پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

مروری بر سندتحول بنیادین آموزش و پرورش از تدوین تا اجرا
تاریخ : شنبه 19 خرداد 11:32 کد خبر : 8457

کوتاهی در اجرای سند تحول بنیادین در ۷سال اخیر/ سند را سیاسی نکنید

ماه گذشته و همزمان با هفته معلم، مقام معظم رهبری در دیداری با فرهنگیان کشور، با بیان اینکه «آموزش‌وپرورش برای رسیدن به اهداف والای خود نیازمند نوسازی است و این نوسازی با تحقق سند تحول آموزش‌وپرورش، امکانپذیر است.» از تحقق کمتر از ۱۰ درصدی سند تحول بنیادین گلایه و تاکید فرمودند که تحقق سند تحول از واجب‌ترین کارهاست و مطالبه اصلی من از آموزش و پروش این است که برای تحقق سند تحول، زمانبندی دقیقی معین و این سند اجرا شود.


 

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش كه كار به روی آن شاید از اواخر دهه ۶۰ آغاز شده بود، در آذرماه سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید كه در مقدمه آن آمده است: «در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش كوشش شده است تا با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.

تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم ‌اندازی باشد كه در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و مؤثر در عرصه روابط بین‌المللی است ».

وزارت آموزش و پرورش طی سال‌ها اخیر تلاش كرده است نقشه راه سند تحول بنیادین و راهكارهای اجرایی آن را استخراج و بر اساس آن حركت كند. اهمیت سند تحول بنیادین تا جایی است كه مبنای كار وزارت آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه قرار می‌گیرد و مقام معظم رهبری همواره بر اجرای آن در نظام تعلیم و تربیت تاكید دارند و تحقق سند را مطالبه اصلی خود از وزارت آموزش و پرورش برمی‌شمارند.

سند تحول بنیادین كه قرار است زمینه ساز تحول در این دستگاه انسان‌ساز باشد دارای ۱۳۱ راهكار در ذیل چند زیرنظام است و كلیدواژه‌هایی چون حیاط طیبه، توجه به ساحت‌های شش گانه تربیتی، تربیت دانش آموزانی با هویت مستقل اسلامی و ایرانی و برخورداری از مربیانی با فضایل اخلاقی و در تراز جمهوری اسلامی در آن به چشم می‌خورد.

در ادامه گفت‌وگوهایی پیرامون منشاء، مبانی و علل شكل گیری سندتحول بنیادین، موانع پیش رو و راهكارهای اجرای سند  تحول بنیادین از نظرتان می‌گذرد:

 

نباید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را سیاسی كرد

 

در همین راستا سید نصرت الله فاضلی، عضو شورای مركزی كانون تربیت اسلامی به تبیین نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و با اشاره به اینكه در كمیته ارزشیابی و برنامه ملی درسی كه یكی از زیرنظام های سند تحول بنیادین است، نسبت به تدوین سند تحول اقدام كردیم، گفت: همانطور كه نخستین كار نظام جمهوری اسلامی تدوین قانون اساسی مبتنی بر مبانی انقلاب اسلامی بود، باید اركان دیگر آن نیز دچار دگرگونی شود. در گذشته نیز قوانین در این حوزه وجود داشت اما نوع نگاه در سند تحول بنیادین این است كه اسلام را به عنوان شیوه زندگی می‌دانیم و تربیت را در مدارس بر اساس اسلام می‌دانیم.

وی تصریح كرد: در حقیقت سند بنیادین آموزش و پرورش میراث آموزه‌های ۱۴۰۰ ساله در حوزه تربیت است و به همین دلیل تلاش شده در سند تحول بنیادین، شان این موضوع رعایت شود.

عضو شورای مركزی كانون تربیت اسلامی با اشاره به آموزه های دینی و تربیتی بزرگان دین، اظهار كرد: با وجود چنین منابع مهمی، اما این منابع به صورت یك مجموعه نظام واحد كه اهداف، رویكرد و محتوای آن مشخص باشد وجود نداشته اما در سند تحول بنیادین همه این آموزه‌ها گردآوری شد و مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی را گرد آوری كردیم. در حال حاضر همه این موارد در سند وجود دارد.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این هنر را داشت كه از بین ایده‌های متعدد، موضع‌گیری كند و امروز موضع خودمان را در همه این مبانی به صورت شفاف داریم. سند دارای سه قسمت فلسفه تربیت رسمی، تربیت عمومی و رهیافت است كه در فلسفه تربیت رسمی عمومی علاوه بر مبانی كه ذكر شد، مبانی جامعه شناسی، سیاسی و حقوقی بیان شده است. این موضع گیری‌ها باعث شده در مواجهه با موارد مختلف، سند بنیادین را به عنوان راهبردی اساسی جهت تصمیم گیری‌ها استفاده كنیم.

