پیوندها درباره سایت ارتباط با ما

یادداشت/ محمود فرشیدی
تاریخ : یکشنبه 17 دي 20:25 کد خبر : 8169

کسر بودجه؛ همزاد آموزش و پرورش

اعتبار پیش‌بینی شده برای سرانه دانش‌آموزان، جوابگوی هزینه‌ها و نیاز مالی مدارس نخواهد بود و آنان را مجبور به دریافت کمک و شهریه از دانش‌آموزان خواهد ساخت.


محمود فرشیدی دریادداشت خود نوشت:

1- از جهت كمّی:
بودجه پیشنهادی سال 1397 كه توسط دولت تهیه شده، در دستور كار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. رقم كل بودجه پیشنهادی بالغ بر 1194 هزار میلیارد تومان می باشد كه نسبت به بودجه سال 1396 قریب 110 هزار میلیارد تومان افزایش را نشان می دهد. البته از این بودجه كل، مبلغ 424 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 5/35 درصد آن به بودجه عمومی اختصاص یافته است.
از بودجه عمومی پیشنهادی نیز قریب 36 هزار میلیارد تومان آن، یعنی حدود 5/8 درصد به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است. این در حالی است كه سهم بودجه آموزش و پرورش نسبت به بودجه عمومی در سال 1396 حدود 8/9 درصد و در طلایی‌ترین سال ‌ها حدود 15 درصد بوده است.
از طرف دیگر بودجه عمومی در سال 1396 بالغ بر 371 هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی در سال 97 حدود 14 درصد افزایش یافته، در حالی كه افزایش بودجه آموزش و پرورش تنها 5/8  درصد بوده است.
نكته قابل توجه دیگر سهم آموزش و پرورش نسبت به بودجه كل كشور می باشد. یعنی 36 هزار میلیارد تومان نسبت به 1194 هزار میلیارد تومان كه رقم حدود 3 درصد را نشان می دهد.
بر اساس تجربه حال و گذشته، حتی كارشناسان تدوین كننده بودجه نیز اذعان دارند كه با توجه به كسری اعتبار قریب 6 هزار میلیارد تومانی سال جاری، در سال 97 اعتبارات آموزش و پرورش باز هم تكافوی پرداخت حقوق فرهنگیان را نخواهد داد تا چه رسد به ارتقای برنامه ‌های آموزشی و تربیتی!
2- از جهت كیفی: 
در ارتباط با جهت گیری كلی بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش نیز نكاتی قابل ذكر است: 
1-2- رشد 140 درصد تغذیه و هزینه ایاب و ذهاب، 33 درصد تربیت بدنی و آسیب‌ های اجتماعی و 25 درصد امور تربیتی طبق اظهارات معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پیش ‌بینی سهم دولت در صندوق ذخیره فرهنگیان، از نقاط قوت آن است. (مصاحبه اللهیاری، معاونت پشتیبانی)
2-2- برخلاف دو سال قبل كه ردیفی برای سند تحول بنیادین پیش ‌بینی شده بود، در این بودجه برای سند و اجرای سیاست ‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اعتباری در نظر گرفته نشده است.
3-2- استانی شدن بودجه پس از سال ‌ها نوعی بازگشت به گذشته است كه ادارات كل استان ‌ها را با مشكل مواجه خواهد ساخت و چه بسا همانند گذشته استانداران در موارد اضطرار، از حقوق معلمان مایه بگذارند. 
4-2- در مواد 29 و 30 قانون برنامه ششم، همترازی حقوق بازنشستگان و شاغلان پیش‌ بینی شده است كه به نظر می رسد در بودجه 97 مورد غفلت قرار گرفته است.
5-2- علاوه بر ‌آن به طور خاص پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز موكول به تأمین اعتبار آن از طریق صندوق توسعه ملی شده است كه ضوابط خاص خود را  دارد و جدا كردن سفره معلمان از دیگر بازنشستگان و ارجاع به امری بعید و دور از انتظار می باشد.
6-2- اعتبار پیش‌بینی شده برای سرانه دانش‌آموزان، جوابگوی هزینه ها و نیاز مالی مدارس نخواهد بود و آنان را مجبور به دریافت كمك و شهریه از دانش‌آموزان خواهد ساخت.
7-2- برای رتبه ‌بندی معلمان اعتباری پیش‌بینی نشده است.
8-2- اعتبارات نوسازی مدارس كاهش یافته كه با توجه به ضرورت نوسازی و مقاوم ‌سازی مدارس، شگفت‌آور است.
9-2- بعضی مواد بودجه پیشنهادی از جمله تغییر كاربری بخشی یا تمامی برخی از ساختمان ‌های آموزشی اگر با دقت و شفافیت تصویب نگردد، پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت و سیاست برون سپاری سال ‌های گذشته و واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی تكرار خواهد شد.
10-2- در دانشگاه فرهنگیان نیز سیاست برون سپاری بر خلاف اساسنامه این دانشگاه مورد تأكید قرار گرفته و برای عقد قرارداد با سایر دانشگاه ‌ها اعتبار قابل توجهی پیش‌ بینی شده است.
با توجه به موارد فوق كه برخی از اشكالات بودجه پیشنهادی سال 1397 می باشد و نیز با توجه به آنكه طی چهل سال گذشته دغدغه اصلی همه وزرا، مسئله كسر بودجه و تأمین آن بوده است، اگر نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی راهكارهایی برای رفع مشكلات مالی این وزارتخانه تصویب نكنند و به عنوان مثال؛ با تصویب تبصره‌هایی، زمینه ‌ای فراهم نسازند كه شركت ‌های دولتی گوشه چشمی به بودجه آموزش و پرورش بیفكنند، به نظر می رسد انتظار تغییرات كیفی و به ویژه تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت نسل آینده، انتظار معقولی نباشد.
البته مسئولیت اصلی در این زمینه بر عهده دولت است كه علاوه بر بودجه پیشنهادی، از راه ‌های دیگر نیز می تواند به این وزارتخانه مادر كمك نماید و از جمله با تشكیل شورای عالی اقتصاد آموزش و پرورش زیر نظر رئیس جمهور محترم و وزرای اقتصادی و رئیس بانك مركزی و رئیس سازمان مدیریت، منابع جدیدی برای رفع نیازهای آموزش و پرورش 
پیش‌ بینی نماید و لااقل با حمایت از این وزارتخانه، زمینه اجرا و تحقق قوانین حمایتی را فراهم سازد، مانند قانون شوراها كه در مواد آن بخصوص مواد 13 و 16 و 18 آن راهكارهایی برای كمك به آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.
به هر حال معلمان دیروز دولتمردان قوه مجریه و قوه مقننه، امروز از آنان انتظار دارند كه با همكاری یكدیگر، فراتر از «آفرین» ‌های زبانی، نمره بیستی هم در كارنامه بودجه آموزش و پرورش منظور نمایند تا معلمان بتوانند فردا رؤسای جمهور و وزیران و وكیلانی خدمتگزار و از آن بالاتر، شهیدان و جانبازان و مدافعان حرمی افتخار آفرین به جامعه تحویل دهند.




دیدگاه
لطفا دیدگاه خود را با حروف فارسی بنویسید
"مدیریت سایت" مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبین است.
"مدیریت سایت" از انتشار دیدگاه هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی احترامی به اشخاص قومیت ها عقاید دیگران موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه های دین مبین اسلام باشد معذور است.
دیدگاه ها پس از تائید مدیر بخش مربوطه منتشر می شود.