا سفرهای خارج از كشور دارند. 

تسنیم: هم‌اكنون اغلب نظارت‌ها برشهریه است كه درباره آن نیز كاستی‌هایی مشاهده می‌شود اما در بحث برخی برنامه‌ها كه ممكن است برخلاف ضوابط آموزش‌وپرورش باشد، تمایل موسسان و خانواده‌ها مشهود است یعنی خانواده‌ها خودشان خواستار سفر به كشور اروپایی یا اجرای برخی كلاس‌های آموزشی در مدرسه هستند.

فرشیدی: وقتی می‌گوییم آموزش و پرورش حاكمیتی است یعنی نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی الهام گرفته از قانون اساسی و اسناد بالادستی كشور است و ویژگی‌های خاص خود را دارد و افراد آزاد نیستند تاهرگونه كه می‌خواهند نسل آینده را تربیت كنند. باید توجه داشت گرانبهاترین سرمایه‌های كشور همین دانش‌آموزان هستند كه در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دارند و نباید اجازه داد افرادی خارج از ارزشهای كشور و قوانین آموزش و پرورش آنها را تحت آموزش و تربیت قرار دهند.

* بی‌دقتی در گزینش و اعطای مجوز فاجعه مدرسه معین را رقم زد

سالهای نخست كه مدارس غیردولتی ایجاد شده بود، فضا اینگونه نبود اما به تدریج و به دلیل عدم نظارت شاهد بروز تخلفاتی هستیم و حتی برخی برنامه‌ها در مدارس اجرا می‌شود كه عملا مصداق 2030 است، نباید آنقدر در بحث اعطای مجوز یا نظارت‌ها سهل بگیریم كه حادثه مدرسه معین تكرار شود، اگر در ابتدا به موسس مدرسه با دقت مجوز اعطا می‌شد شاهد بروز چنین فاجعه‌ای نبودیم همچنین اگر به فردی كه دغدغه تربیت دارد مجوز تاسیس مدرسه اعطا شود بی توجهی به مسائل اخلاقی و تربیتی در مدرسه رقم نمی‌خورد.

* نگاه كاسب‌گرایانه برخی مدارس غیردولتی

در تاسیس مدارس غیردولتی نباید نگاه كاسب‌گرایانه وجود داشته باشد و افراد فرد به دنبال منافع اقتصادی باشند و برهمین اساس به دنبال استفاده از نیروهای ارزان قیمت برای تامین كادر مدرسه باشند.

مدارس غیردولتی پاره‌ای جدا از آموزش و پرورش نیستند و تمام قوانین حاكم بر آموزش‌وپرورش برای آنها نیز مصداق دارد همچنین مسئولان باید به لحاظ پرورشی و آموزشی به این مدارس نظارت كنند از سوی دیگر شورای نظارت بر مدارس غیردولتی وجود دارد كه طبق قانون افرادی كه منتخب مدارس غیردولتی هستند در آنجا حضور دارند كه در بحث تخلفات مدارس وظایفی را بر عهده دارند.

  همانطور كه در صنوف مختلف برای جلوگیری از خطا، افراد كاركشته‌ای از همان صنف را برای نظارت انتخاب می‌كنند در مدارس غیردولتی هم می‌توان از مدیران و موسسانی كه به لحاظ اخلاقی و تعهدی مدرسه آنها در تراز است، برای نظارت دعوت كرد.

متاسفانه بحث بازرسی و گزارش از مدارس غیردولتی نادیده گرفته شده است، درست است كه كار نظارت دشوار است اما غیرممكن نیست.

مسئله اصلی در مدارس غیردولتی بحث نظارت است و معضل این نیست كه چرا مدرسه غیردولتی داریم یا چرا این مدارس باید توسعه یابند بلكه مشكل این است كه نظارت جدی اعمال نمی‌شود. البته نظارت باید بر تمام مدارس اعمال شود چرا كه در مدارس دولتی نیز شاهد مسائل اخلاقی و دریافت پول از خانواده‌ها هستیم و حلقه گم‌شده اصلی در آموزش‌وپرورش، بحث نظارت بر مدارس است نه تنوع مدارس.

اتفاقا معتقدم تنوع مدارس نیاز است تا استعدادهای مختلف دانش‌آموزان شكوفا شود یعنی تمام مدارس نباید به جنبه‌های آموزشی تاكید كنند بلكه باید مدارسی باشند كه استعدادهای هنری، ورزشی و سایر استعددهای دانش‌آموزان را شناسایی و بر آن تمركز كنند و نمی‌توان تنوع را به طور كلی محكوم كرد.

