همانگونه که امام (ره) و مقام معظم رهبری بارها فرمودند، راه اصلی و اساسی استقلال کشور این است که چشم امیدمان را به بیگانگان به طور کامل قطع کنیم و سربلندی و عزت را در خود کفایی و یاور هر چه بیشتر نسل جوان و مستعد خلاق کشور جستجو نماییم.

عملکرد کانون تربیت اسلامی استان بوشهر

سوال- با عرض سلام و تشكر از فرصتی كه جنابعالی به عنوان دبیر كانون تربیت اسلامی استان بوشهردر اختیارمان گذاشتید، درابتدا می پرسم: كانون تربیت اسلامی كه همچون دیگراستان ها ،دراستان بوشهر، حضوری فعال دارد، درچه چهارچوبی  فعالیت های فرهنگی و سیاسی و اجتماعی  خود را تبیین می نماید؟

جواب : سلام علیكم با تشكر از فعالیت جنابعالی و عرض ادب خدمت همه خوانندگان و مخاطبین عزیز و به ویژه فرهنگیان خدمتگزاری كه استوانه های نظام جمهری اسلامی هستند. و همواره همراه امام و رهبری در تحكیم پایه های توحیدی كشور كوشیده اند به عرض برسانم كه كانون تربیت اسلامی كانونی رسمی و دارای اساسنامه است و در چهارچوب قانون احزاب به مجوز وزارت كشور فعالیت می نماید، تَشَكّلی است، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی. اما از آنجایی كه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی مبنای رفتارهای سیاسی و اجتماعی قرار دارد معتقد است كه با رویكرد فرهنگی بایستی به چهارچوب های سیاسی و سایر ابعاد جامعه نگریست و به اصلاح امور پرداخت، آموزش و پرورش به لحاظ نقش سازندگی والایی كه دركلیت جامعه دارد، در رأس این فعالیت های فرهنگی قرار دارد.

سوال-شما از چه وقت وارد سیاست شدیدوچه اندازه معتقد به فعالیت سیاسی هستید؟

ج) بنده از سال 1355 آن زمانی دانش آموزسال دوم دبیرستان بودم از طریق كلاس های تفسیر قرآندر مسجد و باشعار نویسی بر دیوار علیه شاه پهلوی ، وارد سیاست شدم.ومعتقدم كه بدون حضور در صحنه سیاست نمی توان زندگی كرد .بخصوص كه مسلمان باشی واسلام وقرآن نیاز به دفاع داشته باشد. منتهی سیاست تعریف خاص دارد وبه هرنوع رفتاری نمی شود فعالیت سیاسی گفت.

سوال-آیا موافق با آشنایی دانش آموزان بامسایل سیاسی هستید؟

ج) كاملا موافقم.چون معتقدم آموزش و تربیت سیاسی بخشی مهم و تفكیك ناپذیراز بدنه تربیت اسلامیست.البته باید توجّه جدی داشت كه فعالّیت سیاسی با ماموریت های سیاسی افراد را به یك معنا نگیریم.

سوال – چه تفاوتی بین تربیت سیاسی باماموریت سیاسی وجود دارد؟

ج) تربیت سیاسی این است كه درحیطه اهداف نظام اسلامی ومنابع ومعارف قرآنی، اصول و آموزه های سیاسی،درموضوعاتی چون دشمن شناسی، شناخت جریانات سیاسی و تحلیل آفت ها عواملی كه استقلال، آزادی كشور را تهدید میكند، همچنین تبیین ارزش های تعالی بخش مبارزه و مقاومت در مقابل توطئه ترفند ها ی بیگانگان ،به فراگیران آموزش داده شود. اما مأموریت های سیاسی ، در واقع بازی های سیاسی افراد و احزاب انحصارگرا و قدرت طلب است كه منافع سازمانی وقومی وشخصی خودرا در پوشش منافع مردم ودین درفضا ی كشور وبه ویژه مراكز آموزشی مطرح می نمایندو موجب درگیری و نزاع های داخلی می شوند و مدیریت ها ی فرهنگی را كه به برنامه ریزی مداوم علمی بایستی مشغول باشند تحت تأثیر سلیقه ها و جناح بازی و رابطه گری ها قرار می دهند .وحتی عزل ونصب ها علمی درپوشش سیاست گری های بی منطق خود می آورند این بر خلاف اهداف انقلاب اسلامی وراه امام است.

سوال – كانون تربیت اسلامی در این رابطه موضع گیری خاصی داشته و یا دارد؟

ج) بله كانون تر بیت اسلامی یكی از مهم ترین وظایف خودش را حفظ آموزش پرورش از خط بازی ها و جناح گرایی های سیاسی” می داند.موضع كانون همان موضع قاطعانه مقام معظم رهبریستكه بارها به تاكید مسوولین فرهنگی كشور توصییه به دوری ازجناح بازی درمدارس ومحیط های علمی نموده است

سوال – كانون تربیت اسلامی چه احساس مسئولیتی در قبال آموزش و پرورش دارد؟

ج) كانون تربیت اسلامی به هدف همكاری جهت حركت به سوی آموزش و پرورش اسلامی تاسیس شده است. بنابراین كانون هر گامی كه در جهت تقویت مبانی تعلیمو تربیت اسلامی در مدیریت ها و مدارس برداشته شود.به شدت از آن دفاع و حمایت خواهد كرد چنانچه در گذشته بارها این حمایت ها صورت گرفته است. اما اگر از این حیث مشكلیدامن آموزش و پرورش بگیرد، در این صورت هم با جدیّت واكنش نشان می دهد.این واكنش به شرایط بستگی دارد .لذا ممكن است با ارائه طرح وپیشنهاد باشد، ویا نقد و تذكر، به هرحال كانون به دنبال رهبری حركت خواهد كرد وایستادگی میكند و صحنه رارها نمی كند

سوال – شما به عنوان دبیر كانون تربیت اسلامی بوشهر در تحقق آرمان، و اهداف كانون بویژه در سال 96چه اقدامی در تعامل با فرهنگیان و آموزش و پرورش داشته اید؟

ج) تعامل، با آموزش و پرورش، خوب است ما به مدیر كل محترم آموزش و پرورش استان بارها اعلام همكاری و دعوت و پشتیبانی داشته ایم و به ایشان گفته ایم كه ما نسبت به حمایت از آموزش و پرورش مدیر كل محترم آن (هر كس باشد فرق نمی كند) نمی توانیم بی تفاوت باشیم چون فكر می كنیم موفقِیت آموزش و پرورش موفقّیت جامعه اسلامی ماست.

منتهی گفته ایم كه این حمایت ممكن است به صورت تشویق برنامه ای باشد و یا انتقاد از یك طرح در همین راستا جلسات متعددی با صاحب نظران فرهنگی، مدیران مدارس برگزار شده است با مسئولین و مدیران استان ، نشست هایی مشورتی كه اعضای كانون برگزار می نمایندمثل نشست مستمر باایمه جمعه محترمشهرستان ها ومناطق استان، معاونت محترم استانداری ،روسای آموزش وپرورش “فرمانداران محترم.و مدیران كلمحترم فرهنگی استان .

سوال –آیا برنامه شما به نشست ها خصوصی محدود می شود؟

ج)- خیر، سالیسه جلسه عمومی با دعوت ازكلیه همكاران فرهنگی توسط كانون برگزار می شود. یكی همایش با حضور امام جمعه محترم و نماینده ولی فقیه ،در آستانه سال تحصیلی به مناسبت بازگشایی مدارس، و دیگری در اسفندماه در بزرگداشت پیروزی انقلاب اسلامی و تجلیل از فرهنگیان مبارز و سومین نشست قرآنی سالانه كه باحضور عموم فرهنگیان در ماه مبارك رمضان برپا می گردد.

علاوه بر این، دیدارعمومی از خانواده فرهنگیان عزیزدركلیه شهرستان هابه مناسبت های مختلف واز جمله هنگام تشرف شان به حج وسركشی وعیادت از بیماران فرهنگی وبازنشستگان وپیشكسوتان آنها،انجام می گیرد.

شركت در مراسمات مهم فرهنگی و دید و بازدید فرهنگیان كه نیاز به عیادت دارند و خانواده های آن ها به طور مستمر در طول سال از سوی اعضای كانون ملی تربیت شهرستان انجام می گیرد..

سوال – آیا در خصوص هماهنگی و ارتباط با سایر تشكل های ولایی تا كنون برنامه ای داشته اید؟

ج) بله، یكی از برنامه ها ی مهم كانون تربیت اسلامی استان تعامل و همفكری با سایر تشكل های خط امامی است. این تعامل در موضوعات مختلف به طور فعال و همیشگی وجود داشته است و دارد نشست های متعددی در مركز استان و شهرستان به طور میانگین هر سه هفته ای یك جلسه، و این جلسات از سوی دبیران شهرستان برپا بوده است.

