پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

یادداشت حسنعلی شیری:(عضو شورای کانون تربیت اسلامی مازندران)
تاریخ : چهارشنبه 13 تير 19:46 کد خبر : 8539

نقدی بر سخنان مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان

ملاحظاتی پیرامون سخنان مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان در جمع اعضای شورای معاونین و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور.


بسمه تعالی


۱) آیا در جوامع بین المللی سیاست در اقتصاد تاثیر و مدخلیتی ندارد؟
در جوامع پیشرفته چطور؟
آیا در جوامع پیشرفته و دارای مشی لیبرال دموكراسی كه انتخابات و احزاب سیاسی از اركان و مشخصات آنها ست ، احزاب كه جنبه سیاسی بر آنها غالب است ، نگرش و دیدگاه اقتصادی ندارند و آیا پیروزیشان در انتخابات بر اساس دیدگاههای اقتصادیشان نیست؟ یا دیدگاههای اقتصادیشان در پیروزیشان مدخلیتی ندارد ؟
اجمالاً رابطه و تاثیر متقابل سیاست و اقتصاد بر  یكدیگر نزد انتخاب كنندگان و منتخبین و خواص امری  
مفروغ عنه  است.
آنچه امروز و اینجا ( كشور عزیزمان) بیش از آنكه اصل چنین رابطه و تاثیری منشا ناكارآمدی و فساد شده باشد، دخالت افراطی ِ جناحی است به عنوان مثال ؛ الف ) اعمال نفوذ در نصب مدیر عامل یك بانك و اخذ وام میلیاردی با سود ۱ درصد و سپس سپرده گذاری همان پول در شعبه ای دیگر از همان بانك با سود تقریباً ۲۰ درصد از ناحیه فرد و جناح خاص
ب ) تحمیل استعفاء به وزیر آموزش وپرورش پس از طرح استیضاح مجلس جهت بررسی اختلاس دوازده هزار میلیادری صندوق ذخیره فرهنگیان و موسسات تابعه  و سلب فرصت از وزیر برای ارائه توضیحات و سرنخها .... .
جناب آقای مدیر عامل
براستی از ارائه توضیحات در خصوص اختلاس ، اقتصاد كشور یا صندوق ذخیره فرهنگیان متضرر می شدند یا جریان خاص سیاسی؟
( گرچه درصدد صدور حكم نیستم اما مگر می شود مانع طرح چنین سوالاتی كه از ذهن اكثر فرهنگیان بر می خیزد شد؟ )
جناب آقای مدیر عامل
واقعاً می توان مانع از دخالت سیاست در اقتصاد شد در حالیكه منتخبین ملت در اكثر انتخابات ( سیاسی) با صرف هزینه های میلیاردی بلكه گاهی چند ده میلیاردی از سوی افراد و بنگاههای اقتصادی به پیروزی می رسند ؟ ( مداخله و  تاثیر اقتصاد در سیاست )
《 از همه منتخبین و انتخاب كنندگان پوزش می طلبم و تلاشهای شبانه روزی و انگیزههای صادقانه آنان را در خدمت به خلق جهت كسب رضای خالق  می ستایم و  از و اقدامات خداپسندانه آنان قدردانی می نمایم . آنچه عرض شد ، رویه ای است موجود كه ربطی به این و آن ندارد چنانكه گویا گریزی از آن نیست》
گرچه در این زمینه حرف بسیار است اما اطاله كلام مناسب مقام نیست
۲) مدیر عامل محترم ، خبر دادند  《 اولین مبلغی كه بعد از بازنشستگی به دست فرهنگیان می رسد از صندوق ذخیره فرهنگیان است》.
این خبر بیش از آنكه شورانگیز و بهجت زا باشد غم انگیز و
حیرت زا است .
در بند ۱ از ماده ۲  اساسنامه صندوق ، هدف اصلی ؛ 《تقویت توان مالی و معیشتی فرهنگیان عضو در دوران بازنشستگی 》 ذكر شده است.
