پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

رهبر انقلاب اسلامی:
تاریخ : دوشنبه 06 فروردين 09:14 کد خبر : 8316

علما و مسئولان از دنیاپرستی و اشرافی‌گری پرهیز کنند

بیانات مهم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری


بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا محمّد و آله الطّاهرین و لعنة الله علی اعدائهم اجمعین

خوشامد عرض میكنم به آقایان محترم، برادران عزیز؛ و متشكّرم از گزارشی كه جناب آقای جنّتی و جناب آقای شاهرودی بیان فرمودند و از زحماتی كه اعضا و حضرات -هیئت رئیسه و رؤسای كمیسیون‌ها و اعضای كمیسیون‌ها- در طول سال كشیدند؛ بخصوص این قضیّه‌ی «هیئت اندیشه‌ورز»(۱) و این همّتی كه شما كردید؛ بعد از آنكه ان‌شاء‌الله [كار] این هیئت شروع شد و راه افتاد، آن‌وقت بتدریج، هم منافعش آشكار خواهد شد، هم مشكلات و دشواری‌ها و كار بزرگی كه در این هیئت باید انجام بگیرد روشن خواهد شد. طلب رحمت و مغفرت میكنیم برای مرحوم آقای شاه‌آبادی(۲) (رضوان‌ الله ‌تعالی علیه) و یاد ایشان را گرامی میداریم. ایشان در میان فرزندان مرحوم آیت‌الله‌العظمیٰ آقای شاه‌آبادی جزو آن فرزندانی بودند كه با امام راحل روابط نزدیك و صمیمی و مهربانانه‌ای داشتند كه امام نسبت به چند نفرشان - از جمله ایشان - نگاه پدرانه و نزدیكی داشتند و خود ایشان هم انصافاً، هم از لحاظ روحیّه، هم از لحاظ برخورد، هم از لحاظ وفاداری به انقلاب شخص برجسته‌ای بودند؛ خداوند ان‌شا‌ء‌الله درجاتشان را عالی كند.

این اجلاس متبرّك است به نام مبارك فاطمه‌ی زهرا (سلام ‌الله ‌علیها) كه در ایّام منتسب به آن بزرگوار و ولادت آن بزرگوار این اجلاس تشكیل شده؛ این را به فال نیك میگیریم؛ بعلاوه، در آستانه‌ی ماه رجب هستیم و این هم واقعاً ورود در یكی از برهه‌های مبارك دوره‌ی سال است؛ ماه رجب، ماه عبادت، ماه توسّل، ماه تضرّع، ماه نزدیكی به خدا، ماه استمداد از پروردگار برای برداشتن موانع.

آقایان محترم، برادران عزیز! این مجلس، در عین اینكه از لحاظ سیاسی دارای حسّاسیّت بسیار بالایی است -زیرا كه انتخاب رهبری به عهده‌ی این مجلس است؛ در مواقعی كنار گذاشتن رهبری به عهده‌ی این مجلس است؛ خیلی جایگاه سیاسی فوق‌العاد‌ّه‌ای دارد- یك مجلس علمائی است؛ یعنی علمای دین در این مجلس جمعند. این مجلس یك مظهر زنده‌ای است از آمیختگی دین و سیاست؛ علمای دینی، در جایگاه عالم دینی به یك كار بزرگ سیاسی هم میپردازند كه عرض شد و در قانون اساسی ذكر شده كه حالا اگر ان‌شاء‌الله آن هیئت اندیشه‌ورز و كارهای آن به وجود بیاید و دنبال بشود و رشد بكند، آن‌وقت توسعه‌ی فعّالیّتها و بركات این مجلس باز هم بیشتر خواهد شد.

امروز مطلبی كه بنده عرض میكنم، ناظر به این جنبه‌ی علمائی و این جنبه‌ی دینی است؛ یك مقداری راجع‌ به این بخش و در حوزه و چهارچوب این بخش میخواهم یك عرایضی را خدمت آقایان عرض كنم.

