پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

تاریخ : جمعه 08 تير 17:56 کد خبر : 8526

مظلومیت آمادگی دفاعی در دروس آموزش‌وپرورش

عدم آموزش مطلوب دانش‌آموزان چه در مقوله تئوری و چه در عملی منجر به اتلاف وقت دانش‌آموزان با بازدهی حداقلی شده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، همه انسان‌هایی كه در كره خاكی زیست می‌كنند در معرض تهدیدات مختلف طبیعی و غیرطبیعی قرار دارند.

جنگ‌های قومی قبیله‌ای، بین‌المللی و درون‌شهری ازجمله تعهداتی است كه منجر به مرگ بسیاری از افراد تاریخ كره زمین شده است و به همین دلیل اهمیت آمادگی دفاعی به‌عنوان یكی از اصلی‌ترین رویكردهای بشریت برای مقابله با تعهداتی ازاین‌دست و برای مقابله با آن به ضروری است.

آموزش همگانی این آمادگی در برابر تهدیدات ممكن الوقوع، در جمهوری اسلامی ایران از دو طریق آموزش‌وپرورش و بسیج محلات به‌صورت سالانه انجام می‌شود.

آموزش‌وپرورش سال‌هاست با عنوان درسی آمادگی دفاعی در پایه نهم و دهم متوسطه به آموزش تئوری و عملی آن می‌پردازد، آموزش تئوری آمادگی دفاعی بر عهده آموزش‌وپرورش و آموزش و آموزش عملی آن توسط مربیان تحت آموزش سپاه پاسداران و بسیج دانش‌آموزی است.

آنچه این روزها ذهن بسیاری از اهل‌فن را مورد آزار قرار می‌دهد عدم آموزش مطلوب دانش‌آموزان چه در مقوله تئوری و چه در عملی است كه نه‌تنها هرساله زمان زیادی از دانش‌آموزان را گرفته و بازخوردی از آن دیده نمی‌شود بلكه ذهنیت دانش‌آموزان را علیه این كتاب و لزوم آموزش آن تغییر می‌دهد.

دانش‌آموزان ما سال‌هاست جور غفلت آموزش‌وپرورش در تدریس تئوری این درس و جور دغدغه مالی عملی این درس بااهمیت را می‌كشند.

مگر می‌شود دانش‌آموز ما ندانند چرا باید برای هر بحرانی آماده باشند؟ مگر می‌شود به دانش‌آموزان آموزش نداد كه هرچقدر هم در درس پایه و فنی قوی باشید اما در برابر بحران‌های ممكن الوقوع نتوانند از خودتان دفاع كنند.

یكی از مشكلات كار گیری دبیران غیرتخصصی برای تدریس این درس مهم است، دبیران نشست خورده و نیاز به ساعت كار بیشتر در بدنه آموزش‌وپرورش، دبیران اصلی این درس محسوب می‌شوند و این معلمان ارزشمند علی‌رغم میل باطنی خود مجبور به تدریس این درس تخصصی را هستند كه نتیجه این اجبار نیز طبیعتاً خروجی مناسبی ندارد.

یكی دیگر از آسیب‌های موجود در دروس عملی به دلیل دغدغه مالی به‌كارگیری مربیان غیرمتخصص در آموزش عملی عمومی به‌خصوص در دروس جنگ نرم و پدافند غیرعامل است و البته دلیل دیگر بی‌كیفیتی برگزاری این آموزش عملی دغدغه مالی است كه منجر به آموزش یك‌باره تعداد زیادی دانش‌آموز در یك ساعت محدود و یك مربی بوده كه نتیجه آن صرفاً ارائه گزارش است.

ترویج و حفظ آرمان‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نسل به نسل از طریق آموزش عمومی این درس بوده كه بررسی‌های عینی و مشاهدات میدانی نشان از غفلت زیاد این حوزه آموزشی است.

