پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

هاشمی نکو عضو شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی:
تاریخ : شنبه 19 خرداد 12:23 کد خبر : 8459

حادثه مدرسه غرب تهران و بایدها و نبایدهای تربیت جنسی دانش‌آموزان

در حادثه مدرسه غرب تهران شاهد اظهار‌نظرهایی بودیم که بین این حادثه و اجرا نشدن سند ۲۰۳۰ در مدارس، ارتباط قائل است اما به راستی کودکان کشورهایی که چنین اسنادی را اجرا کردند از آزار جنسی مصون ماندند؟


پرونده حادثه مدرسه غیردولتی غرب تهران كه در آن خانواده‌ها مدعی آزار و اذیت 16 دانش‌آموز توسط ناظم مدرسه هستند، با ورود رهبر معظم انقلاب و دستور به رئیس دستگاه قضا برای اینكه حدود الهی در رابطه با متهمان جنایت مدرسه غرب تهران اجرا شود،‌ وارد فاز جدیدی شد.

این پرونده هم‌اكنون توسط قوه قضائیه در حال بررسی است و طبق اعلام غلامحسین اسماعیلی رئیس كل دادگستری استان تهران  تا كنون  15 نفر از اولیا در این پرونده شكایت كرده‌اند و قضات ویژه پرونده را بررسی می‌كنند تا با رعایت دقت، زوایای این پرونده را روشن و متناسب با اقداماتی كه متوجه متهم است، تصمیمات قضایی را اتخاذ كنند. 

متاسفانه یكی از جنبه‌هایی كه در این حادثه شاهد هستیم،  ادعاهایی است كه تلاش می‌كند فاجعه مدرسه غرب تهران را با سند 2030 گره زده و دائم بر این طبل بكوبد كه با اجرای سند 2030 از بروز چنین اتفاقاتی در مدارس پیشگیری می‌شد اما آیا اجرای اسنادی از این دست در جهان غرب تاثیری بر كاهش آمار تجاوز و اذیت و آزار كودكان داشته‌ است؟

البته می‌پذیریم كه ارائه آموزش‌های تربیت جنسی به دانش‌آموزان از جمله نیازهایی است كه نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود اما آیا برای چنین آموزش‌هایی نیاز به نسخه غربی 2030 است؟ آیا نمی‌توان مطابق فرهنگ خود و با رعایت حریم‌های لازم به كودكان آموزش‌های لازم را ارائه دهیم تا افراد بیمار نتوانند از اعتماد آنها سوءاستفاده كنند.

در اینباره حجت‌الله بنیادی با اشاره به ضرورت‌های تربیت جنسی دانش‌آموزان و توجه به آن در سند تحول بنیادین آموزش‌‌ و پرورش به تسنیم گفت: در مبانی نظری سند تحول بنیادین، رهنامه نظام تعلیم و تربیت و برنامه درسی ملی به این موضوع توجه شده است. در برنامه درسی ملی عنوان بهداشت و سلامت بلوغ جنسی و در مبانی نظری سند تحول تكمیل هویت جنسی دانش‌آموزان ذكر و تأكید شده است آموزش و پرورش در این زمینه گام بردارد.

وی افزود: در برنامه درسی ملی باید راهكارهای عملیاتی درباره تولید محتوای مربوط به بهداشت و بلوغ جنسی وجود داشته باشد تا مشخص شود این محتوا به چه صورت و در تعامل با كدام نهادها تولید شود یعنی حوزه علمیه، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و آموزش عالی چه سهمی داشته باشند چرا كه این موضوع حساس است و برای تولید محتوای آن باید جوانب مختلف را سنجید.

بنیادی ادامه داد: سن شروع آموزش‌های جنسی و اینكه در هر سن چه میزان آموزش ارائه شود، كدام گروه از معلمان و مشاوران مدارس به این آموزش‌ها ورود پیدا كنند و معلمان چه آموزش‌هایی را دریافت كنند، مهم است اما در برنامه درسی ملی و برنامه‌های درسی تربیت معلم این مسئله مورد توجه قرار نگرفته است.

این پژوهشگر تعلیم و تربیت بیان كرد:‌ تمام معلمان باید آموزش‌هایی رادریافت كنند تا اگر تغییر رفتاری را در دانش‌آموز مشاهده كردند متوجه شوند كه اتفاقی برایش افتاده است و مشاوران مدارس باید به صورت تخصصی‌تر این موضوع را بدانند اما در بسیاری از مدارس مشاور به تعداد كافی نداریم؛‌ متأسفانه به دلیل نگرش منفی به تربیت جنسی بعد منفی آن برداشت و  تصور می‌شود آموزش روابط جنسی است نه آموزش بهداشت جنسی،‌مقابله و مواجهه با آسیب‌هایی كه دانش‌آموزان را تهدید می‌كند و این مسئله سبب شده است در سطوح بالای آموزش و پرورش جسارت لازم برای ورود به این موضوع وجود ندارد.

غفلت ازاهمیت تربیت جنسی دانش آموزان و بی توجهی خانواده ها به این مقوله مهم موضوعی است كه از سوی برخی كارشناسان مطرح می شود به اذعان آنها گام نخست در تربیت جنسی كودك را خانواده باید بردارد و وظیفه مدرسه تكمیل این آموزش هاست. بابك هاشمی نكو از جمله كارشناسانی است كه بر اهمیت تربیت جنسی تاكید دارد و معتقد است برای ارائه چنین آموزش هایی نیاز به اسنادی همچون 2030 نیست و ربط دادن اتفاقات اخیر به عدم اجرای سند 2030 یك نگرش سطحی است.

او دراینباره به تسنیم گفت:  باعث تاسف است كه در كشور ما اكثر خانواده‌ها و معلمان از مقوله مهم تربیت جنسی به سادگی عبور می‌كنند و این به دلیل آن است كه با مفاهیم آن آشنا نیستند یا ورود در این باره برای‌شان دشوار است و اهمیت این مسئله را به خوبی درك نكرده‌اند.

وی افزود: وظیفه اصلی تربیت جنسی با توجه به منابع اسلامی با پدر و مادر است و تكمیل آن در مدرسه خواهد بود. اگر پدر و مادر به مقوله تربیت جنسی ورود نكنند هنجارهای لازم به دانش‌آموزان آموخته نمی‌شود و چون بچه‌ها كنجكاو هستند زمینه مناسبی برای پاسخ به ابهامات و سوالات آنها در خانواده فراهم نمی‌شود و این مسئله باعث انحراف آنها خواهد شد.

این كارشناس آموزشی با اشاره به این كه در اسلام همانطور كه برای تربیت اعتقادی و اجتماعی كودكان دستوراتی وجود دارد، در زمینه تربیت جنسی نیز برنامه وجود دارد، گفت: اگر خانواده‌ها با مقوله تربیت جنسی آشنا شوند و آن را به كار بگیرند، كودك دچار بلوغ زودرس و پیامدهای آن نشده و از انحراف جلوگیری می‌شود.

هاشمی نكو ادامه داد: در منابع اسلامی مباحث مربوط به تربیت جنسی به وضوح بیان شده است و پدران و مادران نیز در بیان این موارد نباید كم كاری كنند. بعضی مواقع آنها این وظیفه را به مدرسه واگذار می‌كنند در حالی كه گام نخست در تربیت جنسی را باید خانواده‌ها بردارند و مدرسه آن را تكمیل كند.

وی عنوان كرد: بزرگترین خطا در تربیت جنسی پوشیده نگهداشتن مسائل برای كودكان و نوجوانان است.

این كارشناس آموزشی با اشاره به حادثه مدرسه غیردولتی غرب تهران افزود: پس از این حادثه در برخی سایت‌ها مشاهده كردیم كه گفتند اگر سند 2030 اجرا می‌شد و آموزش‌های جنسی داشتیم، چنین حوادثی در مدارس رخ نمی‌داد. البته این نگاه سطحی به مسائل است و واقعیت این است كه ما در كشور مشكل نداشتن اسناد بالادستی نداریم و مشكل عمل نكردن به اسناد است. یعنی در بحث اسناد خلائی نداریم كه بخواهیم از اسناد وارداتی استفاده كنیم.

هاشمی نكو گفت: سند تحول یك محصول داخلی است اما هم اكنون آن را در گنجه گذاشته و در مواجهه با آن فقط شعاری برخورد می‌شود، در حالی كه اگر این سند به خوبی عمل شود بسیاری از مشكلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به این كه نمی‌خواهم بگویم سند 2030 سراسر ایراد است، بیان كرد: این سند مطالب خوبی هم دارد اما بیشتر مطالب آن در تضاد با فرهنگ ما است و در كشور نیازی به این اسناد وارداتی نداریم.

این كارشناس آموزشی تصریح كرد: درباره سند 2030 دو گروه از افراد افراط كردند، گروه نخست كه آن را بی‌نقص و اجرا را واجب دانستند و گروه دوم كه سند 2030 را سراسر ایراد و فاسد خواندند، نگاه متعادل در این رابطه نگاه رهبر انقلاب است كه گفتند «فرض كنید در این سند هیچ چیز واضحی كه مخالف اسلام است وجود ندارد، كه وجود دارد اما حرف من این است كه نظام آموزشی كشور نباید بیرون كشور نوشته شود».

هاشمی نكو درباره مقوله تربیت جنسی در اسلام ادامه داد: اسلام سال‌ها قبل از غرب برای آموزش جنسی فرزندان برنامه داشت و آموزش‌ها باید حتماً متناسب با سن كودك باشد. هم اكنون برخی كتاب‌هایی كه در این رابطه چاپ می‌شوند یا برخی افرادی كه به مدارس و مهدهای كودك ورود می‌كنند می‌خواهند به یكباره حجم زیادی از آموزش جنسی را برای دانش‌آموزان بیان كنند كه این اشكال دارد.

وی تاكید كرد: در تربیت جنسی باید سن و نیاز مخاطب در نظر گرفته شود و ارائه مطالب بدون در نظر گرفتن سن، نیاز و درك كودكان صحیح نیست و آنها را دچار مشكلات دیگر می‌كند.

این كارشناس آموزشی ادامه داد: هم اكنون كانال‌های ماهواره‌ای و فضای اینترنت به آسانی در دسترس كودكان و نوجوانان است و آنها به آسانی به هر سایتی كه می‌خواهند وارد می‌شوند كه این مسائل باعث انحراف و بلوغ زودرس می‌شود.

هاشمی نكو در پایان تاكید كرد: بهترین انسان‌ها باید وارد شغل معلمی شوند و نظام گزینش آموزش و پرورش در این باره بسیار مهم است تا افرادی كه در مدارس دولتی و غیردولتی حضور دارند به شكل مناسبی صلاحیت‌هایشان احراز شود.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.