مقدّمه‌ی بحث این است كه در اینكه جمهوری اسلامی در حال یك مبارزه‌ی همه‌جانبه است، كسی تردید ندارد؛ همه این را قبول داریم كه جمهوری اسلامی در حال یك مبارزه‌ی سخت و یك مبارزه‌ی همه‌جانبه است؛ نه‌فقط در زمینه‌ی سیاسی، [بلكه] در زمینه‌ی فرهنگی، در زمینه‌ی اقتصادی، در زمینه‌ی اجتماعی، در زمینه‌ی امنیّتی، ما در حال مبارزه‌ایم. [البتّه] جنگ نظامی و مبارزه‌ی نظامی هم در برهه‌ای از زمان بوده كه متوقّف شده و [الآن] نیست امّا سخت‌تر از آن، جنگهای امنیّتی است، جنگهای اقتصادی است، جنگهای فرهنگی است كه ما در جریانیم و در حال جنگیم؛ این را هیچ‌كس نمیتواند انكار كند. بله، كسانی هستند كه به اینكه ما در این وضعیّت هستیم -در حال جنگ هستیم- اعتراض دارند كه چرا با دنیا باید ما جنگ داشته باشیم؟ كسانی هستند كه معترضِ به این معنا هستند. تصوّر آنها این است كه جمهوری اسلامی این جنگ را شروع كرده؛ لذا میگویند خب چرا ما این‌جور و در این وضع هستیم؟ به نظر ما این غفلت است؛ جمهوری اسلامی جنگی را با این ابعاد با دنیا شروع نكرده، بلكه نفسِ وجود جمهوری اسلامی یعنی آرمانها و اهداف و شعارهایی كه در جمهوری اسلامی مطرح است -كه خلاصه میشود در حكومت دین، خلاصه میشود در جامعه‌ی دینی- دشمن‌درست‌كن است، دشمن‌تراش است، جنگ‌راه‌‌بینداز است. این همان جنگ معروف حق و باطل است كه در طول تاریخ بوده؛ این چیز جدیدی هم نیست؛ هرجایی كه نغمه‌ی توحید بلند شد و عدالت مطرح شد، دشمنانی در آنجا به وجود آمدند؛ این مال امروز نیست؛ وَ كَذّْلِكَ جَعَلنا لِكُـلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیّْطینَ الاِنسِ وَ الجِنِّ یوحی بَعضُهُم اِلیّْ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا‘ وَلَو شاءَ رَبُّكَ ما فَعَلوهُ« فَذَرهُم وَ ما یَفتَرون * وَ لِتَصغیًّ اِلَیهِ اَفئِدَةُ الَّذینَ لایُؤمِنونَ بِالأخِرَةِ وَ لِیَرضَوهُ وَ لِیَقتَرِفوا ما هُم مُقتَرِفونَ؛‌(۳) اَبعاض(۴) جبهه‌ی باطل با یكدیگر همكاری میكنند، یعنی هم همكاری میكنند و هم طرف‌دار پیدا میكنند؛ كسانی اِصغاء(۵) میكنند حرفهای اینها را و گوش میكنند و دنبال اینها حركت میكنند؛ این[طور] هست. ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایت‌الله و ولایت اولیاءالله، عدالت اجتماعی، تكریم انسان؛ این شعارهایی كه ما داریم و دنبالش هستیم، اینها است، و اینها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ كونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ‌ عَونا؛(۶) ما این مكتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود می‌آورد، دشمنی به وجود می‌آورد، دعوا راه می‌اندازد؛ این هست.

خب، آن نكته‌ی مهم این است كه در این مبارزه، پیروزی قطعاً با جبهه‌ی‌ِ حق است. نه امروز، [بلكه] دیروز، امروز و فردا، هرجا چنین مبارزه‌ای به وجود بیاید، پیروزی با جبهه‌ی حق است، مشروط به چند شرط؛ [اگر] اهل حق و كسانی كه طرف‌دار حقّند، نیّت كنند، همّت كنند، صبر كنند، ایستادگی كنند، مبارزه كنند، بلاشك پیروز خواهند شد؛ هر جایی كه این اتّفاق افتاده است -از دورانِ دور تاریخ- این‌جور است. در مورد انبیا هم همین‌جور است؛ بله ما در انبیا هم داریم مواردی كه اینها را به قتل رساندند، نابود كردند، مسخره كردند و كارهایی مانند اینها كردند، امّا در خود قرآن و در روایات، مواردی را دارید كه انبیا موفّق شدند، مسلّط شدند؛ این به‌خاطر همین است كه شرایط تفاوت میكرده. آنجایی كه طرف‌داران حق سستی به خرج دادند، اهمال به خرج دادند، آن‌جوری شده؛ آنجایی كه ثبات و ایستادگی و استقامت و مبارزه و بصیرت و مانند اینها به خرج دادند، پیروز شدند؛ یعنی در طول تاریخ این‌جور است. امروز هم همین‌جور است؛ امروز هم وقتی‌كه این حركت، این نهضت به‌وسیله‌ی امام بزرگوار شروع شد، خب مردم پیروی كردند، آمدند داخل میدان؛ پیر، جوان، مرد، زن، قشرهای مختلف، جاهای مختلف وارد میدان شدند؛ از كشته شدن نترسیدند، ایستادگی كردند، پیروز شد. در جنگ هم همین‌جور؛ در هر جای دیگر هم كه ما به‌اصطلاح این همّت را كردیم، مسلّماً پیروزی به دست آمده است. امروز هم همین‌جور است؛ امروز هم اگر ما به شرایط، درست عمل بكنیم، پیروزی قطعی است.