فاضلی با بیان اینكه در سند به تنوع فرهنگی اشاره شده است، تصریح كرد: البته نباید فراموش كرد اسم این سند ملی است یعنی قبل از اینكه بر اساس قومیت‌های مختلف شناخته شویم، به عنوان یك ایرانی شناخته می‌شویم. اساسا این سند ملی است زیرا باید جایگاه ایران و نه قوم خاصی را تبیین كند.

وی تاكید كرد: نباید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را سیاسی كرد؛ در واقع با طرح مباحث حاشیه‌ای نباید مانع اجرای صحیح سند شد زیرا به اندازه كافی نگرانی در حوزه اجرای سند برای آن وجود دارد.

 

ایجاد آموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی یكی از دلایل تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش بود

 

علیرضا صادق زاده قمصری، مسئول كمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش نیز در باره سند تحول گفت: كل كاری كه در سند تحول بنیادین انجام دادیم سه بخش در حوزه مطالعات است و با تلفیق نتایج این سه بخش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد شد. سند تحول یك برنامه راهبردی است كه برای نخستین بار در آموزش و پرورش در یك افق ۲۰ ساله قرار است تحولات این نهاد را سامان دهد. برنامه‌هایی كه قبلا برای توسعه آموزش و پرورش داشتیم مانند همه برنامه‌های كشور در افق پنج ساله تهیه می‌شد.

وی تصریح كرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یك برنامه راهبردی از نوع مدیریت‌های استراتژی در ایران است كه در ابتدا قرار بود فرصت‌ها، تهدیدها و نقاط قوت و ضعف نظام آموزش و پروش شناسایی شود و بر اساس آن یك چشم انداز تهیه شود و به سمت تغییر و تحولات پیش برویم.

 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال كه بر اساس چه دلایلی نسبت به تبیین این سند اقدام شد، عنوان كرد: آموزش و پرورش از ابتدای انقلاب یكی از نهادهایی بوده كه تغییر و تحول در آن مطرح بوده است و این تغییرات دائما در زمان‌های مختلف رخ داده است، اما همه كارشناسان به این جمع بندی رسیدند كه تغییرات مقطعی، موردی و گسیخته از هم به جایی نمی‌رسد.

مسئول كمیته مطالعات نظری سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینكه یكی از دلایل تصویب سند، ایجاد آموزش و پرورشی در تراز جمهوری اسلامی بود، اظهار كرد: كل كاری كه در سند تحول بنیادین انجام دادیم سه بخش در حوزه مطالعات است؛ یك بخش مطالعات نظری، یك بخش مطالعات نقد درونی آموزش و پرورش و بخش دیگر نقد بیرونی آموزش و پرورش است و با تلفیق نتایج این سه بخش، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایجاد شد.

وی با بیان اینكه سند برای فرهنگ‌های مختلف ایرانی تنظیم شده است، گفت: مبنای نظری برای تهیه سند تحول بنیادین، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است و به همین دلیل در سند نیز خرده فرهنگ‌ها، زبان‌ها و شرایط مختلف كشور را در نظر می‌گیریم.

 

كوتاهی در اجرای سند تحول در ۷سال اخیر

 

ابوالفضل كمالی، رئیس پیشین آموزش و پرورش منطقه ۷ تهران نیز با اشاره به چشم انداز سند گفت: بر اساس این سند، در افق ۱۴۰۴، جمهوری اسلامی ایران باید در بین تمام كشورهای اسلامی و منطقه خاورمیانه سرآمد باشد كه قسمت اعظم تحقق این هدف، به آموزش و پرورش بر می‌گردد و در واقع آموزش و پرورش باید در افق ۱۴۰۴ نیز سرآمد كشورهای اسلامی و خاورمیانه باشد.

رئیس پیشین آموزش و پرورش منطقه ۷ تهران ادامه داد: برای تحقق آن اهداف، باید نقشه راهی برای رسیدن به این مسیر ۲۰ ساله ایجاد و تعریف می‌شد و در همین راستا با توجه به معضلات و مشكلاتی كه در آموزش و پرورش وجود دارد، نیاز به تحول و نه تغییر احساس شد. این بدان معناست كه نباید تغییرات جزئی را به سند تحول بچسبانیم در حالی كه تحول دارای تغییرات ریشه‌ای است.


عضو ستاد وزارت آموزش و پرورش در یك برنامه رادیویی ضمن تاكید بر اینكه سند دارای مبانی قوی است، در عین حال اشاره كرد: با وجود مبانی صحیح، اما در اجرای سند تحول بنیادین به درستی عمل نكردیم زیرا در حالی كه هفت سال تا رسیدن به سند چشم انداز فاصله داریم، فاصله مان تا تحقق سند بسیار زیاد است، متاسفانه در این هفت سال در اجرای سند كوتاهی داشتیم و باید به صورت خیلی سیستمی و دقیق شروع به تحولات كنیم.

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.