پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

عملکرد سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در سال 96:
تاریخ : دوشنبه 06 فروردين 18:21 کد خبر : 8333

از ماجرای حذف موضوع «شهید فهمیده» تا انتقاد رئیس جمهور از به‌روز نبودن کتب درسی

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در سال 96 فراز و فرودهایی را در تألیف و انتشار کتب درسی داشت؛ موضوعاتی مانند ماجرای حذف فداکاری شهید حسین فهمیده در کتاب درسی تا انتقاد رئیس جمهور از به‌روز نبودن کتب درسی از جمله آنهاست.


سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی به عنوان مركز تهیه، تدوین و انتشار كتب درسی 13 میلیون دانش‌آموز با شمارگان حدود 140 میلیون جلد، نقش مؤثری در نظام آموزش و پرورش دارد.

حساسیت كار این سازمان به شكلی است كه هر خطا و قصوری تبعات زیادی به دنبال دارد و بازتاب و واكنش فراوانی را بر می‌انگیزد.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در طی سال 96 فراز و فرودهایی داشت و انتقادات زیادی به عملكرد آن وارد شد.

در خصوص چاپ محتواهای درسی حرف و حدیث زیادی وجود داشت؛ از جمله این حواشی موضوع حذف شهید حسین فهمیده از كتب درسی بود؛ موضوعی كه واكنش زیادی را از سوی مخاطبان و كارشناسان به همراه داشت.

*حذف و اضافه موضوعات مربوط به شهدا در كتب درسی

در تغییرات كتب درسی، برخی محتواها حذف شده و برخی محتوای جدید اضافه می‌شود، اما آنچه موجب تكدر خاطر می‌شود، واژه، كلمه‌ها و محتواهای ارزشی است كه حذف آن از كتاب درسی، غمی سنگین ایجاد می‌كند.

به عنوان نمونه، درس پانزدهم كتاب «هدیه‌های آسمانی» پایه ششم با عنوان «رهبران كوچك» بود كه به معرفی شهیدانی چون محمد حسین فهمیده، بهنام محمدی، مهدی باكری، ابراهیم همت، عباس بابایی، حسن باقری و علی صیاد‌ شیرازی می‌پرداخت و در نهایت حذف شد و به جای آن درس «سرزمین‌های همیشه سبز» اضافه شد.

هر چند كه این درس هم محتوای ایثار و شهادت دارد، اما حذف كلید واژه‌های ارزشی از كتب درسی سنگین است.

ذكر این نكته ضروری است كه در گذشته در كتاب فارسی پایه سوم دبستان، درس جداگانه‌ای پیش‌بینی شده بود كه به زندگی شهید فهمیده می‌پرداخت، اما در سال‌های گذشته این درس حذف شد و درس جدیدی به نام «فداكاران» نوشته شد.

مسئولان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، همواره بر عدم حذف چنین موضوعی تأكید كرده‌اند و بر روند روبه افزایش مفاهیم ایثار و شهادت در كتب درسی اشاره دارند؛ ضمن اینكه مسئولان امر از ورود محتواهای مربوط به شهدای دیگر دفاع مقدس در كتب درسی مانند شهید «بهنام محمدی» و شهیده «سهام خیام» خبر می‌دهند. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به حذف درس مربوط به شهید فهمیده در كتاب درسی پایه ششم سال تحصیلی جدید، عنوان كرد: برخی دوستان هم عجول بوده و هم دقت لازم را در این خصوص نمی‌كنند؛‌ باید برنامه درسی هر ساله ارزشیابی شود؛ در سال‌های گذشته در پایه ششم ابتدایی درس «رهبر كوچك» نامگذاری كرده‌ایم كه احساس كردیم عنوان آن مناسب نیست؛ به این دلیل چون قصد داشتیم بحث شهادت را مطرح كنیم، به جای درس «رهبر كوچك»، شهیدان زین‌الدین و همت ذكر شده و یك مركز نوستالژیك دفاع مقدس مورد توجه قرار گرفت كه آن پادگان دوكوهه است كه به صورت داستان‌واره در كتابی با عنوان «سرزمین سبز» بیان شده است. 

وی در تشریح جزئیات این درس، تصریح كرد: در این درس به بحث راهیان نور اشاره شده و به مباحث سفر‌، آداب آن، ارزش‌های انقلاب اسلامی و شهادت توجه شده است و این موضوع با شهدای 17 شهریور شروع شده است. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه كرد: در این درس اعلام كردیم كه محل آغاز انقلاب از شهرها تا مرزها بوده است و همه این موارد بر اساس برنامه مشخصی است؛ در این درس قسمتی كه مربوط به شهید فهمیده است، حذف شده و در پایه سوم ابتدایی موضوع شهید فهمیده، شهیده «سهام خیام دانش‌آموز» دختر، معلم شهید فداكار «امیدزاده» و «ریزعلی خواجوی»نیز آورده شده است.

**وجود اغلاط در كتب درسی

موضوع دیگری كه در سال 96 حواشی برای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ایجاد كرد، وجود اغلاط در محتوای برخی كتب درسی بود.