تسنیم: با دو ساعتی حضور بازرس در مدرسه آن هم یكبار در سال چگونه می‌توان متوجه تخلفات مدرسه شد؟

فرشیدی: باید شماره تماس‌هایی اعلام شود كه خانواده‌ها شكایات خود را اعلام كنند و اغلب خانواده‌ها در مباحث اخلاقی و تربیتی حساس هستند و تخلفات در اینباره را قطعا گزارش خواهند داد اما راهكار لازم برای مقابله با تخلفات پیش‌بینی نشده است و به یك شبكه قدرتمند متشكل از افراد كارشناس و مسلط نیاز است تا موارد گزارش شده از سوی خانواده‌ها را سریع بررسی كنند.

تسنیم:  نظارت بر مدارسی كه موسسان یا دانش‌آموزان آنها افراد صاحب نفوذی هستند، چگونه ممكن است آیا آموزش وپرورش توان بازخواست برخی مدارس خاص را دارد؟

فرشیدی:اگر آموزش و پرورش به تنهایی توان نظارت بر مدارس صاحب نفوذ را ندارد باید از سایر بخش‌ها همچون مجلس همراهی بخواهد تا نظارت‌های دقیق و كارشناسی بر این مدارس اعمال شود.

از سوی دیگر از این نكته غافل نشویم كه دولت به تنهایی نمی‌تواند مشكلات آموزش‌وپرورش را حل كند و نمی‌توان گفت چون دولت نمی‌تواند از مدارس دولت حمایت كند پس تمام مدارس باید در یك سطح باشند و هیچ مدرسه‌ای پیشرفت نكند.اگر بار دولت سبك شود فرصت می‌كند به مدارس دولتی پرداخته و به آنها رسیدگی كند و باید از توانمندی معلمان در عرصه آموزش‌وپرورش استفاده كرد از سوی دیگر دیگر با تخلفات و رانت‌های احتمالی نیز با قاطعیت برخورد شود.

تسنیم: شما معتقدید مدارس غیردولتی جنبه‌ای از مشاركت مردم در امور دولت هستند اما هم اكنون برخی مدارس به بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده‌اند همچنین برخی مسئولان آموزش و پرورش مجوز تاسیس مدرسه گرفته‌اند و این سوال مطرح است مدرسه‌داری مسئولان تا چه اندازه منجر به استفاده از رانت می‌شود و تا چه اندازه مانع از اعمال نظارت‌های آموزش و پرورش بر مدرسه خواهد بود؟

فرشیدی: در بحث اعطای مجوز،  یك فرمول عام وجود دارد و هر فردی كه می‌خواهد مجوز بگیرد می‌تواند متقاضی شود و بنده زمانی كه مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی را گرفتم معلم بودم همچنین بسیاری از فرهنگیان به عنوان یك معلم، مجوز تاسیس مدرسه غیردولتی دریافت كرده‌اند؛ گرفتن مجوز امتیاز نیست و با طی كردن سیر اداری می‌توان آن را دریافت كرد و  حتی گلایه داریم كه سخت‌گیری‌ها به لحاظ تعهدی و اخلاقی برای اعطای مجوز وجود ندارد.

* رانت در مدارس غیردولتی

بحث این است كه مسئولان با دریافت مجوز تاسیس مدارس غیردولتی از برخی امكانات بهره‌مند شوند كه آنها رانت محسوب می‌شود یعنی فردی كه مسئول است بتواند امكانات بیشتری را برای مدرسه خود فراهم كند و علاوه بر مجوز، امكاناتی نیز دریافت كند. اینكه فردی در مسند قدرت امكانات ویژه‌تر مانند زمین یا وام بگیرد رانت محسوب می‌شود به عنوان مثال  فضای یك مدرسه دولتی را به مدرسه‌ای غیردولتی واگذار كرده‌اند كه اقدام به تخریب مدرسه كرده و مجدد مدرسه غیردولتی ساخته‌اند.

هم‌اكنون مشكل نظارت در كل كشور از دستگاه‌های مختلف تا آموزش و پرورش وجود دارد و این معضل باید حل شود.بازرسی كه برای نظارت به مدارس می‌رود باید كارشناس باشد و فردی كه به كار وارد نیست برای این عرصه انتخاب نشود همچنین نحوه شكایت مردم از مدارس متخلف اطلاع رسانی شود این شرایط باعث می‌شود، مدارس وقتی احساس كنند نظارت‌ها از سوی آموزش‌وپرورش جدی است خود را با قوانین تطبیق دهند.

اولویت در شرایط فعلی مسائل تربیتی و پرورشی است. با توجه به محدودیت و ضعف‌های نظارتی باید اولویت‌ها مشخص شود و ابتدا تلاش شود بی‌درو پیكری مدارس غیردولتی در مباحث پرورشی و تربیتی رصد و با آنها برخورد شود. بی توجهی به مسائل تربیتی و پرورشی باعث ایجاد مسائل و مشكلات اخلاقی می‌شود  ودانش‌آموز به عنوان سرمایه اصلی كشور لطمه می‌بیند و خط قرمزهای كشور و  آموزش‌وپرورش نیز لحاظ نمی‌شود.

خانواده‌ها خواستار مدارسی هستند كه به ل


کد خبرنگار : 37


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.