و در قرآن كریم آیاتی كه این نكته‌ی قطعیّت پیروزی را به ما یادآوری میكند و تعلیم میدهد و خبر میدهد، آیات زیادی است؛ ازجمله آیه‌ی «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُركُم»،(۷) آیه‌ی «لَیَنصُرَنَّ‌ اللهُ مَن یَنصُرُه»،(۸) آیه‌ی «وَ العاقِبَةُ لِلمُتَّقین»(۹) كه در چند جا تكرار شده، اینها همه نشان‌دهنده‌ی این است. یكی از امیدبخش‌ترین آیاتی كه من امروز میخواهم یك مقداری آیات آن را عرض بكنم، آیه‌ی معیّت الهی است؛ «اِنَّ اللهَ مَعَنا»(۱۰)، خدا با ما است. مسئله‌ی خیلی مهمّی است اینكه انسان احساس كند كه خدا با او است، خدا در كنار او است، خدا پشت سر او است، خدا مراقب او است؛ این خیلی چیز مهمّی است! چون خدا مركز قدرت و مركز عزّت است. وقتی خدا با یك جبهه‌ای باشد، این جبهه قطعاً و بلاشك پیروز است. حالا مثلاً ملاحظه كنید در سخت‌ترین جاها خدای متعال این معیّت را به رخ اولیای خودش كشانده؛ فرض بفرماید آنجایی كه حضرت موسیٰ میگوید: وَلَهُم عَلَیَّ ذَنبٌ فَاَخافُ اَن یَقتُلون، در اوّل قضیّه خداوند میفرماید: قالَ كَلّا فَاذهَبا بِئایتِناِ اِنّا مَعَكُم مُستَمِعون؛(۱۱) من با شما هستم، از چه‌كسی میترسید؟ این در سوره‌ی شعرا بود؛ یا در آیه‌ی دیگر كه موسیٰ و هارون میگویند: اِنَّنا نَخافُ اَن یَفرُطَ عَلَیناِ اَو اَن یَطغی، فرعون این كار را بكند، خداوند میفرماید: قالَ لا تَخافا اِنَّنی مَعَكُماِّ اَسمَعُ وَاَری؛(۱۲) ببینید چقدر این خوب است! من با شما هستم، میبینم، می‌شنوم، حواسم جمع است، مواظبتان هستم. یا در سوره‌ی مباركه‌ی محمّد (صلّی ‌الله ‌علیه‌ و آله‌ و سلّم) میفرماید: فَلا تَهِنوا وَ تَدعوِّا اِلَی السَّلمِ وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ وَ اللهُ مَعَكُم وَلَن یَتِرَكُم اَعمالَكُم؛(۱۳) یعنی این معیّت خدای عزّوجل با مؤمنین، با پیامبران، با همراهان و اصحاب پیامبران، یك چیزی است كه خدای متعال مكرّر در قرآن آن را به رخ كشیده. آن‌وقت نتیجه این شده كه پیغمبران به این وعده‌ی صادق الهی اعتماد كردند در این آیه‌ی شریفه كه «فَلَمّا تَرًّءَا الجَمعانِ قالَ اَصحّْبُ موسیًّ اِنّا لَمُدرَكونَ * قالَ كَلّا اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین»؛(۱۴) به‌مجرّدی كه دیدند كه سیاهیِ لشكرِ فرعون از دور پیدا شد و الان است كه برسد -جلویشان دریا، پشت سرشان لشكر فرعون- دلها لرزید، [گفتند] «اِنّا لَمُدرَكون»؛ پدرمان درآمد. اینجا حضرت موسیٰ به اعتماد همان وعده‌ی الهی میگوید: كـَلّا؛ چنین نیست؛ اِنَّ مَعِیَ رَبّی سَیَهدین. یا پیغمبر اكرم در غار ثور؛ اِلّا تَنصُروهُ فَقَد نَصَرَهُ اللهُ اِذ اَخرَجَهُ الَّذینَ كَفَروا ثانِیَ اثنَینِ اِذ هُما فِی الغارِ اِذ یَقولُ لِصاحِبِه! لا تَحزَن اِنَّ اللهَ مَعَنا؛(۱۵) به اعتماد همین وعده‌ی الهی، پیغمبر اكرم میگوید «اِنَّ اللهَ مَعَنا»؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [مانند] حضرت موسیٰ و پیغمبر اكرم این وعده را باور كرده‌اند و قبول كرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یك حقیقت و یكی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یكی از آن سنّت‌هایی است كه «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا»؛(۱۶) بلاشك این همیشه هست.

