پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

در جلسه 280 شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی صورت پذیرفت:
تاریخ : یکشنبه 09 ارديبهشت 17:56 کد خبر : 8368

ادامه‌ی مباحث مربوط به تبیین سند تحول بنیادین

در جلسه 280 شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی بحث تبیین سند تحول بنیادین ادامه پیدا کرد و حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر ذوعلم عضو شورای مرکزی کانون به ادامه‌ی مباحث قبل پرداخت.


ایشان ابتدا ضمن تبریك ایام خجسته‌ی شعبان ابراز داشتند كه ان شاءالله بتوانیم از همه شعبه‌های پر از خیر و بركت شعبان بهره‌مند گردیم.

وی در ادامه مباحث گذشته افزودند: در بحث های گذشته 5 بخش مبانی تربیت را مرور كردیم و نظراتی را به اطلاع رساندیم، بخش دیگری كه در صفحه 117 كتاب مبانی نظری به نام "با هم نگری مبانی اساسی"وجود دارد. در این بخش مبانی كاربردی را تلفیق كرده تا در صحنه عمل كاربردی تر به زیر نظام ها كمك كند. این گزاره ها باید هم دلالت داشته باشند و هم كفایت؛ دلالت داشته باشد یعنی بتواند مرز بین وضع موجود و وضع مطلوب و هم چنین نظر تربیتی اسلام را با نظر تربیتی غرب( سكولاریسم) بررسی كند و نظریه ارائه نماید؛ كفایت داشته باشد، یعنی پاسخ جامع و كاملی به پرسش های چیستی، چرایی، و چگونگی تربیت بدهد و آن ها را بررسی همه جانبه نماید. 

در بخش با هم نگری اساسی بیشتر تكرار مطالب قبلی است. گرچه تأكید مطالب در جای خود صحیح است مانند فطرت كه با اراده به فعلیت می رسد اما تكرار در تربیت كردن كافی نیست بلكه تربیت پذیری مهم است كه باید موانع را بر طرف كرد كما این كه باید ظرف را پاك كنیم بعد مظروف را داخل آن بریزیم؛ به عنوان مثال فضای مجازی كه ذهن و وقت بچه ها را گرفته یكی از موانع است، بعضی از دستگاه های فرهنگی ما مانع هستند، بعضی از رفتارهای جامعه مانع است؛ باید حاكمیت در این خصوص اقدام نماید، باید جامعه اقدام كند.

در مدارس ما فراتر از تربیت كردن باید خود تربیت شدن انجام پذیرد، یعنی دانش آموز با سرمایه ای كه به او می دهیم خودش را تربیت كند، برای این كه توانایی انسان برای جهان هستی مطرح و تأكید شده است برتوانایی انسان در برابر باطل.

در صفحه 119 به این نكته اشاره شده كه انسان با شناخت، میل، اراده، عمل فردی و جمعی در تغییر موقعیت تكوین و هویت فردی و جمعی و تعیین آینده و سرنوشت خویش و دیگران تأثیر گذار است. در اینجا بین برنامه درسی و تربیت اتصال برقرار شده است.

 در بخش دوم به موضوع انسان، آفریده خدا، قرب الی الله، حیات طیبه و... پرداخته كه تكرار و تأكید مطالب گذشته است با نكات قابل تأمل از جمله حیات طیبه محدود شده به زندگی دنیایی، البته قرآن حیات طیبه را فراتر از مرز دنیا می داند زیرا دنیا و آخرت در هم تنیده اند و حیات طیبه شامل هر دو یعنی دنیا و آخرت می شود. شكل گیری حیات طیبه در تعامل با انبیا حاصل می شود و نقطه تكامل و اعلای آن پیامبر اسلام(ص) و در روزگار ما انقلاب اسلامی ایران است. ضمن این كه مراحل پنجگانه (انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی) كه زمینه ساز ظهور حضرت مهدی(عج) است و یا چگونه انسان به وصول شایسته خود بدون حضور انبیا(نظری و عملی) می توان رسید در سند دیده نمی شود.

قرب الی الله را چه كسانی باید اعلام كنند؟ چه كسانی باید تبیین كنند؟ كه می بایست این موضوعات به صراحت مطرح می شد. شكل گیری حیات طیبه بدون راهبری معصوم محقق نمی شود.

امروز هم در درون جامعه و هم در دنیا دعوا برسر ولایت فقیه است آن ها مانع اصلی و بزرگ را ولی فقیه می دانند آیا نمی بایست این موضوع مطرح می شد؟ باید مدیریت و راهبری آموزش و پرورش متصل به راهبری رهبری می شد؛ این كه مدت هاست عده ای می گویند آموزش و پرورش باید از زیر مجموعه دولت خارج شود و یك امر حاكمیتی تلقی گردد و زیر نظر رهبری قرار گیرد به همین دلیل است.


کد خبرنگار : 37


دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.