پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش و پرورش:
تاریخ : سه شنبه 22 خرداد 12:19 کد خبر : 8469

حادثه مدرسه غرب تهران تلنگری بر گزینش و نظارت معیوب در آموزش‌وپرورش

حادثه مدرسه غرب تهران فاجعه‌ای بود که آموزش‌وپرورش باید بابت تمام بی‌توجهی‌ها و کم‌کاری‌هایش نسبت به آن پاسخگو باشد، قصورهایی که از بی‌توجهی به گزینش صحیح معلم و نظارت دقیق بر فعالیت مدارس غیردولتی حکایت دارد.


به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، انتشار خبر آزار و اذیت 16 دانش‌آموز توسط ناظم مدرسه در غرب تهران، احساسات جامعه را جریحه‌دار كرده است؛ براساس فیلم‌های منتشرشده از این حادثه، گفت‌وگوی غیراخلاقی ناظم مدرسه و دانش‌آموزان در اتاق او در حال انجام است و طبق ادعای خانواده‌ها این فرد با نشان دادن فیلم‌های مستهجن به دانش‌آموزان آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است.

یكی از مسائل مهمی كه هم‌اكنون در بررسی ابعاد مختلف وقوع چنین فاجعه‌ای مطرح است، مسئله گزینش معلمان توسط وزارت آموزش‌وپرورش است. طبق برخی اخبار ناظم متخلف این مدرسه 5 سال قبل در منطقه سه گزینش شده و پیشینه او مثبت بود، با توجه به اینكه ملاك حال فعلی افراد است و نمی‌توان به گزینش 5  سال قبل اكتفا كرد، این فرد پس از آن به مناطق 6 و 2 آموزش‌وپرورش شهر تهران می‌رود اما در این مدت مجدد گزینش او تمدید نمی‌شود.

در این حادثه، سوال اصلی این است كه چرا ناظم متخلف بدون تمدید گزینش توانسته در مدارس غیردولتی مناطق 6 و 2 فعالیت كند؟  آیا مدارس غیردولتی در جذب و به كارگیری نیرو این بخش از قانون را كه تاكید می‌كند حتی در صورت گزینش فرد در سال‌های قبل، مجدد باید گزینش او تمدید شود، دور می‌زنند؟

طبق قانون، گزینش نیروهای آزاد مدارس باید هر سال تمدید شود اما این موضوع تا چه اندازه توسط مدیران مدارس غیردولتی رعایت می‌شود؟ گزینش آموزش وپرورش چه در بحث نیروهای آزاد و چه در بحث نیروهای رسمی دارای چه نواقص و مشكلاتی است؟ آیا یك نظام گزینش هوشمند وجود دارد كه علاوه بر مسائل سیاسی و اعتقادی، جنبه‌های روانی را هم رصد كند.

نیروهای رسمی پس از عبور از فیلتر گزینش در طول 30 دوران خدمت خود به لحاظ وضعیت اعتقادی،‌سیاسی، اخلاقی و سلامت روان رصد می‌شوند تا در صورت دور شدن از استانداردهای آموزش‌وپرورش با آنها برخورد شود؟ متاسفانه هم‌اكنون چنین نظام رصدی وجود ندارد و اگر گزارشی به حراست برسد، این بخش وارد بررسی خواهد شد همچنین سوابق موسسان مدارس غیردولتی و آموزشگاه‌های آزاد تا چه اندازه از سوی گزینش مورد بررسی و رصد قرار می‌گیرد؟

البته پس از وقوع حادثه اخیر، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش اعلام كرد: با تقویت و بروزرسانی فرایند گزینش به ویژه نظارت سخت‌گیرانه و بدون مسامحه از تكرار اتفاقات اخیر جلوگیری می‌كنیم.مجرم، نیروی غیررسمی بود و بدون طی مراحل قانونی به‌كار گرفته شده است كه تمامی مسببان مسئولند. اما چرا باید پس از وقوع یك حادثه با این ابعاد به دنبال نظارت بیشتر بر معلمان و تقویت فرایند گزینش باشیم؟

فراموش نشود، این نخستین بار نبود كه دانش‌آموزان قربانی آزار و اذیت جنسی در مدارس شدند و پیش از این نیز چنین حوادث تلخی را شاهد بودیم، سرایدار مدرسه‌ای در استان آذربایجان غربی كه به آزار و اذیت یكی از دانش‌آموزان پرداخت یا ماجرای ندا دختر 9 ساله‌ای كه در یكی از روستاهای توابع زنجان از سوی معلمش مورد اذیت و آزار قرار گرفت؛ حال با توجه به اینكه این مسائل خدشه‌ای بر حریم امن مدرسه است و با توجه به وعده جدید وزیر آموزش‌وپرورش باید دید از این پس در جذب معلم حساسیت‌های لازم اعمال خواهد شد آن هم در شرایطی كه وزارت آموزش‌وپرورش با توجه به كمبود معلم در سال‌‌های آینده اقدام به استخدام تعداد زیادی نیروی انسانی خواهد كرد.

در همین رابطه محمود فرشیدی وزیر اسبق وزارت آموزش‌وپرورش به تسنیم گفت:  در آموزش و پرورش سه ركن وجود دارد كه باعث می‌شود استاندارد تربیتی و اخلاقی بر مدرسه تضمین شود و با رعایت سه شاخص محیط مدرسه به لحاظ اخلاقی، فرهنگی و تربیتی مطمئن می‌شود و مهمترین بخش آن گزینش است.

وی افزود: هر فرد به نوعی با مدرسه ارتباط دارد باید صلاحیتش مورد بررسی قرار بگیرد و حتی صلاحیت سرایدار و خدمتگزار مدرسه باید به خوبی رصد شود؛ سال گذشته اتفاقی در یكی از مدارس استان آذربایجان غربی رخ داد كه این مدرسه دولتی بود بنابراین اگر حساسیت‌ها رعایت نشود مشكلات در مدارس دولتی و غیردولتی به وجود می‌آید.

فرشیدی ادامه داد: در دوره‌های گذشته نهاد گزینش بسیار تضعیف شد البته هر دستگاه یا واحدی ممكن است كاستی‌هایی داشته باشد هم‌اكنون در گزینش سوالاتی می پرسند كه ممكن است یك فرد آیت الله هم آن را نداند اما نباید به بهانه این كاستی‌ها و بزرگنمایی آنها، نهاد گزینش را تضعیف كرد؛ برخی افراد با تصمیماتی كه گرفتند به تضعیف گزینش و محدود كردن آن اقدام كردند و هم‌اكنون این نهاد افراد كارشناس و قدری ندارد.

وی بیان كرد: زمان گزینش هم محدود است و در ضرب‌الاجلی می‌گویند باید این تعداد افراد را بررسی كنید همین مسائل باعث می‌شود استاندارد بالای اخلاقی در آموزش‌وپرورش كاهش یابد و همین اندازه كه ثابت شود فرد مشكلی ندارد كافی است در حالیكه برای آموزش‌وپرورش نیاز است تا اثبات شود فرد شاخص‌های لازم را دارد نه اینكه نقطه منفی نداشته باشد.

فرشیدی با اشاره به اینكه در آموزش‌وپرورش به دلیل حساسیتی كه وجود دارد و حضور دانش‌آموزان به عنوان امانت، گفت:‌افراد شاغل در مدارس باید به لحاظ اخلاقی سالم و به ارزش‌ها پایبند باشند از سوی دیگر تربیت معلم‌ها ركن امنیت و اخلاق در مدارس بودند كه در دوره‌ای تعطیل شدند و گفتند هر فرد فارغ التحصیل را می توانیم وارد آموزش‌وپرورش كنیم و برخی افراد بدون گذراندن دوره‌های آموزشی و طی مراحل تربیت معلم وارد مدارس شدند.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش بیان كرد: بحث نظارت در كشور ما نظارت ضعیف است و در آموزش‌وپرورش نیز نظارت‌ها مناسب نیست همچنین اولویت نظارت باید در مرحله نخست با مسائل تربیتی و پرورشی، دوم مسائل آموزشی و سوم مسائل اداری و مالی باشد اما هم‌اكنون برعكس است و اول سراغ مسائل اداری و مالی می‌روند.

وی در پایان عنوان كرد: افرادی كه نسخه 2030 را توصیه می‌كنند باید ببینند آیا این نسخه‌ها در اروپا جواب داده است؟ آیا این كشورها بحث آزار جنسی و تجاوز به كودكان را ندارند؟  هم اكنون شاهد هستیم كه در برخی موارد در بحث آموزش‌های ضمن خدمت معلمان 2030 را ارائه می‌دهند.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.