علاوه بر این جلسات متعددی با هیات های مذهبی مساجد و در قالب جلسات تفسیر قرآن و نهج البلاغه- توسط برخی اعضای كانون، هفته ای یك بار تشكیل می شود. بعضی از كلاس ها تفسیر قرآن و نهج البلاغه توسط فرهنگیان عزیز و برادران و خواهران عضو كانون در مساجد و هیات تشكیل می شود.

برگزاری مجالس سخنرانی توسط فرهنگیان عضو كانون در دهه فجر به مناسبت بیان خاطرات انقلاب اسلامی یا همكاری شورای تبلیغات استان و شهرستان، یكی دیگر از فعالیت هایی بوده است كه در اینسال انجام گرفته است.

سوال – فعالیت علمی كانون در چه قالب هایی عینیت داشته ؟

ج) اعضای كانون و فرهنگیان فرهیخته آن، تشویق به حضور فعال به شركت های همایش های علمی می شوندتالیفات برخی از این عزیزان قابل توجه است. حضور بعضی از فرهنگیان ولایتمدار در شورا پی فرهنگی مثل شورای آموزش و پرورش در شهرستان و همچنین حضور برخی دیگر در عرصه آموزش و تدریس در دانشگاه و سخنرانی های علمی در دانشگاه و جلسات پرسش و پاسخ  برای دانش آموزان و مشاوره  دانش آموزی بخش دیگری از فعالیت های اعضای فرهیخته این كانون در استان است.

سوال – آیا فعالیت های كانون مختص به آقایان است و یا اینكه خواهران نیز عضویت دارندوفعالیت میكنند؟

ج) كانون تربیت اسلامی تشكلی است كه مبتنی بر نظرات و دیدگاه كارشناس فرهنگیان صاحبنظر و متخصص اعم از زن و مردیست كه دلسوزانه فعالیت دارند” ما در استان بوشهر،همان اندازه كه برادران           عزیز فرهنگی در عضویت داریم. خواهران گرامی اعم از مدیر و معاون و دبیر ومعلم به طرز فعال با كانون همكاری می كنند.

 بخش بانوان كانون استان كه در تركیب خود از بانوان شناخته شده فرهنگی و با تجربه برخورداراست ،فعالیت های زیادی بخصوص دراین سال داشته اندآنها علاوهبر حضور مشترك در برنامه هایی كه ذكر گردید نشست های باخانود های شهید ،مراكز علمی واجتماعی بانوان ،ارتباط با حوزه علمیه خواهران …و..دارندحضور فعال خانم های دلسوز فرهنگی به اندازه ای است كه موجب دلگرمی دیگر اعضا نیز گردیده است. و لذا ازهمّت این عزیزان انقلابی و مومن بسیار تشكر داریم..

سوال – به نظر شما در شرایط كنونی مهمترین وظیفه انقلابی مسئولین چیست؟ و مسئولین چگونه میتوانند خود راسیاستمدارانی موفق نشان دهند؟

ج) ما معتقدیم مهم ترین و ارزشمندترین فعالیت انقلابی ، خدمت صادقانه انقلابی به مردم است امروز مملكت به دور از هیاهوی تبلیغات سیاسی و سیاسی گری نیاز به كار انقلابی دارد. مسئولین اگر بخواهند در دل مردم جایگیرند ومحبوب و انتخاب مردم باقی بمانند به جای پرداختن به تئوری پردازی و رفتن به حاشیه امور، بی غل و غش به كار بپردازند.وبه ویژه ازدواج وشغل ومسكن جوانان را مهمترین اولویت خویش بدانند وانقلابی آن راحل كنند به نظر می رسد این بهترین معنای فعالیت سیاسیست.

سوال – دولت و مردم با چه تدبیری می تواند بیش از پیش در خط استقلال كشور در مقابل دشمنی های استكبار ایستادگی نمایند؟

ج) همانگونه بارها امام (ره) ومقام معظم رهبری بارها فرمودندراه اصلی و اساسی استقلال كشور این است كه چشم امیدمان به بیگانگان به طور كامل قطع كنیم و سربلندی و عزت را در خود كفایی و یاور هر چه بیشتر نسل جوان و مستعد خلاق كشور جستجو نماییم. از مبتكرین و كارآفرینان گمنام حمایت شود.ازنظرات وطرح های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی فرهیختگان فرهنگی ودانشگاهی بیشتر استفاده شود.البته مردم همیشه آماده فداكاری وایثاربوده وهستند.این كلید نشاط وامیدواریست.

استاد گرامی ازاین كه دراین فرصت  مغتنم ،كانون وبرنامه های آن رامعرفی نمودید، تشكر دارم.

بنده هم ازتوجه شما ممنونم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *