پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

بعضی خواص در جهت تلاش عقیم دشمن مسئله "حجاب اجباری" را مطرح می کنند.
تاریخ : شنبه 19 اسفند 09:33 کد خبر : 8293

حکومت اسلامی موظف است مقابل حرام اجتماعی بایسند

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام به مناسبت میلاد حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام‌الله‌علیها (۱)


بسم الله الرّحمن الرّحیم و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی‌القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّةالله فی الارضین. برادران و خواهران عزیز! عیدتان مبارك؛ ان‌شاء‌الله كه همواره در خدمت خاندان نبوّت و ولایت، و فریاد بلند حق‌طلبی در روزگار غلبه‌ی ظلمت و باطل بوده باشید؛ كمااینكه امروز بحمدالله این‌جور است. جوانهای مؤمن ما، عزیز ما، این مجموعه‌ی مدّاحان و ستایشگران اهل‌بیت عصمت و طهارت، حقّاً فریاد بلند حق در این جهان سرشار از ظلم و طغیانند. درباره‌ی مقام والا و غیر قابل توصیف دختر پیامبر اعظم، زبان بنده و امثال بنده قاصر است؛ بشر نمیتواند توصیف كند مقامات معنوی و عظمت روحی انسانهای بزرگ الهی و آسمانی از جمله فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) را؛ از خود خدای متعال و از زبان خود بندگان بزرگ خدا و اولیای‌ الهی بایستی شنید و آموخت؛ تا حدودی كه فهم ما رسا است و میتواند، [باید] حدس زد مقامات را. پیغمبر اكرم (صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم) درباره‌ی فاطمه‌‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) فرمود: سَیِّدَةِ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة؛(۲) البتّه روایات دیگری هم هست: سَیِّدَةِ نِساءِ ‌العالَمین؛ سَیِّدَةُ نِساءِ الدُّنیا؛(۳) اینها همه با سندهای متقن از طریق شیعه و سنّی نقل شده است؛ نه اینكه فقط شیعه نقل كرده باشد؛ لكن به نظر من از همه مهم‌تر همان «سَیِّدَةِ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة» است. ببینید خدای متعال در آیه‌ی قرآن -همین آیه‌ای كه قاری محترم امروز تلاوت كردند- میفرماید: وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون؛(۴) [همسر فرعون] الگو برای همه‌ی مؤمنین، نه فقط برای زنها؛برای «لِلَّذینَ ءامَنُوا» [است]. یعنی خدای متعال برای همه‌ی مؤمنین دو زن را الگو قرار داده است: وَ ضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنُوا امرَاَتَ فِرعَون، یكی زن فرعون -جناب آسیه- كه درباره‌ی او چند جمله‌ای میفرماید؛ بعد میفرماید: وَ مَریَمَ ابنَتَ عِمران؛(۵) یكی هم حضرت مریم. خب این دو، الگو هستند برای همه‌ی بشریّت؛ برای همه‌ی مؤمنین عالم؛ این دو نفر و همه‌ی زنهای برجسته و اولیای الهی از جنس مؤنّث، همه در بهشتند، جایشان بهشت است؛ آن‌وقت فاطمه‌ی زهرا «سَیِّدَةُ نِساءِ اَهلِ الجَنَّة»(۶) است، سرور همه‌ی اینها است. ماها نمیتوانیم بیشتر از این، آن مقامات را درك كنیم. البتّه شعرای عزیز ما، خوانندگان محترم و عزیزِ امروز، بیاناتی كردند و خیلی هم خوب، لكن همه‌ی اینها كمتر از آن حدّ عالیِ صدّیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) است؛ بیان پیغمبر و كلام پیغمبر و كلام خدا از همه‌ی اینها رساتر است. وقت گذشته؛ من مطالبی اینجا یادداشت كرده‌ام كه بگویم، لكن خب نزدیك ظهر است، من به اجمال عرض میكنم. روز ولادت صدّیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) روز زن است. زن در منطق اسلام و معرفت اسلامی یك الگویی دارد، یك چهارچوبی برای زن معیّن شده است؛ این چهارچوب، یك چهارچوب كامل است. یعنی زنِ اسلامی عبارت است از آن موجودی كه دارای ایمان است، دارای عفاف است، متصدّی مهم‌ترین بخشِ تربیتِ انسان است، اثرگذارِ در اجتماع است، دارای رشد علمی و معنوی است، مدیر كانون بسیار مهمّ خانواده است، مایه‌ی آرامش جنس مرد است؛ همه‌ی اینها در كنار خصوصیّات زنانگی [است]، مثل لطافت، مثل رقّت قلب، مثل آمادگیِ دریافتِ انوارِ الهی؛ این الگوی زن مسلمان است؛ همین خصوصیّاتی ‌كه پیغمبر اكرم در بیانات متعدّد به‌مناسبت تمجید از فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌‌علیها) یا خدیجه‌ی كبرا یا به نحو كلّی درباره‌ی زن بیان كرده؛ این الگوی اسلامی است. در مقابلِ آن، یك الگوی انحرافی وجود دارد كه در دوره‌های مختلفِ زمان متفاوت بوده؛ امروز آن الگوی انحرافی، الگوی زن غربی است. در این دوره‌ای كه ما زندگی میكنیم، به‌جای همه‌ی خصوصیّات برجسته و ممتازی كه در زن اسلامی مشاهده كردیم، خصوصیّت و امتیاز عمده‌ی زن غربی امروز این است كه بتواند نظر مردان را جلب كند و در معرض التذاذ(۷) مردان قرار بگیرد. لذا شما می‌بینید شاخصه‌‌ی زن غربی، امروز عبارت است از برهنگی. در مجلس رسمی كه مرد و زن شركت میكنند، مرد باید كاملاً پوشیده باشد، زن بایستی هرچه ممكن است، به سمت عریانی پیش رفته باشد؛ [آن‌هم] در مجالس رسمی! حالا در محیط اجتماع كه روشن است. این وضعیّت مربوط به این دوره‌های اخیر غرب -اروپا و آمریكا- است؛ در گذشته این‌جور نبوده. تا آنجایی كه ما خبر داریم، و اطّلاع داریم، تا ۱۵۰ سال قبل یا ۱۲۰ سال قبل، البتّه حجاب به معنای اسلامی در آنجا نبود، امّا ولنگاری، برهنگی و بی‌بندوباری، مثل امروز در زن غربی وجود نداشت. اینكه این چه سیاستی است كه جامعه‌ی غربی را به این سمت كشانده و هدفش چیست، جای بحثهای طولانی و مفصّل دارد؛ امّا الان واقعیّت این است: زن غربی مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری در مقابل مردان و وسیله‌ی هیجان جنسیِ نوع مرد و جنس مرد است. بقیّه‌‌ی حرفهایی كه میزنند، مثل قضیّه‌ی عدالت جنسیّتی و این حرفها، همه حرف است و ظاهر قضیّه است، باطن قضیّه آن است. شنیدید كه تعداد قابل توجّهی از بانوان صاحب‌مقام غربی، در همین چند ماه قبل از این، یكی پس از دیگری اعلان كردند كه در دوران جوانی، در جریان مسائل اداری‌ای كه در آنجاها عضو بوده‌اند، با زور و با خشونت مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند؛ این را به زبان آوردند، گفتند. اینها زنهای معمولی نیستند؛ زنهای برجسته‌ی غربی‌اند. اسلام به‌وسیله‌ی حجاب در را بر روی آن مسیری كه جنس زن را به این نقطه‌ی انحراف برساند بسته؛ اجازه نداده. حجاب اسلامی وسیله‌ی مصونیّت زن است؛ حجاب وسیله‌ی محدودیّت زن نیست. امروز پرچمِ استقلالِ هویّتی و فرهنگیِ زنان در دست زنان ایرانی است؛ امروز بانوان ایرانی با حفظ حجاب، استقلال هویّتی خودشان و استقلال فرهنگی خودشان را دارند اعلام میكنند و به دنیا صادر میكنند؛ یعنی دنیا سخن جدیدی دارد می‌شنود. زن میتواند در میدانهای اجتماعی حضور فعّال داشته باشد، تأثیرگذاری اجتماعی عمیق داشته باشد. امروز زنان كشور ما در بخشهای مختلف چنین تأثیرگذاری‌ای دارند؛ درعین‌حال حجاب و عفاف و وجه تمایز میان زن و مرد، فاصله‌ی‌ میان زن و مرد، در معرض سوءاستفاده‌ی مردان قرار نگرفتن، خود را در حدّ وسیله‌ی التذاذ مردان بیگانه و زیاده‌طلب پایین نیاوردن و تحقیر نكردن، جزو خصوصیّات زن ایرانی و زن مسلمانِ امروز است. ما البتّه این الگو را داریم، این چهارچوب را داریم، در میان بانوان ما كسانی هستند در حدّ بسیار خوب، بعضی در حدّ اعلای این الگو دارند زندگی میكنند، بعضی هم در حدود متوسّطند؛ به‌هرحال، این الگو وجود دارد و مبنای كار زن ایرانی این است. آن كسانی كه كانون خانواده را تحقیر میكنند، خیانت میكنند؛ هم به ملّت، هم به زن [یعنی] به جامعه‌ی زنان. آن كسانی كه وانمود میكنند عدالت جنسیّتی به این است كه در همه‌ی میدانهایی كه مردها وارد میشوند، زنها هم باید وارد بشوند، اینها خیانت میكنند به اعتماد زن و به حرمت و شخصیّت و هویّت زن. زن محترم است، هیچ‌كس هم نگفته كه زن در میدانهای اجتماعی وارد نشود یا مسئولیّت نگیرد یا علم پیدا نكند؛ نه، امروز جزو بهترین دانشمندان ما، جزو بهترین نویسندگان ما، جزو بهترین شخصیّت‌های فرهنگی ما، زنان بی‌شماری هستند كه امروز در جامعه‌ی ما حضور دارند؛ این هم هنر انقلاب است؛ این را بدانید، قبل از انقلاب چنین چیزی وجود نداشت! بسیار بسیار معدود بودند كسانی از زنان كه توانسته باشند به رتبه‌های عالی علمی و فرهنگی و ادبی و مانند اینها برسند؛ امروز بسیار زیادند؛ این هنر انقلاب بود كه این كار را كرد؛ این به‌خاطر همین است كه الگوی زن مسلمان اصلاً این است؛ امّا درعین‌حال مدیر خانواده زن است، محورِ كانونِ خانواده زن است، مهم‌تر از همه‌ی مشاغل زن، مادری، همسری و ایجاد آرامش و سكینه است. وَ جَعَلَ مِنها زَوجَها لِیَسكُـنَ اِلَیها؛(۸) مایه‌ی سكونت و آرامش است؛ این خصوصیّت زن در اسلام است و در روزِ زن این چیزها را بایستی انسان توجّه كند. البتّه به بانوان محترم ایرانی و مسلمان و مؤمنِ به این مفاهیم اسلامی و قرآنی، توصیه میكنیم كه اینها را حفظ كنند، روز‌به‌روز افزایش بدهند؛ از آفتهایی مثل اسراف، مثل چشم‌وهمچشمی‌های منفی -مثل رقابتهای منفی، مثل الگو گرفتن از زن منحرف غربی- پرهیز كنند؛ مراقب خودشان باشند. زن مسلمان، امروز در كشور ما سرافراز است. زن ایرانی این امتیاز را دارد كه هویّت مستقلّ فرهنگی دارد و تحت تأثیر دیگران قرار نمیگیرد؛ این را باید در خودتان حفظ كنید. خب این حالت، دشمن دارد. من به شما عرض بكنم، یك بخش بسیار عمده‌ی جنگ نرم و جنگ روانی دشمن در كشور ما ناظر به همین مسئله است. شما منادیان حقّید، این مسائل را باید در بیاناتتان، در اظهاراتتان، در شعرهایتان -البتّه امروز هم در بعضی از این بیانات و اشعاری كه تلاوت شد و خوانده شد بود- منتشر كنید؛ این وظیفه‌ی بسیار مهمّ شما است، شما رسانه‌اید. یكی از مهم‌ترین رسانه‌ها، رسانه‌ی مدّاحان و خوانندگان مذهبی و دینی است كه بحمدالله در كشور ما امروز هم گسترش پیدا كرده؛ این رسانه خیلی مهم است! من یك مسئله‌ای را اینجا بگویم و از وقت استفاده كنم؛ حالا ان‌شاءالله هرچه بشود كوتاه‌تر. ببینید؛ دشمنان انقلاب اسلامی به‌طور دائم مشغول توطئه‌اند؛ و این مایه‌ی افتخار ما است. یعنی چهل سال است كه به‌طور دائم علیه نظام اسلامی، علیه ایران اسلامی دارد توطئه انجام میگیرد؛ میلیاردها پول خرج میشود؛ شخصیّت‌های فكری، دُور هم می‌نشینند برای اینكه به این نظام ضربه بزنند، برای اینكه این [نظام] را ریشه‌كن كنند؛ و خب چهل سال است كه روز‌به‌روز این شجره‌ی مباركه، این شجره‌ی طیّبه، دارد رشد میكند؛ این مایه‌ی افتخار ما است. اگر علیه ما فعّالیّت نمیكردند، ما احساس نمیكردیم كه تا این حد مورد لطف الهی قرار داریم. این‌همه دارد علیه جمهوری اسلامی كار میشود؛ علیه هیچ ملّتی، هیچ كشوری این اندازه توطئه وجود نداشته، درعین‌حال هیچ غلطی نتوانستند بكنند و جمهوری اسلامی در راه رشد و كمال خود پیش رفته؛ این [توطئه] هست، امروز هم این وجود دارد. در همین چند ماه قبل از این، به قول خودشان در اتاق فكر -یعنی گروه‌های فكری ویژه- دُور هم نشستند، بحث كردند، تلاش كردند، برای جمهوری اسلامی برنامه‌ریزی كردند، زمان هم معیّن كردند، دی‌ماه، بهمن‌ماه، اسفندماه -یعنی همین ایّامی كه من و شما در آن هستیم- كه در دی‌ماه این كار را میكنیم، در بهمن این كار را میكنیم، در اسفند هم این كار را میكنیم، تا آخر سال هم بساط جمهوری اسلامی را جمع میكنیم. خب، شتر در خواب بیند پنبه‌دانه! در دی‌ماه دیدید ملّت ایران چه‌جور جواب دادند؛ در بهمن‌ماه دیدید ملّت ایران چه‌جور جواب دادند! در اسفند‌ماه هم كه الان هستیم، ملّت ایران آماده است؛ ملّت ایران هر متجاوزی، هر متعرّضی و هر غلط‌زیادی‌كنی را به جای خود می‌نشاند. آن چیزی كه من میخواهم عرض بكنم اینها نیست؛ اینها را بارها گفته‌ایم، همه هم میدانیم، همه هم میدانند، دشمنان ما هم میدانند كه جمهوری اسلامی استحكامش متّكی به مردم است، متّكی به ایمانها است، متّكی به جوانان پُرشور و علاقه‌مند است، متّكی به آن خطّ و راه درستی است كه امام بزرگوار ترسیم كرده؛ داریم حركت میكنیم، دیگران هم هر كار میخواهند بكنند، بكنند؛ هر چه میخواهند بگویند، بگویند؛ غلطی هم نمیتوانند بكنند؛ اینكه مشخّص است. من میخواهم مسئله‌ی حجاب را ذكر كنم و اشاره كنم: پولهای زیادی خرج میكنند، فعّالیّت زیادی میكنند، صدها رسانه را -از انواع و اقسام رسانه‌ها- به كار میگیرند برای اینكه بتوانند روی این نقطه‌ی حسّاس، [یعنی] نقطه‌ی هویّت مستقلّ فرهنگیِ زنِ مسلمان، اثرگذاری كنند؛ دشمنان ما واقعاً خودشان را در خارج از كشور [برای این كار] میكشند؛ از طُرق مختلف؛ حالا چقدر پول خرج میشود برای اینكه بتوانند این تلویزیون‌ها و این رادیوها و این فضای مجازی و این سایت‌های اینترنتی را به كار بیندازند -مدام تبلیغ بكن، بگو، بگو، صد بار- كه چه بشود؟ كه نتیجه‌اش بالاخره این بشود كه مثلاً فرض كنید چهار دختر فریب بخورند و در خیابان حجابشان را بردارند. این‌همه خرج، این‌همه زحمت، این‌همه فكر، پشت سر این كار است، دارند تلاش میكنند، [امّا] تلاششان عقیم است؛ نتیجه‌اش این است كه چهار نفر -حالا چهار دختر در گوشه كناری- فریب بخورند یا انگیزه‌های گوناگونی پیدا كنند؛ بعضی‌شان هم ممكن است پول بگیرند -حالا من نمیدانم، نمیتوانم قطعاً بگویم- و این روسری را از سرشان بردارند یعنی مثلاً ما چه شدیم! نتیجه‌ی همه‌ی آن تلاش، خلاصه میشود در این نتیجه‌ی كوچكِ حقیر. خب، تا اینجا مسئله‌ای نیست؛ [امّا] آنچه بنده را حسّاس میكند، این است كه ناگهان شما می‌بینید از دهان یك گروهی از افرادی كه جزو خواص محسوب میشوند، مسئله‌ی «حجاب اجباری» مطرح میشود؛ معنایش این است كه یك عدّه‌ای نادانسته -حالا من میگویم نادانسته؛ ان‌شاءالله نادانسته است- همان خطّی را دنبال میكنند كه دشمن با آن‌همه خرج نتوانسته است آن خط را در كشور به نتیجه برساند؛ همان خط را دارند دنبال میكنند؛ در بین اینها روزنامه‌نگار هست، در بین اینها روشنفكرنما هست، در بین اینها آخوند و معمّم هست. [میگویند] «امام كه فرمودند باید زنها باحجاب باشند، همه‌ی زنها را نگفتند»! حرف بیخود! ما بودیم آن‌وقت، ما خبر داریم؛ چطور این‌جور است؟ امام در مقابل یك منكر واضحی كه به‌وسیله‌ی پهلوی و دنباله‌های پهلوی در كشور به وجود آمده بود، مثل كوه ایستاد، گفت باید حجاب وجود داشته باشد. در مقابل همه‌ی منكرات، امام همین‌جور محكم ایستاد. همان وقت بحث تجارت مشروبات الكلی بود؛ ما در شورای انقلاب بودیم، جلسات مشتركی با دولت داشتیم، همان وقت كسانی بودند كه معتقد بودند تجارت مشروبات الكلی برای كشور فایده دارد، ما از این فایده چطور صرف‌نظر كنیم؛ مایل بودند این تجارت ادامه پیدا بكند، از بیرون شراب بیاورند. امام قرص‌ومحكم ایستاد؛ در مقابل حرام الهی، امام بزرگوار می‌ایستاد و ایستاد؛ این حرام الهی بود. حالا آقا از آن طرف درآمده [میگوید] كه «آقا! این گناه كه مثلاً از غیبت بزرگ‌تر نیست؛ چرا شما در مقابل غیبت كسی را تعقیب نمیكنید، در مقابل این [كار] كه مثلاً روسری را بردارد‌ یا بی‌حجاب باشد، تعقیب میكنید». ببینید چه [خطایی]؟ عدم تشخیص؛ آنچه انسان [از آن] رنج میبرد، این است كه تشخیص نیست. ما كه نگفتیم اگر كسی در خانه‌ی خودش در مقابل نامحرم روسری‌اش را برداشت، ما او را تعقیب میكنیم؛ [خیر] ما او را تعقیب نمیكنیم، در خانه‌ی خودش است، كار شخصی میكند. آن كاری كه در ملأ انجام میگیرد، در خیابان انجام میگیرد، یك كار عمومی است، یك كار اجتماعی است، یك تعلیم عمومی است؛ این [خطا]، برای حكومتی كه به نام اسلام بر سرِ كار آمده است تكلیف ایجاد میكند. حرام كوچك و بزرگ ندارد؛ آنچه حرام شرعی است نبایستی به‌صورت آشكار در كشور انجام بگیرد. حالا یك نفر یك غلطی برای خودش میكند، [به] كنار، آن بین خودش و خدا است؛ امّا آنچه در مقابل چشم مردم است، در محیط جامعه است، حكومت اسلامی -مثل حكومت امیرالمؤمنین، مثل حكومت پیغمبر- وظیفه دارد در مقابل آن بایستد. این منطقی كه میگوید «آقا شما اجازه بدهید مردم خودشان انتخاب بكنند»، خب در مورد شراب‌فروشی هم هست؛ شراب را هم آزاد كنیم در كشور، هر كسی خودش دلش میخواهد بخورد، هر كس نمیخواهد نخورد! این حرف شد؟ در مورد همه‌ی گناهان بزرگ اجتماعی، این حرف وجود دارد؛ این حرف شد؟ شارع مقدّس بر حكومت اسلامی تكلیف كرده است كه مانع از رواج حرام الهی در جامعه بشود؛ حكومت اسلامی موظّف است در مقابل حرام بایستد، در مقابل گناه بایستد. امروز ما در داخل كشور، مفتخریم به حجاب زنانمان؛ زنان ما با چادر -كه یك حجاب ایرانی است؛ چادر، حجاب ایرانی است- و با حجاب اسلامی، به بالاترین رتبه‌های علمی رسیده‌اند، به بالاترین رتبه‌های هنری و فرهنگی رسیده‌اند، جزو برجسته‌ترین‌ها شدند، در مسائل اجتماعی اثرگذاری كردند؛ در‌عین‌حال خانه‌داری‌شان را هم كردند، بچّه‌شان را هم تربیت كردند، شوهرداری هم كردند. این‌كه ما بیاییم قوانین را همین‌طور دائم دُور بزنیم برای اینكه یك جوری میل غلط انحرافی فرهنگ غربی را در كشورمان ایجاد كنیم، خطای بزرگی است؛ یك عدّه‌ای این خطا را میكنند. مسئله‌ی تكثیر نسل، تكثیر اولاد در جامعه مطرح شد، خب مسئولین هم همراهی كردند، موافقت كردند؛ من می‌شنوم در گوشه و كنار، بر خلاف آن عمل میكنند. این چیزی است كه غربی‌ها میخواهند؛ غربی‌ها با افزایش عدد مسلمانها مخالفند، با افزایش عدد ملّتی كه جوانهایش میتوانند در عرصه ظاهر بشوند و كشور را به اوج برسانند، معلوم است كه مخالفند. ما نباید كار را جوری پیش ببریم كه مقصود آنها عملی بشود؛ باید جوری حركت بكنید كه مقاصد اسلامی تأمین بشود، این وظیفه‌ی ما است، وظیفه‌ی مسئولین ما این است. فرهنگ ما، فرهنگ الهی است؛ این فرهنگ، استقلال ما را تضمین و تأمین میكند، آزادی ما را هم تأمین میكند. آن كسانی كه به نام آزادی، ولنگاری را در جامعه ترویج میكنند، آزاد نیستند، اینها اسیر دست‌بسته‌ی فرهنگ غربی‌اند؛ فرهنگ غربی است كه دارد اینها را هدایت میكند؛ این چه آزادی‌ای است؟ آزادی این است كه شما نیّت خودتان، ایمان خودتان، فكر خودتان، قرآن خودتان، الگوی اسلامی خودتان را داشته باشید و آن را دنبال بكنید؛ این، آزادی است، این، عظمت است، این، حریّت است؛ این باید تأمین بشود. در زمینه‌ی آموزش و پرورش، این مسئله‌ی ۲۰۳۰ را گفتیم، یك عدّه‌ای دنبال كردند، خب كارهای خوبی هم انجام گرفت؛ حالا گوشه و كنار به من گزارش میرسد كه یك كارهای خلافی دارد انجام میگیرد؛ باید جلویش گرفته بشود. مسئولین كشور موظّفند جلوی هرگونه تخلّف از آن چیزی كه سیاست اسلامی كشور است، بگیرند؛ در زمینه‌ی آموزش و پرورش، در زمینه‌ی مسائل مربوط به زنان. این عنوان عدالت جنسیّتی و مانند اینها هم حرف است؛ اینها حرفهایی است كه دیگران گفته‌اند، غربی‌ها گفته‌اند، یك عدّه هم از روی دست آنها برمیدارند مینویسند، میشوند بلندگوی آنها. چه عدالتی؟ این عدالت است؟ الان بیشترین تجاوز جنسیِ با اِعمال زور، در غرب -در آمریكا و در اروپا- دارد انجام میگیرد؛ خیلی بیش از كشورهای دیگر؛ درحالی‌كه آنجا به حسب ظاهر و به قول خودشان، آزادی زنان هم هست. بیشترین خشونت مردِ داخل خانه علیه زنِ داخل خانه، در آنجا دارد انجام میگیرد؛ طبق آمارهایی كه وجود دارد. آن‌وقت در خود این آمارهایی كه ذكر میكنند، میگویند بسیاری از زنهای آنها جرئت نمیكنند بیایند شكایت بكنند؛ این آمارها مربوط به جاهایی است كه می‌آیند شكایت میكنند؛ كه تازه این، همه‌ی آن [هم] نیست! آنجا است كه مشكل دارند؛ مشكل زندگی دارند، مشكل فرهنگ دارند، مشكل مدیریّت جامعه [دارند]. چه عدالتی؟ عدالتی نیست! اسم عدالت جنسیّتی را می‌آورند، برای اینكه بتوانند مقاصدِ خودشان را اِعمال بكنند. در اسلام، عدالت جنسیّتی به این است كه زن، محترم باشد، مورد تعرّض قرار نگیرد؛ مرد به‌خاطر قوای جسمانیِ قوی‌تر از زن و به‌خاطر قواره‌ی بزرگ‌تر از زن، به خودش حق ندهد كه به زن زور بگوید و یا اِعمال خشونت بكند؛ عدالت این است. قوانینی باید در كشور به وجود بیاید؛ البتّه در این قوانین هم [این موارد را] مراعات كنند. من شنیدم لایحه‌ای را دارند تنظیم میكنند برای همین مسائل خانواده و اِعمال خشونت علیه زنان؛ هم مسئولین دولتی، هم مسئولین مجلس، مراقب باشند كه باز همان فرهنگ غربی را نخواهند اینجا پیاده كنند كه مثلاً فرض كنید اگر در امر ازدواجِ دختر، پدر دخالت كرد، این خشونت است و خشونت را [اینچنین] معنا كنند؛ نه. اینكه «چه چیزی خشونت است و چه چیزی خشونت نیست» از غرب نبایستی تعلیم گرفته بشود؛ از منطق عقلانیِ خود ما، از فكر اسلامیِ خود ما بایستی فهمیده بشود و دانسته بشود. ما امروز با یك چنین دشمنی‌های خباثت‌آمیزی مواجهیم، بایستی مراقب باشیم. من حالا اینجا در آخر عرایضم به شما جامعه‌ی مدّاحان عرض بكنم، همان‌طور كه گفتم، كار شما مهم است، شما یك رسانه‌ی بسیار مهمّی هستید. وظیفه‌ی جامعه‌ی مدّاح، وظیفه‌ی سنگینی است. همه‌جا میرَوید، با همه‌ی مردم مواجهید، میدان و فرصت برای گفتن دارید و گوشهایی برای شنیدن حرفهای شما آماده است؛ این وظیفه‌ی شما را سنگین میكند. آنچه اینجا من یادداشت كرده‌ام كه به شما عرض بكنم [این است]: اوّلاً معرفت و ایمانِ مخاطبانِ خودتان را ارتقاء بدهید. شعر را، بیان را جوری انتخاب كنید كه معرفت مخاطب و ایمان مخاطب بالا برود؛ هم معرفتش -عقلانیّت دینی‌اش- هم ایمان قلبی‌اش. ارتقاء معرفت و ایمان. روشنگری سیاسی؛ مسائلِ گوناگونِ سیاسیِ امروزِ ما احتیاج به روشنگری‌های واضح و قانع‌كننده دارد؛ اینها را حتماً بایستی فرا بگیرید، به مردم منتقل بكنید. ترویج اخلاق و رفتار اسلامی؛ اخلاق اسلامی و رفتار اسلامی را در بین كتابهای اخلاق و از علمای اخلاق بگیرید و به مردم منتقل كنید، با استفاده‌ی از هنر كه كار شما هنر است -شعر و آواز، هنر است- اخلاق را ترویج كنید، رفتار صحیح اسلامی را ترویج كنید، برادریِ بین مردم را ترویج كنید، محبّت و مهربانی را ترویج كنید، اتّحاد ملّی را ترویج كنید؛ اُنس با قرآن را، اُنس با نماز را، توجّه به خدا را، پرهیز از گناه را به مخاطبینِ خودتان یادآوری كنید؛ این تذكّرات خیلی ارزش دارد؛ هم برای مخاطبتان ارزش دارد، هم برای خودتان؛ برای خودمان هم ارزش دارد. وقتی ما نصیحت میكنیم كسی را، درواقع خودمان را هم نصیحت كرده‌ایم؛ برای خودمان هم ارزش دارد. دشمنان مرتّباً امروز در زمینه‌های سیاسی شبهه‌آفرینی میكنند؛ راجع به اینكه ایران چرا در منطقه حضور دارد. حالا مدّعی كیست؟ آمریكا! كه همه جا حضور فتنه‌گرانه و مفسدانه پیدا میكند؛ هر جا آمریكا هست، فساد هست؛ هر جا آمریكا هست، فتنه هست. دولت فتنه‌گر و فسادانگیز آمریكا، به ما میگوید شما چرا در منطقه حضور دارید! خب، ما [اگر] در منطقه حضور داریم باید از تو اجازه بگیریم؟ ما برای حضور در منطقه بایستی با دولتهای منطقه مذاكره كنیم، گفتگو كنیم؛ با شما چرا بیاییم گفتگو كنیم؟ هروقت خواستیم در آمریكا حضور پیدا كنیم، با شما باید گفتگو كنیم.(۹) همین‌طور كشورهای اروپایی؛ میگویند ما میخواهیم مذاكره كنیم با ایران دربا‌ره‌ی حضورش در منطقه! به شما چه مربوط است؟ شما چرا در منطقه هستید؟ اینجا منطقه‌ی ما است یا منطقه‌ی شما است؟ اگر منطقه‌ی ما است، شما اینجا چه‌كار میكنید؟ منطقه‌ی ما است، خودمان با مردم منطقه و با حكومتهای منطقه مذاكره میكنیم، صحبت میكنیم، قرار میگذاریم؛ الحمدلله قرار هم گذاشته‌ایم، الحمدلله موفّق هم شده‌ایم، الحمدلله پیش هم رفته‌ایم، ان‌شاءالله بعد هم پیش‌تر خواهیم رفت. مسائل سیاسی كه عرض میكنم، فقط مسائل جناحی و داخلی و مانند اینها نیست؛ اینها [هم] مسائل سیاسی است؛ اینها را باید مردم بدانند. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال به شماها توفیق بدهد، كمك كند، بتوانید وظیفه‌ی مهمّ این روزها را انجام بدهید. والسّلام علیكم و رحمةالله و‌ بركاته ۱) در ابتدای این دیدار، جمعی از مدّاحان با قرائت اشعار، به ذكر فضایل و محامد حضرت فاطمه‌ی زهرا (سلام‌الله‌علیها) پرداختند. ۲) كامل‌الزّیارات، ص ۳۱۰ ۳) مناقب آل ابی طالب، ج ۳، ص ۳۵۸ ۴) سوره‌ی تحریم، بخشی از آیه‌ی ۱۱؛ «و براى كسانى كه ایمان آورده‌اند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده ...‌» ۵) سوره‌ی تحریم، بخشی از آیه‌ی ۱۲ ۶) امالی صدوق،ص ۱۲۵ ۷) لذّت، لذّت بردن ۸) سوره‌ی اعراف، بخشی از آیه‌ی ۱۸۹ ۹) خنده‌ی حضّار




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.



اخبار مرتبط