چگونه است كه حفظ آرمان‌ها و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی را كنار گذاشته و با دادن آمارهای یكسان و بدون دغدغه، همه كم‌كاری‌ها و غفلت‌ها را به گردن جنگ نرم دشمن می‌اندازیم، بدون اینكه به اهمیت بازنگری در ارائه آموزش، تغییر محتوای كتاب، سوق به‌سوی كیفی كردن آن و نگاه تخصصی به این درس مهم بیندیشیم، ازاین‌رو نهادینه كردن احساس مسئولیت، همراه با جنبه‌های ارزشی در وجود دانش‌آموزانمان را از اهداف این درس می‌دانیم اما یادمان می‌رود كه با روزمرگی و انجام بی‌كیفیت آن، تحقق احساس مسئولیت را از دوش خود برمی‌داریم و در ترغیب و آموزش دانش‌آموزان موفق نخواهیم بود

*مظلومیت درس آمادگی دفاعی در بدنه آموزش‌وپرورش

مؤلف كتاب آمادگی دفاعی آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با انتقاد از روزمرگی این درس مهم در آموزش عمومی افراد جامعه اظهار كرد: درس آمادگی دفاعی تنها درسی است كه مصوبه مجلس را با خود به همراه داشته و آئین‌نامه اجرایی هیئت‌وزیران نیز پشتوانه این درس در آموزش‌وپرورش است.

محمدرضا مقدادی با بیان اینكه آموزش مهارت‌های دفاعی در آموزش عمومی تحصیلی دانش‌آموزان بسیار حیاتی است تصریح كرد: مهارت‌های دفاعی می‌تواند نرم و سخت باشد كه دانش‌آموزان در مهارت‌های سخت باید، جهت‌یابی، زندگی در شرایط سخت، تیراندازی، دفاع شخصی، نظام جمع و دیگر مهارت‌های سخت را به بهترین نحو آموزش ببینند.

مؤلف كتاب آمادگی دفاعی آموزش‌وپرورش با تأكید بر اهمیت آموزش پدافند غیرعامل كه در چند سال اخیر در كشور موردتوجه قرارگرفته است بیان كرد: پدافند زیستی، اقتصادی، سایبری، پرتوی و شیمیایی از نكات مهم و دلایل اهمیت پدافند غیرعامل در كشور بوده كه حدود 10 قرارگاه فعال در كشور نشان از شرایط در حال جنگ با دشمن است.

مقدادی با اشاره به‌پیش بینی قانون مبنی بر اینكه دانش‌آموزان باید در دوره متوسطه اول دو ساعت و دوره متوسطه دوم سه ساعت آموزش ببینند تصریح كرد: نبود دبیر تخصصی درس آمادگی دفاعی در سیستم آموزشی كشور یكی از معضلات پیش روی این درس و آموزش تخصصی این رشته در مدارس است و متأسفانه باید گفت كه از آغاز تدریس این رشته تا به الآن به‌جز در دوره‌های كوتاهی دبیر تخصصی درس آمادگی دفاعی به كار گرفته نشده است.

وی با اشاره به اقدام سپاه پاسداران مبنی بر تربیت مربیان متخصص برای اردوهای عملی در چند سال اخیر بیان كرد: این موضوع نیز با چالش‌هایی مواجه شده، اما بزرگ‌ترین مظلومیت این درس این است كه درس آمادگی دفاعی دبیر تخصصی ندارد و باوجوداینكه دانشگاه فرهنگیان، برای تمام دروس معلم تربیت می‌كند، این درس در مظلومیت به سر برده و معلم متخصص آن تربیت نمی‌یابد.

مؤلف كتاب آمادگی دفاعی با بیان اینكه مقررشده بود كه پسران با دیدن این آموزش در پایه نهم و دهم از كسری خدمت در دوران سربازی برخوردار شوند گفت: قانون كسری خدمت پسران با گذراندن درس آمادگی دفاعی در دوپایه نهم و دهم تاكنون به مرحله اجرا درنیامده و باوجوداینكه درباره این مطلب مهم بارها مطالبه كرده‌ایم، اما این مهم هنوز به نتیجه نرسیده است.

مقدادی افزود: یكی از كارهای نامطلوبی كه در سال 96 صورت گرفت، انتقال دبیرخانه درس آمادگی دفاعی از تهران به خوزستان بوده است و باوجوداینكه این دبیرخانه در تهران می‌توانست، همكاری و همیاری سپاه، پدافند، هلال‌احمر و سایر ارگان‌ها را به همراه داشته باشد، این انتقال این دسترسی آسان را دچار مشكل كرده است.

وی به برگزاری همایش دروس علوم و معارف آموزش‌وپرورش در اسفندماه سال 96 توسط ستاد كل نیروهای مسلح به پیشنهاد معلمان مؤلف اشاره كرد و افزود: سرلشكر باقری و وزیر آموزش‌وپرورش تفاهم‌نامه‌ای را امضا كرده تا حركت‌های مطلوبی درباره این درس مهم صورت بگیرد.

مؤلف كتاب آمادگی دفاعی با بیان اینكه نیاز به یك اقدام جهادی و انقلابی برای مهارت‌آموزی جوانان به‌شدت احساس می‌شود گفت: اگر یك فرد مزاحم جلوی دختر دانش‌آموز ما را بگیرد او در هیچ مهارت دفاعی، آموزش تخصصی ندیده و نمی‌تواند از خود دفاع كند درصورتی‌كه دانش‌آموزان ما از اول ابتدایی درس ورزش را می‌گذرانند كه می‌توانستیم از آن بهره جسته و مهارت دفاع عملی را به دانش‌آموزانمان بیاموزیم.

وی با اذعان به اینكه دانش‌آموزان ما در مقابل حمله میكروبی، شیمیایی، جنگ شهری هیچ مهارتی برای دفاع كردن از خود ندارند بیان كرد: دانش‌آموزان یكی از سه گروه اصلی مهارت‌یابی در مقابل تهدیدهای مختلف هستند كه نیازمند داشتن معلم توانمند در دوره آموزش عمومی در سیستم آموزش‌وپرورش است.

مقدادی خانواده‌ها را نیز یكی دیگر از گروه هدف مهارت‌یابی عنوان كرد و افزود: خانواده‌ها نیز دچار مشكلات مهارتی هستند ازاین‌رو، می‌طلبد تا رسانه‌ها با بررسی معضلات و ارائه راهكارها گامی در بیدار كردن مسئولان بردارند و البته باید گفت كه بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش حمایت خوبی از این درس انجام می‌دهد و ما نیز رضایت بیشتری از او داریم.

*مجالی برای دانش‌آموختگان دانشگاهی در دروس مرتبط با آمادگی دفاعی در آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش نیست

وی با بیان اینكه در آزمون‌های استخدامی آموزش‌وپرورش نیز مجالی برای آزمون دانش‌آموختگان دانشگاهی كه دروس نزدیك به آمادگی دفاعی را گذرانیده‌اند وجود ندارد تصریح كرد: راهكار حل این مشكل كاملاً مشهود است و وزیر آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ سازمان آموزش‌وپرورش باید شورایی را جهت حل این مهم ازجمله شورای عالی آموزش‌وپرورش، رئیس دانشگاه فرهنگیان و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی تشكیل داده و برنامه‌ای را تعریف كنند تا معلمان شاغل و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها كه صلاحیت معلمی دارند مشخص و به‌صورت تخصصی در كلاس‌های درس وارد شوند.

مؤلف كتاب آمادگی دفاعی گفت: تا مادامی‌كه معلم متخصص و توانمند این درس تربیت و معرفی نشود این درس موفق نخواهد شد و البته دیده می‌شود كه گاهی برخی از مدیران به لحاظ اهمیت دروس علوم پایه در كنكور، درس آمادگی دفاعی را فدایی دروس دیگر كرده و ساعت درس آمادگی دفاعی را به دروس دیگر تحویل می‌دهند. 

*عدم جذب معلمان متخصص وعدم تربیت‌معلمان آمادگی دفاعی در دانشگاه فرهنگیان از مشكلات موجود در آموزش‌وپرورش است

رئیس بسیج دانش‌آموزی استان گیلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینكه درس آمادگی دفاعی از طریق آموزش‌وپرورش و سپاه به آموزش تئوری و عملی دانش‌آموزان می‌پردازد اظهار كرد: بیشترین مشكل در حوزه آموزش تئوری در پایه نهم به چشم می‌خورد، ازاین‌رو دبیر تخصصی برای این رشته معین نشده و دبیران از روی علاقه و یا جهت پر شدن ساعت كاری، تدریس این رشته در مدارس را بر عهده می‌گیرند.

سرهنگ علی رفاهتی با اذعان به اینكه درس آمادگی دفاعی به جهت عدم سؤال در كنكور درسی غیرتخصصی محسوب می‌شود بیان كرد: یكی از مشكلات موجود در آموزش‌وپرورش عدم جذب معلمان متخصص در رشته آمادگی دفاعی و همچنین عدم تعریف و تربیت‌معلمان این رشته تخصصی در دانشگاه فرهنگیان است.

وی با اشاره به كمبود منابع از طرف دولت به مجموعه سپاه جهت برگزاری اردوی عملی آمادگی دفاعی تصریح كرد: دولت به دادن اعتبار كامل به سپاه جهت برگزاری باكیفیت اردوی عملی آمادگی دفاعی باور ندارد ازاین‌رو با توجه به منابع مالی اندك برای پوشش عملی این درس مهم، كیفیت برگزاری اردوی عملی چنگی به دل نمی‌زند.

رفاهتی با بیان اینكه برگزاری اردوی عملی به جهت قید هشت نمره اصلی در این اردو به دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های سپاه مجزا است گفت: متأسفانه درس آمادگی دفاعی به جهت كم بودن منابع مالی به حاشیه رفته و حق مطلب در این درس ادانشده و اهداف تدریس این درس در بخش تئوری و عملی به‌درستی محقق نمی‌شود.

* كمبود نیرو در عموم رشته‌های تخصصی در مردان

درس آمادگی دفاعی جزو دروسی است كه مراكز تربیت‌معلم و دانشگاه فرهنگیان برای آن تاكنون معلم تخصصی تربیت نكرده است كه این روال در آموزش‌وپرورش برای عموم رشته‌های تخصصی در جنس مردان با نیروی متخصص مواجه است.

به گزارش فارس برنامه‌ درسی آمادگی دفاعی شامل برنامه‌ریزی برای آن دسته از آموزش‌ها و مهارت‌هایی است كه درزمینه دفاع عامل و غیرعامل در برابر تهدیدها و تهاجمات نظامی و غیرنظامی دشمنان نظام و عناصر وابسته به آن‌ها وهم چنین مقابله با برخی مخابرات (طبیعی و انسانی) در قالب اسناد مانند بخشی از آن است مانند كتاب دانش‌آموز، بسته آموزشی و تجربه‌های عملی مانند كلاس درس، اردوی عملی و... ارائه می‌گردد.

از طرف دیگر در عصر حاضر پدافند غیرعامل به‌عنوان دفاع بدون استفاده از سلاح‌های جنگی، یكی از محورهای مهم دفاع همه‌جانبه در كشور ما است، این امر مهم نیز یكی از اهداف اساسی برنامه درسی آمادگی دفاعی بوده كه اهمیت توجه به این رشته تخصصی در بدنه آموزش‌وپرورش را دوچندان می‌كند.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.