اگر آن خبر را به منزله قطع عضویت بگیریم ( كه چنین نیز می باشد)در آن صورت صندوق چه خدمتی می تواند به بازنشستگان فرهنگی بكند ؟
راستی اگر اعضا از عملكرد رفاهی و خدمات ارائه شده راضی باشند اساساً از عضویت خارج
 می شوند! ؟ اگر پس از عضویت در صندوق و در حین خدمت از آن خارج نمی شوند تنها یا یكی از انگیزههای اصلیش ، سهم دولت و سود آن است و این البته خدمتی است از ناحیه دولت به ازای سپرده آنان نه از ناحیه صندوق.
آقای مدیر عامل
چند درصد از  همكاران پس از بازنشستگی از صندوق خارج می شوند و چرا ؟
به استناد ماده ۵ اساسنامه؛
سپرده گذاران فرهنگیان عضو...  .
سرمایه اصلی و اولیه صندوق از محل تجمیع سپرده های ماهانه فرهنگیان عضو می باشد كمك دولت معادل واریزی اعضا
 ( شماره ۲-۶) و وجوه تامین مالی شده  از بانك ها و ....( شماره ۵-۶) به منزله تابعی از سرمایه اولیه و اصلی صندوق می باشد به وجهی كه اگر متبوع نمی بود از تابع خبری نبود. لذا سپرده ماهانه فرهنگیان  عضو اساس و سنگ بنای دارایی های صندوق اعم از وجوه نقد ، شركتها و موسسات ، املاك و مستغلات ... است .
سوال چرا اعضا و سرمایه‌گذاران اصلی هیچ سهمی در مالكیت دارایی های صندوق ندارند ؟
چرا سهام دار صندوق تلقی
نمی شوند؟
( گرچه این سوال متوجه بانیان صندوق  است نه حضرتعالی اما آیا میسر نبود تا در برنامه اصلاحی شما بگنجد ؟)
 ۳)  《 تلاش كردیم تا زمینه های انحراف را ....》
آقای مدیر عامل
از شما قدردانی نموده تلاشتان را می ستائیم 《 سعی می كنیم تا از خطاهای ...》سعی تان مشكور . به استناد كریمه [ و اَن لیس للانسان الّا ما سعی ] مطمئن باشید آنچه برای جانتان و قیامتتان می ماند چیزی جز سعی یا نتیجه آن نیست .( البته برای همه ما چنین است).
۴) 《 همكاری با هیئت تحقیق و ...》
از حسن نیت و اقدام شما ممنون و سپاسگزاریم‌
چنانكه در شماره ۳ گذشت ، علاوه بر تحسینِ نیات و اقدامات ، انتظار آن است كه مكانیسم شفاف سازی و نظارت پذیری گسترده(نه بوجهی كه در فرآیند مدیریت و اعمال سیاستهای صندوق ایجاد اخلال كند) رافراهم آورید.
نه پس از وقوع انحراف و تخلف بلكه به صورت رویه ای ثابت شش ماهه یا
یك ساله و بصورت دواطلبانه از نمایندگان مردم و یا هر نهادی كه شان  نظارتی دارد جهت تحقیق و تفحص دعوت بعمل آورید .
۵) تامین مایحتاج ( كلان كشوری یا استانی) آموزش وپرورش تابع مقرراتی است كه از طریق كمیسیون بازرگانی اقدام می گردد. ذیحساب و نماینده ای از طرف سازمان بازرسی نیز در این كمیسیون عضویت دارند.
بنابر این لازم است اولاً  صندوق در طول سال اطلاع رسانی دقیق و مكرر از محصولات قابل
عرضه اش داشته باشد.
ثانیاً در مناقصات شركت كنند . ثالثاً یا از طریق رایزنی با سطوح بالای وزارت آموزش و پرورش و اقتصاد و دارایی و با ارائه قیمت مناسب نسبت به محصولات مشابه همراه با توجیه فنی، شرایط اخذ مجوز ترك تشریفات را فراهم آورد.

حسنعلی شیری

كانون تربیت اسلامی مازندران


کد خبرنگار : 37


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.