خب، حالا ما میخواهیم این معیّت را برای خودمان تأمین كنیم؛ راهش چیست؟ مهم این است. این معیّت وجود دارد، امّا شرط دارد؛ برای همه نیست. در قرآن چند شرط گذاشته است برای این معیّت. در آخر سوره‌ی نحل [میفرماید]: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون؛(۱۷) تقوا. «اِنَّ ‌اللهَ مَعَ الصّبِرین‌»(۱۸) و «وَ اللهُ‌ مَعَ‌ الصّبِرین»(۱۹) و «اَنَّ اللهَ مَعَ المُتَّقین»‌(۲۰) و «اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین‌»(۲۱) و «وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنین»(۲۲) در چند جای قرآن تكرار شده. ما وظیفه‌مان را از اینجا بفهمیم؛ من این را میخواهم عرض بكنم. هم دولت اسلامی -یعنی مسئولین دولتی، قوّه‌ی مجریّه، قوّه‌ی قضائیّه، قوّه‌ی مقنّنه- هم علما، وظیفه‌شان این است كه تربیت ایمانی كنند این ملّت را؛ تربیت تقوائی كنند این ملّت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را این‌جوری تربیت كنیم. از همه مهم‌تر دستگاه‌های دولتی هستند كه با برنامه‌ریزی میتوانند این كار را انجام بدهند. ما یك دستگاه عظیمی داریم به نام آموزش‌وپرورش، یك دستگاه عظیمی داریم به نام آموزش عالی، یك دستگاه عظیمی داریم به نام صداوسیما، غیر از دستگاه‌های اختصاصیِ مجموعه‌ی ما. اینهایی كه گفتم، در همه‌ی دنیا همه دارند؛ یك دستگاه‌هایی هم هست كه اختصاصی ما است، مثل ائمّه‌ی جمعه و جماعات، مثل منبرها؛ این منبرها و تماسهای با مردم خیلی مهم است. پس یك كار عبارت است از برنامه‌ریزی‌های تربیتی و آموزشی در مدرسه، در دانشگاه، در مسجد، در مصلّای نماز جمعه، در منبرهای تبلیغی؛ بخصوص، همین‌طور كه عرض كردیم، در جاهایی كه دایره‌ی وسیع‌تری دارد، مثل صداوسیما؛ یكی از وظایف عمده‌ی صداوسیما این است. یا آن كسانی كه سخنانشان شنونده‌ی زیادی دارد، مثل خود این حقیر، مثل رئیس‌جمهور، مثل دیگران كه مردم می‌شنوند سخنان اینها را -چهره‌های معروف دینی و علمی و سیاسی كه می‌شنوند مردم حرفهای اینها را، اینها بایستی اهداف مهمّشان را متمركز كنند روی همین تربیتهای مذكور؛ برای اینكه اگر این تربیتها انجام گرفت، آن‌وقت «وَالَّذینَ هُم مُحسِنونَ» به وجود می‌آید، «الَّذینَ اتَّقَوا» به وجود می‌آید و از این قبیل، و دنبالش «اِنَّ اللهَ مَعَنا» به وجود می‌آید؛ یعنی قطعاً معیّت الهی حاصل خواهد شد؛ دیگر هیچ جای خوف و حزنی وجود ندارد. خب ما امروز با یك جبهه‌ی عظیم سیاسی و مالی و اقتصادی و نظامی و امنیّتی و مانند اینها مواجهیم؛ تقریباً همه‌ی دستگاه‌های تبلیغاتی دنیا علیه ما دارند حرف میزنند و كار میكنند؛ دستگاه‌های مالی وابسته‌ی به صهیونیست‌ها و وابسته‌ی به آمریكا و مستكبرین علیه ما دارند كار میكنند؛ همه‌ی آنها دارند كار میكنند. البتّه ما بحمدالله ایستاده‌ایم؛ این ایستادگی هم به بركت همان تقوا و ایمانی بوده است كه در قشر عظیمی از مردم ما بحمدالله وجود دارد، یعنی همین جوانها و همین فداكاری‌ها و همین «حججی»‌ها(۲۳) و امثال اینها؛ اینها را دستِ‌كم نگیرید، اینها خیلی مهمّند؛ همینها هستند كه نگه داشته‌اند پایه‌های این نظام را و معیّت الهی را برای ما تا حدود زیادی تأمین كرده‌اند.

اگر بخواهیم این كامل بشود، بایستی این دایره را وسعت بدهیم، بایستی روی این مسائل كار بكنیم؛ یكی كار تبلیغی و برنامه‌ریزی تبلیغی است. اشخاص شماها، تقریباً همه‌ی شما آقایان، در شهرهای خودتان، در مراكزی محلّ توجّه هستید؛ یا امام‌جمعه هستید یا گوینده‌ی دینی هستید یا معلّم هستید، استاد هستید -بعضی در دانشگاه، بعضی در حوزه- و در جاهای مختلف میدان دارید و امكان دارید برای حرف زدن، برای كار كردن، برای تربیت كردن؛ آدمهای كنار‌نشسته‌ای نیستید، میدان دارید؛ این مورد سؤال پروردگار قرار خواهد گرفت؛ یعنی این امكانی است كه خدای متعال از كیفیّت به كار رفتن این امكان سؤال خواهد كرد از ما؛ وَاستَعمِلنی بِما تَسئَلُنی غَداً عَنه؛(۲۴) این از آن قبیل چیزها است. بنابراین پس یك كار این است.

یك كار دیگر كه آن هم از لحاظ اهمّیّت از این تبلیغ اگر مهم‌تر نباشد -كه به گمان ما مهم‌تر هم هست- كمتر نیست، عملِ خود ما است؛ نه عملی كه حتماً جلوی چشم مردم باشد؛ نه، عملِ درست ما تأثیرش را میبخشد؛ ترك گناه، ترك دنیاپرستی، ترك اشرافی‌گری، كار سخت، كار كوشنده. وقتی ما با خدا باشیم، خدای متعال تأثیر میدهد به حرف ما، به اقدام ما. مردم هم كه به ما نگاه میكنند و تناقضی میان گفته و كردار ما مشاهده نمیكنند، ایمانشان قوی میشود و به این راه می‌آیند، در این راه حركت میكنند. به گمان بنده یكی از عللِ موفّقیّت معجزه‌آسایِ امام بزرگوار این بود كه خودش عامل بود، متدیّن بود، به قیامت -به معنای واقعی كلمه- اعتقاد داشت و پایِ این ایمان و این اعتقادِ خود در عمل ایستاده بود و انصافاً پاكیزه بود امام بزرگوار (رضوان الله تعالی علیه)؛ این تأثیر داشت؛ [البتّه] بعضی ممكن است این پاكیز‌گی را بدانند، بعضی‌‌ هم ندانند امّا تأثیر میكند. پس بنابراین وظیفه‌ی مهمّ ما، هم [به‌عنوان] مسئولین اداری و دولتی و موظّفینِ در بخشهای مختلف نظام، و هم به‌عنوان علمای دین، این است كه از طریق زبان و عمل، مردم را به سوی تقوا و به سوی احسان و به سوی صبر و به سوی پاكیزگی و مانند اینها حركت بدهیم. بعد، اگر چنانچه این[طور] شد و خدای متعال را همراهِ خودمان دانستیم، نتیجه‌اش این میشود كه در مواجهه‌ی با قدرتها، شجاعانه حركت میكنیم. البتّه بایستی در مواجهه‌ی با قدرتها -خود این هم یكی از بخشهای تقوا است- هم شجاعانه، هم هوشمندانه، هم با كاربلدی، دشمن را در میدان سیاست مغلوب كنیم؛ این جزو كارهای اصلی و قطعی ما است.

بحمدالله امروز نسل خوبی هستند. اینكه من عرض میكنم، شعار نیست، با اطّلاع عرض میكنم. یك نسل جدیدی، یك رویش جدیدی در كشور به وجود آمده؛ مخصوص یك جای خاص هم نیست، مخصوص یك بخش خاصّ فكری و عملی هم نیست؛ در بخشهای فرهنگی، در بخشهای تبلیغی، در بخشهای هنری، در بخشهای علمی، در بخشهای فلسفی، یك مجموعه‌ی عظیمی از جوانها به وجود آمده‌اند كه اینها به‌معنای واقعی كلمه مؤمن بالله و مؤمن به این راهند؛ با اینكه امام را ندیده‌اند؛ دوران جنگ را -كه خیلی سازنده و مؤثّر بود- درك نكرده‌اند؛ همین نشان‌دهنده‌ی علوّ درجه‌ی ایمان اینها است كه با اینكه آنها را ندیده‌اند، درعین‌حال با این اصرار، با این استحكام، با این علاقه‌مندی دنبال این راه هستند. این نسل، نسل خوبی است، نسل امیدبخشی است. و حالا دشمن به پیری ماها چشم طمع دوخته. می‌نشینند محاسبه میكنند؛ میگویند اینها پیرند؛ رهبر این‌جوری است و دیگری این‌جوری است و همه‌ی مجموعه‌ی ماها را [پیر میدانند]؛ نمیدانند كه خب در زیر این ظاهرِ پیر، یك حركت جوانانه‌ای بحمدالله در این كشور وجود دارد كه دارند حركت میكنند، دارند تلاش میكنند، دارند كار میكنند، و ان‌شاءالله تمام كارهای بزرگ و مهم، با همّت جوانانه‌ی آنها و با درك و هوشمندی آنها به نتایج خواهد رسید.

هرچه میگذرد، اعتقاد بنده بیشتر میشود به اینكه ان‌شاءالله فردای این كشور از امروز این كشور بمراتب بهتر خواهد بود و انقلاب پیشتر خواهد رفت. البتّه مشكلات داریم؛ بله میدانیم این مشكلاتی را كه آقایان در سخنرا‌نی‌ها [میگویند] -كه گزارش مطالب آقایان را به من دادند؛ بنده هم با اغلبِ آنچه آقایان بیان كردید موافقم و مطّلعم از آنچه ذكر كردید از شهرهای مختلف و استانهای مختلفی كه با آنها ارتباط دارید؛ مشكلات مردم، مشكلات معیشتی و شكایاتی را كه مردم دارند میدانیم- لكن به ‌نظر ما همه‌ی اینها قابل حل و قابل رفع است. ان‌شاءالله در چند روز آینده ما صحبتهایی با مردم خواهیم داشت و شاید بیشتر در این زمینه صحبت كنیم. مشكل لاینحلّی ما در كشور نداریم.

والسّلام علیكم و رحمةالله و بركاته


۱. پس از توصیه‌ی رهبر معظّم انقلاب اسلامی به مجلس خبرگان در دیدار ۱۳۹۶/۶/۳۰ درخصوص تشكیل هیئت اندیشه‌ورز در این مجلس، این مطلب در مجلس خبرگان مورد بررسی قرار گرفت و در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۳ پس از تصویب یك طرح دوفوریّتی، «هیئت اندیشه‌ورز خبرگان» تشكیل و ده نفر از اعضای این مجلس نیز به‌عنوان اعضای این هیئت انتخاب شدند.
۲. آیت‌اﷲ نصراﷲ شاه‌آبادی (نماینده‌ی مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری) در تاریخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ دار فانی را وداع گفت.
۳. سوره‌ی انعام، آیات ۱۱۲ و ۱۱۳؛ «و بدین گونه برای هر پیامبری دشمنی از شیطانهای انس و جن برگماشتیم. بعضی از آنها به بعضی، برای فریب [یكدیگر]، سخنان آراسته القا میكنند؛ و اگر پروردگار تو میخواست چنین نمیكردند. پس آنان را با آنچه به دروغ میسازند واگذار. و [چنین مقرر شده است‌] تا دلهای كسانی كه به آخرت ایمان نمی‌آورند به آن [سخن باطل‌] بگراید و آن را بپسندد، و تا اینكه آنچه را باید به دست بیاورند، به دست آورند.»
۴. بخشها، افراد
۵. شنیدن، گوش دادن
۶. نهج‌البلاغه، نامه‌ی ۴۷
۷. سوره‌ی محمّد، بخشی از آیه‌ی ۷؛ «... اگر خدا را یاری كنید، یاری‌تان میكند ...»
۸. سوره‌ی حج، بخشی از آیه‌ی ۴۰؛ «... قطعاً خدا به كسی كه [دین‌] او را یاری میكند، یاری میدهد ...»
۹. ازجمله سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی ۱۲۸؛ «... و فرجام [نیك‌] برای پرهیزكاران است.»‌
۱۰. سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی ۴۰؛ «... كه خدا با ما است‌ ...»
۱۱. سوره‌ی شعرا، آیات ۱۵ و ١۶؛ «و [از طرفی‌] آنان بر [گردن‌] من خونی دارند و میترسم مرا بكُشند. فرمود: "نه، چنین نیست؛ نشانه‌های ما را [برای آنان‌] ببرید كه ما با شما شنونده‌ایم."»
۱۲. سوره‌ی طه، آیه‌ی ۴۶ و بخشی از آیه‌ی ۴۵؛ «... ما میترسیم كه [او] آسیبی به ما برساند یا آنكه سركشی كند. فرمود: مترسید، من همراه شمایم، می‌شنوم و میبینم.»
۱۳. سوره‌ی محمد، آیه‌ی ۳۵؛ «پس سستی نورزید و [كافران را] به آشتی مخوانید [كه‌] شما برترید و خدا با شما است و از [ارزش‌] كارهایتان هرگز نخواهد كاست.»
۱۴. سوره‌ی شعرا، آیات ۶١ و ۶۲؛ «چون دو گروه، همدیگر را دیدند، یاران موسیٰ گفتند: "ما قطعاً گرفتار خواهیم شد." گفت: "چنین نیست، زیرا پروردگارم با من است و بزودی مرا راهنمایی خواهد كرد."»
۱۵. سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی۴۰؛ «اگر او [پیامبر] را یاری نكنید، قطعاً خدا او را یاری كرد: هنگامی كه كسانی كه كفر ورزیدند، او را [از مكّه‌] بیرون كردند و او نفر دوّم از دو تن بود، آنگاه كه در غار [ثور] بودند، وقتی به همراه خود میگفت "اندوه مدار كه خدا با ما است." ...»
۱۶. ازجمله سوره‌ی احزاب، بخشی از آیه‌ی ۶۲؛ «... در سنّت خدا هرگز تغییری نخواهی یافت.»
۱۷. سوره‌ی نحل، آیه‌ی ۱۲۸؛ «درحقیقت، خدا با كسانی است كه پروا داشته‌اند و [با] كسانی [است‌] كه آنها نیكوكارند.»
۱۸. ‌از جمله سوره‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی ۱۵۳؛ «... خدا با شكیبایان است.»
۱۹. از جمله سوره‌ی بقره، بخشی از آیه‌ی ۲۴۹؛ «... و خداوند با شكیبایان است.»
۲۰. از جمله سوره‌ی توبه، بخشی از آیه‌ی ۳۶؛ «... خدا با پرهیزكاران است.»
۲۱. سوره‌ی انفال، بخشی از آیه‌ی ۱۹؛ «... خدا است كه با مؤمنان است.»
۲۲. سوره‌ی عنكبوت، بخشی از آیه‌ی ۹۶؛«... درحقیقت، خدا با نیكوكاران است.»
۲۳. شهید محسن حججی
۲۴. صحیفه‌ی سجّادیّه؛ دعای ۲۰

 




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط