پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : پنجشنبه 14 تير 23:28 کد خبر : 8545

فقط ۲ میلیون دانش‌آموز از حضور روحانی در مدرسه بهره‌مند هستند

مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیرستادهمکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش گفت: فقط ۲ میلیون دانش‌آموز از حضور روحانی در مدارس بهره‌مند هستند.


حجت‌الاسلام سید مجتبی ملكی در نخستین كمیته مشترك پیش‌نویس تدوین برنامه پنج ساله همكاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش كه با حضور معاونین حوزه و آموزش و پرورش در دبیرخانه ستاد همكاری‌ها تشكیل شد، گفت: در سال ۹۱-۹۰ تعداد مدارس امین كه در اختیار یك روحانی مجرب بود كمتر از ۵۰ مدرسه  بود، امروز این تعداد مدارس كه عمده آن از طریق معاونت تبلیغ حوزه  پشتیبانی می‌شود و اجرای آن توسط معاونت پرورشی فرهنگی است به  ۳۵۰۰ مدرسه فعال در سراسر كشور رسیده است و این در حالیست كه این تعداد برای  ۱۰۶ هزار مدرسه در كشور عدد خیلی ناچیزی است

ملكی اظهار كرد: در خانواده ۱۳ میلیون دانش‌آموز و قریب به یك میلیون فرهنگی، فقط قریب به ۲ میلیون دانش‌آموز از نعمت روحانی بهره‌مند هستند.دبیر ستاد همكاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش‌ و پرورش ادامه داد: خوشبختانه استقبال و مطالبه اولیای و فرهنگیان و دانش‌آموزان در خصوص حضور پررنگ روحانیون از نظر كمی و كیفی بسیار جدی است.

ملكی بیان كرد: بارها گفته‌ام، اگر بتوانیم این اثرگذاری را به ویژه توسط گزارش‌های تصویری به سمع و نظر جامعه دینی خودمان برسانیم، شاهد استقبال گسترده‌ای از روحانیون در مدارس خواهیم بود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: البته ظرفیت امروز حوزه‌های علمیه، جوابگوی همه نیازهای آموزش و پرورش نیست ولی چاره‌ای جز اولویت‌بندی و تعیین اولویت‌ها نیست.

وی با اشاره به جلسه ۱۳ اسفند ۹۶ در قم گفت: با تصمیم رؤسای عالی ستاد باید طرحی در قالب برش برنامه‌های ۵ ساله حوزه‌های علمیه برای همكاری با آموزش و پرورش تدوین و تهیه شود و بعد از تصویب در ستاد برای اجرا به مجموعه‌های مرتبط در حوزه و آموزش و پرورش ابلاغ شود.

وی گفت: در هفته گذشته برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش ابلاغ شد و سه برنامه به برنامه‌های مشترك اختصاص دارد برای سومین سال متوالی توسط وزیر آموزش‌ و پرورش ابلاغ می‌شود.

 ملكی افزود: پژوهش در حوزه همكاری‌های استانی و متمركز ستادی، حمایت از پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار، مشاركت حوزه در تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی، اعزام مبلغ، توانمندی طلاب شاغل در وزارتخانه، طرح مدارس امین، مشاركت در تدوین متون درسی، جذب طلاب سفیران هدایت و... متناسب با ظرفیت‌ها و نیاز وزارتخانه تصویب شده است.

وی ادامه داد: امید است با برگزاری جلسات مشورتی مشترك هر چه زودتر به نكته نظرات مشترك این برش ۵ ساله دست پیدا كنیم.

در ادامه این نشست حجت الاسلام و المسلمین مهدی رجایی مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه اظهار كرد: بحث آموزش و پرورش بسیار مهم است و از مباحث كلیدی و آینده كشور است.

وی افزود: سیاستگزاران و مدیران حوزه عنایت خاصی به آموزش و پرورش دارند و آنچه داریم را در خدمت این نهاد ارزشمند قرار داده و می‌دهیم لذا برای انجام این مهم باید به یك برنامه كمّی با محورهای مشخص برسیم كه البته پیشنهاداتی را جهت ارائه به عنوان نمونه آماده كرده‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رجایی ادامه داد: در ۵ محور پیشنهاداتی را برای باز شدن فضای همكاری بیشتر آماده كرده‌ایم، كه «برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت معلمان»، «برگزاری دوره‌های مشترك تعلیم و تربیت»، «منابع انسانی»، «امور تربیتی و تبلیغ»، «توجه به مسئله پژوهش و ساختارسازی» از جمله محورهای مطرح است كه می توان به یك نكته نظر مشترك رسید.

وی افزود: با بررسی و توجه به این محورها و زیرساخت‌های موجود می‌توانیم به اتفاق نظر مشترك و سازنده‌ای دست پیدا كنیم؛ «تربیت معلم مبلغ» طرح خوبی است كه در یك مدرسه هم از نعمت یك معلم قرآن و دینی بهره‌مند شده و هم از روحانی به منظور انجام فعالیت‌های فرهنگی و اقامه نماز جماعت كه دارای صرفه اقتصادی نیز است، بهره‌مند شویم.

وی در ادامه به طرح‌های پژوهشی مشترك اشاره كرد و افزود: امروز محققین زیادی در عرصه تعلیم و تربیت و سایر عرصه‌ها هستند كه به جهت كمبود منابع مالی امكان فعالیت ندارند؛ اگر حمایتی از طرف وزارتخانه و حوزه تدارك دیده شود، می توانیم تا پایان سال تحصیلی چندین طرح پژوهشی كاربردی و عملیاتی را پیش رو داشته باشیم.

 رجایی با بیان اینكه دانش‌آموزان، حوزه و خدمات آن را نمی شناسند، گفت: متأسفانه قشر دانش‌آموز نسبت به حوزه علمیه و خدماتی كه با بیش از قرن‌ها فعالیت داشته، بیگانه و نا آشنا هستند كه امید داریم آموزش و پرورش نسبت به معرفی این مركز علمی جهان اسلام نگاه ویژه‌تری داشته باشد.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه‌های علمیه افزود: خوشبختانه روحانیون زیادی در بدنه آموزش و پرورش جذب شدند اما ارتباط خود را با حوزه قطع كرده‌اند؛ با همكاری آموزش و پرورش بر آن هستیم تا بانك اطلاعات حوزویان شاغل در وزارتخانه را با همكاری آموزش و پرورش تهیه كنیم و خدمات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی را برای آنان داشته باشیم.

محمدرضا مسیب‌زاده مدیركل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینكه تعیین اولویت‌ها و علمیاتی كردن آن از امتیازات برنامه ۵ ساله ستاد می تواند باشد، افزود: امروز از ۷۵ هزار مدرسه تنها ۲۶ هزار مدرسه دارای نماز جماعت است و از ۱۸۵۰۰ روحانی كه در بحث برپایی نماز جماعت، ما را یاری می‌كنند حداقل حق القدم را هم نداریم كه به آنان بدهیم.

در ادامه عبدی پور به نمایندگی از سازمان منابع انسانی و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش گفت: اگر بخواهیم در برنامه ۵ ساله به اتفاقات خوبی برسیم، باید نیازسنجی‌هایی در خصوص فعالیت‌های آموزش و پرورش صورت گیرد و سپس طرح‌ها نوشته شود.

وی اظهار كرد: تدوین برنامه‌هایتلفیقی و پایه‌ای می‌تواند این همكاری‌ها را عملیاتی‌تر كرده و نتایج خوبی را بر جا خواهد گذاشت.

در پایان این نشست ، مشاورعالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همكاری‌ها در جمع بندی نشست  گفت: امروز باید واقعیت‌ها را ببنیم ، خوب بسنجیم، نیازسنجی كنیم و سپس برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تأكید كرد: توجه به اولویت‌ها، از فاكتورهای مهم برنامه‌ریزی است، مشتری مداری، مسأله محور بودن مواردی است كه باید مورد توجه قرار بگیرد، اینكه امروز نیاز آموزش و پرورش چیست؟ باید از همه مجموعه‌های مرتبط با آموزش و پرورش نیاز سنجی شود تا به یك برنامه‌ریزی دقیق‌تر و عملیاتی تری دست پیدا كنیم.

ملكی اظهار داشت: نكته مهم دیگری كه باید نسبت به آن توجه داشت، مسأله محدودیت‌هاست، باید نسبت به این محدودیت ها چاره اندیشی كرد.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.