 یكی از انتقادات مهم در این خصوص بیان این موضوع بود كه چرا سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی كه برای تألیف كتب درسی دانش‌آموزان هزینه‌ها و حق‌الزحمه زیادی را به مؤلفان می‌پردازد، باید دچار چنین اشتباهاتی شود؟

 محمود امانی طهرانی مدیركل دفتر تألیف كتب ابتدایی و متوسطه نظری در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: مواردی رخ داده و در فضای مجازی نیز منتشر شده است كه چند نوع است؛ یكی ذكر نام شاعری بود كه شعر متعلق به او نبود كه این شعر در كتاب فارسی پایه یازدهم و در بخش تمرین‌ها بود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در بخش تمرین‌ها، مؤلفان نسبت به بخش اصلی كتاب دقت و وسواس كمتری داشتند و به دلیل اینكه یك بیت بود، به یك مراجعه اینترنتی در خصوص نام شاعر كفایت كرده بودند و این منبع اینترنتی نیز اشتباه نوشته بود كه برای سال تحصیلی آینده اصلاح خواهد شد.

مدیركل دفتر تألیف كتب ابتدایی و متوسطه نظری اضافه كرد: دو مورد دیگر نیز در فضای مجازی منعكس شده بود؛ برای نمونه اشعاری كه برای حافظ بود اما نام سعدی برای آن نوشته شده بود و بر عكس آن؛ البته همه اینها درست نبود و همان اسمی كه در كتاب آمده بود، صحیح بود.

امانی طهرانی یادآور شد: یكی دو مورد دیگر وجود داشت؛ برای نمونه اشعاری كه ‌آمده بود در برخی نسخه‌های كتاب «مثنوی» وجود دارد و در برخی نسخ وجود ندارد؛ به هر حال، به این معنا نیست كه خللی در آن وجود داشته است.

وی ابراز داشت: در كتاب پایه یازدهم، 64 معلم این موضوع را دیده بودند، اما شاید كسی آن حساسیت لازم را نداشته تا به خود كتاب سهراب سپهری مراجعه كند.

*نامی از بابل به عنوان مركز استان مازندران در كتاب جغرافی برده نشده است

محمود امانی طهرانی در خصوص «كتاب جغرافیای پایه دهم و درج نام اشتباه مركز استان مازندران»، اظهار داشت: در نقشه‌ای كه مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است، اساساً در آنجا نوشته نشده است كه بابل مركز استان مازندران است، بلكه ناهمواری‌های زاگرس مورد توجه بوده است و در اطراف آن نقطه‌های شهری در نقشه نوشته شده است كه این در بخش راهنمای نقشه ذكر شده و مطلقاً در نقشه، از بابل به عنوان مركز استان مازندران نام برده نشده است.

وی ادامه داد: مخاطبان به راهنمای نقشه توجه نكردند و فكر می‌كنند اشتباه صورت گرفته است، اما باید توجه كرد كه نامی از بابل به عنوان مركز استان برده نشده و نقاط شهری در آن ذكر شده است.

*هدف مؤلف كتاب جغرافی پایه دهم نشان دادن ناهمواری و نقاط شهری بوده است

مدیركل دفتر تألیف كتب ابتدایی و متوسطه نظری در خصوص «دلایل اتفاق یاد شده در كتاب درسی»، گفت: نقشه‌ها به طور كامل از سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح برای دفتر تألیف كتب درسی تهیه می‌شود؛ در نتیجه ده‌ها لایه جمع می‌شود تا نقشه به وجود آید و ما خواسته‌ایم ناهمواری و نقاط شهری در نقشه باقی بماند؛ ضمن اینكه در هفته گذشته با سازمان یاد شده مكاتباتی داشتیم تا دلایل آنها را نیز بدانیم.

امانی طهرانی یادآور شد: بنده حدس می‌زنم تعداد نقطه‌های شهری در نقشه اصلی زیاد بوده است و برای اینكه نقشه خلوت شود و ناهمواری‌های زاگرس خود را به خوبی نشان دهد، تعدادی از نقاط را كم كرده‌اند و برخی نیز حذف شده باشد؛ در نتیجه نقطه تمركز این نبوده است كه به همه مراكز استان‌ها و شهرها توجه شده و پوشش داده شود، بلكه منظور از نقطه تمركز، ناهمواری‌های زاگرس بوده است. 

* انتقاد تند رئیس جمهور از كتب درسی

حسن روحانی رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی در یكی از هنرستان‌های شهر تهران با انتقاد از كتب درسی،عنوان كرد: وقتی امروز كتاب‌های درسی را باز می‌كنیم غیر از عوض شدن جلد، فونت، عكس و تغییر بعضی عبارت‌ها نسبت به زمانی كه ما درس می‌خواندیم، تغییر چندانی نكرده است؛ در حالی كه ما باید دانش آموزان را حداقل برای 12 سال آینده تربیت كنیم،

وی ادامه داد: كتاب‌های درسی ما دانش‌آموز را برای دیروز تربیت می‌كند نه برای فردا و حتی امروز.

به گزارش فارس، با توجه به مسائلی كه در خصوص كتب درسی در سال 96 به وجود آمد، این ضرورت به خوبی احساس می‌شود كه متولیان و مسئولان تألیف و انتشار كتب درسی باید در این حوزه دقت نظر و وسواس زیادتری داشته باشند؛ چراكه هر اشتباهی ولو سهوی، باعث عواقب سوئی شده و چه بسا موجب انحراف فكری و علمی دانش‌آموزان شود.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.